Reizen voor het werk - welke verloning?

Nee, ik zit in het centrum in een spotgoedkope studio (opnieuw, universiteit), dus dat valt mee. Maar ik was gisteren om 20u terug en moest nog wat werken. Vanavond is het dan "diner" tot laat om hier morgen weer om 9u te staan. Ik heb zaterdag dan wel nog een halve dag.

Ik klaag nu wel niet, maar de toegevoegde waarde van het reizen is gewoon niet zo groot (meer). Vroeger, andere tijden, ging ik dan nog op de lappen met leeftijdsgenoten

Ja, zou me in dat geval aanvoelen als gewoon een week constant werken tov 8 uurtjes per dag thuis.
Enfin lijkt me hé, ik heb er geen ervaring mee dus bekijk het als buitenstaander.

Promotie, nieuwe functie waarbij ik +/- 5-6x per jaar een week in 't buitenland zit.
Zondagmorgen heb ik mijn vliegtuig, donderdagavond land ik terug.

Wat is jullie mening omtrent verloning/recup voor die zondag? Mijn baas vindt alvast dat dat 'part of the job' is.
Vrienden van mij met iets gelijkaardigs krijgen daarvoor 2 dagen recup (omwille van de zondag) of zelfs 150-200% betaald. Ik vroeg 1 dag recup en dat viel verkeerd.

Maar waar ik helemaal het schijt van krijg: 't is bij ons de gewoonte om de laatste week voor het verlof een uur vroeger te beginnen, zodat we de vrijdagmiddag kunnen stoppen en al in verlof kunnen gaan. De firma sluit effectief ook 's middags. Aangezien ik die laatste week in Spanje zit kan men dus niet nagaan wanneer ik start met werken. Daarom zou ik dus de vrijdagnamiddag verlof moeten inschrijven. Ligt dat nu aan mij is of dat helemaal absurd?

We zijn er de laatste jaren serieus op vooruit gegaan, maar die typische West-Vlaamse KMO mentaliteit zit er blijkbaar nog steeds in.
Ge belt eens met HR en geeft hen de keuze, uwen zondag aan 200% (is 't zeker?) OF recup van die zondag op den vrijdag. Simpel als dat toch?
Ik zou dit als typische West-Vlaamse KMO-baas toch zo doen...

En anders, vrijdagochtend naar den huisdokter gaan voor jetlag en stress éh.

Ja, zou me in dat geval aanvoelen als gewoon een week constant werken tov 8 uurtjes per dag thuis.
Enfin lijkt me hé, ik heb er geen ervaring mee dus bekijk het als buitenstaander.
Bwa beter eten, netwerken, ... Als het programma minder vol zit is er ook meer tijd voor andere zaken. Het is geen straf natuurlijk. Het doel is ook je werk verspreiden.

Ik ken iemand met een dikke customer relations functie bij een groot chemisch bedrijf. Dat is naar Hong Kong vliegen om daar een meeting te hebben met een klant en dan rechtstreeks naar de VS voor een andere meeting. Dat zou ik dan wel "te" vinden, maar die kerel wordt er ook wel naar verloond gok ik.

Laatst bewerkt:
Mij zou het wel aantrekken als de bestemmingen interessant zijn. Het is wel een oefening in alleen zijn: niet iedereen is daar voor te vinden. En als je een gezin hebt is dat ook niet zo evident, want de partner moet dan alles opvangen en dat is niet altijd een dankbare taak. Mijn vader zat een paar keer per jaar in Afrika (meestal een week, soms langer) en vaak bleef ons bomma bij ons overnachten om mijn moeder mee uit de nood te helpen. Ik heb daar wel goede herinneringen aan. Tegen het einde van zijn carrière zag mijn vader daar wel tegenop.

Bij ons in de firma zijn er wel die regelmatig naar het buitenland gaan, sommige zelfs naar de andere kant van de wereld (o.a. Hong Kong wat me als bestemming zeker aantrekt). Meestal wel binnen Europa en dat zijn dan vakbeurzen.

Je moet zo'n zakenreizen ook niet romantiseren: veel tijd om te gaan sightseeing heb je niet. Met wat geluk eens een halve dag. Wie weet nog een one night stand met een andere expat die je tegenkomt in de hotelbar ...

