Spotify / Apple Music / Google Music / Deezer / Tidal / Qobuz

Welke streamingdienst gebruiken jullie?

• Apple Music

Stemmen: 18 9,5%
  • Deezer

Stemmen: 6 3,2%
  • Google Play Music

Stemmen: 8 4,2%
  • Qobuz

Stemmen: 3 1,6%
  • Spotify

Stemmen: 157 82,6%
  • Tidal

Stemmen: 7 3,7%
  • Iets anders

Stemmen: 6 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    190
Een niet zo onbelangrijke mededeling van Apple: Lossless (en spatial audio) aan dezelfde prijs als het huidige abonnement.

Lossless zonder meerkost is wel huge, kan iemand de catalogus vergelijken met Spotify? Is deze even uitgebreid?
Voor mij hoeft digitale muziek niet 24Bit 192Khz te zijn maar lossless 16bit 44,1kHz is gewoon perfect.

Lossless zonder meerkost is wel huge, kan iemand de catalogus vergelijken met Spotify? Is deze even uitgebreid?
Apple Music heeft iets meer nummers. Shuffle is een pak beter, en ipv daily mixes krijg je een soort persoonlijk station, een energie mix, een chill mix en een nieuwe muziek mix.

De app is enorm wennen, en voor zover ik weet zijn er geen groepsessies of een alternatief voor het gebruiken van de Spotify app als remote voor een Spotify app op een ander apparaat.

Apple Music heeft iets meer nummers. Shuffle is een pak beter, en ipv daily mixes krijg je een soort persoonlijk station, een energie mix, een chill mix en een nieuwe muziek mix.

De app is enorm wennen, en voor zover ik weet zijn er geen groepsessies of een alternatief voor het gebruiken van de Spotify app als remote voor een Spotify app op een ander apparaat.

Ik vind de spotify app verschrikkelijk dus dat zal wel meevallen :biglaugh:

Aangezien Spotify Family gaat opslagen naar 18 euro in de maand lijkt Apple One Family (music+tv) voor 19 euro de betere deal. Op voorwaarde dat hun muziek even uitgebreid is natuurlijk.

Heb de laatste tijd veel issues met Spotify als ik naar podcasts geluisterd heb.
Als ik nadien switch naar een afspeellijst of gewoon random muziek, blijft die podcast gewoon staan. De muziek speelt wel, maar ik blijf de podcast zien en die staat dan soms op bv minuut 100 van de 60.

Zeer moeilijk om zo te zien wat er speelt of om te spoelen in songs.

Nog iemand hier last van? Enige oplossing voorhanden?

Hier al geruime tijd Apple Music (family) en heel tevreden van. Aangezien wij ook een iCloud abo hebben zou die One nog wel interessant kunnen zijn.

Hoe ontdekken jullie trouwens leuke nieuwe playlists? Vind soms het systeem van playlists vinden wat omslachtig bij spotify.
De gewone playlists van spotify zijn makkelijk te vinden, maar playlists die mensen zelf in elkaar steken zijn wat lastiger.

Soms als je een nummer/woord intypt kom je wel is iets tegen, maar eerder per toeval dan.

Over Apple Music... ik heb rap even gecheckt. Het ziet er eigenlijk niet slecht uit, maar... natuurlijk moet ik het zelf eens proberen. Het kan zijn dat ik het eens probeer. Qua library heb ik wat gecrosschecked, en het ziet er toch wel oké. Ik vond alles, zelfs Joanna Newsom staat op Apple, terwijl zij niet op Spotify staat. Voor de rest vond ik niet op Apple wat ook niet op Spotify stond.

Hoe ontdekken jullie trouwens leuke nieuwe playlists? Vind soms het systeem van playlists vinden wat omslachtig bij spotify.
De gewone playlists van spotify zijn makkelijk te vinden, maar playlists die mensen zelf in elkaar steken zijn wat lastiger.

Soms als je een nummer/woord intypt kom je wel is iets tegen, maar eerder per toeval dan.

