Soundos clasht met Schols over geweld tegen vrouwen in De Afspraak

Maar wat mij dus mateloos stoort is het begin van deze discussie, het optreden van Soundos. Die zegt dat mannen zoals ik het probleem zijn terwijl ik zelf nooit een vrouw heb lastiggevallen zowel verbaal als fysiek, en het zelf meemaakte. Dergelijke veralgemeningen op televisie zijn dan ook totaal misplaatst en moeten van een weerwoord voorzien worden. De opmerkingen van Schols waren ongepast, maar die knieval en de hele "BV" meute die erop springt plus opniestukken in de media zijn ook weer zo eenzijdig.

Dus nee, het is niet "iets" makkelijker voor vrouwen om met zo'n dingen naar buiten te komen, het is een heel stuk gemakkelijker door de grote aandacht in de media etc.
Met dat eerste stuk ben ik het volmondig eens. Ik vind het ook enorm jammerlijk hoe "de witte man" tegenwoordig in bepaalde kringen de baarlijke duivel is. En zoals te zien is in deze thread, staan zulke veralgemeningen ook heel civiele discussies in de weg.

Dat tweede stuk klopt echter wel totaal niet. Het is absoluut niet "een heel stuk makkelijker" voor vrouwen om met zulke dingen naar buiten te komen, sorry. Een gewone vrouw zonder mediaplatform (of zelfs eentje met) heeft het echt absoluut niet enorm veel makkelijker om met die zaken naar buiten te komen. Minimalisering, ongeloof, uitlacherij ("is een dickpick nu echt zo erg, sjonge jonge"), angst om uit de vriendengroep geweerd te worden, angst om versleten te worden als seut, ...

Ja, voor mannen is de grens inderdaad doorgaans hoger. Maar voor vrouwen ligt die ook nog altijd enorm hoog hoor. Het wordt hier een discussie over semantiek, maar het vereist wel degelijk heel wat overtuiging, moed, en volharding vooraleer de gemiddelde vrouw met haar ervaring naar buiten komt. "Een heel stuk makkelijker" vind ik dan persoonlijk te kort door de bocht, en dat is echt niet de ervaring die ik, noch mijn collega's, hebben "in het veld".

Als je een fair maatschappelijk debat over het topic ten gronde wil gaat dat nu niet gebeuren, hopelijk kan iemand het over een paar maand eens op een normale manier herlanceren.
Agree to disagree dan. Met zo'n attitude kan je eigenlijk over geen enkel "hot topic" in debat gaan. Over migratie zegt er elke week wel eens iemand iets compleet onnozels, bijvoorbeeld. Als we dan telkens een paar maand moeten wachten omdat we schijnbaar niet in staat zijn om uitspraken van roeptoeters als Soundos uit een discussie tussen volwassen mensen op een forum bedoeld voor onderbouwde en genuanceerde discussies te weren (we zijn toch immers goed genoeg in staat om zelf cijfers en data op te zoeken?) dan zou ik dat een zeer spijtige zaak vinden. Ik had het niveau dan toch wat hoger ingeschat.

Maar goed, nu ben ik alweer aan het antwoorden. Het zonnetje in.

Excuses voor alweer een lang bericht (dat wordt door sommigen op dit forum niet altijd even vrolijk onthaald) maar het is een topic dat me heel na aan het hart ligt.

Er bestaan misschien zeer, zeer veel gevallen van seksueel geweld waarbij het slachtoffer een jongen is of een man. Men wil dat niet minimaliseren, want elke vorm van seksueel geweld is compleet verkeerd, maar het heeft toch niets te maken met de huidige discussie?

Als we de cijfers uit het factcheckartikel van de VRT nakijken (waarin ze inderdaad jammerlijk genoeg niet vermelden dat die cijfers van Soundos fout waren) dan lezen we het volgende:

Neem een vrouwenvoetbalploeg, en enkel de keeper of de spits heeft daar nog nooit last van gehad van seksuele intimidatie. Al de rest al wel. Dat is toch hallucinant?

En men zegt dan vaak "ja maar iemand die je eens een paar minuten aanstaart, daar moet je toch geen aanstoot aan nemen" en hoewel ik het daar hoegenaamd niet mee eens ben, blijft het daar niet bij:

Bijna 1 op 4 jonge vrouwen wordt ongewenst aangeraakt in het openbaar. Meer dan de helft is al overdreven lastig gevallen door iemand die "komt flirten". Dat is toch geen discussie meer over een (al dan niet klein) aantal vrouwen waarbij "hun realiteit" is dat ze zich snel onveilig voelen of weet ik veel? OK ja, er zullen er zijn die zich niet onveilig voelen. Maar in een discussie waarin men herhaaldelijk vraagt om cijfers etc. weet ik niet of anekdotiek een passende debatstrategie is.

Nog wat cijfers:

Opnieuw: dat cijfer is onthutsend hoog. Ja, voor mannen ook. Maar als 81 procent van de Belgische vrouwen in de loop van haar leven mag verwachten iets mee te maken qua fysiek geweld met seksuele tint, dan kunnen we absoluut niet meer spreken van een of ander perceptieprobleem. Verscheidene onderzoeken wijzen het gewoon uit: het aantal vrouwen dat in hun leven op een ongewenste manier belaagd wordt, is belachelijk hoog.

Sommigen onder jullie willen cijfers. Wel, hier zijn ze, ik post er nu al voor de tweede keer. Gelieve er dan ook rekening mee te houden, in plaats van te blijven pretenderen alsof dit zaken zijn die door vrouwen uit de lucht gegrepen worden?

En er wordt hier dan al geregeld in de thread gevraagd "welke oplossingen willen ze dan" alsof er dan een pasklare oplossing klaar moet liggen wanneer iemand of een bepaalde groep grieven op tafel leggen. Maar zoals ik al elders in de thread zei: het begint bij het niet bagatelliseren van dit probleem. Bij het niet zeggen van "ja maar dat is gewoon de perceptie" of "ja maar mannen..." of "ja, de migranten he..."

En nog afsluitend: het is niet omdat het nu over vrouwen gaat dat het een of andere gepolariseerde strijd tussen de seksen is. Men moet niet alles willen gelijktrekken. Vrouwen hebben hier nu eenmaal enorm veel meer last van, zo simpel is het. Dus nogal logisch dat we dan vooral over vrouwen praten. Als we het hebben over de suïcidecijfers in Vlaanderen, bijvoorbeeld, en we vragen ons af waarom mannen daar veel vaker in voorkomen en zijn daar over aan het praten, dan vind ik het ook ongepast om steevast te beginnen over "ja, maar vrouwen...". En dan is dat ook geen "strijd tussen links of rechts" of "strijd tussen de seksen".
Natuurlijk is het geen strijd tussen seksen maar waarom mag de ene wel bepaalde argumenten gebruiken en de ander niet? Ik ben als 16 jarige met door 3 mannen snachts in elkaar geklopt geweest, een zware hersenschudding, bont en blauw als resultaat, nota bene nadat ik op cafe een opmerking gemaakt had toen een meisje lastig gevallen was door die 3 man. Om enkele weken later door datzelfde meisje ook nog eens uitgelachen te worden hoe weerloos ik wel niet was toen ze me met 3 man in elkaar sloegen. Ik heb daar jaren psychologische hulp voor gehad, ik voel mij nu als oude 30'er nog altijd niet op mijn gemak als ik snachts moet op straat komen (ik mijd dat ook als de pest). Maar als je dat aanhaalt en zegt dat je het wel begrijpt dat vrouwen zich onveilig voelen op staat dan krijg je elke keer maar weer dat je dat niet kan begrijpen, dat je niet weet hoe het voelt want je bent een man. Mag ik me dan ook oprecht afvragen wie er de strijd tussen seksen van maakt? Ik heb toch veel de indruk dat het niet enkel mannen zijn die het debat niet willen aangaan maar op beide kanten van de lijn nogal veel ruis zit.
En ja, ik krijg het op mijn heupen als men zaken als "witte mannen hebben hier grote schuld aan" gebruikt want dit is net hetzelfde als wat kleurlingen meemaken wanneer het over criminaliteit gaat, namelijk een ganse bevolkingsgroep over 1 kant scheren omwille van uiterlijke kenmerken.

Met dat eerste stuk ben ik het volmondig eens. Ik vind het ook enorm jammerlijk hoe "de witte man" tegenwoordig in bepaalde kringen de baarlijke duivel is. En zoals te zien is in deze thread, staan zulke veralgemeningen ook heel civiele discussies in de weg.

Dat tweede stuk klopt echter wel totaal niet. Het is absoluut niet "een heel stuk makkelijker" voor vrouwen om met zulke dingen naar buiten te komen, sorry. Een gewone vrouw zonder mediaplatform (of zelfs eentje met) heeft het echt absoluut niet enorm veel makkelijker om met die zaken naar buiten te komen. Minimalisering, ongeloof, uitlacherij ("is een dickpick nu echt zo erg, sjonge jonge"), angst om uit de vriendengroep geweerd te worden, angst om versleten te worden als seut, ...

Ja, voor mannen is de grens inderdaad doorgaans hoger. Maar voor vrouwen ligt die ook nog altijd enorm hoog hoor. Het wordt hier een discussie over semantiek, maar het vereist wel degelijk heel wat overtuiging, moed, en volharding vooraleer de gemiddelde vrouw met haar ervaring naar buiten komt. "Een heel stuk makkelijker" vind ik dan persoonlijk te kort door de bocht, en dat is echt niet de ervaring die ik, noch mijn collega's, hebben "in het veld".

Ik wil niet zeggen dat het gemakkelijk is voor een vrouw, maar wel gemakkelijker dan voor een man. Vrouwen kunnen onder mekaar vaker spreken over zo'n onderwerpen, mannen doorgaans veel minder omdat er simpelweg veel minder over gevoelens wordt gesproken onder mannen. Gekoppeld met de toch veelal eenzijdige aandacht van de media, daarom zei ik een heel stuk gemakkelijker. Het is en blijft natuurlijk semantiek en of iets gemakkelijker is of niet heeft ook een subjectieve factor. In absolute cijfers zijn er veel meer vrouwen het slachtoffer dan mannen, maar dat kleiner aantal mannelijke slachtoffers botsen op muren die er voor vrouwen minder zijn.

Weet je wat voor mij een mooi teken zou zijn? Laat Bart Schols een volledige aflevering van de Afspraak maken rond ongewenste intimiteiten van zowel vrouwen als mannen. Laat dan slachtoffers hun woord doen, en nodig mensen van expertisecentra uit, van justitie en de politie, experten met een andere cultuurachtergrond, etc. Maak er een open debat van, zonder natuurlijk lawaaimakers zoals Soundos die het debat verzieken. Dat zou nu eens een mooi signaal zijn na al die hetze van de afgelopen dagen.

Ik lees toch veel berichten die vind ik veel te minimaliserend doen ja. "Perceptieproblemen", anekdotiek, ... En voorts wil ik ook tegenwind bieden omdat ik weet dat threads van dit forum ook op Google terechtkomen (zo heb ik dit forum gevonden) dus vind ik het wel belangrijk om te repliceren.

Ik heb het woord perceptieprobleem in de mond genomen, maar wel niet in de zin dat vrouwen problemen zouden waarnemen die er niet zijn. Wel dat het voor veel mannen uiterst moeilijk is om zich in te leven. Die vraag van Schols is waarschijnlijk heel oprecht, mannen hun leefwereld is anders en zelfs al komen ze in contact met een gelijkaardige realiteit reageren ze vaak op een ander manier. Een vrouw die zegt 'naar mijn gevoel is dat overdreven' - en die hun ervaring is niet minder waar - past meer in hoe wij de wereld ervaren en voelt dus als correcter aan.

Soundos is meer van het "believe women" *fingersnap* type en dat is inderdaad geen goeie match voor de nuchtere Vlaming. Ze is geheel all-over-the-place in haar argumentatie, maar fundamenteel rijkt zij wel de hand uit denk ik. Ik denk dat zij veel minder bezig is met een anti-man (of anti-blanke man) discours dan bepaalde BV's die Schols aan de schandpaal nagelden.

Laatst bewerkt:
Hetzelfde geldt voor vrouwen die zich absoluut niet identificeren met hoe Soundos de zaken voorstelt. Die hun realiteit is ook niet minder waard.
Inderdaad, maar die hun stem hoor je dus niet. De (media-)aandacht gaat weer uitsluitend naar die (semi)-BV /Insta-trienen die mee op de kar springen om, zonder enige toegevoegde waarde, hun feed nog eens onder de aandacht te brengen. Ook weer de usual suspects, aangevuld met een aantal niet zo grote lichten.

Ik heb in mijn leven nog nooit een vrouw "lastig gevallen". Daarom wens ik ook niet over dezelfde kam te worden geschoren als de groep die zich daar wel schuldig aan maakt, iets wat die roeptoeter dus wel degelijk deed (en gesteund door voornoemde sujetten). Want daar gaat het mij hier om.
Dat er een probleem is, zal niemand ontkennen. Maar met polariseren komt je nergens. Wel integendeel, want net dat blokkeert alles.

Nog erger dan Soundos is natuurlijk de eeuwige aandacht-snakker Elisabeth Lucie Baeten die in dat social media filmpje Schols nog eens extra te kakken moet zetten met "witte hetero man". Gewoon lui, polariserend en onrechtvaardig, zoals we van haar gewend zijn.

Jammer dat het hier heel de tijd gaat over de aflevering met Soundos. Interesseert mij geen enkele moer wat die te verkondigen heeft.
Wat vonden jullie van de afspraak op vrijdag met Schoors en Diependaele/Cauwelaerts? Ik zou daar graag eens een factcheck van zien, want die meningen lagen toch heel ver uit elkaar.

Jammer dat het hier heel de tijd gaat over de aflevering met Soundos. Interesseert mij geen enkele moer wat die te verkondigen heeft.
Wat vonden jullie van de afspraak op vrijdag met Schoors en Diependaele/Cauwelaerts? Ik zou daar graag eens een factcheck van zien, want die meningen lagen toch heel ver uit elkaar.

Ik neem de afspraak op vrijdag altijd op en bekijk die dan zaterdagochtend terwijl ik nog wakker moet worden, in pyama met een tas koffie. Een heerlijk ritueel voor mij.

Ik denk dat ik nog nooit zo'n saaie en vervelende aflevering van de Afspraak op Vrijdag als deze gezien heb. Zelfs Rik Van Cauwelaert, een van mijn favoriete vaste gasten, kon de meubels niet redden. Diependaele heeft dan ook het charisma van een natte dweil en Schoors deed niks anders dan met zijn ogen rollen of handen in de lucht gooien.

Niet fijn om naar te kijken.

Ik heb in mijn leven nog nooit een vrouw "lastig gevallen". Daarom wens ik ook niet over dezelfde kam te worden geschoren als de groep die zich daar wel schuldig aan maakt, iets wat die roeptoeter dus wel degelijk deed (en gesteund door voornoemde sujetten). Want daar gaat het mij hier om.
Dat er een probleem is, zal niemand ontkennen. Maar met polariseren komt je nergens. Wel integendeel, want net dat blokkeert alles.
Ik snap uw sentiment hoor. Als onschuldige bij een groep schuldigen worden geduwd is geen fijn gevoel.
Maar langs de andere kant: je zou je eens in de plaats van een vrouw moeten zetten. Het ding is vooral dat er geen lijn in zit qua daders: jong, oud, blank, zwart.. de enige constante is dat het mannen zijn. En dat het echt veel meer voorkomt dan wij mannen beseffen.

En het dan niet alleen over naroepen of betasten. Maar ook kleinere dingen: m'n vriendin gaat uit eten in Antwerpen en pakt 's avonds de bus naar huis. De bus zit bijlange niet vol maar toch vind iemand het gezellig om over haar te gaan zitten. Terwijl er nog genoeg bankjes compleet vrij zijn. En zelfs heeft die kerel geen slechte bedoelingen, ge moet toch door hebben dat dat heel onaangenaam over komt?

Daarboven is dat een iets dat wij als mannen zelf moeten aanpakken: beetje meer rekening houden en eigenlijk zouden we ook gewoon andere mannen moeten aanspreken wanneer we zo'n gedrag zien. Zie je een vrouw die wordt lastig gevallen, kom er effe tussen. Merk je dat iemand een vrouw blijft aanstaren, spreek die aan.

"We" hebben er altijd de mond van vol bij bv rellen dat de allochtone gemeenschap z'n mond moet opentrekken en dat veroordelen. Dat is hier net hetzelfe: als mannen moeten wij ook gewoon onze mond opentrekken en duidelijk maken dat dat gedrag niet oké is.

Ik las van het weekend een voor mij treffende post over een vergeten groep die zich onveilig voelt op straat: tienerjongens. Ik kon me daar ook wel iets bij voorstellen: de random kopschopaanvallen kennen we intussen allemaal, maar ik zie ook wel aan stations bijvoorbeeld dat gewoon passerende jongens vaak worden lastig gevallen.

En de tienerjongens van nu zijn de "witte mannen" van morgen. Moeten we onze aandacht niet gaan richten op wat we kunnen doen voor de veiligheid van iedereen, los van leeftijd/geslacht...?

En de tienerjongens van nu zijn de "witte mannen" van morgen. Moeten we onze aandacht niet gaan richten op wat we kunnen doen voor de veiligheid van iedereen, los van leeftijd/geslacht...?
Natuurlijk moeten we dat doen. We moeten altijd trachten de wereld een veiligere en betere plaats te maken. Maar veel van die dingen vereisen een andere aanpak en kunnen niet altijd onder 1 paraplu ondergebracht worden.

Simplistisch voorbeeld met theoretische cijfers etc.: neem het geven "moord". Als er een discussie is over een stijgend aantal mensen die door hun liefdespartners om het leven gebracht worden, dan vereist "de oplossing" een totaal andere aanpak dan wanneer we het hebben over willekeurige moorden op straat, bijvoorbeeld. Er zijn raakvlakken (je kan bijvoorbeeld zeggen dat de straffen omhoog moeten) en het gaat op zich over hetzelfde ding (moord) maar het kan wel heel anders zijn, want willekeurige straatmoorden hebben op zich weinig te maken met passiemoorden.

Zo is dat dus ook met dat fameuze onveiligheidsgevoel. Ja, mannen kunnen zich ook onveilig voelen. Neen, dat is daarom niet minder serieus dan vrouwen die dat voelen. En ja, daar moet ook over gepraat kunnen worden. Maar het zijn wel twee zeer verschillende situaties. Vandaar dus dat men vaak vrij venijnig reageert wanneer het gaat over vrouwen die zich onveilig voelen en men dan te pas en te onpas "ja maar mannen..." begint te zeggen. Of wanneer mannen alweer beginnen over hoe vrouwen overdrijven (en daarbij compleet zaken als de machtsverhoudingen etc. negeren). Dan leidt het de aandacht alweer af van de precieze situatie van vrouwen.

En ik bedoel hiermee niet dat discussies niet mogen pivoteren. Ik geef maar wat duidelijkheid over waarom men vaak zegt "nu even niet over die mannen" in zulke discussies. Dat is niet omdat dat doodgezwegen moet worden of omdat mannen geen mening mogen hebben of geen gevoelens. Dat is omdat het eigenlijk vrij verschillende situaties zijn.

Ik snap uw sentiment hoor. Als onschuldige bij een groep schuldigen worden geduwd is geen fijn gevoel.
Maar langs de andere kant: je zou je eens in de plaats van een vrouw moeten zetten. Het ding is vooral dat er geen lijn in zit qua daders: jong, oud, blank, zwart.. de enige constante is dat het mannen zijn. En dat het echt veel meer voorkomt dan wij mannen beseffen.

En het dan niet alleen over naroepen of betasten. Maar ook kleinere dingen: m'n vriendin gaat uit eten in Antwerpen en pakt 's avonds de bus naar huis. De bus zit bijlange niet vol maar toch vind iemand het gezellig om over haar te gaan zitten. Terwijl er nog genoeg bankjes compleet vrij zijn. En zelfs heeft die kerel geen slechte bedoelingen, ge moet toch door hebben dat dat heel onaangenaam over komt?

Daarboven is dat een iets dat wij als mannen zelf moeten aanpakken: beetje meer rekening houden en eigenlijk zouden we ook gewoon andere mannen moeten aanspreken wanneer we zo'n gedrag zien. Zie je een vrouw die wordt lastig gevallen, kom er effe tussen. Merk je dat iemand een vrouw blijft aanstaren, spreek die aan.

"We" hebben er altijd de mond van vol bij bv rellen dat de allochtone gemeenschap z'n mond moet opentrekken en dat veroordelen. Dat is hier net hetzelfe: als mannen moeten wij ook gewoon onze mond opentrekken en duidelijk maken dat dat gedrag niet oké is.

Genoeg mannen die dat met gevaar voor eigen leven doen, en dat is algemeen bekend.

Keer de logica eens om: als je een te veralgemenende uitspraak over niet-blanken, niet-heteroseksuelen of vrouwen doet, er zal snel (ook hier) hard ingegrepen worden: racisme, homofobie, seksisme...

Spreek die aan?
Alsof je als man ook geen gevaarlijke mannen tegekomt, 'ze' ook al tegengekomen op de trein, in 't het verkeer... later op de avond, ...
één rotzakje zou ik nog wel aankunnen want ben 'sterk' genoeg, maar ben verstandig, en je moet ook al beseffen dat ingrijpen het risico ook inhoudt dat die een mes trekt, en ze zijn vaak ook zelden alleen... betekent daarom echter niet dat ik continu met een 'onveilig' gevoel ga buitenkomen neen, en erken gerust dat het voor vrouwen erger kan zijn... maar laten we wél wezen: dat is wat mij betreft niet de essentie uit dat "debat" met Soundos erin.

Zie je een vrouw die wordt lastig gevallen, kom er effe tussen. Merk je dat iemand een vrouw blijft aanstaren, spreek die aan.
Zal misschien erg laf overkomen, maar ik heb echt geen zin om zelf toegetakeld te worden of een messteek te krijgen. Echt oprecht chapeau dat gij wél die ballen aan uw lijf hebt om dat te doen btw. Ik ben zelf al niet struis/breed/gespierd (als dat al een excuus mag zijn).

Fbouck, ik snap wat je bedoelt, maar anderzijds is mijn persoonlijk gevoel dat er nog wel eens fameus wat overlap zou kunnen zitten over de plegers van dergelijke overlast.

Ik ben zelf als vrouw niet geneigd om de aandacht voor "ons" in die mate op te eisen dat daardoor mogelijk bredere problemen en daarmee oplossingen niet herkend kunnen worden.
Ik vind dat onze kinderen, ook al heb ik er geen, zelfs de absolute prioriteit moeten zijn, eigenlijk... Of dat nu jongens of meisjes zijn.

Want eerlijk gezegd... Ik zie overal op social media mensen maar herhalen en herhalen en herhalen, maar wat gaat er nu aan gebeuren? Ik heb nog niets gelezen wat ook maar echt het begin kan zijn van een aanpak, behalve wat hier wordt gezegd dat mannen meer moeten durven tussenkomen als ze het zien gebeuren (absoluut mee eens). Ben de focus op de twee personen uit de aflevering ook nogal beu, het punt is toch inmiddels wel duidelijk, maar de discussie evolueert niet.

Het algemene onveiligheidsgevoel in het openbaar aanpakken vereist natuurlijk een multifactoriële aanpak. Dat kan gaan van "eenvoudige" oplossingen als strengere straffen en meer politiecontroles op gekende samenscholingsplaatsen tot zaken die veel minder rechtstreeks effect hebben zoals bijvoorbeeld een ban op sociale media voor minderjarigen. In de "typische" grootstedelijke gebieden moet men (vind ik) ook durven benoemen dat er daar een groot deel daders bijzitten met een migratie-achtergrond waarbij de integratie (schuld van de ouders; niet de jongeren zelf) eigenlijk grotendeels gefaald is. Dus daar specifiek kan men strengere controles doen bij zowel de ouders als de kinderen, met gevolgen indien aan bepaalde zaken niet wordt voldaan (schoolplicht, ...).

Het grote probleem met zulke wijdverspreide maatschappelijke problemen is dat het niet zomaar in een vingerknip is op te lossen. Dat willen veel mensen (vandaar dat partijen die beweren dat ze het wel kunnen, zoals VB, veel aanhang hebben) maar zo werkt het niet in een gezonde democratie.

En zo dus ook hetzelfde met die hele discussie rond onveiligheid bij vrouwen. Men moet van mij niets aannemen want ik ben maar een anonieme poster op een forum, maar wat er heel vaak wordt gezegd is dat het begint bij begrip en niet bij defensief gedrag. Het valt op dat, telkens wanneer het onderwerp over vrouwen die zich onveilig voelen op straat, er heel veel mensen in de verdediging schieten. Ja, het onderwerp wordt vrij vaak bovengehaald (spijtig genoeg ook vaak door toxische figuren als Lucie-Baeten etc. die werkelijk 0 nuance voor de dag leggen) maar het wordt bijna even vaak weer heel snel de kiem in gesmoord.

Zelfs hier: dit is een discussieforum met speciale regels om over maatschappelijke debatten te kunnen praten, en zelfs hier krijg ik te horen dat we nu even een paar maanden niet over dit onderwerp kunnen praten omdat die Soundos het als een onnozele heeft gebracht, alsof we niet intelligent genoeg zijn als soort om eventjes voorbij dat soort roeptoeters te kijken en het te hebben over het (echt bestaande) onderliggende probleem waar zij het in al haar overdrijving over had. Soundos is hier niet eens lid, dus die neemt geen deel aan de discussie, maar toch kunnen we er niet over praten "tot binnen enkele maanden". En ook hier krijg je veel reacties te lezen die beginnen over "ja maar mannen kunnen ook..." of "ze overdrijven..." of de typische reacties die het op migranten steken (terwijl daders in dat opzicht letterlijk van uit de hele maatschappij komen, van CEOs die Jan Janssens heten tot Mohamed uit Brussel tot een ideale schoonzoon rechtenstudent) of weet ik veel.

Dus het is zeker correct dat het onderwerp heel vaak onder de aandacht komt, maar er wordt wel betrekkelijk weinig mee gedaan, omdat de discussie bijna nooit tot iets respectvol en genuanceerd leidt.

In dat opzicht vond ik het idee van @BlackTeaTrader wel een heel goed idee. Een hele aflevering van zo'n duidingsprogramma (maak er desnoods een themaweek van) waarin iedereen aan bod komt. Mannen, vrouwen, mensen met een migratie-achtergrond, mensen die in de hulpverlening zitten, mensen die wat sceptisch zijn, ... Zet daar een goeie moderator bij die bij de feiten blijft en eventueel een fact-checking team (zodanig dat men langs beide kanten niet kan gaan roepen van "het probleem is overroepen!" of "elke dag worden er twee vrouwen van het leven beroofd!") en breng dat genuanceerd, met respect voor alle partijen.

Want daar begint het wel, bij het probleem (proberen) te begrijpen en zonder defensief of "whataboutisms" te luisteren. Daar stokt het al bij heel veel mensen. Deels begrijpelijk (het is niet leuk om als man op een hoopje gegooid te worden met viezerikken die hun handen niet kunnen thuishouden) natuurlijk, maar tot het merendeel kan zeggen "OK, ik kan wel snappen hoe het voor vrouwen anders is" dan gaan we sowieso nergens raken.

Nog erger dan Soundos is natuurlijk de eeuwige aandacht-snakker Elisabeth Lucie Baeten die in dat social media filmpje Schols nog eens extra te kakken moet zetten met "witte hetero man". Gewoon lui, polariserend en onrechtvaardig, zoals we van haar gewend zijn.
Maar het is Elisabeth zelf niet natuurlijk. Een personage.
Als we zo gaan denken, dan mag je elke vorm van persiflage, standup wel afschrijven.

Maar ik zie het merendeel hier bijvoorbeeld dat toch wel zeggen. Reacties van mensen die het niet begrijpen zullen er altijd en overal zijn. Maar imo zijn we dat stadium gepasseerd.

Het moet niet in een vingerknip worden opgelost, maar de vingers moeten precies nog aangroeien want dit is al tientallen jaren een probleem. Het heeft zich misschien wat verschoven van de bouwvakkers naar andere groepen van plegers, maar het probleem was er al altijd.

Volgens mij moet er gewoon veel harder opgetreden worden door Justitie, als je 5 jaar de bak in vliegt omdat je aan de billen van een vrouw zit op een overvolle bus, dan zal je het rap afleren.
Bewijslast is natuurlijk weer moeilijk, maar daarvoor dient een onderzoek.
Omgekeerd verwacht ik ook bij valse aangiftes dat er strenge straffen zijn.
Ik denk in ieder geval 2x na in de toekomst voor ik me zomaar over een vrouw zou zetten in een trein.

(wat eigenlijk ook triest is, want ik heb nog nooit niemand bewust ongemakkelijk doen voelen)

Volgens mij moet er gewoon veel harder opgetreden worden door Justitie, als je 5 jaar de bak in vliegt omdat je aan de billen van een vrouw zit op een overvolle bus, dan zal je het rap afleren.
Bewijslast is natuurlijk weer moeilijk, maar daarvoor dient een onderzoek.
Omgekeerd verwacht ik ook bij valse aangiftes dat er strenge straffen zijn.
Ik denk in ieder geval 2x na in de toekomst voor ik me zomaar over een vrouw zou zetten in een trein.

(wat eigenlijk ook triest is, want ik heb nog nooit niemand bewust ongemakkelijk doen voelen)
Ga maar eens bewijzen dat iemand aan je billen zat. Praktisch onmogelijk. En (ik denk) dat quasi geen enkele vrouw aangifte doet omdat iemand aan haar billen of borsten zat toen ze zich in een druk café door een mensenmassa moest wringen om naar de wc te gaan. Buiten eens een vrouw die voor zichzelf opkomt en de persoon de les spelt, al begrijp ik dat de meesten het gewoon negeren. Maar de ideale situatie is natuurlijk dat zo'n persoon gestraft wordt.

Het jammere is toen die metoo beweging begon er vooral geroepen werd dat het aandachtzoekerij was. Terwijl dat net een eerste stap in de goede richting was. Uiteraard zijn er overal mensen die een systeem misbruiken voor de één of andere reden, maar de echte gevallen mogen daardoor niet ondersneeuwen.

Terug
Bovenaan