Als je met paar collega's kunt gaan naar een interessante bestemming, kan het wel leuk zijn. Maar meestal is het maar alleen en zit je in the middle of nowhere hotel <-> conference of hotel <-> bedrijf. Daar is nu niet echt iets execptioneel leuk aan.

We zijn ooit met de helft van ons team (man of 6) naar HQ in silicon valley mogen gaan in februari/maart ergens. Ik had dan een klein roadtripje op eigen kosten gepland in Yosemite aangezien dat een busrit ver was. 15km in de sneeuw gewandeld om naar bevroren watervallen te gaan kijken. We zijn nu 10y verder en ondertussen is iedereen ergens anders beland na de zovele reorgs. We komen jaarlijks bijeen en het komt bijna elke keer naar boven als een 'weet je nog' topic. Dus het kan leuk zijn.

Van de 10 andere keren dat ik naar HQ geweest ben, ben ik waarschijnlijk 8x alleen gegaan of met een collega die zo snel mogelijk weg wou of een niet toffe collega. Dan kom je niet buiten. 1x met een andere collega elke avond gaan roadtrippen en random restaurants scoren, walvissen gaan spotten, zaken gedaan.

Ik ben ook paar keer naar andere locaties gegaan voor het werk. Soms zijn die conference zalen of bedrijven ergens neergepoot omdat de grond goedkoop was. Lees: er is letterlijk geen fluit in de buurt. Dan is het met de huur auto van hotel naar daar rijden en terug. Met wat geluk is er een restaurant in de buurt, voor de rest geen tuut te doen.

Ik deed dat vroeger ook liever en meer dan nu vrouw en kind thuis op mij wachten. Ergens logisch, toch als kinderen jong zijn.

Als single of kindloze kan je ook altijd een verlof daaraan koppelen, de vlucht is toch al betaald dus weekje verlof erna is mooi meegenomen. Nu vereist dat toch meer planning wat het praktisch moeilijk maakt.

Op dit eigenste moment zit in in Griekenland voor een congres. Klinkt mooi, maar uiteindelijk zit je van 9u tot 19u binnen als je het serieus neemt, dus veel sightseeing komt er niet bij kijken zonder extra dagen.

Toen ik nog jong was en aan unief werkte, waren de regels ook wat losser. Je vlucht voor een congres werd betaald, maar of je nu een week 2 weken vroeger vertrok/later terug kwam, dat maakte niet uit. Ik ben 3 of 4x naar Californie gegaan voor congressen. Ik heb daar telkens een solo roadtrip aan gebreid. Heb eens de volledige west coast afgereden van San Diego tot voorbij San Francisco. Ook eens roadtrip LA - Yosemite - San Fran. Ook eens 3 weken allerlei parken bezocht.

Maar als single/kinderloze is dat iets gemakkelijker. Nu zou er weinig appreciatie zijn als ik voor een random congres een week langer wegblijf om wat te roadtrippen ervoor/erna...

Tegenwoordig probeer ik er toch zo veel mogelijk van onder te muizen of remote te doen. Zo was er deze week een 'team lunch' omdat ons product opgeleverd is. Aangezien de helft van het team remote is in EU, hadden ze een locatie gekozen 'ongeveer in het midden tussen de remote workers'. Was 6h rijden van hier. Ik had graag gegaan, maar 6h heen, lunchen, slapen en 6h terug om eens te gaan lunchen is me toch wat te veel van het goeie qua tijd verschijterij...

Laatst bewerkt:
Verder kan ik zeggen "ik vind", maar het lijkt erop dat je gewoon online steun wilt vooraleer je het gesprek aangaat, toch nergens voor nodig?
't Is allemaal nieuw voor mij, vandaar dat ik even wil polsen hoe dergelijke zaken in andere bedrijven lopen. Misschien ben ik onredelijk hé, dat probeer ik uit te vogelen.

Ik ben geen expert maar als het bedrijf verplicht om verlof te nemen moet dat ergens geregeld zijn.
Persoonlijk zou ik het met deze maatregel enorm moeilijk hebben, gegeven bovenstaande, aangezien travel al veel opoffering vraagt en dit gaat over een halve dag dat ze je willen ontnemen.
De vrijdagmiddag sluiten en iedereen al in verlof laten gaan is een interne afspraak. Staat nergens in het contract. Het is dus niet mogelijk om de vrijdagnamiddag te gaan werken, ondanks dit in principe niet regelementair is.

