Dat vind ik toch nogal een gevaarlijke uitspraak hoor. Zeker als men de (niet-gekende) feiten begint aan te vullen met allerhande aannames gebaseerd op huis-, tuin- en keukenpsychologie.
Op de dag van vandaag zijn de (vermeende) feiten van ondergeschikt belang omdat we ze niet kennen en we er dus ook niet over kunnen oordelen.
Als later zou blijken dat er ernstige racistische uitlatingen zijn gebeurd jegens de agenten of een bepaalde gemeenschap, dan zal uiteraard daar de focus op komen te liggen.
Maar momenteel kunnen we dus enkel oordelen over hoe hij één en ander naar zijn hand probeert te zetten en daar heb ik heel wat bedenkingen bij (en daar durf ik zeker termen als machtsmisbruik bij te plaatsen).
Wettelijk gezien misschien niks verkeerd, maar deontologisch en moreel gezien toch wel discutabel.
Ik heb het persoonlijk dan ook heel moeilijk wanneer sommigen zich beter wanen dan iemand anders of middelen aanwenden die niet tot de mogelijkheid behoren tot de gewone burger in gelijkaardige situaties (wat deels ook te maken heeft doordat ik in mijn beroepsleven ook geconfronteerd ben geweest met leidinggevenden die hun macht gebruikten om zichzelf uit de wind te zetten, dus mogelijks bekijk ik sommige zaken niet altijd even objectief).
Je hebt het weer over die coming out video: daar was jij (als ik me niet vergis) toch ook vrij hard de 'waar rook is, is sowieso vuur' kaart aan het spelen, en daar bleek dus uiteindelijk niks van aan voor zover we weten.
Ik heb heel veel geschreven in dat ander topic en vrijwel onmiddellijk de link gelegd tussen zijn video en de roddels die toen circuleerden (en de klachten die volgden). Kreeg daar veel tegenwind, omdat de meesten hier de twee elementen niet aan elkaar koppelden.
Ook daar zag ik een gelijkaardig patroon als in deze zaak, namelijk iemand die, bijna op een narcistische manier, onmiddellijk in defensie gaat door allerlei middelen en mensen voor zijn kar te spannen.
Heb bij mijn weten hem nooit op voorhand aan de schandpaal genageld omwille van de vermeende pedofilie-feiten (in tegenstelling tot anderen hier, maar dat kwam dan vooral van accounts die hier weinig of zelden iets posten), maar ik ben wel de grijze zone blijven verdedigen.
Een grijze zone waarin niks strafbaar gebeurt, maar waar er morele vragen kunnen gesteld worden waarom een 30-jarige man zo close omgaat met jonge mannen.
En om terug te keren op dit dossier: voor een groot stuk werkt hij deze negatieve perceptie zelf in de hand.
Gewoon even excuses aanbieden aan het politiekorps, zichzelf even gedeisd houden en vooral niet trachten te sturen, zou op zich al veel oplossen.
Alles wat hij nu doet komt zo verkeerd over, terwijl de feiten zelf (ik bedoel de feiten van die nacht) misschien het spreken niet waard zijn.