Review: Sam & Max: The Devil's Playhouse Remastered

Ja, ook de Sam & Max-gameserie heeft een aantal remasters ontvangen, begonnen met Save the World in 2020, gevolgd door Beyond Time and Space in 2021. Nu, nog eens drie jaar later, is de laatste game uit de trilogie aan de beurt: The Devil's Playhouse. Het was het slotstuk van Telltale Games' trilogie van Sam & Max-games en het kenmerkt de studio tevens als pioniers van episodische verhaalvertelling. Sam & Max: The Devil's Playhouse werd onder handen genomen door Skunkape Games en krijgt bijgevolg de toepasselijke titel Sam & Max: The Devil's Playhouse Remastered.

Het Sam & Max-videogameverhaal begon in 1993, maar het was pas in 2007 dat Telltale Games met de serie startte. Uiteraard is alles gebaseerd op de stripreeks van Steve Purcell. Telltale bracht gedurende vier jaar drie games uit die elk uit vijf episodes bestonden. Spelers startten dus met episode één, om een paar weken geduld te moeten uitoefenen om vervolgens met het tweede deel aan de slag te gaan, enzovoort. Het was iets typisch voor Telltale Games, want de ontwikkelaar deed het ook bij hun toekomstige games, waaronder de The Walking Dead-spellen, The Wolf Among Us en hun eigen iteratie van Jurassic Park. Ik was fan en was er altijd als eerste bij, al moet ik bekennen dat ik de eerste twee Sam & Max-remasters heb gemist. Wel speelde ik destijds de originele spellen op PlayStation 3.

Sam&Max1.jpg

Doldwaas kosmisch avontuur​

Sam & Max: The Devil's Playhouse is dus de afsluiter van Telltale Games' trilogie en plaatst opnieuw privédetectives Sam en Max in de hoofdrol. Deze keer is er een mysterieus artefact, de Toybox, dat voor wat beroering zorgt. Dat object bezit namelijk bovennatuurlijke krachten en dan is er altijd wel een of andere slechterik die ermee aan de haal wil. Maar deze keer zorgt het ding er ook voor dat Max, het konijn uit het duo, enkele nieuwe krachten krijgt. Het kenmerkt de laatste telg door op die manier enkele nieuwe spelcomponenten te introduceren. Zo staat er onder andere teleporteren, gedachten lezen en kijken in de toekomst op het programma. Het opent alleszins enkele nieuwe deuren en voelde destijds als een verfrissing in de gameplay aan, na de wat klassiekere structuur van een soort point & click games.

Sam & Max: The Devil's Playhouse Remastered is een waardige afsluiter van de trilogie.

Het point & click-gedeelte wordt trouwens niet genegeerd, dat is namelijk nog altijd aanwezig. Maar deze keer is er ook een aangename mix met andere elementen. Het gebruik van de mogelijkheden van het artefact zorgt voor een aantal toffe puzzels. Daarnaast worden ze ook goed geïntegreerd in het narratief. Wanneer het duo gevaar loopt, kunnen ze bijvoorbeeld naar een andere plaats teleporteren. Het zorgt er echter ook voor dat, en dat vind ik wat klassiek aan point & click-spellen, sommige puzzels wat vergezocht zijn. Je moet bij momenten al heel out of the box denken om tot de oplossing te komen, maar er is tegenwoordig niks meer dat niet op YouTube staat.

Sam&Max2.jpg

Aanpassingske hier en daar​

Een remaster is in veel gevallen een vooruitgang ten opzichte van het origineel en gelukkig is dat hier ook het geval. Het origineel dateert natuurlijk uit 2010 dus het spel er grafisch beter doen uitzien was nu ook niet het grote werk. Destijds was het derde deel al een vooruitgang tegenover de twee eerder gelanceerde spellen en dat kwam natuurlijk de presentatie ten goede. En ook nu geldt dat nog. Je zult namelijk heel wat reizen, gaande van een reisje naar New York tot enkele buitenaardse bestemmingen, en dan is het altijd tof dat je naar 'deftige' beelden staart. Realistische graphics moet je niet verwachten, de game blijft de stripreeks trouw, en je merkt nog altijd dat je met een wat oudere game aan de slag bent, maar het is alleszins een stap voorwaarts. Al moet ik wel bekennen dat ik nog eens wat video's moest bekijken om de vergelijking te maken, want wat veertien jaar geleden in mijn geheugen zat ben ik al lang kwijt.

De nieuwe gameplayelementen voegen meerwaarde toe.

Hoewel de game zoveel jaar geleden als episodisch avonturenspel werd uitgebracht, werden de aparte afleveringen nu achterwege gelaten. Dat is ook het geval bij de andere twee remasters. Je kunt nu dus van begin tot eind - aan een stuk door - genieten van wat het nogal vreemde duo bestaande uit een hond en een konijn je te bieden hebben. Dat zorgt wel voor een klein minpuntje, want daar waar een episode afgesloten werd met een cliffhanger en je dus enkele weken vol ongeduld moest wachten, hebben de cliffhangers nu wat minder invloed op je spelbeleving. Gelukkig is dat een van de weinige minpunten, want Sam & Max: The Devil's Playhouse blijft na al die jaren een steengoede game.

Zo is de combinatie van humor, nieuwe gameplayelementen en het narratief bijzonder sterk. Daarnaast voegt een sterke stemmencast ook heel wat meerwaarde toe, waarbij voornamelijk David Nowlin als Sam en William Kasten als Max hun personages heel wat gevoel geven. Sam & Max: The Devil's Playhouse Remastered is na al die jaren dus nog steeds relevant en een must-play, toch zeker als je het origineel nog niet hebt gespeeld.

Conclusie

Sam & Max: The Devil's Playhouse Remastered is een waardige afsluiter van de trilogie die destijds door Telltale Games werd uitgebracht. Het zorgde zoveel jaren geleden voor enkele nieuwe gameplayelementen, terwijl de humor en de basis hetzelfde bleven. Nu is de game nog eens uitgebracht, met onder andere opgepoetste graphics en een aantal verwijderde bugs. Heb je de game nog niet gespeeld, dan is deze een must-play. Heb je het origineel gespeeld, dan kun je deze eventueel links laten liggen.

Pro

• Sterke stemmencast
  • Gameplay nog steeds erg sterk
  • Grafisch mooi opgepoetst
  • Introductie van nieuwe gameplayelementen

Con

• Cliffhangers hebben minder invloed
  • Sommige puzzels vergezocht
8

Over

Beschikbaar vanaf

14 augustus 2024