Ik vind het altijd wat vreemd dat er voor elke scheet extra compensatie gegeven moet worden. Je weet op voorhand typisch wat de travel vereisten zijn. Spreek dan ook af wat de policy is. In 90% van de gevallen lijkt het me dat travel gewoon part of the job is. Als je pas tijdens de travel door hebt dat travel tijd kost, dan lijkt het me dat je niet goed nagedacht hebt bij het tekenen van je contract...
Hoh, daarvoor zit ik in het verkeerde bedrijf. Wij hebben helemaal geen travel policy, zelfs geen car policy. De 'promotie' is ook zonder contract, er komen gewoon een pak taken bij m'n huidig pakket waardoor ik in feite in een kaderfunctie terecht kom (waarbij de verloning ook een gans verhaal is). Veel is gewoon mondelinge afspraak. De vorige die diezelfde functie uitvoerde mocht z'n dagen in recup nemen, bij mij was het meteen: 'part of the job hé'. Wat erop wijst dat ze met mijn voeten aan het rammelen zijn.

Maar goed, er is heel wat meer nuance dat ik wel eens via PM uit de doeken wil doen. Het zou fijn zijn om ook daar eens wat feedback op te krijgen. Hier ging het nu vooral om eens te polsen wat gangbaar is en te checken of ik niet gewoon onredelijk ben. Zoals gezegd, 't is allemaal heel nieuw voor mij en het bedrijf waarvoor ik werk is na 15 jaar nog steeds mijn allereerste werkgever. Veel ervaring met zo'n zaken heb ik dus niet.

Bedankt allemaal voor de feedback, ik steek er veel van op.

Edit: naar 't buitenland gaan is iets waar ik wel tegenop zie. Ik zie dat absoluut niet als reis, ondanks de soms mooie bestemmingen. Dat is vooral sinds ik 2 kinderen heb. Ook het werk dat uitgevoerd moet worden in 't buitenland is nu niet per sé plezant.

Edit 2: ook niet onbelangrijk te vermelden, waar ik in eerste instantie niet aan gedacht heb maar door hier te lezen nu wel: alle kosten worden vergoed. 's Avonds goed aperitieven en gaan uiteten wordt niet met een vergrootglas bekeken. Je krijgt een Visa kaart mee en doe maar. Dus geen vast budget per dag. Maar kan verandering inkomen wegens nieuwe CEO.

Laatst bewerkt:
't Is allemaal nieuw voor mij, vandaar dat ik even wil polsen hoe dergelijke zaken in andere bedrijven lopen. Misschien ben ik onredelijk hé, dat probeer ik uit te vogelen.

De vrijdagmiddag sluiten en iedereen al in verlof laten gaan is een interne afspraak. Staat nergens in het contract. Het is dus niet mogelijk om de vrijdagnamiddag te gaan werken, ondanks dit in principe niet regelementair is.

Hoh, daarvoor zit ik in het verkeerde bedrijf. Wij hebben helemaal geen travel policy, zelfs geen car policy. De 'promotie' is ook zonder contract, er komen gewoon een pak taken bij m'n huidig pakket waardoor ik in feite in een kaderfunctie terecht kom (waarbij de verloning ook een gans verhaal is). Veel is gewoon mondelinge afspraak. De vorige die diezelfde functie uitvoerde mocht z'n dagen in recup nemen, bij mij was het meteen: 'part of the job hé'. Wat erop wijst dat ze met mijn voeten aan het rammelen zijn.

Maar goed, er is heel wat meer nuance dat ik wel eens via PM uit de doeken wil doen. Het zou fijn zijn om ook daar eens wat feedback op te krijgen. Hier ging het nu vooral om eens te polsen wat gangbaar is en te checken of ik niet gewoon onredelijk ben. Zoals gezegd, 't is allemaal heel nieuw voor mij en het bedrijf waarvoor ik werk is na 15 jaar nog steeds mijn allereerste werkgeven. Veel ervaring met zo'n zaken heb ik dus niet.

Bedankt allemaal voor de feedback, ik steek er veel van op.

