Stakingsthread

TRUMP

Active member
Al enig nieuws hoe de nieuwe regering (onder impuls van N-VA) het stakingsrecht (zoals ze tijdens hun campagne hebben verkondigd) gaan inperken?

Want zoals nu bij de NMBS loopt het echt wel de spuigaten uit...

Maar hoe gaan ze dat concreet doen?
Mij zou het bv een ideaal scenario zijn, maximaal 2 dagen per maand bijvoorbeeld. Maar hoe gaan ze dit implementeren?

Iemand die meer weet?

Wanneer is er een 'campagne' geweest van de nieuwe regering?

Over stakingen staat dit in het regeerakkoord:

We waarborgen de juridische bescherming van de vakbonden voor wat betreft betogingen en stakingen onder stakingsaanzegging of hun rol binnen bedrijven, zodat ze hun historische rol kunnen blijven spelen.

Het recht op vrije meningsuiting en het recht om te demonstreren zijn beide fundamentele pijlers van onze democratie. Tegelijkertijd erkennen wij de noodzaak om, in gevallen van ernstige verstoring van de openbare orde of wanneer de veiligheid in gevaar komt, maatregelen te nemen. Zo staan we rechters toe om relschoppers als bijkomende straf uit te sluiten van demonstraties, met als doel de openbare veiligheid en de orde te waarborgen. We vragen aan de sociale partners om tegen 31/12/2025 de uitoefening van het stakingsrecht te verduidelijken door de overeengekomen principes uit het Herenakkoord van 2002 te actualiseren met respect voor de internationale normen en de rechtspraak. Daarbij moet het stakingsrecht gegarandeerd blijven, met respect voor de rechten en vrijheden van anderen en de openbare orde. De regering engageert zich om dit akkoord te honoreren.

Laatste paragraaf : "hervormingen".
Is toch paar keer aan bod gekomen tijdens hun campagne.

Nuja, als ik je tekst lees in het regeerakkoord, moet het zijn dat die "gewilde hervorming" gesneuveld is zeker tijdens de onderhandelingen :(

EDIT:

artikel is wel 10 jaar oud, maar is dus toch al lang aan het sluimeren bij die partij om stakingen wat te willen inperken. Helaas weinig steun van regeringspartijen die mee aan tafel zitten?

Wat zei men weer over "jouw vrijheid stopt wanneer die van anderen begint"?

Welnu, ik kan het aantal stakingen waar de grenzen van mijn vrijheden overschreden worden al niet meer tellen. Vuilnisdiensten, kinderdagverblijven en scholen staken nu al aan de lopende band. Als ik dan een oplossing wil zoeken bij de grootouders, dan moeten die vaak met de trein komen. Maar oh ironie, die staken óók godganser dagen. En voor wat staken die? Behalve in het geval van de kinderdagverblijven, is dat meestal voor onhoudbare privileges waar anderen nog niet eens in de buurt van komen. Pensioen vanaf 55, pensioenen die de helft hoger liggen dan van de gewone werkmens, ...

En wie mag de door hen gecreëerde problemen allemaal oplossen? De ploeterende werkmens die op 67 jaar met pensioen moet met een pensioen die de helft lager ligt dan dat van de rest. Bovendien gaat er geen maand voorbij of ik moet onbetaald verlof nemen om die egoïstische stakers hun problemen op te lossen. Alsof ik nog niet genoeg belastingen betaal om de vakbonden hun privileges te betalen, mag ik er nog eens een schijf van aftrekken om hun stakingen op te vangen.

Die gasten beseffen niet eens van zichzelf dat zijzelf de nieuwe aristocratie zijn. De bevoorrechte, geprivilegieerde klasse. Ongenaakbaar. Zoals wij nu terugkijken op de Middeleeuwse aristocratie met hun voorrechten, zo zal men later terugkijken op de stakers van vandaag. Maar intussen wentelen ze zichzelf in het slachtofferschap alsof ze de onderdrukten zijn ten tijde van priester Daens. Het is potsierlijk. Het is schandalig. En het moet NU stoppen.

't is duidelijk moeilijk om vatten dat
a) de meesten niét op 55 op pension gaan
b) iederéén zou protesteren als ze jaren langer moeten werken voor een paar 100€ pensioen in de maand

maar goed: als hier toekomstige nieuwe werkgevers van mac-bc zitten, wees gerust: bij hem mag je zo'n dingen wel zonder problemen doen, want als hardwerkende ploeteraar wilt hij uiteraard geen deel uitmaken van een aristocratie waar je zo'n dingen niet zonder protest kan doen.

