Spouwisolatie

{BK}Black Devil

Well-known member
Hallo, iemand hier zijn spouw laten isoleren tussen de muren ? Wat zijn de ondervindingen hiervan , zijn er klachten ? Wat zijn de pro en contra's.

Ik heb een offerte aangemaakt , maar ondanks de belofte dat er niets zal gebeuren en de 20 jaar garantie heb ik er toch wat schrik voor . Ik heb geen CV , dus hoop via die weg het huis warmer te houden ook .

Hallo, iemand hier zijn spouw laten isoleren tussen de muren ? Wat zijn de ondervindingen hiervan , zijn er klachten ? Wat zijn de pro en contra's.

Ik heb een offerte aangemaakt , maar ondanks de belofte dat er niets zal gebeuren en de 20 jaar garantie heb ik er toch wat schrik voor . Ik heb geen CV , dus hoop via die weg het huis warmer te houden ook .
Wij hebben onze spouwmuur laten na-isoleren met XPS bolletjes. Geen idee of het veel effect had, aangezien we dit meteen hebben laten doen nadat we hier kwamen wonen. Is heel proper gedaan alleszins, je ziet er bijna niets van aan de buitenkant (boorgaten terug mooi dichtgemaakt met exact dezelfde kleur voegsel) en we weten nu alleszins dat de muren maximaal geïsoleerd zijn zonder de buitenkant te moeten bekleden of binnenruimte op te moeten geven. Is dus een zeer eenvoudige ingreep, kost niet al te veel en je wooncomfort zou erop vooruit moeten gaan (maar over dat laatste kan ik dus niet oordelen). Weet wel dat je de meeste warmte verliest langs het dak, dus zie eerst dat het daar voldoende geïsoleerd is. Daarna muren en daarna evt. vloer.

Een puntje is wel dat je spouw niet vervuild mag zijn (bouwafval) om koudebruggen te vermijden, dus ze moeten eerst je spouw controleren door enkele gaatjes te boren en er met een camera in te gaan. Als ze dat niet gedaan hebben, zeker niet ingaan op de offerte.

Ik weet niet of ze het nu nog toepassen in spouwmuren, maar ik zou oppassen als ze met gespoten PUR willen isoleren. Heb ik al veel horrorverhalen over gelezen en gehoord, zowel in de spouwmuren als kelder (muren die open barsten door teveel expansie, giftige gassen die een woning onbewoonbaar maken).

Gekke vraag misschien.

Kunnen ze isolatie bijsteken?

Hier een huis van 76 met isolatie in de spouwmuur.

Kunnen ze daar isolatie bijsteken?

Wij hadden 7 cm spouw. Opgevuld met witte glas vlokken.

Juist zien dat je de spouw bovenaan niet dichtsteekt, de muur moet nog kunnen ademen.

Spaarde toch zo'n 10% uit van de energiefactuur.

Bij ons werd dit afgeraden gezien de vorige eigenaars het huis hadden geschilderd met niet waterdampdoorlatende verf :/

Gekke vraag misschien.

Ons huis had ook reeds dunne XPS platen in de spouw zitten. De rest van de spouw kunnen ze nog volspuiten met XPS parels, vlokken, PUR, ...

Juist zien dat je de spouw bovenaan niet dichtsteekt, de muur moet nog kunnen ademen.

Hoe bedoel je? Ik denk dat bij ons gewoon tot bovenaan opgevuld is, aangezien de XPS parels er op sommige plaatsen in de onafgewerkte zolder uit kwamen. De verluchtingsgaten in de spouw zitten toch zowel boven als onderaan?

Je zou dan ook nooit kunnen aansluiten op de isolatie van je dak? Dat verminderd toch de effectiviteit en creërt een koudebrug op het bovenste verdiep?

Gekke vraag misschien.

+1 we hebben rotswol in de muren, helpt op zich wel goed, de eerste cm doet altijd het meest, maar na 50jaar is die misschien niet meer zo performant.

Iemand?

Ons huis had ook reeds dunne XPS platen in de spouw zitten. De rest van de spouw kunnen ze nog volspuiten met XPS parels, vlokken, PUR, ...

Hoe bedoel je? Ik denk dat bij ons gewoon tot bovenaan opgevuld is, aangezien de XPS parels er op sommige plaatsen in de onafgewerkte zolder uit kwamen. De verluchtingsgaten in de spouw zitten toch zowel boven als onderaan?
De spouw mag tot bovenaan gevuld zijn, juist de spouwmuur niet dichtmaken bovenaan, zodat de muur nog kan ademen.

De spouw mag tot bovenaan gevuld zijn, juist de spouwmuur niet dichtmaken bovenaan, zodat de muur nog kan ademen.
Ben nu de zoldervloer aan het isoleren en deze zit net boven de buitenmuur (het dak begint daar), dus als ik de PIR platen niet over die muren laat komen hebben we koudebruggen. Ik hoop dus dat de open stootvoegen zorgen dat de muur nog voldoende kan ademen..

mensen die referenties hebben van bedrijven? ben ook aan het overwegen. Half open bebouwing hier .. Geen idee wat het kost momenteel

En de aanwezigheid van de XPS platen vormde dus geen enkel issue? Dat inspuiten gebeurt dan met een zekere druk, of hebben ze bij jou eerst die XPS platen weten te verwijderen?

Sorry voor de bump :)

En de aanwezigheid van de XPS platen vormde dus geen enkel issue? Dat inspuiten gebeurt dan met een zekere druk, of hebben ze bij jou eerst die XPS platen weten te verwijderen?