Edit: naar 't buitenland gaan is iets waar ik wel tegenop zie. Ik zie dat absoluut niet als reis, ondanks de soms mooie bestemmingen. Dat is vooral sinds ik 2 kinderen heb. Ook het werk dat uitgevoerd moet worden in 't buitenland is nu niet per sé plezant.
Kan je niet gewoon de voorwaarden voorstellen van uw voorganger? Ik zou gewoon op mijn strepen staan xant het lijkt mij wel dat ze dit snel zeggen om te zien of het pakt.

Toen ik voor het werk in Europa moest reizen (1x per jaar) was dat telkens doorheen de week, en gewoon uitbetaald voor die dag als een normale werkdag. Hotel met ontbijt op voorhand betaald door bedrijf, al de andere onkosten (taxi, eten, drinken) kon via bonnetjes in te leveren teruggevorderd worden. Geen alcohol.

Ben tweemaal buiten Europa geweest, eenmaal Chicago en eenmaal Pune, India. Dat was toen wel met reizen in het weekend, maar daar heb ik geen problemen van gemaakt. Vond het al heel fijn om eens naar India of de VS te kunnen. Zelfde onkostenvergoedingprincipe als met reizen in Europa, alleen andere bedragen.

Kan je niet gewoon de voorwaarden voorstellen van uw voorganger? Ik zou gewoon op mijn strepen staan xant het lijkt mij wel dat ze dit snel zeggen om te zien of het pakt.
Wel, dat leg ik dan graag uit in PM omdat dat wat afwijkt van het topic en ik niet openbaar wil gooien. Er zit daar ook wat nuance. :smile:

Promotie, nieuwe functie waarbij ik +/- 5-6x per jaar een week in 't buitenland zit.
Proficiat met de promotie :) Best eens rondhoren bij de collega's hoe zij dit geregeld hebben.
Bij ons (corporate) is een grote soep. Voorheen hadden we per diems (50-100€ per dag) maar dat hebben ze nu laten vallen "aja, want dat wordt bijna nooit gebruikt", tenzij door die kleine groep frequente reizigers natuurlijk:thinking:

Probeer vooral te gaan naar flexibiliteit met je manager. Lijkt mij veel belangrijker zijn dan financiële voordelen. Bijv. reisplannen 1d vroeger dan gevraagd om een sportwedstrijd mee te doen, "stopover" van een paar dagen in Rio hoewel je daar eigenlijk niet moet zijn, vertrek op een maandagochtend ipv zondag omdat je plannen heb die zondag, geen gezeur met onverwachte kosten (bij diefstal of vertraging of schade), reis met een paar dagen verlengen enkel voor privéredenen etc.

Veel mensen die er mee akkoord gaan om tijdens hun vrije tijd te reizen zonder enige vorm van compensatie, daar verschiet ik toch wel van. Toen ik net bij de Big 4 begon punteerde ik die zondag wel gewoon als 8 werkuren, die ik dan later via mijn overuren kon compenseren in een vrije dag. Dat is voor mij toch de strikte minimum als ik moet vliegen op zondag. Indien mijn werkgever daar niet aan tegemoet komt, pak ik op maandag de vlieger.

Nu in mijn huidige job is dat niet meer van toepassing, maar heb hoe dan ook wel een grote afkeer van het opgeven van privé tijd ten koste van werkgerelateerde zaken waarvoor de werkgever te gierig is om werkuren op te offeren. Teambuilding in de late namiddag met dan aansluitend iets eten en drinken is daarin nog zo'n klassieker.

Proficiat met de promotie :) Best eens rondhoren bij de collega's hoe zij dit geregeld hebben.
Bij ons (corporate) is een grote soep. Voorheen hadden we per diems (50-100€ per dag) maar dat hebben ze nu laten vallen "aja, want dat wordt bijna nooit gebruikt", tenzij door die kleine groep frequente reizigers natuurlijk:thinking:

Probeer vooral te gaan naar flexibiliteit met je manager. Lijkt mij veel belangrijker zijn dan financiële voordelen. Bijv. reisplannen 1d vroeger dan gevraagd om een sportwedstrijd mee te doen, "stopover" van een paar dagen in Rio hoewel je daar eigenlijk niet moet zijn, vertrek op een maandagochtend ipv zondag omdat je plannen heb die zondag, geen gezeur met onverwachte kosten (bij diefstal of vertraging of schade), reis met een paar dagen verlengen enkel voor privéredenen etc.
Dank u :)

Ik heb een gesprek ingepland om wat meer duidelijkheid te krijgen inderdaad. Eens horen welke vrijheid ik krijg om de reizen te plannen.