Met enige zin voor overdrijving (comme toujours) maar ik volg je wel grotendeels @mac-bc . Een geluk dat de school hier bij iedere schooldag nog noodopvang kan regelen. Anders was het echt niet te doen geweest.

De gewone mens is er volledig klaar mee. Je haalt jezelf onderuit. Denkt er nu echt iemand van die stakers dat het standpunt van de NVA en MR opeens gaat wijzigen omdat de treinen niet rijden? Neen toch?

Vind gewoon alternatieve, mediageniekere dingen uit. Laat iedereen gratis rijden. Na staking elvendertig is het schokeffect ook verdwenen. Het is bijna part of life hier geworden.

Wat zei men weer over "jouw vrijheid stopt wanneer die van anderen begint"?

Welnu, ik kan het aantal stakingen waar de grenzen van mijn vrijheden overschreden worden al niet meer tellen.
Uw interpretatie van vrijheid is problematisch. Niet voor het eerst, trouwens.

Vrijheid betekent niet dat anderen zich moeten plooien naar jouw noden (alsof je een aristocraat bent!), net zomin als het betekent dat gij vrij zijt van elke vorm van ongemak. Stakingen zijn een wettelijk middel waarmee werknemers opkomen voor hun rechten, een vrijheid dat zij hebben dat verankerd is in internationaal recht. En akkoord, dat is bij momenten erg hinderlijk, maar die hinder is niet per se een schending van jouw vrijheid. Hinder is inherent aan samenleven.

Ik zou zelfs verder durven gaan: vrijheid werkt in twee richtingen. Net zoals gij de vrijheid hebt om uw situatie aan te passen—door bijvoorbeeld te verhuizen, een andere job te nemen of andere opvang te regelen,...—hebben werknemers de vrijheid om actie te voeren om hun werkomstandigheden te verbeteren. Vrijheid betekent niet dat de wereld zich naar uw wensen moet vormen, maar dat iedereen de mogelijkheid heeft om te strijden voor een betere situatie.

Die stakingen zijn trouwens niet gewoon vorm van collectief egoïsme hé. Al die sociale rechten die wij vanzelfsprekend vinden vandaag —een 40-urige werkweek, vakantiedagen, fatsoenlijke lonen—zijn ooit door stakingen afgedwongen. De "hinder" die gij vandaag ervaart, kan morgen een betere toekomst opleveren, zelfs voor u of uw kinderen. Die stakingen de kiem insmoren maakt u gewoon de aristocraat van 100-200y geleden waartegen de stakers streden. Ge zijt niet de luis in de pels, ge zijt de pels!

Vrijheid zonder wederkerigheid is geen *vrijheid*, maar een *privilege*, Mac. Als ge het recht op staking wilt inperken omdat het u stoort, verliest de werkende mens zijn belangrijkste machtsmiddel tegen werkgevers en systemen. Dan hebben we pas écht een nieuwe aristocratie waarin de zwak gepositioneerden mogen opdraaien voor onhoudbare privileges.

't is duidelijk moeilijk om vatten dat
a) de meesten niét op 55 op pension gaan

Ja, want op 57 of 58 met pensioen gaan is plots wél normaal natuurlijk.

b) iederéén zou protesteren als ze jaren langer moeten werken voor een paar 100€ pensioen in de maand

"Jàren langer moeten werken". In het parcours dat nu op tafel ligt duurt het nog decennia tegen dat er nog maar mogelijks sprake is van het in de buurt komen van de wettelijke pensioenleeftijd. Een paar € 100 pensioen in de maand? Heb je het nu over het gewone werkvolk of over de nieuwe aristocratie van het onderwijs en de NMBS?

maar goed: als hier toekomstige nieuwe werkgevers van mac-bc zitten, wees gerust: bij hem mag je zo'n dingen wel zonder problemen doen, want als hardwerkende ploeteraar wilt hij uiteraard geen deel uitmaken van een aristocratie waar je zo'n dingen niet zonder protest kan doen.

Gelijke rechten voor iedereen. Wat is daar zo moeilijk aan?

Die stakingen van de nmbs: de schaamte voorbij. In de Standaard vandaag:

Een Nederlandse machinist kan pas negen jaar later dan een Belgische op pensioen​

De nmbs werknemers zijn geprivilegieerd tov de gemiddelde werknemer. Onrechtvaardig. Eindelijk wordt er iets aan gedaan....Hopelijk geven de politiekers niet toe en blijven de aanpassingen bestaan.

