Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Soundos vond ik zeer irritant debatteren, maar, en laten we nu de boodschap NA de maar graag doorklinken, ze stipt wel een gevoel aan dat bij heel veel vrouwen leeft. En ja, ook mannen zijn slachtoffer van geweld en ja, er is een probleem met machocultuur bij bepaalde minderheden, maar als dat je reactie is op het statement dat veel vrouwen zich onveilig voelen, dan doe je aan deflectie. Je zet de discussie op een zijspoor en neemt die aanklacht niet serieus. En dan begrijp ik de heftige reactie van Soundos wel. Schols maakte zich schuldig aan anekdotiek en dat is geen serieus argument.
Een veel mildere en serieuzere Soundos had haar boodschap niet kunnen overbrengen, denk ik dan.
Ik vind dat spijtig, dat je op basis van 1 iemand die wat komt roeptoeteren (en ik ben zeker geen fan van hoe Soundos dat daar gebracht heeft) al "geen goesting meer hebt" om rekening te houden met iets wat erg veel vrouwen ervaren.EN dat kan perfect zijn dat de boodschap correct is. Maar mijn goesting om rekening te houden met die boodschap ligt, in functie van mijn emotionele reactie, op het vriespunt. En ik lijk daar niet alleen in te zijn.
Al heb ik in basis al heel weinig goesting om rekening te houden met emotionele gevoelsgeladen standpunten.
Hands-off seksueel grensoverschrijdend gedrag is seksueel grensoverschrijdend gedrag zonder aanrakingen.
- 78% van de vrouwen en 41% van de mannen maakte ooit een vorm van hands-off seksueel grensoverschrijdend gedrag mee.
En dan nog een quote van iemand in het studentenleven uit een artikel van VRT over die studie:Hands-on seksueel grensoverschrijdend gedrag is seksueel grensoverschrijdend gedrag met aanrakingen.
- 42% van de vrouwen en 19% van de mannen maakte ooit een vorm van hands-on seksueel grensoverschrijdend gedrag mee.
- Bij 16% van de vrouwen en 5% van de mannen ging het zelfs om verkrachting.
"Er zijn gewoon heel veel concrete verhalen die iedereen al heeft meegemaakt. Ongewenst aangeraakt worden, gebeurt sowieso op elk feestje waar je komt", vertelt Jana Lievens.
Ik denk dat de enige agressieve rond tafel daar Soundos was. En daar gaat de VRT dan nog eens een zaalshow voor promoten.De hele backlash op hoe Soundos het hier aanpakt bewijst net de agressiviteit van de gemiddelde man.

Heb ik in de post daarna al op geantwoordJij scheert ze ook allemaal over één kam door te zeggen dat de moeders in haar cultuur hun zonen moeten opvoeden.
Het wordt wel eens tijd dat de slinger eens overslaat naar de kant van de vrouwen. Vrouwen van vandaag zijn gewoon beter dan de gemiddelde man. Ik vind het echt verschrikkelijk om te zien hoeveel mannen serieus genomen worden met hun machismo-gedrag (barf) en hoe weinig vrouwen serieus genomen worden die met mildheid en goed onderbouwde argumenten afkomen terwijl mannen doorgaans gewoon blaffen (omdat dat helaas nog steeds werkt in deze maatschappij).
Let the age of women begin. En gelieve me niet af te schilderen als een PVDA-wappie want 1. dat ben ik niet en 2. dat is zó gemakkelijk om te zeggen terwijl er genoeg centrumstemmers zijn die het met me eens zouden zijn. De gemiddelde vrouw veegt tegenwoordig de vloer aan met de gemiddelde man en die laatste blaft uit een schrikreactie nog wat harder in plaats van er uit te leren.
Ik vind dat spijtig, dat je op basis van 1 iemand die wat komt roeptoeteren (en ik ben zeker geen fan van hoe Soundos dat daar gebracht heeft) al "geen goesting meer hebt" om rekening te houden met iets wat erg veel vrouwen ervaren.
En ja, natuurlijk is "een onveiligheidsgevoel" emotioneel. Als ik mij onveilig voel 's nachts op straat in bepaalde delen van Brussel terwijl er voor mij vijf kerels met een kap op en een bedekt gezicht op mij af wandelen dan is dat per definitie ook emotioneel. Er is immers nog niets van dreigement gebeurd. Maar ik voel me dan onveilig omdat ik dat (bewust en/of onbewust) link aan een overval, want het is 's nachts en die kerels zijn met vijf en die hebben hun gezicht bedekt en ik zit in een ongure buurt. Kan perfect zijn dat die het gewoon koud hebben en niets gaan doen natuurlijk.