De fundamentele vraag die je moet stellen aan je werkgever is of ze travel als een beloning, straf zien of iets neutraal zien... Als je daar het antwoord op weet, kun je al verder.

Een algemene policy opstellen is gewoon onmogelijk in mijn ogen. Ik ben nog team manager geweest wat op een bepaald moment een team van 4 was met een interessant spectrum.

#1 moest je het kantoor uitborstelen s avonds om zichzelf te beschermen tegen burnout. Ze heeft daar 10y rondgelopen waarvan de laatste 3y onder mijn gezag. Denk dat ze in die periode 3-4x thuis gezeten heeft met een (halve) burnout. En ook pietje precies om altijd de regeltjes te willen volgen, ook al waren er geen regeltjes nodig. angsthaas
#2 was een type 'Eden Hazard'. Veel talent, weinig geforceerde inspanning, maar wel altijd de goals scoren. Zaligheid om mee te werken. En niet neuten over geld. Het geld volgde de resultaten
#3 was een type 'veel goeie wil', maar de resultaten bleven uit. Dat was fout na fout en fuck up na fuck up. Uiteindelijk moeten ontslaan en goed terecht gekomen in een andere soort job (Sales uiteraard)
#4 was een type 'weinig goeie wil' en altijd alle hoeken afsnijden. Altijd neuten over geld. Altijd op voorhand beloond willen worden ipv achteraf beloond worden (ik ga ABC niet doen als ik geen opslag krijg, ik ga niet travelen als ik geen recup krijg, ...). Om onnozel van te worden. Is uiteindelijk na het zoveelste akkefietje bij de vakbond gaan neuten, daar bot gevangen. Met iedereen ambras beginnen maken. Bij de reorg stond hij helemaal vanboven op de lijst om buiten te vliegen - en zo geschiedde. We zijn nu kleine 10y verder en zijn linkedIn is na een flipperkast met jobs om de 6-12mnd al een jaar of 3 blanco. Last I heard is dat hij 'aan het verbouwen is' en 'voor de kinderen zorgt'.

Anyway, alle 4 hebben moeten travellen. Het is onmogelijk om 1 policy te hebben die ze allemaal kunnen volgen en waar ze alle 4 content mee zijn.

#1 moest alles in regeltjes hebben - ook al was die uit haar zichzelf super verantwoordelijk en eigenlijk uit haar zelf de impliciete regeltjes zou volgen.
#2 had schijt aan regeltjes. Die travelde in week of weekend en kwam terug als ze terug was. Geen compensatie nodig. Zelf judgement calls maken en dat was altijd OK
#3 had schijt aan regeltjes maar verklootte het altijd. Vluchten missen door slordigheid. Ooit zijn vlucht gemist omdat hij moest kakken, maar het vliegtuig was er bijna en ging op vliegtuig kakken. Maar dan was het vertraagd. wachten wachten wachten, dan toch naar wc gecrosst en dan zijn vliegtuig toch nog gemist. En ipv dan gewon het plan te executen van de volgende vlucht te nemen, beginnen ingaan op random vluchten die ze aanboden. Enfin, long story short, die heeft 2d op vliegtuigen gezeten en moeten overnachten en zo. Je kunt moeilijk zijn kosten niet terug betalen, maar het kon altijd wel een pak efficienter als je wat meer je kopke zou gebruiken
#4 was altijd op zoek naar geld verbrasserij en andere debiliteiten. Altijd duurste vluchten, duurste hotels, etc zonder reden. Er waren lijsten met hotels of kamers en je moest in een straal van X kilometer kiezen rond je bestemming. Stonden er 7 hotels op van ~200 euro per nacht op een halve kilometer en 1 random hotel van 500 euro per nacht dat wel 1h verder was van het bedrijf dat hij moest gaan bezoeken. Drie keer raden waar hij op hotel ging... Om dan compensatie te vragen omdat hij 'werkdagen' van 10h had, ahja, 1h extra in de file omdat je interessant wil doen.

Wat moet je dan doen als werkgever ?