Het recht op staken is absoluut maar of de reden waarom gestaakt wordt gerechtvaardigd is dat is een andere vraag.

Uw interpretatie van vrijheid is problematisch. Niet voor het eerst, trouwens.

Vrij arrogant statement als je het mij vraagt.
Als liberaal verdiep ik mij al jaren in het begrip vrijheid. De kans dat uw interpretatie van vrijheid problematisch is, is bijgevolg een pak hoger. En dat blijkt al onmiddellijk uit uw post:

Vrijheid betekent niet dat anderen zich moeten plooien naar jouw noden (alsof je een aristocraat bent!), net zomin als het betekent dat gij vrij zijt van elke vorm van ongemak. Stakingen zijn een wettelijk middel waarmee werknemers opkomen voor hun rechten, een vrijheid dat zij hebben dat verankerd is in internationaal recht. En akkoord, dat is bij momenten erg hinderlijk, maar die hinder is niet per se een schending van jouw vrijheid. Hinder is inherent aan samenleven.

Ik moet loon inleveren voor hun privileges. Ik verlies dus geld.

Mijn geldverlies noem je slechts "ongemakken" die ik erbij moet nemen, hún geldverlies (zeer langzame normalisering van hun royale pensioenen) noem je een volledig legitiem argument om het land plat te leggen.

Wat is het nu?

Ik zou zelfs verder durven gaan: vrijheid werkt in twee richtingen. Net zoals gij de vrijheid hebt om uw situatie aan te passen—door bijvoorbeeld te verhuizen, een andere job te nemen of andere opvang te regelen,...—hebben werknemers de vrijheid om actie te voeren om hun werkomstandigheden te verbeteren. Vrijheid betekent niet dat de wereld zich naar uw wensen moet vormen, maar dat iedereen de mogelijkheid heeft om te strijden voor een betere situatie.

Ah, dus ik moet verhuizen en een andere job kiezen. What about: de mensen met de privileges die het land platleggen moeten maar een andere job kiezen? Zoals elke normale mens. Als het dan toch zo verschrikkelijk slecht is.

Dus nogmaals: wat is het nu?

Ik wil niet dat de wereld zich naar "mijn" wensen moet vormen. Ik wil iedereen gelijk voor de wet. Wat kan daar moeilijk aan zijn?

Die stakingen zijn trouwens niet gewoon vorm van collectief egoïsme hé. Al die sociale rechten die wij vanzelfsprekend vinden vandaag —een 40-urige werkweek, vakantiedagen, fatsoenlijke lonen—zijn ooit door stakingen afgedwongen. De "hinder" die gij vandaag ervaart, kan morgen een betere toekomst opleveren, zelfs voor u of uw kinderen. Die stakingen de kiem insmoren maakt u gewoon de aristocraat van 100-200y geleden waartegen de stakers streden. Ge zijt niet de luis in de pels, ge zijt de pels!

Nu krijgen we het helemaal.

Een aristocratie die blijft vechten voor zijn exclusieve privileges heeft nog nooit een betere wereld opgeleverd voor de volgende generaties. Wat een betere wereld oplevert voor de volgende generaties is een duurzaam samenlevingsmodel waarbij iedereen gelijk is voor de wet. En dus niet dat soort egoïstische profiteurs die het systeem langs alle kanten uitzuigen op kap van onze volgende generaties.

Wat een Trumpiaanse debattechnieken om willens nillens het omgekeerde te beweren van de realiteit.

Vrijheid zonder wederkerigheid is geen *vrijheid*, maar een *privilege*, Mac. Als ge het recht op staking wilt inperken omdat het u stoort, verliest de werkende mens zijn belangrijkste machtsmiddel tegen werkgevers en systemen. Dan hebben we pas écht een nieuwe aristocratie waarin de zwak gepositioneerden mogen opdraaien voor onhoudbare privileges.

Stop eens met uw "het stoort mac-bc". Het gaat hier niet om "storen". Als het louter om "storen" zou gaan, dan gaat het om de files die ze creëren door met een vuilniszak op door Brussel te stappen of om de idiote uitspraken die ik telkens moet trotseren in elk duidingsprogramma (hoewel ze eigenlijk opvallend afwezig zijn overal, precies niemand die het nog durft verdedigen).