Maar terwijl overvallen relatief zeldzaam zijn (waarmee ik bedoel dat lang niet iedereen er een meemaakt in zijn/haar leven), komen vrouwen wel degelijk enorm vaak in aanraking met dit soort zaken.
Volgende komt van een onderzoek van de UGent (dacht ik) van 5000 mensen gepubliceerd op Sensoa.be:
En dan nog een quote van iemand in het studentenleven uit een artikel van VRT over die studie:
En besef daar dan ook nog bij dat het bij mannen doorgaans veel minder frequent voorkomt. Zoals al geduid door @Wilcao denk ik, word je als vrouw soms zelfs meerdere keren per dag lastig gevallen. Ik spreek soms met studentes die wekelijks zaken voorhebben, gaande van smerige opmerkingen tot echt vastgrijpen en vasthouden van borsten of achterwerk.
En ja, OK, mannen hebben er ook mee te maken ja. Maar het verschil is toch echt wel opmerkelijk te noemen. En zoals al gezegd: de frequentie ligt bij mannen ook veel lager.
Wil uiteraard niet zeggen dat we dat moeten doodzwijgen, maar deze huidige discussie gaat over vrouwen.
Dat weet ik en wil ook niet ontkennen dat het zo is. Dat was mijn punt namelijk niet. Jij zegt natuurlijk "Soundos haar cultuur" om een reden, namelijk dat haar mening minder van belang is omdat ze uit een cultuur komt waar er veel problemen zijn. Dat is eigenlijk exact wat Soundos met Schols doet door te "zeggen" dat Schols moet zwijgen omdat hij een (blanke) man is.Heb ik in de post daarna al op geantwoord
Het probleem gaat niet alleen om mannen die vrouwen lastigvallen aan het station of op een andere publieke plaats zoals de metro of een optreden, ook mannen die vrouwen aanranden vanuit een machtspositie of in familiale context. Het risico gaat je nooit 100% kunnen beperken want mensen zijn nu eenmaal feilbare wezens. Wil je dat wél beperken ga je zéér verregaande bio-engineering moeten doen en een dystopische totalitaire staat moeten oprichten. Wat je wél kan doen is ervoor zorgen dat dit probleem door de overgrote meerderheid ernstig wordt genomen en dat de discussie niet telkens op een zijspoor wordt gezet door anekdotisch te verwijzen naar vrouwen die toevallig geen last hebben van een onveiligheidsgevoel of door te zeggen dat het weer Marokkanen waren of dat nonkel Roger nu eenmaal de vrouwkes graag ziet en dat die kneep in je billen maar om te lachen is. Door aan deflectie te doen ben je eigenlijk bezig met die vetzakken te vergoeilijken. En het is simpel: blijf gewoon met uw tengels van een ander af. Dat is soms een grijze zone, maar in héél veel gevallen totaal niet.Misschien moet er eens gekeken worden naar welke mannen vrouwen belagen, en zoeken naar een manier om die van de straat te krijgen.
Bijvoorbeeld groepen met hangjongeren die aan het station samentroepen. Ik voel mij dan ook al niet helemaal op mijn gemak als ik bij zulke groepjes moet passeren, en ik ben een man, dus laat staan hoe zal een vrouw zich voelen dan? Ik kan mij voorstellen dat veel vrouwen zich onveilig voelen als ze in Denderleeuw 's avonds laat moeten overstappen.
Zo lang er mannen bestaan, zal er altijd wel macho gedrag zijn, en bepaalde mannen zullen dan, al dan niet onder invloed, vrouwen lastig vallen. Dus het probleem valt niet te elimineren, maar kan wel zo veel mogelijk worden beperkt.
Verder is een gevoel ook niet altijd correct. Men zou eens alle gevallen van belaagde vrouwen moeten in kaart brengen om te zien waar het probleem het ergst is.
Volgens Plan International kreeg 91 procent van de jonge vrouwen in België (15 tot 24 jaar) al te maken met seksuele initimidatie in de openbare ruimte, tegenover 28 procent van de jongens.
Het gaat dan van nafluiten (82 procent) en langdurig staren (79 procent) tot overdreven flirterig benaderen (59 procent) en ongewenste aanrakingen (23 procent).
Maar over de loop van het hele leven bekeken, zijn de cijfers nog onthutsender. 81 procent van de Belgische vrouwen heeft in de loop van haar leven een vorm van seksueel geweld meegemaakt, tegenover 48 procent van de mannen. Dat besloot een grootschalig academisch onderzoek in 2021. Dat gaat dan zowel over intimidatie als over fysiek seksueel geweld.
@Avondland
Seksuele straatintimidatie zal wel grotendeels éénrichtingsverkeer zijn, maar er bestaan wel zeer, zeer veel gevallen waar het slachtoffer van seksueel geweld een man of jongen is. Met vermoedelijk een zeer laag aandeel dat effectief gemeld wordt.