Veel mensen die er mee akkoord gaan om tijdens hun vrije tijd te reizen zonder enige vorm van compensatie, daar verschiet ik toch wel van. Toen ik net bij de Big 4 begon punteerde ik die zondag wel gewoon als 8 werkuren, die ik dan later via mijn overuren kon compenseren in een vrije dag. Dat is voor mij toch de strikte minimum als ik moet vliegen op zondag. Indien mijn werkgever daar niet aan tegemoet komt, pak ik op maandag de vlieger.

Ja duh. Als je kunt vliegen op maandag, vlieg je op maandag. Lijkt me nogal evident. Ik heb nog niet veel geweten dat ze mandateren wanneer je moet vliegen, wel wanneer je ergens moet zijn.

Maar als die vlieger op maandag om 6h of 7h vertrekt en er is een andere vlieger zondag om 14h en je wil die pakken omdat je dan niet vroeg moet opstaan op maandag, ga je dan nog altijd compensatiedagen uitdelen ?

Nu in mijn huidige job is dat niet meer van toepassing, maar heb hoe dan ook wel een grote afkeer van het opgeven van privé tijd ten koste van werkgerelateerde zaken waarvoor de werkgever te gierig is om werkuren op te offeren. Teambuilding in de late namiddag met dan aansluitend iets eten en drinken is daarin nog zo'n klassieker.

Ja duh. Als je kunt vliegen op maandag, vlieg je op maandag. Lijkt me nogal evident. Ik heb nog niet veel geweten dat ze mandateren wanneer je moet vliegen, wel wanneer je ergens moet zijn.

Maar als die vlieger op maandag om 6h of 7h vertrekt en er is een andere vlieger zondag om 14h en je wil die pakken omdat je dan niet vroeg moet opstaan op maandag, ga je dan nog altijd compensatiedagen uitdelen ?
Als ze verwachten dat ge op maandagmiddag in Chicago present tekent, is het natuurlijk niet anders mogelijk van op zondag te vliegen he. Maar zoals gezegd: In mijn geval vloog ik op zondag omdat ik er maandag moest zijn. Indien ik er op maandag moest zijn en die zondagvlucht werd niet gecompenseerd, dan is dat hun probleem en moeten ze zelf maar een regeling/compensatie regelen.

Dat tweede geval is natuurlijk een eigen keuze en ga je geen compensatie voor aanvragen. Als een vlucht om 6 uur in Zaventem is, kan je als werkgever wel de geste doen om een nacht hotel aan de luchthaven te voorzien vind ik. Dat is een minimale kost die uw werknemer veel comfort biedt. Vroeger regelmatig op maandagochtend in Luxemburg moeten zijn voor het werk, da's voor mij een traject van +-3h. Ik kon de pendeltijd halveren door op zondagavond te vertrekken, mijn werkgever deed nooit moeilijk om die nacht te betalen.

Ik moet @cege wel volgen, dat is eigen inschatting van de persoon zelf maar ik vind het eigen aan die vrijheid dat je niet voor alles gecompenseerd wordt.

Wij regelen gewoon onderling wanneer er gevlogen/gereden wordt volgens hoe het uitkomt. Soms is dat een weekend of een avond. Ik heb de indruk dat de meeste mensen van goede wil zijn daarin, en iedereen haalt daar voordeel uit.

Nu goed, wij worden ook gewoon niet per uur betaald. Ik denk dat er een serieus mentaliteitsverschil zit tussen sectoren op dat vlak.

Wij regelen gewoon onderling wanneer er gevlogen/gereden wordt volgens hoe het uitkomt. Soms is dat een weekend of een avond. Ik heb de indruk dat de meeste mensen van goede wil zijn daarin, en iedereen haalt daar voordeel uit.
Welk voordeel haal je zelf uit verplicht vliegen/reizen op zondag omdat uw werkgever aanwezigheid inplant op maandag in het buitenland en dat niet compenseert met vrije tijd die je later mag opnemen? Ik heb het niet over het kiezen van een vlucht op een avond omdat dat jezelf makkelijker uit komt voor alle duidelijkheid.