Nummerradio (rechtsklikken op radio) zorgt voor gelijkaardige nummers. Een term (dream) of genre intikken kan helpen. Discography - naam artiest - kan ook helpen, wanneer je meer van een bepaald iemand kan luisteren. Discover weekly is een goede feature. Op de home staan meer dergelijke playlisten. Wanneer je zelf een playlist maakt, suggereert Spotify ook nummers.

Zelf niet echt veel nodig, want ik heb een hele lijst aan albums die ik nog eens wil luisteren. Ik heb mijn eigen playlisten. Ik heb duizenden nummers van tientallen andere playlisten (dus ongeveer 10.000 nummers minstens). Ik heb zelf nog een eigen playlist met nummers die ik nog moet beluisteren. Ook daar zit ik al aan 500....

Gezien dat ik honderden playlisten heb opgeslagen, en ook wel playlisten volg van mensen rondom me heen (dus mensen die ik volg op last.fm) zou ik beter mijn wachtwoord veranderen en geven :p En dan heb je wel genoeg leuke playlisten.

Daarnaast met al die projecten waar ik mee bezig ben, kom ik er zelfs niet aan toe om me overal voor te engageren (classic artist of the week en album of the week leiden eronder), en er zullen ook wel weer momenten komen dat ik minder zin heb, maar ook tevens ook gewoon veel minder tijd heb.

Via google zal je ook wel wat playlisten vinden, los van die playlisten kan je tips voor muziek luisteren via tal van manieren vinden. (hier, last.fm, muziekmeter, RYM, last.fm similar artists, via last.fm je vrienden kijken en waar zij naar kijken, of de artiest die je meest beluisterd, top listeners en dan hun top artiesten voor een bepaalde periode checken, en van daaruit eens kijken).

Laatst bewerkt:

F.Y.I. bepaalde artiesten hebben soms ook uitgebreide playlisten. Bvb. voor mijn genres kan ik terecht bij Aseul, yeule voor bepaalde muziek maar ook bij lua. Het is wel leuk om die te vinden, vaak hebben ze grote playlisten.... kijk lua heeft er bvb. meerdere, en hij is van Brazilie, maar heeft bvb. Oathbreaker in een van zijn playlisten. Eigenlijk is het allemaal indie, emo, shoegaze, dream pop, ambient, vaporwave en bepaalde metal (vooral blackgaze denk ik) waar hij naar luistert.

Zij heeft ook goede playlisten, vooral shoegaze enzovoort.

idem dito, van het youtubekanaal i'm a cyborg but that's ok.

dat is een Koreaanse met 4 playlisten, maar wel 2 ervan die al over de 15.000 liedjes zitten (haar unreal noises compilatie).

Een v/m favoriete zangeressen die ook mooie playlisten heeft, allemaal indie/experimenteel bijna.

Idem dito, maar dan uit Korea, heeft ook wel leuke playlisten (maar minder dan Nat Cmiel).

Laatst bewerkt:

Nog een manier ook om playlisten te vinden.

Er zijn ja zeker twee puntjes waarop Spotify kan verbeteren:
- Dat is lyrics waar dit kan beschikbaar stellen (best vooral bij lyrics-heavy muziek)
- De user de kans geven om playlisten te catagoriseren op basis van kenmerken, en dat je dan bij het zoeken naar playlisten kan zoeken op de kenmerken, of op categorie of op filters. Dat zou het allemaal al een stuk beter maken. Alsook dat je kan zoeken zonder dat je iets moet intypen gewoon een playlist kan zoeken en dan allemaal playlisten vindt. Idem dito voor artiesten, dat je gewoon op basis van kenmerken kan filteren en zonder iets in te typen naar artiesten kan zoeken.

Mijn grootste gebreken bij Spotify:
- Albums die ik reeds geliked heb, verdwijnen te pas en te onpas uit mijn liked albums (moet ik dus opnieuw gaan liken).
- Geen mogelijkheid om al mijn liked albums op jaartal te sorteren (dit mis ik echt).
- Niet alle muziek beschikbaar die ik wil luisteren.

