Spareribs

Li1quid

Well-known member
Crowdfunder FE
Iemand een idee waar er lekkere spareribs voor op de BBQ te vinden zijn?
Die van de supermarkt komen helemaal niet in de buurt van de typische ribs op restaurant/brasserie.

Ik gok bij de slager. Maar waarop kan ik dan best letten? Wat maakt een sparerib lekker?
Of zijn er ook lekkere in de supermarkt te vinden?

Wat het lekker maakt is trage garing. Veel Vlamingen gooien gewoon een rauw stuk op een hete BBQ en dan komt dat er taai uit.
Als je een BBQ met deksel hebt zoek je best eens "low en slow" op of "3-2-1 method" en dan ga je veel tutorials vinden.

Als je dat niet hebt, of je er minder tijd in wil steken (uitgaande van niet-gemarineerde ribben, maakt niet uit of ze van de slager of supermarkt komen):
- Ontvlies uw ribben door een botermesje onder het vlies te steken en het er dan in 1 stuk af te trekken.
- Kruid de ribben met een "rub", te vinden in de BBQ sectie van vele tuincenters maar ook eenvoudig zelf te maken (peper, zout, bruine suiker, paprika, chili, ...), genoeg recepten online te vinden.
- Wikkel ze in 2 lagen aluminiumfolie (1 per 1) en doe er nog water boter en honing bij.
- 2u in de oven op 150 graden.
- Daarna de ribben uit de folie halen en de BBQ op (best niet te heet) en lakken met een BBQ saus of marinade voor een tiental minuten.

De laatste stap kan ook gewoon in de oven maar dan zonder de folie (al is de BBQ zeker een meerwaarde).

Voorgegaard of wil je het hele proces zelf doen?

inamood en beefensteak zijn degene waar ik altijd online bestel, ik bestel daar mijn "speciallekes" en meestal altijd een paar spareribs voor in het geval van. Altijd welkom in het BBQ topic voor meer tips ;)

Kijk eens in de BBQ topic, daar staan genoeg links naar webshops die degelijk stukken vlees aanbieden.

Als je weinig tijd hebt, kan je ook de spareribs in een ruimte ovenschaal leggen met wat azijn en die een uur afgedekt laten garen op ca. 180 graden. Het azijn maakt het vlees boterzacht. En dan op de BBQ met (al dan niet zelfgemaakte) BBQ-saus/lak.

Maar ruim je tijd nemen loont wel, ook al omdat je een rookfase kan inlassen waarbij je rookhout een mooie BBQ-smaak geeft aan je vlees. Appelhout is een goeie daarvoor.

Voorgegaard of wil je het hele proces zelf doen?

inamood en beefensteak zijn degene waar ik altijd online bestel, ik bestel daar mijn "speciallekes" en meestal altijd een paar spareribs voor in het geval van. Altijd welkom in het BBQ topic voor meer tips ;)
Liefst voorgegaard denk ik.
Die van de betere brasserie vind ik meestal heel goed van smaak en die hebben ze ook snel klaar :p

Wat het lekker maakt is trage garing. Veel Vlamingen gooien gewoon een rauw stuk op een hete BBQ en dan komt dat er taai uit.
Als je een BBQ met deksel hebt zoek je best eens "low en slow" op of "3-2-1 method" en dan ga je veel tutorials vinden.

Als je dat niet hebt, of je er minder tijd in wil steken (uitgaande van niet-gemarineerde ribben, maakt niet uit of ze van de slager of supermarkt komen):
- Ontvlies uw ribben door een botermesje onder het vlies te steken en het er dan in 1 stuk af te trekken.
- Kruid de ribben met een "rub", te vinden in de BBQ sectie van vele tuincenters maar ook eenvoudig zelf te maken (peper, zout, bruine suiker, paprika, chili, ...), genoeg recepten online te vinden.
- Wikkel ze in 2 lagen aluminiumfolie (1 per 1) en doe er nog water boter en honing bij.
- 2u in de oven op 150 graden.
- Daarna de ribben uit de folie halen en de BBQ op (best niet te heet) en lakken met een BBQ saus of marinade voor een tiental minuten.

De laatste stap kan ook gewoon in de oven maar dan zonder de folie (al is de BBQ zeker een meerwaarde).
Dat lijkt me nog best eenvoudig te doen! Misschien dit weekend al eens een kans geven als ik een goed stuk te pakken krijg.

hoewel ik helemaal geen fan ben van het voorkoken van spareribs
Als het in een marinade gebeurt kan dat nog wel oké zijn, maar dan heb je de rooksmaak niet. Je kan zo ook brisket, pulled pork of short ribs klaarmaken in de oven hé. Dat vlees zal even mals en sappig zijn als op de BBQ, maar de smaak zal wel heel anders zijn.

Als het in een marinade gebeurt kan dat nog wel oké zijn, maar dan heb je de rooksmaak niet. Je kan zo ook brisket, pulled pork of short ribs klaarmaken in de oven hé. Dat vlees zal even mals en sappig zijn als op de BBQ, maar de smaak zal wel heel anders zijn.
Ja maar jammer genoeg verlies je ook veel smaak van uw vlees in uw kookvocht. Als je echt uw vlees zijn smaak wil laten behouden is het imo geen goeie manier. Maar het is wel hoe brasserieën werken, anders kan je gewon geen vers klaargemaakte spareribs op een deftige tijd klaar krijgen voor uw klanten.

15 minuten in de instant pot (of een andere soort snelkookpan), en dan 5 minuten aan elke kant op de hete BBQ, op minder als een half uur heb je ribbetjes die van het bot vallen...

Ja maar jammer genoeg verlies je ook veel smaak van uw vlees in uw kookvocht. Als je echt uw vlees zijn smaak wil laten behouden is het imo geen goeie manier. Maar het is wel hoe brasserieën werken, anders kan je gewon geen vers klaargemaakte spareribs op een deftige tijd klaar krijgen voor uw klanten.
BBQ-restaurants in de VS slagen daar wel in, maar die hebben dan ook een heel kot vol BBQ's staan.

Het zal ongetwijfeld niet de kwaliteit zijn die ik wil maar ik ben toch benieuwd.
Ik laat iets weten!

b0ojz0W.png

Terug
Bovenaan