Welk voordeel haal je zelf uit verplicht vliegen/reizen op zondag omdat uw werkgever aanwezigheid inplant op maandag in het buitenland en dat niet compenseert met vrije tijd die je later mag opnemen? Ik heb het niet over het kiezen van een vlucht op een avond omdat dat jezelf makkelijker uit komt voor alle duidelijkheid.
Dat er niemand problemen van maakt wanneer je als volwassen persoon beslist wat vroeger of later terug te komen van een event (of misschien de vrijdag ervoor al opgaat) omdat iedereen er van uitgaat dat je zelf je tijd wel wat kan managen tussen de verplichtingen door.

De verplichting is er maandag zijn, niet op zondag vliegen. Soms is dat gewoon overduidelijk het meest logische, ik vermoed dat dit de reden is dat het soms verplicht is/lijkt.

Mijn ervaring is dat wanneer alles rigide wordt vastgelegd met compensaties voor elke minuut teveel je veel meer mensen krijgt die het systeem proberen te bespelen. Het zal ook wel in zo'n context zijn dat men jou verplicht op zondag te vliegen want die overuren worden verwacht?

Om de twee maanden een week op de baan zijn (terwijl je nu precies nooit op de baan bent?) en het op voorhand al niet meer zien zitten...heb je dit in overweging genomen toen je de promotie accepteerde?

Edit 2: ook niet onbelangrijk te vermelden, waar ik in eerste instantie niet aan gedacht heb maar door hier te lezen nu wel: alle kosten worden vergoed. 's Avonds goed aperitieven en gaan uiteten wordt niet met een vergrootglas bekeken. Je krijgt een Visa kaart mee en doe maar. Dus geen vast budget per dag. Maar kan verandering inkomen wegens nieuwe CEO.

Dat is leuk in het begin, maar maakt op termijn geen fluit uit. Je gaat geen (6 weken x 5 avonden) 30 avonden per jaar gaan aperitieven en uitgebreid gaan dineren. Na de 10e keer wil je gewoon een restaurant op wandelafstand waar ze snel een simpel hoofdgerecht voor je neus duwen.

Hier zijn de trips 'part of the job' maar gelukkig is dit beperkt tot een nacht of 5 per jaar van huis. Als dit ooit substantieel meer zou worden zou dat een no pasaran zijn voor mij.

De verplichting is er maandag zijn, niet op zondag vliegen. Soms is dat gewoon overduidelijk het meest logische, ik vermoed dat dit de reden is dat het soms verplicht is/lijkt.

Mijn ervaring is dat wanneer alles rigide wordt vastgelegd met compensaties voor elke minuut teveel je veel meer mensen krijgt die het systeem proberen te bespelen. Het zal ook wel in zo'n context zijn dat men jou verplicht op zondag te vliegen want die overuren worden verwacht?
Als men een meeting/congres in plant op maandagvoormiddag en er 8 uur moet gevlogen worden, ben je natuurlijk wel verplicht om privé-tijd op te geven he. Je kan uiteraard op vrijdag al op vliegen, maar mijn gezin woont wel in België natuurlijk. Dat gaat thuis niet in dank worden afgenomen vrees ik.

In dit voorbeeld gaat het trouwens niet om 'elke minuut compenseren' voor alle duidelijkheid, maar wel het opgeven van een volledige weekenddag om te kunnen voldoen aan een opgelegd tijdsschema in het buitenland. Om het concreet te maken: Ik moest van maandagochtend tot vrijdagavond voor een project in de VS zijn, vluchten waren daardoor zondagmiddag en vrijdagavond. Hierdoor gaf ik mijn zondag en zaterdagvoormiddag op ten koste van een tijdstip opgelegd door mijn werkgever. Als daar niet de compensatie tegenover stond dat ik die 12h kon compenseren op een later tijdstip, gaat die vlieger voor mij alleszins niet op. Als dat een vroege vlucht maandagochtend was of laattijdigere thuiskomst op vrijdagavond zou ik daar minder een zaak van maken.

Om de twee maanden een week op de baan zijn (terwijl je nu precies nooit op de baan bent?) en het op voorhand al niet meer zien zitten...heb je dit in overweging genomen toen je de promotie accepteerde?
Hoh, niet zien zitten. Ik weet niet hoe ik het zal ervaren. Het kan evengoed meevallen. Die 5-6 keer kunnen er ook 2-3 keer zijn. Dat kan niemand mij op voorhand zeggen.

Terug
Bovenaan