Racisme in het voetbal

“Club Brugge-fans riepen ‘aap’ naar mij”:

Bijna exact dezelfde woorden
En stop nu toch met uw muggenziften of het een ganse match was of 2x3 minuten of telkens een zwarte aan de bal kwam

Ik begin dat minimaliseren en excuses zoeken van sommige wel wat beu te worden eigenlijk
Allé kom zeg, dat is toch de essentie?

We zijn het hier allemaal over eens dat er dingen geroepen zijn die absoluut niet door de beugel kunnen. Dat dit zaken zijn die sterk moeten veroordeeld worden en absoluut niet thuishoren in een stadion, of in onze samenleving tout court.

Maar mag er echt niet in vraag gesteld worden of het wel degelijk "de ganse match was" zoals Kompany het stelt? Dus Kompany mag zeggen "we zijn hier de ganse match racistisch bejegend en voor bruine aap uitgemaakt, zowel ik, mijn spelers en mijn ganse staf", ook al gaat het slechts om 1, 2 of 3 idioten die dit enkel tijdens de opwarming van 2 spelers hebben geroepen?

Kijk hé, voor mij is een voetballer niet beter of heiliger dan een ander, en of dat nu Kompany of Dario de kapitein van KVNA Wortel is, eenieder mag gerust zeggen wat hij wil, maar ik weiger dat zonder enige reflectie voor waar aan te nemen enkel omdat het om Kompany gaat. Iets wat velen hier wel deden, want de eerste reactie was "waarom zou Kompany daarover liegen, het is wel Kompany, de klassekerel onder de trainers en Rode Duivels". Terwijl er voldoende elementen aanwezig zijn die kunnen aanwijzen dat hij op zijn minst wat heeft overdreven in zijn statement dat ze de ganse match racistisch werden bejegend.

Als jij het daarvan op uw heupen krijgt, jammer, maar ik kijk liever wat kritischer naar de dingen. Wat niet hetzelfde is als minimaliseren of excuses zoeken.

Allé kom zeg, dat is toch de essentie?

We zijn het hier allemaal over eens dat er dingen geroepen zijn die absoluut niet door de beugel kunnen. Dat dit zaken zijn die sterk moeten veroordeeld worden en absoluut niet thuishoren in een stadion, of in onze samenleving tout court.

Maar mag er echt niet in vraag gesteld worden of het wel degelijk "de ganse match was" zoals Kompany het stelt? Dus Kompany mag zeggen "we zijn hier de ganse match racistisch bejegend en voor bruine aap uitgemaakt, zowel ik, mijn spelers en mijn ganse staf", ook al gaat het slechts om 1, 2 of 3 idioten die dit enkel tijdens de opwarming van 2 spelers hebben geroepen?

Kijk hé, voor mij is een voetballer niet beter of heiliger dan een ander, en of dat nu Kompany of Dario de kapitein van KVNA Wortel is, eenieder mag gerust zeggen wat hij wil, maar ik weiger dat zonder enige reflectie voor waar aan te nemen enkel omdat het om Kompany gaat. Iets wat velen hier wel deden, want de eerste reactie was "waarom zou Kompany daarover liegen, het is wel Kompany, de klassekerel onder de trainers en Rode Duivels". Terwijl er voldoende elementen aanwezig zijn die kunnen aanwijzen dat hij op zijn minst wat heeft overdreven in zijn statement dat ze de ganse match racistisch werden bejegend.

Als jij het daarvan op uw heupen krijgt, jammer, maar ik kijk liever wat kritischer naar de dingen. Wat niet hetzelfde is als minimaliseren of excuses zoeken.

In het begin werd hier toch door sommigen ook in twijfel getrokken of er überhaupt iets geroepen was. Er werd zelfs gezegd dat het door de uitslag was. Dat slaat nergens op.

Kompany zal waarschijnlijk niet bedoelen dat er 90 minuten lang "bruine aap" is geroepen, maar wel steeds in die 90 minuten. Of hij dan al dan niet emotioneel heeft gereageerd door te "overdrijven" is toch niet echt belangrijk? Het probleem moet gewoon aangepakt worden. Of dat nu hij Brugge, Anderlecht of Virton is. Het probleem is vooral dat het geroepen is en niet of Kompany zijn woorden, mogelijks door de emoties, 100% juist zijn. Dat is voor mij ook een vorm van minimaliseren. Uiteindelijk ben je het eens dat het niet in een stadion (en samenleving) thuis hoort en dat zou het doel moeten zijn.

Alsof Kompany met een ganse match bedoelt dat er 90 minuten aan een stuk bruinen aap naar hem is geroepen.

En je bent toch ferm aan het muggenziften als je dat ook zo wil interpreteren. Want dat is toch gewoon helemaal de essentie niet van de boodschap.