Het gaat hier om het hypothekeren van de maatschappij, het hypothekeren van de volgende generaties, het hypothekeren van onze welvaartstaat, ... omwille van puur egoïsme.

De zwak gepositioneerden anno 2025 zijn de mensen die in geen enkele door-de-vakbond-gecreëerde elitegroep zitten, en dus tot hun 67 jaar moeten werken aan een normaal pensioen. Als jij pleit voor de zwak gepositioneerden op te komen, dan zou jij nu ook tegen die vakbondsacties zijn zodat er misschien eens wat middelen vrijkomen om de algemene pensioenen te verhogen.

Laatst bewerkt:
Die stakingen van de nmbs: de schaamte voorbij. In de Standaard vandaag:

Een Nederlandse machinist kan pas negen jaar later dan een Belgische op pensioen​

De nmbs werknemers zijn geprivilegieerd tov de gemiddelde werknemer. Onrechtvaardig. Eindelijk wordt er iets aan gedaan....Hopelijk geven de politiekers niet toe en blijven de aanpassingen bestaan.

Het recht op staken is absoluut maar of de reden waarom gestaakt wordt gerechtvaardigd is dat is een andere vraag.

Het zal wellicht verschrikkelijk veel lastiger zijn om in België met een trein te rijden dan in Nederland hé. Steenkolen in die stoomtrein scheppen, het is geen sinecure!

"Het recht op staken is absoluut", dat moet dan maar eens herbekeken worden. Want dat zet de deur wagenwijd open naar (machts)misbruik, zoals de vakbonden opnieuw bewezen hebben.
Vandaag gaan ze al 9 jaar vroeger met pensioen. Welnu, als het recht op staken "absoluut" is, waarom dan niet staken tot ze 10 jaar vroeger op pensioen kunnen? 15 jaar? 20 jaar? Waar stopt dan die graaicultuur?

Kunnen we niet gewoon Guy Verhofstad aansprakelijk stellen om die pensioenen uit te betalen van die enkelingen die op hun 55e op pensioen gaan?
Iedereen blij.

Ik moet loon inleveren voor hun privileges. Ik verlies dus geld.

kom, hier stopt het alweer gewoon. gij betaalt belastingen. big fucking deal. dat doet die aristocratie ook. het is niet alsof de ambtenaren-pensioen enkel van uw deel betaald worden.

maar, dààr bovenop betaalt élke ambtenaar nog eens 250€ per maand van zijn bruto-loon specifiek om de ambtenaren-pensioenen te bekostigen. dus wél een deel van het loon dat eerst gebruikt wordt voor die pensioenen.

Ik pak nagenoeg nooit de trein, dus heb persoonlijk weinig last van die spoorstakingen, maar wat ik "niet kunnen" vind is, dat er "37" verschillende groepen vertegenwoordigers zijn, die natuurlijk elk apart actie moeten voeren. Volgens mij hoog tijd om al die verschillende groepen, alsook de verschillende politieke kleuren af te voeren, en naar 1 vertegenwoordiging gaan van bv het voltallige NMBS personeel. 1 gesprekspartner in gesprekken met de sponsor (euh, excuseer overheid), 1 groep die acties kan/mag voeren.

Als liberaal verdiep ik mij al jaren in het begrip vrijheid. De kans dat uw interpretatie van vrijheid problematisch is, is bijgevolg een pak hoger. En dat blijkt al onmiddellijk uit uw post:
"Als liberaal" post ge hier vooral heel veel niet-liberale zaken, al jarenlang. Een echte Open VLD'er!

Nu ik ga niet heel die post weer in stukjes kappen ifv de leesbaarheid maar ik antwoord er wel op:

1) Gij spreekt over vrijheid, maar telkens wanneer iemand anders die vrijheid benut—zoals bij een staking—dan is dat plots geen vrijheid meer, maar een hypotheek op de maatschappij. Alsof vrijheid enkel bestaat wanneer het uw leven vergemakkelijkt, maar niet wanneer anderen er gebruik van maken om hun situatie te verbeteren. Dat is geen vrijheid, dat is een claim op andermans gehoorzaamheid.

Ge klaagt dat stakingen u geld kosten. Dat ge loonverlies hebt door hun acties. Maar ondertussen klaagt ge over het “geldverlies” van de stakers zelf en noemt ge dat een legitieme reden om ze te bekritiseren.

