Reizen voor het werk - welke verloning?

Part of the job, zo simpel is het.

Als je een weekend thuis zit, of je zit een weekend betaald in hotel in het buitenland, is dat toch even leuk, zelfs leuker? Akkoord dat het van persoon tot persoon af hangt, maar als je er voor kiest, dan moet je het er bij nemen.

Je kan toch niet verwachten dat ze én je loon gaan betalen voor die weekends én de hotels.
Huh?
Mogelijks voor een vrijgezel, maar voor iemand met een familie toch echt niet!
Vroeger als werknemer moest ik ook regelmatig naar het buitenland, meestal Tsjechië (Pilsen), en per dag dat ik daar was kreeg ik de forfaitaire belastingsvrije dagvergoeding (is nu ik dacht 37€/dag) bovenop mijn loon, en dat was per dag dat ik daar was (ook weekends indien een langer verblijf).
Uiteraard was ook het hotel betaald door werkgever.
Indien ik zaterdag al naar ginder vertrok kreeg ik wel de dagvergoeding en was het hotel betaald, maar geen loon of recup.
Idem wanneer ik wat langer bleef.
Ik reed wel zelf met de firmawagen naar daar, ze verwachten niet dat je vrijdag heel de dag werkt en dan gelijk 8 uur naar huis bolt, zaterdag of zondag was ook OK!

Indien 2 weken daar dan was het weekend in het midden te recupereren aan 150% voor zaterdag en 200% voor zondag, zelfs al was dat vrije tijd ginder, dus dat weekend bracht me 3,5 dagen betaalde recup op.

De rijtijd werd trouwens ook nog eens als "gewerkte" uren beschouwd, indien in het weekend, wat het meestal was, aan percentages per bovenstaand, op te nemen in betaalde recup.

-"Reizen voor het werk, je kan toch moeilijk verwachten dat ze daar nog eens extra voor betalen als ze al je hotel betalen"= nog nooit moeten reizen voor het werk.
-"Reizen voor het werk, das toch plezant? Wat van de wereld zien op kosten van de baas"= minder dan een jaar geleden afgestudeerd.

-"Reizen voor het werk, je kan toch moeilijk verwachten dat ze daar nog eens extra voor betalen als ze al je hotel betalen"= nog nooit moeten reizen voor het werk.
-"Reizen voor het werk, das toch plezant? Wat van de wereld zien op kosten van de baas"= minder dan een jaar geleden afgestudeerd.
1 kan ook gewoon in de academische wereld werken, en 2, gohja niet iedereen is natuurlijk al gesettled.

Indien 2 weken daar dan was het weekend in het midden te recupereren aan 150% voor zaterdag en 200% voor zondag, zelfs al was dat vrije tijd ginder, dus dat weekend bracht me 3,5 dagen betaalde recup op.
Tja, en dan verwonderd zijn dat de economie/industrie weg trekt uit ons land.

Als je dat er niet voor over hebt, moet je je maar opgeven om dat niet te willen doen . Maar het weekend: niet werken = geen loon imo.

Als je dat er niet voor over hebt, moet je je maar opgeven om dat niet te willen doen . Maar het weekend: niet werken = geen loon imo.
Tijd waar het werk beslag op wil leggen en waarin je niet kan doen wat je anders had willen doen dient vergoed te worden

Imo

(Niet dat dat bij mij in het verleden ooit het geval is geweest, maar gelukkig heb ik sinds 2020 nooit meer naar het buitenland gehoeven voor het werk)

Dezelfde regels gelden voor mensen uit andere landen thans.

Nu is het wel zo dat weekend vroeger ook betaald werd bij ons, maar nu enkel de per diem. Ik vind dat nog steeds niet helemaal correct, maar kan het niet aanvechten. Voor mij alleszins een reden om iets minder snel ja te zeggen, en voor mijn werkgever dus een vervelende situatie

Terug
Bovenaan