- Albums die ik reeds geliked heb, verdwijnen te pas en te onpas uit mijn liked albums (moet ik dus opnieuw gaan liken).
- Geen mogelijkheid om al mijn liked albums op jaartal te sorteren (dit mis ik echt).
Voor die eerste twee: je kan ook een album opslaan als playlist en die playlist een naam geven. De naam van de playlist kan je zodanig opzetten dat je bij het sorteren van playlists ook op jaar kan sorteren.

jaartal - artiest - album
artiest - jaartal - album

Of je maakt een map per jaar en slaat daar de albums in op als playlist.

1. Dit heb ik nog niet gemerkt. Wat ik wel zie, is dat Spotify een onderscheid maakt tussen nummers die je liket, en albums die je liket. Als je een album liket, zijn de nummers nog niet geliket en andersom ook. Misschien schuilt daar het probleem. Ik gebruik het systeem echter niet echt. Ik like wel, maar ik heb gisteren toevallig gelikete nummers bekeken, en tot mijn verbazing zie ik nummers die ik al likete in 2016 daar staan. Ik heb al 5096 nummers geliket blijkbaar, maar ik zie een like ook als een support voor de artiest.

Je hebt dus nummers die je leuk vindt, en albums die je leuk vindt, maar ze staan dus apart van elkaar. Je kan alle nummers van een album leuk vinden zonder het album leuk te vinden, en als je een album leuk vindt, staan de nummers van dat album nog niet bij de nummers die je leuk vind.

De albums die je leuk vind, staan in je bibliotheek. Links zie je ook "nummers die je leuk vindt" staan. Ligt daar het probleem? Ik zou eigenlijk meer moeten zelf gebruik maken v/d feature.

2. Ja, ik denk dat je dat handmatig zal moeten doen zoals Kid_C. Ik denk nu ook wel dat dat niet het belangrijkste is, maar ook een klein moeite om optie toe te voegen om een playlist te sorteren op jaartal. Ik heb zelf playlisten met 80s + 90s stuff dat ik nog eens wil luisteren. Een voor de 10s en een voor 2021, allemaal wat ik nog wil luisteren. Verder heb ik classic / oldies playlist voor als het niet in een andere past, maar hoe ik mijn playlisten wil organiseren moet ik nog eens over nadenken. Ik vind alleen bepaalde nummers passen beter in een album (ik kan moeilijk een Sigur Ros nummer in mijn dream pop playlist zetten, tenzij het Hoppipolla is, en Svefn-g-englar kan ook wel ondanks lengte). Maar er zijn bvb. Joy Division nummers die ik leuk vind, of wat Sewerslvt of als ik een nummer van Deafheaven wil saven, past dat niet in mijn afspeellijsten. Ik moet zelf nog eens kijken hoe ik dat wil organiseren. Misschien moet ik daarvoor kijken bij 1.

3. Ja, maar Spotify biedt wel heel veel aan. Alles beschikbaar is eigenlijk onmogelijk. Spotify heeft quasi alles beschikbaar dat ik wil luisteren, op wat uitzonderingen en soms kleinere projecten na. Maar zelfs obscure artiesten staan heel vaak op Spotify toch wel. Enkel bij dub muziek had ik het gevoel dat het niet echt compleet was, maar daar luister ik zelf niet naar, maar is meer van toepassing voor een vriend. Idem dito voor Nederlandstalige muziek. Dat is ook niet altijd compleet. Dus ik begrijp wat je bedoelt. Maar dat zijn gebreken dat meer van toepassing zijn op film- en tv. En ik denk dat de muziekindustrie dat wel goed doet. Je kan ook altijd zelf iets uploaden op Spotify zodat het enkel voor jou beschikbaar is om te luisteren (maar dan wordt het wel niet gescrobbeld).

