Rock Werchter 2025

Het is gewoon een elk jaar terugkerende discussie. En zoals hier al eerder gezegd ben je afhankelijk van het tourschema en kosten de echte grote namen ook behoorlijk wat geld. Los daarvan wordt er nu teruggekeken naar legendarische affiches van vroeger, maar in die tijd waren al die namen ook niet zo groot zoals ze nu zijn. Sommigen zijn pas later echt groter geworden of waren op dat moment pas begonnen. Gevoelsmatig vind ik een Pommelien, Clouseau, Milk Inc of Bazart ook niet thuishoren om Rock Werchter, maar er zijn zoveel groepen, dagen en stages die je kunt afgaan zonder die namen te moeten horen als het je niet aanstaat. Dus ik begrijp het probleem niet echt. Zolang het uitverkocht blijft, is er blijkbaar genoeg interesse in.

Wij worden gewoon oud, maar een festival als Werchter kan niet blijven bestaan wanneer het te veel catert aan een ouder publiek.
Voila.

En uiteindelijk zitten we hier met een 15-tal man max te zeggen dat het geen goeie headliner etc was. Als die allemaal hadden beslist om niet te gaan hadden er gewoon 15 anderen gegaan hoor. Een enkele mening op 80.000 man per dag boeit echt geen fuck.

Ze kan goed zingen maar haar muziek is ongenuanceerde tiener schreeuwmuziek die volgens mij niet lang gaat overleven. Beetje Xink/M-Kids etcetera. Nu populair maar geen longevity, wat sowieso moeilijk is als Belgische artiest. Zo een Milo kon ik ook niet luchten maar zijn muziek had wel iets meer gravitas en kon ik langer zien overleven. Maar die is ook half vergeten intussen heb ik de indruk.

Yungblud, die gaat zijn voetafdruk hebben achtergelaten op zijn selecte publiek, zonder twijfel. Maar als ik rondkijk wie ik ken die er graag naar luistert... Een 30-jarige kennis die naar elk concert op de frontijn gaat staan in de hoop dat hij haar ziet en mee backstage neemt. Letterlijk echt dat. Maar verder niemand van de liefhebbers van old school rock die ik ken die zijn platen vrijwillig opzetten, terwijl hij de laatste maanden in de media wordt gepushed als de opvolger van Ozzie, kroonprins van moderne rock etc... Heeft hij al een nummer waarvan ik denk dat die in de afrekening top 100 gaat blijven staan ooit? Neen, totaal niet. Die knul heeft wel wat uitstraling en charisma maar ik zie nog niets onsterfelijks. Dit is meer Panic At The Disco dan Pearl Jam voorlopig.

Dat laatste nummer dat in alle ads van hem komt op social media bijvoorbeeld. Ik las ergens dat het een moderne Bohemian Rhapsody was. Fucking hell, waanzinnig kattegejank gewoon. Schreeuwerig en opzichtig maar ik mis content. Is dat de disconnect die ik inmiddels als 35-jarige heb ontwikkeld met 'de jeugd'? Ik weet het niet, Een Sam Fender zit tussen mij en Yungblud in en die zijn muziek vind ik fenomenaal., net als eigenlijk alle muziekliefhebbers die ik ken Prachtige teksten, soms zacht en soms oorverdovend luid. Ballads, zachte kampvuurdeuntjes én ook zuivere rock.

Gaf wel een best cool concertje op de Black Sabbath uitzwaaier, dus hij kan wél performen. Zijn eigen nummers zijn gewoon platte vijgen.

Op basis van zijn show in Werchter heb ik de indruk dat Yungblud een geweldige podium presence heeft en een geweldige stem.

Eigenlijk zou dat het best werken als je die omringt met 1 of 2 andere muzikanten die heel sterke riffs of songs schrijven. Een band dus.
Ozzy is toch ook nooit de grote songwriter geweest - die liet zich daarvoor omringen door mensen als Tony Iommi en Randy Rhoads.

Voor zij die interesse hebben in de technische kant.
Adamson heeft op hun site opgelijst wat ze overal gehangen hebben: https://adamson.ai/news/in-the-news/adamson-rocks-werchter-2025-over-600-loudspeakers-deployed

Wat licht betreft heb ik enkel wat pdf'kes van de main, maar stel gerust als ge iets wil weten.

Wat mij vooral interesseert is hoe er toch nog mensen/bands in slagen om een waanzinnig slecht geluid neer te zetten terwijl anderen het met hetzelfde materiaal perfect laten klinken.