Dat het niet uitmaakt wie het zegt vind ik ook zever. Context heel belangrijk in zo situaties. Als Glen Verbauwhede zoiets zou verkondigen bv, zou ik daar zeker veel meer vraagtekens bij stellen dan bij iemand als Kompany.

In het begin werd hier toch door sommigen ook in twijfel getrokken of er überhaupt iets geroepen was. Er werd zelfs gezegd dat het door de uitslag was. Dat slaat nergens op.

Kompany zal waarschijnlijk niet bedoelen dat er 90 minuten lang "bruine aap" is geroepen, maar wel steeds in die 90 minuten. Of hij dan al dan niet emotioneel heeft gereageerd door te "overdrijven" is toch niet echt belangrijk? Het probleem moet gewoon aangepakt worden. Of dat nu hij Brugge, Anderlecht of Virton is. Het probleem is vooral dat het geroepen is en niet of Kompany zijn woorden, mogelijks door de emoties, 100% juist zijn. Dat is voor mij ook een vorm van minimaliseren. Uiteindelijk ben je het eens dat het niet in een stadion (en samenleving) thuis hoort en dat zou het doel moeten zijn.

Leek me toch dat de consensus hier was dat er absoluut racistische zaken werden geroepen. Dat Kompany zijn woorden met de uitslag zouden te maken hebben is idd wel belachelijk.

Maar, ik vind de manier waarop het wordt aangekaart net wel belangrijk.

Is het beter om te zeggen dat je in Molenbeek nergens nog over straat kan omdat je door moslims wordt lastiggevallen? Of zeg je beter dat daar individuen zijn die je kunnen lastigvallen?
Zeg je beter dat de ganse Overpoort in Gent een marginale straat is vol aanranders? Of zeg je beter dat er enkelingen rondlopen die met hun poten niet van de vrouwen kunnen blijven?
Is het beter om te zeggen dat je de ganse match racistisch bejegend bent? Of is het beter om te zeggen dat er een paar idioten enkele van jou spelers racistische zaken hebben toegeroepen?

Nogmaals, ik kan begrijpen dat het een emotionele reactie was van Kompany, en ik kan zelf niet ervaren hoe het voelt om racistisch bejegend te worden (toch niet op die manier), maar zomaar de woorden van Kompany 100% voor waar aannemen omdat het Kompany is? Nee, dat doen we toch bij andere mensen of zaken ook niet? Onderzoek, rechtspraak, onschuldig tot het tegendeel bewezen,... het zou allemaal naar de vuilbak mogen verwezen worden als we enkel op het woord van iemand moeten afgaan vanaf nu.

Leek me toch dat de consensus hier was dat er absoluut racistische zaken werden geroepen. Dat Kompany zijn woorden met de uitslag zouden te maken hebben is idd wel belachelijk.

Maar, ik vind de manier waarop het wordt aangekaart net wel belangrijk.

Is het beter om te zeggen dat je in Molenbeek nergens nog over straat kan omdat je door moslims wordt lastiggevallen? Of zeg je beter dat daar individuen zijn die je kunnen lastigvallen?
Zeg je beter dat de ganse Overpoort in Gent een marginale straat is vol aanranders? Of zeg je beter dat er enkelingen rondlopen die met hun poten niet van de vrouwen kunnen blijven?
Is het beter om te zeggen dat je de ganse match racistisch bejegend bent? Of is het beter om te zeggen dat er een paar idioten enkele van jou spelers racistische zaken hebben toegeroepen?

Nogmaals, ik kan begrijpen dat het een emotionele reactie was van Kompany, en ik kan zelf niet ervaren hoe het voelt om racistisch bejegend te worden (toch niet op die manier), maar zomaar de woorden van Kompany 100% voor waar aannemen omdat het Kompany is? Nee, dat doen we toch bij andere mensen of zaken ook niet? Onderzoek, rechtspraak, onschuldig tot het tegendeel bewezen,... het zou allemaal naar de vuilbak mogen verwezen worden als we enkel op het woord van iemand moeten afgaan vanaf nu.
Ik heb ook niet persé over u voor de duidelijkheid. Ik kan me wel grotendeels vinden in uw post, maar er zijn toch een deel die behoorlijk onder de mat willen vegen of de aandacht willen verleggen naar Kompany zijn betekenis van "er is 90 minuten bruine aap naar ons geroepen".

Op zijn 16de er vetrokken, aan zijn doorbraak bezig bij Club.

Technisch komt die uiteraard uit uw eigen jeugd, maar met één jaar Club NXT noem je die toch best niet op als uithangbord van jullie jeugd. Dat was idem zoals bij Praet in Anderlecht. Er zijn al mensen die De Bruyne na 4 jaar in onze jeugdopleiding al geen Genkse jeugd noemen.
Maar begrijp me niet verkeerd; Die komt uit jullie jeugd. Maar om met de jeugd uit te pakken, focus je je misschien toch best meer op die andere twee namen.