Normaal wat ik ook doe... is als ik een album wil luisteren, maar ik heb nu dus geen tijd dan sla ik die op via toevoegen aan playlist en meestal in een categorie (nu staan die playlisten niet openbaar), maar dan sla ik ze op, dat ik ze later nog eens wil luisteren (uiteindelijk verwijder ik dat dan ook als ik ze beluisterd heb, en als ik ze goed voeg ik ze aan een andere playlist), maar eigenlijk kan ik dat veel beter doen met een feature van album liken, en gaat dat dan eenvoudiger. Op dat vlak werk ik misschien niet efficient.

Wat misschien ook nog gedaan kan worden, is om alle albums uit onze "album of the week" aan een playlist toe te voegen, en die ik dan kan delen. Misschien dat dat mensen ook wel een reminder kan sturen of kan aanzetten om een album te luisteren daaruit, en vreemde mensen gaan niet per se op die playlisten kijken, want als ze op nummer 1 is het direct armaggeda met een black metal nummer om vreemdelingen af te schrikken.

Ik ben wat aan het sorteren.

Is er eigenlijk geen manier om per artiest te gaan sorteren wanneer je op een album wilt klikken in je bibliotheek, want nu moet je heel veel scrollen als je daar een heleboel albums opslaat, en ja, ik ben er wat aan het verwijderen, maar zelfs als ik alle albums die ik goed vind bewaar, dan nog heb ik een enorme waslijst waar ik door moet scrollen om te gaan zoeken, en persoonlijk vind ik dat erg onhandig.

Als ik me goed herinner liet Spotify dat vroeger wel toe (of is dat op de smartphone / GSM wel nog van toepassing), maar op desktop blijkbaar niet.

Oké @Kid_C maar er zit wel tijd tussen de posten die ik maak, en dan is editten ook niet handig, want de helft kan mijn post al gelezen hebben, en er is geen "edit warning". Het is niet dat ik post, en meteen erachter opnieuw post. Er zit wel degelijk tijd tussen. En niet altijd iedereen zal reageren omdat ze altijd niet willen of voelen niets zinnigs te zeggen hebben. Nu heb jij dat gelukkig wel gedaan.

Ik heb er gewoon voor geopteerd om alles te verwijderen van nummers die ik mooi vond en albums, want het was een doolhof zonder einde van vijf jaar lang veel te veel liken, dubbel albums in mijn playlist en alles liken waarvan ik wist dat ik het nog eens wou beluisteren omdat ik dacht dat dan opgeslagen wordt in je bibliotheek, maar nu leek dat gewoon dom te zijn. Gewoon alles verwijderd (behalve playlists), en opnieuw starten.

Momentel heb ik 1 album van 2 8 1 4, 1 van Animal Collective, 1 van Beach House, 1 van Bjork, 1 van Candy Claws, 1 van Charli XCX, 5 van Cocteau Twins, 1 van The Doors, 1 van Eartheater, 1 van Empress Of, 4 van Grimes, 1 van Grouper, 1 van Interpol, 1 van Japanese Breakfast, 2 van Joy Division, 1 van Kali Uchis, 1 van Massive Attack, 4 van My Bloody Valentine, 1 van Panda Bear, 1 van Parannoul, 3 van Radiohead, 1 van ROSALIA, 1 van Seefeel, 3 van Sigur Ros, 1 van Slint, 4 van Slowdive, 1 van sonhas tomam conta, 3 van Sweet Trip, 1 van The Velvet Underground, 1 van yeule en 1 van yukari opgeslagen, maar daar gaan er nog wel bijkomen.

Voor die eerste twee: je kan ook een album opslaan als playlist en die playlist een naam geven. De naam van de playlist kan je zodanig opzetten dat je bij het sorteren van playlists ook op jaar kan sorteren.

jaartal - artiest - album
artiest - jaartal - album

Of je maakt een map per jaar en slaat daar de albums in op als playlist.

1. Dit heb ik nog niet gemerkt. Wat ik wel zie, is dat Spotify een onderscheid maakt tussen nummers die je liket, en albums die je liket. Als je een album liket, zijn de nummers nog niet geliket en andersom ook. Misschien schuilt daar het probleem. Ik gebruik het systeem echter niet echt. Ik like wel, maar ik heb gisteren toevallig gelikete nummers bekeken, en tot mijn verbazing zie ik nummers die ik al likete in 2016 daar staan. Ik heb al 5096 nummers geliket blijkbaar, maar ik zie een like ook als een support voor de artiest.

