Reizen Waes: de bucketlist

Buiten het rare vuurwerkevent vond ik er niet veel aan.
Misschien ben ik gewoon wat Waes moe; altijd alles geweldig formidabel verwonderend vinden.
Naar mijn herinnering was het vroeger meer een afwisseling tussen van die speciallekes, maar ook daadwerkelijk mooie dingen van het land laten zien. Nu was het enkel de rariteiten/folklore; niks van het land gezien.

Ik vond het wel een leuke opener. Zeker met die gewichten goed gelachen. Maar ik bekijk het programma ook als entertainment en niet als een reisprogramma eerlijk gezegd.
Really?? :fingerguns:

Je hebt gelijk hoor. Maar het format heeft nog steeds de naam 'Reizen Waes'. De eerste seizoen hadden in mijn herinnering (kan foutief zijn) toch iets meer te bieden over het land zelf ipv Waes die zelf iets zottekes doet.

Taiwan spreekt nu niet direct tot de verbeelding. Reizen Waes is geen documentaire ook. Eerlijk, het leek wel een beetje Chinees.
Het is dan ook Chinees, hoewel sommige Taiwanezen zichzelf zo niet zouden willen noemen. De taal en de cultuur is afkomstig van het Chinese vasteland, maar politiek-cultureel is het land gesticht door de Kuomintang onder Chiang-kai-Check. "Nationalistisch China" dat in WO II tegen Japan vocht, tesamen met Communistisch China. Na de oorlog was het land zodanig verzwakt dat de communisten het verzwakte regime omver hebben kunnen werpen. Allez, dat is het in een notendop. Het ligt gevoelig.

in dit soort afleveringen lijkt Waes toch meer een toerist uit Antwerpen, dan een wereldverkenner, imo.

het was wel grappig met die gewichten (en waarom zou je in godsnaam naar bóven kijken?), en dat met dat vuurwerk lijkt mij wel eens interessant om mee te maken, maar eigenlijk is Taiwan een bestemming waar toerisme vrij normaal is he. misschien geen overtoerisme, maar toch ook geen Noord Korea of Turkmenistan.

Concept blijft gewoon al tien jaar hetzelfde, gewoon zo lang mogelijk blijven uitmelken zodat ze overal in de wereld gratis op verlof zijn geweest. Zou ik ook doen.

Tis ook niet makkelijk om op 40 minuten tijd heel breed te gaan. Dan zit je aan max 3 a 4 onderwerpen met wat opvulling tussen. Eender welk onderwerp ze zouden gekozen hebben zou het land tekort doen. Ik vond het wel amusant om te zien al vond ik de man met het boekenwinkeltje niet veel toegevoegde waarde hebben. Nu hebben ze bijna een halve aflevering verspild voor de politieke situatie.

Tis ook niet makkelijk om op 40 minuten tijd heel breed te gaan. Dan zit je aan max 3 a 4 onderwerpen met wat opvulling tussen. Eender welk onderwerp ze zouden gekozen hebben zou het land tekort doen. Ik vond het wel amusant om te zien al vond ik de man met het boekenwinkeltje niet veel toegevoegde waarde hebben. Nu hebben ze bijna een halve aflevering verspild voor de politieke situatie.
Die politieke situatie is toch veel pertinenter voor een beeld van Taiwan dan een handvol bejaarden die met gewichten aan hun piet staan te slingeren?

Die politieke situatie is toch veel pertinenter voor een beeld van Taiwan dan een handvol bejaarden die met gewichten aan hun piet staan te slingeren?

Tja mss wel, msss niet. Voor Telefacts in ieder geval wel ja. Maar dat gebruiken ze tegenwoordig ook liever als verdoken reclame voor bvb de golfstaten.

Dat met die waarzeggers vond ik wel interessant, gewoon al om het feit dat dit soort bijgeloof nog altijd een grote rol speelt in de samenleving. Die klotegewichten en vuurwerk is dan weer vintage Tom Waes, dat heeft er altijd wel in gezeten. Voor een gebalanceerde documentaire over Taiwan zijn er wel andere bronnen te vinden.

Wel zeer benieuwd naar de volgende aflevering. Karakoram Highway moet verbluffend mooi zijn, maar de Pamir Highway gaat hij hopelijk ook ooit eens doen.

Waes die de draak stak met zichzelf over die ongelukken + de scene waar Waes al lachend de geluidsman voor broekschijter uitmaakt omdat ie zich verbergt achter ne bord vond ik toch vré zalig. :D

Waarom maken ze die afleveringen zo kort? Ik vind alles teveel gerushed aanvoelen. Het is niet dat er veel andere programma's zijn die zendtijd kunnen opeisen op die moment.

Het is dan ook Chinees, hoewel sommige Taiwanezen zichzelf zo niet zouden willen noemen. De taal en de cultuur is afkomstig van het Chinese vasteland, maar politiek-cultureel is het land gesticht door de Kuomintang onder Chiang-kai-Check. "Nationalistisch China" dat in WO II tegen Japan vocht, tesamen met Communistisch China. Na de oorlog was het land zodanig verzwakt dat de communisten het verzwakte regime omver hebben kunnen werpen. Allez, dat is het in een notendop. Het ligt gevoelig.

De geopolitieke situatie is dan ook de grote reden waarom "een land" als dit aan bod kwam. Al hoeft een land niet direct heel apart te zijn om in Reizen Waes gekozen te worden. Zo hebben we bijvoorbeeld al Japan gezien (naar aanleiding van de spelen, maar wat dan deels in het water viel door de pandemie: het seizoen dan toch en uitzendschema) of bijvoorbeeld apartere bestemmingen in de VS, en ook in de Benelux (al heb ik die seizoenen niet gekeken).

Heb gevoel 50min zendtijd gewoon te weinig

Waren die afleveringen vroeger niet langer? Ik had ook dat gevoel.

Het is gewoon te selectief, het is niet dat het slecht gekozen was of niet interessant (op de man in zijn boekenwinkel dan na). Het is gewoon niet lang en dus kan er niet veel aan bod komen. Daardoor bleef ik wat op mijn honger zitten.

Op VRT Max staan alle vorige seizoenen en die waren meestal rond de 45 minuten lang, dus gelijkaardig aan de Taiwan-aflevering. Je zag weinig van Taiwan, kan zijn dat dat hongergevoel alles wat korter doet lijken.

Andere bestemmingen in de reeks geven meer hoop dat hij buiten blijft staan, hoewel het zomaar kan zijn dat hij in El Salvador 20 minuten aan een bitcoin machine staat te gapen om Bukele memorabilia in te slaan.

Terug
Bovenaan