Dat Kompany inderdaad doorgaans beleefd en met klasse reageert, heeft daar toch niks mee te maken?

Kompany is geen robot. Hij is ook maar een mens. Een mens die fouten kan maken en (te) emotioneel kan reageren. Omdat het Kompany is moeten we elk woord dat hij zegt zonder twijfel, 100%, voor waar aannemen? Want het is Kompany?
Ik reageerde op het - leek mij nogal sarcastische (of heb ik dat helemaal fout geïnterpreteerd) - bericht van Cerv dat Kompany nogal eens overdreef over Club.

Alsof Kompany met een ganse match bedoelt dat er 90 minuten aan een stuk bruinen aap naar hem is geroepen.

En je bent toch ferm aan het muggenziften als je dat ook zo wil interpreteren. Want dat is toch gewoon helemaal de essentie niet van de boodschap.

Dat het niet uitmaakt wie het zegt vind ik ook zever. Context heel belangrijk in zo situaties. Als Glen Verbauwhede zoiets zou verkondigen bv, zou ik daar zeker veel meer vraagtekens bij stellen dan bij iemand als Kompany.

Wat ik gehoord heb is dat het al begonnen was tijdens de opwarming (toen de spelers het veld betraden), en nadien hebben Amuzu en Ashimeru bij het opwarmen tijdens de match ook vanalles naar hun kop gekregen. Ook Floribert kreeg wat te horen.
Dan noem je dat "de hele match" he.

Het bochtenwerk van sommige mag hier wel eens gaan stoppen. Ik heb nergens gezegd dat Kompany overdrijft, ik heb nergens gezegd dat Kompany zich heeft laten beinvloeden door de uitslag.
Ik zeg alleen, jullie zijn al even erg als die andere droeftoeters die stellen dat het geroepen is, met een video af komen waar geen geluid op te vinden is, met andere krantenartikels uit het verleden waarvoor niet met zekerheid is dat het gisteren ook geroepen is. Niemand heeft het gehoord, niemand heeft ingegrepen. Dus vraag ik mij objectief af? Is het dan wel geroepen geweest? Laat ons eerst dat onderzoek maar eens afwachten alvorens pek en veren boven te halen. Ook al die politici die zich beginnen te moeien zonde enige kennis of basis of achtergrond te hebben. Omdat mijnheer Kompany dit heeft uitgesproken zal het wel...

Hij kan zich toch ook in emoties hebben mee laten gelden na een 2 -2 niks mis mee, heetst van de strijd , zullen paar bitsige woorden gevallen zijn en is in de kleedkamer ter sprake gekomen en de ene heeft gehoord van de andere en die heeft het door verteld en voila bam het spel zit op de wagen.

Ik blijf er bij moest het effectief dan wel gezegd zijn geweest maar liefst op objectieve feiten, dan zullen we de strafmaat gaan bepalen. Nu blijf ik het ten zeerste twijfelachtig vinden.

Vandeweghe bij de NOS. Kwestie van meteen van alle West-Vlamingen racisten te maken.
"Club Brugge heeft samen met Beerschot de meest racistische tribunes van België, dat is bekend", weet Hans Vandeweghe, columnist van de Vlaamse krant De Morgen.

Vandeweghe noemt in Langs de Lijn de overwegend witte tribunes als mogelijke oorzaak. "Club Brugge speelt in West-Vlaanderen, waar heel weinig migranten zijn. Bovendien komen hun fans ook van het Vlaamse platteland, meestal niet uit steden. Blijkbaar hebben die mensen problemen met mensen van een andere kleur of nationaliteit." https://nos.nl/artikel/2410261-brug...cisme-hele-duel-uitgescholden-voor-bruine-aap

Wat een topsfeertje toch onder de supps. Doet het voetbal zelf er ook nog iets toe? :unsure:
Is toch gewoon een afspiegeling van de maatschappij, loop morgen eens in rond op de kerstmarkt van Brussel en spreek iedereen eens aan over hun mondmasker op hun kin ipv over neus en mond. Denk niet dat iedereen het je in dank gaat afnemen.

