Review: Fitness Boxing 3: Your Personal Trainer

Ik ben een sucker voor ritmische games en vertel mezelf altijd dat ik meer moet bewegen. Fitness Boxing 3: Your Personal Trainer voor de Nintendo Switch leek dus de perfecte combinatie voor mij. Met een downloadcode op zak ging ik aan de slag om te ontdekken of deze game workouts thuis echt aantrekkelijker maakt. Hieronder lees je mijn ervaring!

Bij het opstarten word je begroet door Lin, je persoonlijke trainer. Ze legt uit hoe je de Joy-Con-controllers moet vasthouden en herinnert je eraan om de straps om te doen, niemand wil een Joy-Con door zijn tv katapulteren. Je houdt de controllers zijdelings vast, zodat de L- en R-knoppen onder je duimen zitten. Zodra je ze goed vast hebt, windt Lin er geen doekjes om en beland je direct in je eerste workout. Hier leer je de basis en de lay-out van het spel kennen.

Sweat today, and you’ll smile tomorrow

Na de tutorial worden je gegevens gevraagd, dit om je estimated calorie burn en BMI te berekenen. Naast het spelen van een Souls-like game waar ik ontzettend hard in suck, was gamen nooit eerder zo confronterend. Ik ging op de weegschaal staan, die ik een tweetal jaar geleden van mijn broer kreeg tijdens kerst, om toch zo accuraat mogelijk te antwoorden op de vragen. Met volle moed en motivatie om het onderste ervan uit de kan te halen en een accurate review te schrijven ging ik aan de slag.

Een daily workout bestaat uit een warming-up waarin je een aantal oefeningen doet met nut zoals de titel zegt, je spieren opwarmen. Daarna volgt de kern van de training, waarbij je op het ritme van de muziek verschillende boksbewegingen uitvoert. Tot slot sluit je af met stretchen, wat helpt om je spieren te laten afkoelen.

Je workout is zo effectief als je eigen inzet.

Het spel is zo effectief als je eigen inzet. Het begint simpel: op de beat sla je jabs en straights met je Joy-Cons in de lucht. Later worden de bewegingen uitgebreid met left en right hooks, uppercuts, body jabs, body hooks en body uppercuts. Uiteindelijk moet je zelfs slagen ontwijken, wat een extra laag uitdaging toevoegt.

Wel lijkt de game soms moeite te hebben met het nauwkeurig detecteren van kleine verschillen in beweging. Simpelweg je Joy-Con naar voren bewegen kan al voldoende zijn om een slag uit te voeren, maar daarmee bedrieg je vooral jezelf. Als je besluit om er vol voor te gaan en alles te geven, is de workout het meest effectief. Met die mindset stond ik al snel zwetend voor mijn tv en was ik behoorlijk trots op de cardio die dit simpele spel me gaf.

"Float like a butterfly, sting like a bee" - Muhammad Ali

De game is deels te vergelijken met andere ritmische en VR-fitness games zoals Beat Saber en Synth Riders. Aan het einde van elke sessie krijg je een score en in-game currency op basis van hoe goed je de bewegingen op het ritme hebt uitgevoerd.

Na een paar makkelijke workouts stelde het spel voor om mijn persoonlijke workoutplan te verzwaren. Dit was het moment waarop het plezier echt begon, maar ook een tekortkoming naar voren kwam: de eentonige aanmoedigingen van de trainers. Ongeacht of je een trage of snelle workout doet, blijft de voice-over hetzelfde. Soms loopt de tekst achter op de actie, wat irritant kan worden. Gelukkig kun je in de opties de dialoogsnelheid aanpassen om dit te verhelpen.

Daarnaast biedt het spel een alarmfunctie die je waarschuwt wanneer het tijd is voor je workout. Al werkt deze niet optimaal: ik kreeg de melding pas te zien wanneer ik mijn Switch aanzette, wat het nut ervan teniet doet.

Het spel is exact wat je ervan verwacht.

Wanneer je een dagelijkse workout wilt starten, kun je kiezen uit drie intensiteitsniveaus: light, regular en heavy. Deze variëren in duur van 16 tot 36 minuten. De game stelt automatisch een lijst samen met oefeningen, afgestemd op specifieke spiergroepen. Wil je liever zelf bepalen welke oefeningen en stretches je doet, dan is dat ook mogelijk. Voor mensen met een beperkte mobiliteit is er de Sit Fit Boxing-optie, waarmee je een aangepaste workout kunt doen terwijl je zit.

Naast de oefeningen kun je kiezen uit zes verschillende trainers die je begeleiden. Met de in-game currency die je verdient door workouts te doen, kun je hun uiterlijk en kleding aanpassen. Verder is er een 2-player modus waarin je samen met iemand anders kunt trainen. Dit kan zelfs met één paar Joy-Cons, waardoor je geen extra set hoeft aan te schaffen, en als je het toelaat, kun je je statistieken vergelijken met andere spelers via het netwerk. Dit kan op basis van dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse scores of binnen je leeftijdscategorie. Het is een leuke motivator om te blijven trainen en jezelf te verbeteren.

Conclusie

Fitness Boxing 3: Your Personal Trainer is een leuke en effectieve manier om thuis in beweging te blijven, vooral als je van ritmische games houdt. Het spel is zo goed als je eigen inzet en biedt voldoende variatie in bewegingen. De bewegingsregistratie had iets nauwkeuriger gekund en de voice-over wordt op den duur repetitief, maar deze minpunten zijn niet game-breaking. Dankzij de instelbare workoutniveaus, aanpassingsmogelijkheden en online rankings blijft het motiverend om door te blijven trainen.

Pro

• Simpel, doch effectief
  • Leuke en energieke workouts
  • Diverse moeilijkheidsgraden en aanpassingsopties
  • 2-player mode zonder extra Joy-Cons

Con

• Bewegingsregistratie is niet altijd nauwkeurig
  • Repetitieve voice-over die niet altijd past bij de snelheid van de workout
  • Alarmfunctie behoorlijk nutteloos
7.5

Over

Beschikbaar vanaf