Sorry voor de bump :)
Vormde enkel een probleem voor de premie. We hebben geen premie gekregen, omdat er al spouwmuurisolatie aanwezig was. Maar de reeds bestaande isolatie compenseert natuurlijk ook wel de premie, aangezien die ruimte al niet meer opgevuld hoeft te worden.

De platen hoeven niet verwijderd te worden. De XPS parels worden gewoon de spouw ingeblazen samen met een lijm, dus daar zal idd iets van druk achter zitten. Die platen die er reeds inzaten zijn dunner dan de spouw, anders kan je uiteraard niet meer bij-isoleren. Ze boren gewoon gaten in je voegen en langs daar blazen ze het in je spouw.

Waarom zou een spouwmuur langs boven moeten ademen?
Dat doet het al via de buitengevel.
En voor de afvoer van vochtige binnenlucht dient een ventilatiesysteem.

In nieuwbouwschema's wordt spouwmuurisolatie met een regel dichtgemaakt en moet die zo naadloos mogelijk kunnen aansluiten op de dakisolatie + langs binnen volledig damp en luchtdicht. Langs buiten dampopen (buitengevel en onderdak).

Laatst bewerkt door een moderator:
Een serieuze aannemer gaat altijd weigeren een reeds gevulde spouw bij te vullen en terecht, dat is vragen om problemen.
Een oude spouw werd al niet nauwkeurig geïsoleerd dus dan gaat die vulling deels voor en achter de reeds aanwezige platen/wol zitten en zal nooit perfect zijn. Vaak zijn die platen allang gezakt en dan zit je beneden met de oude isolatie en daar bovenop met de nieuwe. Ook bij minder dan 5 'cleane' centimeter breedte zou het nooit mogen geïnjecteerd worden.

Verder staat die techniek ondertussen wel beter op punt dan vroeger. De vulling met bv. Hr-parels is ook gehecht dus de tijd van losse vlokken of bollekes is voorbij. Die zakten inderdaad zoals een kussen met de jaren naar beneden waardoor er bovenaan opnieuw een koudebrug was.

Het grootste voordeel is altijd wel de prijs want je isolatie blijft naturlijk beperkt door de breedte van de spouw. Voor een doorsnee huis, zit je hier bij ons rond de €2000 waar een buitenmuurisolatie met crepi rap €35000 is. Natuurlijk is dat naar isolatiewaarde, kwaliteit en 'look' niet te vergelijken, maar toch, het is een zot verschil.
Laat hem zeker in elke gevel goed controleren (voor klodders cement, blikjes, puin, kranten, ... je komt wat tegen) en dan is het best een goede en vooral betaalbare manier om uw gevels toch voor een stuk te gaan isoleren. In energiefactuur en EPC een mooi verschil. De toekomstige energienormen zal je er natuurlijk niet mee gaan halen.

Indien je spouwmuurisolatie gaat combineren met nieuwe ramen en bv. dakisolatie, moet er effectief wel rekening gehouden worden met ventilatie. Met enkel spouwmuur zou ik met dat 'ademen' niet teveel inzitten, je onderschat hoeveel uw huis van de jaren 70 nog ademt langs alle kanten:) Maar een systeem C bij grotere renovatie kan natuurlijk nooit kwaad.

Laatst bewerkt:
Een serieuze aannemer gaat altijd weigeren een reeds gevulde spouw bij te vullen en terecht, dat is vragen om problemen.
Een oude spouw werd al niet nauwkeurig geïsoleerd dus dan gaat die vulling deels voor en achter de reeds aanwezige platen/wol zitten en zal nooit perfect zijn. Vaak zijn die platen allang gezakt en dan zit je beneden met de oude isolatie en daar bovenop met de nieuwe. Ook bij minder dan 5 'cleane' centimeter breedte zou het nooit mogen geïnjecteerd worden.

Verder staat die techniek ondertussen wel beter op punt dan vroeger. De vulling met bv. Hr-parels is ook gehecht dus de tijd van losse vlokken of bollekes is voorbij. Die zakten inderdaad zoals een kussen met de jaren naar beneden waardoor er bovenaan opnieuw een koudebrug was.
Onze isolatieplaten in de spouw zijn 4cm en daar is nog eens 4cm parels bijgeblazen. Ik begrijp je punt van die weggezakte isolatieplaten niet goed, want ze kijken eerst elke gevel na met een camera. Bij ons zat er geen rommel in de spouw en waren de isolatieplaten niet gezakt, dus waarom zou het dan een probleem zijn om de spouw te vullen? Als ik op zolder in de spouw keek, was die ook overal mooi gevuld tot boven.

In het geval dat met endoscoop echt heel de spouw ringrond van boven tot onder gecheckt wordt en alle platen nog perfect tand en groef steken, kan dit inderdaad correct uitgevoerd worden. Die kans is echter zo klein dat het afgeraden wordt en er geen premies voor gegeven worden omdat, zoals ze dat zo mooi zeggen, dit concept 'buiten het kwaliteitskader' valt. Het kan dus zeker bij jou wel in orde zijn. Maar vergelijk het met zelf uw muren langs binnen isoleren. De kans dat een niet-vakman dat perfect uitvoert, is zo klein dat het officieel afgeraden wordt.

Merci voor de uitleg, actief in de sector? :p

Ik zou ook gerust mijn oude isolatie (rotswoll er uit willen laten halen, maar op het eerste zicht lijkt dit geen common practice in België, helaas... Of vergis ik me?

Morgen komen ze isomobollen in mn spouw blazen. Allez ben eens benieuwd wat da gaat geven voor de komende maanden 🥶

Terug
Bovenaan