Het bochtenwerk van sommige mag hier wel eens gaan stoppen. Ik heb nergens gezegd dat Kompany overdrijft, ik heb nergens gezegd dat Kompany zich heeft laten beinvloeden door de uitslag.
Ik zeg alleen, jullie zijn al even erg als die andere droeftoeters die stellen dat het geroepen is, met een video af komen waar geen geluid op te vinden is, met andere krantenartikels uit het verleden waarvoor niet met zekerheid is dat het gisteren ook geroepen is. Niemand heeft het gehoord, niemand heeft ingegrepen. Dus vraag ik mij objectief af? Is het dan wel geroepen geweest? Laat ons eerst dat onderzoek maar eens afwachten alvorens pek en veren boven te halen. Ook al die politici die zich beginnen te moeien zonde enige kennis of basis of achtergrond te hebben. Omdat mijnheer Kompany dit heeft uitgesproken zal het wel...
Het verhaal is bevestigd geweest door enkele Club-supporters op de tribunes hoor.

Allé, alles en iedereen komt weer uit zijn schulp gekropen hoor, forum members, gazetten, zelfs Vandeweghe vind het weer nodig om eens zijn gedacht te geven en ff gewoon West-vlamingen racisten noemen.

Beseft ook duidelijk niet dat het in Jan Breydel ook vol zit met niet West Vlamingen, we zijn nu eenmaal de grootste ploeg van het land inzake supporters, en hebben die van de kust tot in de ardennen.
Maar ja, het zijn enkel maar (West-Vlaamse) boerkes die nog nooit een migrant van dichtbij gezien hebben :lol:

Hoewel ik er zelf ook zou voor gestraft worden, maar ik heb het hier komen zeggen na de incidenten in Beerschot en Standaard ook, de enige oplossing is volgens mij durven matchen zonder publiek af te dwingen, en niet dreigen, maar gewoon doen.
Ja je straft iedereen, maar dat is enige manier waarmee je sociale controle meer kan afdwingen.

Vroeger werden er ook al eens oerwoudgeluiden gemaakt in het vak waar ik zat, maar als ik het goed herinner daar toch eens wat van gezegd geweest door medesupporters en nu is het toch al best lang geleden. Nuja, als daar volgende week iemand komt zitten die anders nooit komt en dat begint te doen zijn we weer bij af uiteraard.
En niet iedereen kan of durft dat zomaar, zoals al aangegeven weet je al dat dit sowieso marginalen zijn waar geen woord tegen te zeggen valt en die ja tegen de grond zouden meppen als je ietske te lang kijkt.

Club wordt nu uiteraard ook weer door het slijk gehaald, en alles nog eens HLN-gewijs naar boven gebracht, hoeft toch ook allemaal niet. En los daarvan ... hoge bomen vangen veel wind natuurlijk, als je veel supporters hebt, is de kans groter dat er incidenten gelinkt worden aan de club.

Vandeweghe bij de NOS. Kwestie van meteen van alle West-Vlamingen racisten te maken.

Wel ironisch om zijn uitleg te lezen. Brugge-fans zijn mogelijk racistisch omdat ze in W-Vlaanderen spelen en veel fans van het platteland komen en dus problemen hebben met mensen van andere kleur/nationaliteit. Maar Beerschot ligt midden in de grootste stad van Vlaanderen, in een wijk die tegenwoordig voor 80% uit andersgekleurden bestaat. Twee grotere tegenpolen kan je blijkbaar niet hebben, maar beiden leiden tot racisme precies.

Ik wist niet dat wij bekend stonden om ons racistisch publiek. Weer iets bijgeleerd.

Fuck Vandeweghe, echt. Als er één vooringenomen gefrustreerde idioot onder het Belgische journaille loopt, is hij het wel.
Vandeweghe lijkt me nu ook niet de beste persoon om een objectief oordeel over de toestand bij Club Brugge te vellen gezien zijn welgekende antipathie voor Brugge.

En ik denk dat hij ook de laatste is die met de vinger moet gaan wijzen als het op racisme aankomt. Ik herinner me nog goed een wel zeer aangebrande column van hem zo'n 5 jaar geleden die redelijk wat oproer veroorzaakte.

Is toch gewoon een afspiegeling van de maatschappij, loop morgen eens in rond op de kerstmarkt van Brussel en spreek iedereen eens aan over hun mondmasker op hun kin ipv over neus en mond. Denk niet dat iedereen het je in dank gaat afnemen.
En ga eens werken bij politie/brandweer in Brussel en je wordt naar het schijnt racist :lol:

En idd Brugge heeft supporters van overal
Mensen van Brugge zijn vaker zelfs dan van Cercle, en er zijn nog een pak ploegen in W-Vl dus dat zouden ook allemaal racisten zijn dan (Oostende, Zulte, Kortrijk)

Dit is weer een storm in een glas water, zal er iets geroepen zijn wellicht wel maar begin maar eens te zoeken wie. Met een camera en in de stadion vol lawaai zal het heel moeilijk zijn om zo iets te vinden.
En is het Kompany alleen die iets gehoord heeft? of de volledige bank van rsca.

Terug
Bovenaan