Wat mij vooral interesseert is hoe er toch nog mensen/bands in slagen om een waanzinnig slecht geluid neer te zetten terwijl anderen het met hetzelfde materiaal perfect laten klinken.

De band kan er los van vals zingen of slecht spelen weinig aan doen. Die horen niet wat er op de weide klinkt.

Kga geen namen van bands noemen, maar kheb al vaak bedenkelijke mensen aan het geluid en licht gezien. Soms zijn het oudere die niet mee zijn met de digitale technologie, soms zijn het vriendjes van die het plaatske cadeau gekregen hebben zonder echt de juiste skills te hebben, ...
Tis helaas niet zo dat het allemaal toppers zijn.

Buiten kan de wind ook wel veel parten spelen.

Grote bands touren toch met hun eigen geluidsman, neen?
Vroeger kon je daarvoor een opleiding volgen op SAE Brussel maar dat bestaat helaas niet meer.

Imagine Dragons dacht op Boutique dat Werchter in Wallonië ligt? Lol, wat een afgang toch als artiest als je die moeite niet eens neemt voor al die dure ticket kopers.

Imagine Dragons dacht op Boutique dat Werchter in Wallonië ligt? Lol, wat een afgang toch als artiest als je die moeite niet eens neemt voor al die dure ticket kopers.
't Zou nochtans de 4de keer zijn dat ze op Werchter stonden. Ach, 't is niet de enige band, op Graspop ook meermaals groepen gehoord die het publiek in het Frans toespraken.

Mij nochtans geen seconde aan gestoord. Hij sprak 1 van onze landstalen want voor zover ik weet ligt Werchter nog altijd in België, dus wat is het probleem en zelfs al spreekt ie er geen enkele…

Welke een heel leuke en vermakelijke show gezien

Donderdag voor de eerste keer sinds 2011 terug de Werchter weide opgestapt. Ik weet direct weer waarom het zo lang geduurd heeft. Qua organisatie is het uiteraard geen sinecure om zo'n mastodont in goeie banen te leiden maar er zijn toch een paar dingen die je simpel kunt oplossen (met de info die ik heb) Iedereen buiten om 1u zorgt voor chaos en opstroppingen bij uitgangen (met gesloten poortjes) en parkings. Laat nog een DJ draaien aan die Jupiler torens ipv op The Hive en je splitst u volk al mooi in 2. Ik zou dan Barn of Klub C ook nog open laten met nog een "afterparty" band zodat alles gewoon meer gespreid is.
En de mensen in wijde omgeving hun nachtrust helemaal afpakken?

Ze kunnen ook allemaal met de fiets komen ipv zo dicht mogelijk met de auto tot aan de weide te rijden

En de mensen in wijde omgeving hun nachtrust helemaal afpakken?
Of die afterparty nu op de Hive, vlak naast de weide, op of op de weide is gaat imo heel weinig uitmaken qua nachtrust.
Als ze trouwens echt inzaten met die nachtrust hadden ze geen elvendertig festivals op die weide gepland door heel de maand juli.

Ze kunnen ook allemaal met de fiets komen ipv zo dicht mogelijk met de auto tot aan de weide te rijden
Niet iedereen die verder dan 20km vd wei woont heeft een fietsendrager op zijn wagen natuurlijk. Meer nachttreinen zou een betere oplossing zijn maar blijkbaar was zelfs de enige nachttrein al een kleine ramp aangezien die niet kon/wou wachten op de mensen die vast zaten in het verkeer met de bussen richting station en er dus genoeg mensen gestrand zijn in Leuven. Dat zijn er allemaal die volgend jaar ook met de auto komen vrees ik.

Nu ben ik vrij zeker dat er uberhaupt geen deftige oplossing is voor zo'n massa volk hoor. Maar een beetje de massa spreiden zou imo wel helpen.

Of die afterparty nu op de Hive, vlak naast de weide, op of op de weide is gaat imo heel weinig uitmaken qua nachtrust.
Als ze op de Hive blijven is er ook geen issue met de uittocht. En geen idee wat daar voor boxen staan maar kan me moeilijk inbeelden dat die even sterk zijn als die van de weide (en al zeker dat ze dat toelaten om zelfde db te produceren)
Als ze trouwens echt inzaten met die nachtrust hadden ze geen elvendertig festivals op die weide gepland door heel de maand juli.
Ze hebben slechts toelating voor 7 dagen

Eigenlijk is het "simpel" om het probleem met de uittocht op te lossen. Geen zo'n groot festival organiseren in het hol van pluto. Maar ja...

Terug
Bovenaan