Je hebt dus nummers die je leuk vindt, en albums die je leuk vindt, maar ze staan dus apart van elkaar. Je kan alle nummers van een album leuk vinden zonder het album leuk te vinden, en als je een album leuk vindt, staan de nummers van dat album nog niet bij de nummers die je leuk vind.

De albums die je leuk vind, staan in je bibliotheek. Links zie je ook "nummers die je leuk vindt" staan. Ligt daar het probleem? Ik zou eigenlijk meer moeten zelf gebruik maken v/d feature.

2. Ja, ik denk dat je dat handmatig zal moeten doen zoals Kid_C. Ik denk nu ook wel dat dat niet het belangrijkste is, maar ook een klein moeite om optie toe te voegen om een playlist te sorteren op jaartal. Ik heb zelf playlisten met 80s + 90s stuff dat ik nog eens wil luisteren. Een voor de 10s en een voor 2021, allemaal wat ik nog wil luisteren. Verder heb ik classic / oldies playlist voor als het niet in een andere past, maar hoe ik mijn playlisten wil organiseren moet ik nog eens over nadenken. Ik vind alleen bepaalde nummers passen beter in een album (ik kan moeilijk een Sigur Ros nummer in mijn dream pop playlist zetten, tenzij het Hoppipolla is, en Svefn-g-englar kan ook wel ondanks lengte). Maar er zijn bvb. Joy Division nummers die ik leuk vind, of wat Sewerslvt of als ik een nummer van Deafheaven wil saven, past dat niet in mijn afspeellijsten. Ik moet zelf nog eens kijken hoe ik dat wil organiseren. Misschien moet ik daarvoor kijken bij 1.

3. Ja, maar Spotify biedt wel heel veel aan. Alles beschikbaar is eigenlijk onmogelijk. Spotify heeft quasi alles beschikbaar dat ik wil luisteren, op wat uitzonderingen en soms kleinere projecten na. Maar zelfs obscure artiesten staan heel vaak op Spotify toch wel. Enkel bij dub muziek had ik het gevoel dat het niet echt compleet was, maar daar luister ik zelf niet naar, maar is meer van toepassing voor een vriend. Idem dito voor Nederlandstalige muziek. Dat is ook niet altijd compleet. Dus ik begrijp wat je bedoelt. Maar dat zijn gebreken dat meer van toepassing zijn op film- en tv. En ik denk dat de muziekindustrie dat wel goed doet. Je kan ook altijd zelf iets uploaden op Spotify zodat het enkel voor jou beschikbaar is om te luisteren (maar dan wordt het wel niet gescrobbeld).
Ik like enkel albums in hun geheel. Ik heb geen enkel individueel liked nummer. Artiesten follow ik. Mijn hoeveelheid liked albums is wel groot, maar dat verklaart toch niet waarom er random albums verdwijnen die ik reeds geliked heb. Er zit toch geen limiet op hoeveel albums je kunt liken?

Het voorstel van mappen of playlists te maken op jaartal, daar zit wel iets in. Zal wel heel veel tijd in beslag nemen, dus voorlopig waag ik mij er niet aan. Maar hoe moeilijk kan het zijn voor Spotify om ons gewoon die feature te geven? Het jaartal van albums zit toch sowieso in hun database, dus waarom niet dat simpele knopje toevoegen?

Maar hoe moeilijk kan het zijn voor Spotify om ons gewoon die feature te geven? Het jaartal van albums zit toch sowieso in hun database, dus waarom niet dat simpele knopje toevoegen?

Ik stel me ook vragen bij hun UI, alles is gemaakt voor playlists en algoritmes die je sturen naar artiesten maar een persoonlijke database aanmaken behoort niet tot hun prioriteiten.

Terug
Bovenaan