Relatietherapeut

Mijn vrouw is er 1.
80% van de cliënten komen als laatste redmiddel, zo werkt het natuurlijk niet.

Ik heb zelf ooit een zeer positief traject afgelegd met mijn toenmalige partner bij een relatietherapeut. Als je erin stapt met ergernissen, om gelijk te krijgen, of als laatste reddingsboei om aan vast te klampen, zal het niet lukken. Maar als je er met vertrouwen instapt, met het idee dat je allebei het beste voor hebt met elkaar: natuurlijk, waarom niet?

Mensen verwachten soms te veel van een psycholoog. Uiteindelijk zal je zelf het meeste werk moeten doen. Maar een psycholoog kan je echt wel wijzen op bepaalde gedragspatronen waar je in vast zit en waar je je niet van bewust bent, communicatie verbeteren, je helpen of ondersteunen met het ondernemen van bepaalde stappen in het leven...

We hebben meer dan 5 jaar geleden een 5-tal sessies bij een relatietherapeut gedaan. Wij zijn nu ondertussen 2 kinderen later, en samen een huis gekocht, dus het kan ook positief uitdraaien. Je moet er sowieso wel beiden achter staan. Als de ene de andere partner dwingt om mee te gaan, begin er dan niet aan en bespaar uw het geld.

Is het dan de bedoeling als je relatie goed zit dat je naar een therapeut zou gaan? Je denkt hier idd toch pas aan als er iets niet goed loopt? Of wat bedoel je dan precies?
Ik denk dat hij bedoelt dat je er niet lang mee moet wachten, maar wanneer de eerste problemen/tekenen komen dat het niet goed gaat

Het is niet omdat een relatie na therapie eindigt dat de therapie mislukt is hé mannekes. Misschien had je dan die therapie nodig om tot de conclusie te komen dat je beter uit een ongezonde relatie stapt.

Zo'n opmerking verwachtte ik al. Het ene probleem hoeft niet noodzakelijk met een ander probleem te maken te hebben.
Ge zijt gaan lopen met uw therapeut?

OT: zelf sceptisch over. Die laatste nieuwe reeks op streamz met alle temptation en ex on the beach deelnemers die bij de relatietherapeut gaan zal er vrees ik ook niet veel goeds aan doen.

Mijn vrouw wou dat proberen enkele maanden geleden, ik wou het absoluut niet. Ik moet niet naar een therapeut voor haar fouten te plaatsen.
Voorlopig hebben we elkaar wel wat terug gevonden en gaat het vrij goed , dipjes heb je atijd en zeker na 22 jaar. We hebben wel meer discussies dan voorheen maar is ook dat ik nu niks op mijn lever laat liggen en met eerlijkheid kom je het verst denk ik toch.

Mijn vrouw wou dat proberen enkele maanden geleden, ik wou het absoluut niet. Ik moet niet naar een therapeut voor haar fouten te plaatsen.
Voorlopig hebben we elkaar wel wat terug gevonden en gaat het vrij goed , dipjes heb je atijd en zeker na 22 jaar. We hebben wel meer discussies dan voorheen maar is ook dat ik nu niks op mijn lever laat liggen en met eerlijkheid kom je het verst denk ik toch.
En dat is nu net wel een reden om het toch eens een kans te geven en te gaan.

En waarom ben je daar zo sterk tegen? Wat heb je te verliezen buiten wat tijd en geld?

"Ik moet niet naar een therapeut voor haar fouten te plaatsen" => In conflicten is het maar zelden helemaal eenzijdig. Vaak dragen beide partijen toch wel bij aan het conflict, maar het kan natuurlijk ook zijn dat je helemaal niets wilt veranderen aan jezelf.

"met eerlijkheid kom je het verst denk ik toch." => Eerlijkheid is belangrijk, maar de manier waarop en wanneer je iets brengt is minstens zo belangrijk, en helaas niet zo eenvoudig.

En waarom ben je daar zo sterk tegen? Wat heb je te verliezen buiten wat tijd en geld?

"Ik moet niet naar een therapeut voor haar fouten te plaatsen" => In conflicten is het maar zelden helemaal eenzijdig. Vaak dragen beide partijen toch wel bij aan het conflict, maar het kan natuurlijk ook zijn dat je helemaal niets wilt veranderen aan jezelf.

"met eerlijkheid kom je het verst denk ik toch." => Eerlijkheid is belangrijk, maar de manier waarop en wanneer je iets brengt is minstens zo belangrijk, en helaas niet zo eenvoudig.
Ik ben daar niet tegen, maar het is een fout die zij gemaakt heeft en had het er moeilijk mee. Dan wil ik daar geen geld aanhangen omdat een plaats te geven. We hebben afgelopen maanden veel gebzbbeld. En dat heeft ons toch weer sterk bij elkaar gebracht. Tis niet zo dat ik daar nie zou willen aan werken ofzo ik zag het nut er niet zo van in.

Ik ben daar niet tegen, maar het is een fout die zij gemaakt heeft en had het er moeilijk mee. Dan wil ik daar geen geld aanhangen omdat een plaats te geven. We hebben afgelopen maanden veel gebzbbeld. En dat heeft ons toch weer sterk bij elkaar gebracht. Tis niet zo dat ik daar nie zou willen aan werken ofzo ik zag het nut er niet zo van in.
Buiten geld hebt ge er niet veel mee te verliezen. Hier heeft het niet mogen baten maar het heeft mij wel veel geholpen bij de verwerking om te weten dat we op zijn minst alles geprobeerd hebben.

Relatietherapie een relatie weer op de rails krijgen, maar het kan je ook doen beseffen dat het einde verhaal is. Als beide partijen van goede wil zijn en oprecht willen praten via een therapeut is dat geen weggegooid geld. Is het niet voor de relatie, dan toch wel voor jezelf.

Het wel klikken met de therapeut. Dus als je dat doet met een partner die er geen zin in heeft met een therapeut met wie het niet klikt ... dan is dat wel weggegooid geld.

Terug
Bovenaan