Rock Werchter 2025

Voor mensen die op de Hive verblijven maakt de afterparty geen verschil inderdaad, maar dagjesmensen hebben geen toegang tot de Hive. Die kunnen dus wel langer blijven plakken als ze de mogelijkheid hebben om nog op de wei te blijven.

Nu is er voor zover ik weet eigenlijk weinig tot geen probleem met de uittocht op de 'gewone' Werchter, maar is het vooral een probleem bij de dag edities.

Of die afterparty nu op de Hive, vlak naast de weide, op of op de weide is gaat imo heel weinig uitmaken qua nachtrust.
Als ze trouwens echt inzaten met die nachtrust hadden ze geen elvendertig festivals op die weide gepland door heel de maand juli.

Niet iedereen die verder dan 20km vd wei woont heeft een fietsendrager op zijn wagen natuurlijk. Meer nachttreinen zou een betere oplossing zijn maar blijkbaar was zelfs de enige nachttrein al een kleine ramp aangezien die niet kon/wou wachten op de mensen die vast zaten in het verkeer met de bussen richting station en er dus genoeg mensen gestrand zijn in Leuven. Dat zijn er allemaal die volgend jaar ook met de auto komen vrees ik.

Nu ben ik vrij zeker dat er uberhaupt geen deftige oplossing is voor zo'n massa volk hoor. Maar een beetje de massa spreiden zou imo wel helpen.
Probleem is ook gewoon dat iedere voetganger ook voor de uitrit van de camping moet lopen. Zouden daar beter een brug (of meerdere) zetten en ze erover laten lopen.

Voor mensen die op de Hive verblijven maakt de afterparty geen verschil inderdaad, maar dagjesmensen hebben geen toegang tot de Hive. Die kunnen dus wel langer blijven plakken als ze de mogelijkheid hebben om nog op de wei te blijven.

Nu is er voor zover ik weet eigenlijk weinig tot geen probleem met de uittocht op de 'gewone' Werchter, maar is het vooral een probleem bij de dag edities.
idd bij de dagedities heb je een uittocht van telkens ongeveer 55000 duizend mensen op het zelfde moment en daar is de regio gewoon niet op voorzien met al die nieuwe straatjes

Eigenlijk is het "simpel" om het probleem met de uittocht op te lossen. Geen zo'n groot festival organiseren in het hol van pluto. Maar ja...

Ja, en waar in Belgie ga je een event doen waar 88k man kan staan? De reden dat het in Werchter gebeurt, is omdat ze in dat hol van pluto wel de ruimte en logistieke mogelijkheden hebben en nog wat van een goeie verstandhouding met de buurt. Er komt 55000 man op 7 en 8 augustus voor Sheeran naar Linkeroever en er is al weken drama omdat ze die dagen de hele omgrving moeten afsluiten voor het verkeer en het hectisch gaat worden op vlak van mobiliteit. In Nieuwe Koers Oostende zaten buurtbewoners dan weer te stijgeren bij het idee van jaarlijks twee concertdagen. Werchter heeft issues, maar het is in ons land èèn van de weinige plekken waar je een massa event als dat kan laten doorgaan.

Nogmaals als je wil het probleem oplossen zodat 50000 mensen op hetzelfde moment kunnen vertrekken moet je ervoor zorgen dat je ergens naast de grootste verkeersaders van het land zit en niet ergens waar je met moeite kan passeren met 2 auto's naast elkaar. Maar mij niet gelaten hé waar ze het doen maar de overlast die er nu is, kan echt wel vermeden worden (denk ik dan)

Eigenlijk is het "simpel" om het probleem met de uittocht op te lossen. Geen zo'n groot festival organiseren in het hol van pluto. Maar ja...
Het is inderdaad beter om dit te doen in Brussel of Antwerpen, het verkeer loopt daar beter.

Die worden maar aangehaald om aan te tonen dat het ook in een meer voor de hand liggende stedelijke omgeving een gedoe is. Ooit al eens van het Sportpaleis proberen te vertrekken wanneer zowel de Lotto Arena als het Sportpaleis uitverkocht is?
maar ik zou ook niet opteren voor een stedelijk gebied voor zo'n festivals. Maar je gaat me niet vertellen dat er nergens langs de E40/E314/E17/... plaats is om zo'n festival neer te poten? Waar je rap de autostrade op bent, waar er weinig overlast is voor omwonenden (die er sowieso al minder zijn als je zo'n locatie kiest),...

maar ik zou ook niet opteren voor een stedelijk gebied voor zo'n festivals. Maar je gaat me niet vertellen dat er nergens langs de E40/E314/E17/... plaats is om zo'n festival neer te poten? Waar je rap de autostrade op bent, waar er weinig overlast is voor omwonenden (die er sowieso al minder zijn als je zo'n locatie kiest),...
Maar wat ga je dan de rest van het jaar met die grond doen? Doorheen het jaar is de wei van Werchter een park zoals De Schorre ook een park is wanneer het geen Tomorrowland is. Die organisatoren investeren ook mee in die parken. Niemand gaat zo een park in willen richten op die locaties dus moet je al bijna aan de organisatoren gaan vragen om zelf op die locaties een park in te richten. Zullen die ook niet willen want dan betaal je de volle pot voor iets wat je maar een week gebruikt.

+ Dat het openstellen van die gronden ook een soort transactie met die buurt creeërt. Ja er is gedurende de festivals een drukte maar de rest van het jaar is er wel een park voor handen, deels onderhouden op kosten van festivalorganisatoren. En dat die omgeving aan lokale verenigingen ook toelaat om een schoon centje te verdienen. Lokale voetbalploegen stellen hun veld dan ter beschikking als parking tegen een compensatie waar die ploeg weer een heel jaar mee verder kan. Of lokale foodtrucks die in de buurt staan en bakken met geld verdienen. Verplaats dat festival en het is over and out daarmee.

Ja die paar weken zijn misschien lastig maar Rock Werchter is daar al 50 jaar. Dat weet je als je daar gaat wonen en zoals ik hierboven al zeg: de return voor die korte tijd van intense overlast is groter dan ge zou denken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan