Het algemene onveiligheidsgevoel in het openbaar aanpakken vereist natuurlijk een multifactoriële aanpak. Dat kan gaan van "eenvoudige" oplossingen als strengere straffen en meer politiecontroles op gekende samenscholingsplaatsen tot zaken die veel minder rechtstreeks effect hebben zoals bijvoorbeeld een ban op sociale media voor minderjarigen. In de "typische" grootstedelijke gebieden moet men (vind ik) ook durven benoemen dat er daar een groot deel daders bijzitten met een migratie-achtergrond waarbij de integratie (schuld van de ouders; niet de jongeren zelf) eigenlijk grotendeels gefaald is. Dus daar specifiek kan men strengere controles doen bij zowel de ouders als de kinderen, met gevolgen indien aan bepaalde zaken niet wordt voldaan (schoolplicht, ...).
Het grote probleem met zulke wijdverspreide maatschappelijke problemen is dat het niet zomaar in een vingerknip is op te lossen. Dat willen veel mensen (vandaar dat partijen die beweren dat ze het wel kunnen, zoals VB, veel aanhang hebben) maar zo werkt het niet in een gezonde democratie.
En zo dus ook hetzelfde met die hele discussie rond onveiligheid bij vrouwen. Men moet van mij niets aannemen want ik ben maar een anonieme poster op een forum, maar wat er heel vaak wordt gezegd is dat het begint bij begrip en niet bij defensief gedrag. Het valt op dat, telkens wanneer het onderwerp over vrouwen die zich onveilig voelen op straat, er heel veel mensen in de verdediging schieten. Ja, het onderwerp wordt vrij vaak bovengehaald (spijtig genoeg ook vaak door toxische figuren als Lucie-Baeten etc. die werkelijk 0 nuance voor de dag leggen) maar het wordt bijna even vaak weer heel snel de kiem in gesmoord.
Zelfs hier: dit is een discussieforum met speciale regels om over maatschappelijke debatten te kunnen praten, en zelfs hier krijg ik te horen dat we nu even een paar maanden niet over dit onderwerp kunnen praten omdat die Soundos het als een onnozele heeft gebracht, alsof we niet intelligent genoeg zijn als soort om eventjes voorbij dat soort roeptoeters te kijken en het te hebben over het (echt bestaande) onderliggende probleem waar zij het in al haar overdrijving over had. Soundos is hier niet eens lid, dus die neemt geen deel aan de discussie, maar toch kunnen we er niet over praten "tot binnen enkele maanden". En ook hier krijg je veel reacties te lezen die beginnen over "ja maar mannen kunnen ook..." of "ze overdrijven..." of de typische reacties die het op migranten steken (terwijl daders in dat opzicht letterlijk van uit de hele maatschappij komen, van CEOs die Jan Janssens heten tot Mohamed uit Brussel tot een ideale schoonzoon rechtenstudent) of weet ik veel.
Dus het is zeker correct dat het onderwerp heel vaak onder de aandacht komt, maar er wordt wel betrekkelijk weinig mee gedaan, omdat de discussie bijna nooit tot iets respectvol en genuanceerd leidt.
In dat opzicht vond ik het idee van
@BlackTeaTrader wel een heel goed idee. Een hele aflevering van zo'n duidingsprogramma (maak er desnoods een themaweek van) waarin iedereen aan bod komt. Mannen, vrouwen, mensen met een migratie-achtergrond, mensen die in de hulpverlening zitten, mensen die wat sceptisch zijn, ... Zet daar een goeie moderator bij die bij de feiten blijft en eventueel een fact-checking team (zodanig dat men langs beide kanten niet kan gaan roepen van "het probleem is overroepen!" of "elke dag worden er twee vrouwen van het leven beroofd!") en breng dat genuanceerd, met respect voor alle partijen.
Want daar begint het wel, bij het probleem (proberen) te begrijpen en zonder defensief of "whataboutisms" te luisteren. Daar stokt het al bij heel veel mensen. Deels begrijpelijk (het is niet leuk om als man op een hoopje gegooid te worden met viezerikken die hun handen niet kunnen thuishouden) natuurlijk, maar tot het merendeel kan zeggen "OK, ik kan wel snappen hoe het voor vrouwen anders is" dan gaan we sowieso nergens raken.