Dat ben jij die de woorden van conner in het meeste gunstige daglicht probeert te zetten.
Ik pak ze letterlijk wat hij zegt.
Nee je verzint er
huidskleur en
zien bij, en je negeert de zin er voor en er na.
Gezien zijn roma uitspraken later is er weinig twijfel wat hij bedoelde.
Irrelevant, hij geeft in de zin er na aan wat hij bedoelt. Ik heb ook nog niet veel Roma Arabisch horen spreken. Er zit een jaar tussen beide uitspraken. Blijf bij de feiten.
En dat weet hij dus niet
1. Situering Na de laatste talentelling in 1947 is het taalbarometeronderzoek (TB) het eerste wetenschappelijk survey-onderzoek dat tracht een representatief beeld te schetsen van de Brusselse taalsituatie. Het steunt op een face-to-face bevraging van een representatief staal van 2500...
www.briobrussel.be
In brussel (en ja ook molenbeek) spreken de meeste gewoon frans. Conner heeft geen idee welke taal die spreken en of die werken, echter denkt hij wel dat ze geen "belgische" taal spreken en dat ze geen werk hebben.
Faut le faire (dat is Frans). Statistieken over een divers gewest als Brussel veralgemenen en projecteren op Molenbeek. Ik mag er alle vertrouwen in hebben dat de studiedienst van Vooruit, net zoals alle partijen, hierover betere informatie heeft dan jij op een minuutje googlen. Mijn eigen ervaring in Sint-Joos-ten-node (een andere maar vergelijkbare gemeente in Brussel) leert me dat Frans ergens een straattaal is als lingua franca dan taalbeheersing zoals je die in het onderwijs of op het werk zinvol kan inzetten. Wat maakt dat je in een bevraging wel kan antwoorden dat je Frans spreekt, veel zinvol kan je er niet mee doen.
En dan nog ga je - weeral - compleet voorbij aan de
reputatie die Molenbeek heeft in binnen- en buitenland en waaraan hij zinspeelt.
Ja, vertel jij het mij, op basis van wat? En graag bij de feiten blijven en niets verzinnen.
Juist en dat maakt het racisme.
Eerst antwoorden voor je conclusies maakt en anderen van racisme beticht. Blijf bij de feiten en stop met verzinnen.
En waarom voelt hij zich dat niet in belgie? Waar slaat dat dan op?
Vraag van de interviewer: gevoel van de Fransen bij de Franse verkiezingen. Beeldspraak.
Conner zegt "rijd" en ja dan denk ik aan een auto, zie niet iemand van de kust of sint niklaas fietsen naar brussel.
Volledig irrelevant. De enige reden dat ik die door jou verzonnen auto aanhaal is dat je in jouw redenering niet kan horen doorheen een autoruit welke taal iemand spreekt en dat het dus wel de huidskleur moet zijn en dus racisme. 100 % onzin dus.
EN nogmaals leg gerust uit (want conner doet dit nergens) hoe hij zich dan niet in belgie voelde en op wat dat geabseerd is.
Beeldspraak, verwijzend naar enerzijds de reputatie van Molenbeek, anderzijds de vraag van de interviewer over de verkiezingen in Frankrijk. Ik ga mezelf niet nogmaals herhalen hoor, je mag met nieuwe argumenten komen. Misschien het interview nog eens selectief quoten en zelf niet lezen?
Ik stop met het quoten in stukjes, de tldr is dat hij met beeldspraak zinspeelt naar de
reputatie van Molenbeek, en naar de vraag van de interviewer over de verkiezingen in Frankrijk. Dat is niet het "meest gunstige daglicht", dat is gezien de zin voor en na de bewuste zin, de meest voor de hand liggende verklaring. Jij verzint dingen over huidskleur, zien, ... er bij. Stop met fantaseren en hou het bij de feiten.
Je kan die zin echt niet zomaar lostrekken van de vraag van de interviewer en daar een heel intentieproces dan wel racismeveroordeling bij lappen. Dat is meer het niveau zwam.