Ik heb het al meer dan één keer meegemaakt in een gelijkaardig gesprek, mannen die als weerwoord bieden dat zij ook iets gelijkaardigs hebben meegemaakt, soms iets echt fucked up. Maar als je dan vraagt, vind je dat niet erg, is het antwoord "goh ja, nooit op die manier over nagedacht". Mensen percipiëren gevaar op vaak fundamenteel verschillende manieren.
Hetzelfde geldt voor vrouwen die zich absoluut niet identificeren met hoe Soundos de zaken voorstelt. Die hun realiteit is ook niet minder waard.
Dat perceptieprobleem gaat ook nooit geheel verdwijnen. Maar het debat over te laten aan zij die voornamelijk een strijd tussen de seksen zien gaat het zeker niet kleiner maken.
Is er hier eigenlijk iemand die ontkent dat er een reëel probleem is?Opnieuw: dat cijfer is onthutsend hoog. Ja, voor mannen ook. Maar als 81 procent van de Belgische vrouwen in de loop van haar leven mag verwachten iets mee te maken qua fysiek geweld met seksuele tint, dan kunnen we absoluut niet meer spreken van een of ander perceptieprobleem. Verscheidene onderzoeken wijzen het gewoon uit: het aantal vrouwen dat in hun leven op een ongewenste manier belaagd wordt, is belachelijk hoog.
Sommigen onder jullie willen cijfers. Wel, hier zijn ze, ik post er nu al voor de tweede keer. Gelieve er dan ook rekening mee te houden, in plaats van te blijven pretenderen alsof dit zaken zijn die door vrouwen uit de lucht gegrepen worden?
En er wordt hier dan al geregeld in de thread gevraagd "welke oplossingen willen ze dan" alsof er dan een pasklare oplossing klaar moet liggen wanneer iemand of een bepaalde groep grieven op tafel leggen. Maar zoals ik al elders in de thread zei: het begint bij het niet bagatelliseren van dit probleem. Bij het niet zeggen van "ja maar dat is gewoon de perceptie" of "ja maar mannen..." of "ja, de migranten he..."
En nog afsluitend: het is niet omdat het nu over vrouwen gaat dat het een of andere gepolariseerde strijd tussen de seksen is. Men moet niet alles willen gelijktrekken. Vrouwen hebben hier nu eenmaal enorm veel meer last van, zo simpel is het. Dus nogal logisch dat we dan vooral over vrouwen praten. Als we het hebben over de suïcidecijfers in Vlaanderen, bijvoorbeeld, en we vragen ons af waarom mannen daar veel vaker in voorkomen en zijn daar over aan het praten, dan vind ik het ook ongepast om steevast te beginnen over "ja, maar vrouwen...". En dan is dat ook geen "strijd tussen links of rechts" of "strijd tussen de seksen".
Nochtans krijg je als vrouw heel erg vaak dezelfde reacties hoor. Behalve dan die "hoe kan mannelijke aandacht nu ooit ongewenst zijn".Reactie van andere vrouwen: dat is allemaal onschuldig en enkel geflirt
Reactie van andere mannen: hoe kan vrouwelijke aandacht nu ooit ongewenst zijn
Daar sta je dan.
Het is voor vrouwen gemakkelijker om hiermee naar buiten te komen door de grote aandacht aan het onderwerp, en maar goed ook. Het komt ook veel meer voor naar vrouwen toe, dat staat buiten kijf.
Maar als je dat als man meemaakt dan kan je veel moeilijker ergens terecht.
Ik lees toch veel berichten die vind ik veel te minimaliserend doen ja. "Perceptieproblemen", anekdotiek, ... En voorts wil ik ook tegenwind bieden omdat ik weet dat threads van dit forum ook op Google terechtkomen (zo heb ik dit forum gevonden) dus vind ik het wel belangrijk om te repliceren.Is er hier eigenlijk iemand die ontkent dat er een reëel probleem is?
De huidige discussie is gestart vanuit het debat in Terzake. Om dan te verwachten dat er een maatschappelijk debat gaat ontwikkelen dat zich enkel over de grond van de zaak zal houden is hopeloos. Je zou ook geen diep en eerlijk maatschappelijk debat krijgen over de problemen met migratie na een uitspraak van Vlaams Belang dat het altijd de Marokkanen zijn waarmee je last hebt en dat Marokkanen die uitspraak niet mogen nuanceren. Dan gaat de discussie zijn toespitsen op Vlaams belang en wat ze gezegd hebben.
