Review: Heaven Dust 2

Zijn het geen superhelden, dan zijn het zombies die naar je hoofd geslingerd worden! Ach, om eerlijk te zijn vind ik dat ook helemaal niet zo erg. Ik geniet altijd wel van een goede zombie-game of series zoals The Walking Dead. Het was ondertussen van Back 4 Blood geleden dat ik mij nog eens aan een zombiespel waagde. Toen Heaven Dust 2 op de plank kwam, ging ik er dan ook meteen mee aan de slag. Hoewel het geen klassieke zombie-shooter betreft, was ik toch benieuwd naar deze indie game. Of het wat was, kom je te weten in onderstaande review!

Heaven Dust 2 is net als zijn voorganger een 3D survival horrorspel. Hoewel het niet nodig is om het eerste spel gespeeld te hebben om van het vervolg te kunnen genieten, kan het zeker geen kwaad om eerst deel één een kans te geven. Heaven Dust 2 begint namelijk meteen waar het eerste deel eindigde.

Heaven Dust 1.png

Are you ready to escape from hell again, Steve?

Ook in deel twee neem je de rol aan van Steve. Nadat hij de spooky mansion heeft overleefd, bevindt hij zich opnieuw in een faciliteit overlopen door zombies, namelijk het First Research Center. Diep in dit onderzoeksinstituut ontwaakt Steve uit een cryogene pod en is hij op zichzelf aangewezen om zich een weg naar buiten te banen. Dat dit niet van een leien dakje zal lopen, spreekt voor zich. Niet enkel de zombies trachten een stok in de wielen te steken, ook het instituut blijkt een serieus doolhof te zijn.

Gelukkig zijn er voldoende tips en hulpmiddelen aanwezig om je hierbij te helpen. Zo kom je regelmatig dagboeken tegen met informatie, zoals codes om deuren of liften te openen, of tips en tricks om verder te vorderen in het verhaal. De eerste uitdaging is alvast het vinden van kleren en een wapen om je te verdedigen. Dat laatste zal je nodig hebben! Hoewel de eerste zombies nog vrij makkelijk te verslaan lijken, komt hier al vlug verandering in. Lukt het jou om aan deze hel te ontsnappen?

Heaven Dust 2.jpg

Puzzels, exploratie en … zombies neerknallen!

Naarmate je vordert in het spel, is het ook belangrijk om een keuze te maken in de items die je bijhoudt. Aangezien je maar een beperkte inventory hebt, zal je steeds een deel van je gevonden voorwerpen moeten achterlaten in daartoe voorziene opbergkisten. Dit betekent ook dat je meermaals zal moeten terugkeren naar eerdere gebieden. Door een goede mix aan puzzels, exploratie, en uiteraard het overhoop knallen van zombies, weet One Gruel Studio echter voldoende variatie te bieden om het geheel boeiend te houden.

Daarenboven kan je ook rekenen op een Casual-, Normal- en Expert-setting qua moeilijkheidsgraad, waardoor zowel de beginners als de doorwinterde gamers toch voldoende uitdaging zullen krijgen, en twee alternatieve ontsnappingsroutes, welke de herspeelbaarheid enkel maar ten goede komen.

Heaven Dust 3.jpg

Boom ... headshot!

Zoals reeds aangehaald, is Heaven Dust 2 een 3D survival horrorspel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een top down view. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het spel meteen doet denken aan de eerste Resident Evil games. Ook hier wordt een leuk, donker, grillig sfeertje gecreëerd, dat er meteen voor zorgt dat je aan het scherm gekluisterd blijft. De bijpassende soundtrack en leuke graphics dragen daarenboven positief bij tot de ervaring. Hoewel ik een donkere sfeer in dergelijke games sterk weet te appreciëren, moet ik wel toegeven dat het beeld met momenten soms iets té donker was, waardoor sommige tips of doorgangen ook niet meteen duidelijk te zien waren. Nooit erg storend, maar het zorgt er wel voor dat je hier en daar wat tijd kan verliezen.

Heaven Dust 2 weet een goede balans te houden tussen puzzels, exploratie en klassieke actie.

Ook het neerschieten van zombies is tof gedaan. Hoe langer je richt, hoe groter je kans op een headshot. Wacht je te lang, dan is de kans natuurlijk ook groter dat de zombies je te pakken krijgen. Daarenboven worden de vijanden ook moeilijker naarmate het spel vordert. Zo zijn er naast de klassieke zombies ook sterkere varianten met exoskeletten en andere monsters, welke je niet meer zomaar kan verslaan met een paar rake schoten. Aangezien je ammo niet eindig is, zal je ook hier slim mee moeten omspringen. Al bij al een verrassende zombie-game, waarbij het ‘horror’-gedeelte voor mijn part nog iets enger mocht zijn. Desondanks een spel waar je toch plezier mee zal bleven!

Conclusie

Met Heaven Dust 2 heeft One Gruel Studio een succesvolle opvolger voor zijn eerste 3D survival horror-game. Hoewel het spel met momenten soms iets té donker was en er gerust wat meer horror mocht aan te pas komen, weten de makers een goede balans te houden tussen puzzels, exploratie en klassieke actie. Naar mijn mening een aanrader voor mensen die nog eens willen terugdenken aan de eerste Resident Evil games, of gewoon zin hebben in good old exploratie en zombie-shooter!

Pro

• Sfeer zit goed
  • Leuke afwisseling tussen gevechten en puzzels
  • Vijanden zijn voldoende gevarieerd

Con

• Soms iets te donker, waardoor items en doorgangen moeilijk zichtbaar zijn
  • Niet erg scary voor een horror-game
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

6 januari 2022

Gespeeld op