Ik heb dat hier nu al een paar keer gelezen. Dit is toch gewoon hetzelfde als de voorbeeldige migrant die scheef wordt bekeken? Ik denk niet dat we op individueel vlak veel kunnen doen, buiten misschien stoppen met bepaalde uitspraken rond dat onveiligheidsgevoel te minimaliseren omdat wij als man er niets van merken?Ik vraag me oprecht af wat we kunnen doen aan dat onveiligheidsgevoel, dat valt toch niet op te lossen? Ik ga elke dag te voet werken, in het donker met mijn kap op kan het bijna niet anders als ik dit topic lees dan dat de helft van de vrouwen die ik kruis zich op dat moment onveilig voelt, maar er is niets dat 'k daaraan kan doen?
Nochtans krijg je als vrouw heel erg vaak dezelfde reacties hoor. Behalve dan die "hoe kan mannelijke aandacht nu ooit ongewenst zijn".
Voor vrouwen is het inderdaad (iets) makkelijker om met zulke dingen naar buiten te komen omdat daar bij mannen inderdaad nog veel meer ongeloof en soms zelfs uitlacherij bij is, maar ik kan je spijtig genoeg ondertussen al heel veel verhalen vertellen van bijvoorbeeld vrouwelijke studentes die hard en bewust werden vastgegrepen in hun kruis tijdens het uitgaan en die dat dan tegen hun vrienden zijn gaan vertellen, om dan zaken te horen te krijgen als "ach ja, het is gewoon wat dronken plezier" of "is dat nu zo een ramp". Of ze lezen bijvoorbeeld sommige reacties in threads als deze. Dus voor vrouwen is er ook wel echt een hele grote drempel hoor, omdat het heel vaak (bij mannen en vrouwen) geminimaliseerd wordt.
Maar een heel groot verschil is ook wel de krachtsverhouding, en dat vergeet men vaak. Jij weet als man dat je, als het er op aan komt, een vrouw heel makkelijk de baas kan. Een vrouw die je bijvoorbeeld op straat volgt en blijft nafluiten: tenzij die een wapen heeft dan kan jij die in 1 veeg tegen de grond werken. Je loopt ook (gemiddeld gezien) sneller en verder, hebt meer uithouding, ... Voor een vrouw is dat absoluut niet het geval. Een gewone Jan met de Pet die niets van sport doet zal nog altijd makkelijk zelfs een heel sportieve vrouw kunnen overmeesteren.
En vandaar komt ook wel een heel groot deel van dat onveiligheidsgevoel.
Da's zeker ok en zou zelfs te verkiezen zijn maar da's niet hoe discussies lopen. De uitspraken van Soundos en de steun die ze daarvoor krijgt is ook relevant, en ik snap dat als je doel is om het onveiligheidsprobleem van vrouwen aan te kaarten je graag en makkelijk abstractie kan maken van wat er allemaal gezegd is maar het is ook heel normaal dat mensen die daar aanstoot aan nemen die uitspraken en heel de hetze wel gaan meepakken in de discussie. Op dit moment heeft Soundos een debat dat zich enkel op het probleem an sich focust onmogelijk gemaakt omdat ze haarzelf en de genderstrijd centraal gezet heeft en volop voor polarisatie gegaan is, en je kan niet zomaar negeren en eisen dat anderen dat maar even wegdenken voor het belang van de discussie.Ik lees toch veel berichten die vind ik veel te minimaliserend doen ja. "Perceptieproblemen", anekdotiek, ... En voorts wil ik ook tegenwind bieden omdat ik weet dat threads van dit forum ook op Google terechtkomen (zo heb ik dit forum gevonden) dus vind ik het wel belangrijk om te repliceren.
En ja OK, Soundos is een belachelijk mens. Maar wij zijn op dit forum toch niet verplicht om daar over te blijven praten? Er is al lang vastgesteld dat haar cijfers onzin waren. Moeten we nu het debat dan laten rusten omdat zij dat op een onnozele manier heeft gebracht? We zijn toch wel volwassen en verstandig genoeg om dat naast ons te kunnen leggen, niet? Of moeten we dan echt zeggen "Soundos heeft zich belachelijk gemaakt, dus we praten niet meer over deze maatschappelijke situatie"? Vind ik toch spijtig dan.
Jouw voorbeeld ook: als er iemand van VB een van de pot gerukte uitspraak komt doen over migratie, waarom zou daar dan geen genuanceerd en eerlijk debat uit kunnen voortvloeien? Als iedereen zegt "dat was fout en die uitspraak ging te ver, maar laat ons nu op basis van werkelijke cijfers en met respect voor de waarheid en elkaar eens praten over migratie..." dan is het toch OK?
Maar goed, ik heb nu met een paar zeer uitgebreide en gestaafde berichten mijn zegje op een respectvolle manier gedaan, dus ik ga verder van mijn weekend genieten.