Wat is het nu??? Ofwel is economische schade een legitieme reden om actie te voeren, en dan mogen stakers zich ook verzetten tegen het afnemen van hun rechten. Ofwel is economische schade gewoon een gevolg van vrijheid en dan moet ge uw eigen ongemak ook niet als argument gebruiken. Maar gij wilt het in beide richtingen laten werken: uw verlies is een onrecht, hun verlies is een normale correctie.

Dat is geen pleidooi voor vrijheid. Dat is een pleidooi voor uw eigen comfort ten koste van andermans strijd.

2) Gij haalt aan dat gij niet wilt dat de wereld zich naar uw wensen moet vormen, maar ge klaagt wel aan dat stakingen uw plannen doorkruisen. Ge moogt vrij uw situatie aanpassen, ge moogt elders werk zoeken, ge moogt zelfs verhuizen als ge denkt dat het hier onhoudbaar is. Maar neen, in plaats daarvan kiest ge ervoor om te blijven, terwijl ge tegelijkertijd fulmineert tegen het systeem waar ge deel van blijft uitmaken.

Als stakingen zo'n onhoudbare hypotheek leggen op de maatschappij, waarom blijft ge dan investeren in diezelfde maatschappij? Waarom blijft ge meedoen aan een systeem waarvan ge beweert dat het de volgende generaties ruïneert? Omdat ge weet dat ge er de vruchten van plukt. Ge geniet van de stabiliteit die net door die sociale rechten—verworven door stakingen—is opgebouwd, terwijl ge doet alsof ge de grote strijder zijt die voor ware vrijheid strijdt.

Dat is een luxeprobleem, Mac. En dat beseft ge zelf ook.

3) Ge noemt de stakers een nieuwe aristocratie. Mensen die hun privileges verdedigen ten koste van de samenleving. Gij focust u op de ambtenaar die voor zijn pensioen strijdt, maar niet op de (kleine) zelfstandigheden die onlangs redelijk royaal zijn beloond en waarvoor de OESO ons op de vingers heeft getikt want dat past niet binnen het frame. Gij haalt uit naar de spoormannen die een staking inzetten, maar niet naar de industrieën die elk jaar miljarden subsidies incasseren zonder voorwaarden. Gij hebt geen probleem met privileges, zolang het maar niet de werkmens is die ze afdwingt.

En dat is de paradox: gij zijt boos op de verkeerde groep. Gij zijt niet de revolutionair, gij zijt de verdediger van de status quo!

Dat ge klaagt over hun grieven vanuit het perspectief dat ze betaald worden door de overheid, daar kan ik nog inkomen, maar het hier puur gaan beredeneren vanuit een vrijheidsprincipe is echt gewoon niet haalbaar.

Iemand de NMBS medewerker in de Tafel van Gert gezien gisteren? Zijn reden voor zwaar beroep waren wel zeer lachwekkend.

Vind gewoon alternatieve, mediageniekere dingen uit. Laat iedereen gratis rijden.
het is al zo vaak uitgelegd dat gratis rijden geen optie is. Iedereen heeft het recht om te staken, iedereen heeft het recht om niet te staken*. Die laatste kunnen dus gewoon boetes uitschrijven, die eerste hebben als ze staken niet het recht om slechts een deel van hun werk te doen.

Als je alternatieve mediageniekere zaken weet, laat ze gerust weten, dan stel ik ze morgen voor aan mijn collega's.

Verder: staken zonder enige hinder is onmogelijk, dat mensen dus alternatieven moeten zoeken voor de diensten waar ze anders beroep op doen is inherent verbonden aan het stakingsrecht.

(* Voor alle duidelijkheid: ik ben tegen het blokkeren van bedrijfsterreinen, dus mij zal je nooit een werkwilligen zien tegenhouden. Wel informeren en een pamflet afgeven met de daarbij horende korte opstoppingen, maar zonder verdere hinder te veroorzaken of moedwillig treuzelen)

Die stakingen zijn trouwens niet gewoon vorm van collectief egoïsme hé. Al die sociale rechten die wij vanzelfsprekend vinden vandaag —een 40-urige werkweek, vakantiedagen, fatsoenlijke lonen—zijn ooit door stakingen afgedwongen. De "hinder" die gij vandaag ervaart, kan morgen een betere toekomst opleveren, zelfs voor u of uw kinderen.

Of een slechtere... Gegeven waar ze intussen al een tijd voor staken, waar ze nog een tijd voor zullen staken en waar bij uitbreiding de verzamelde vakbond voor staakt, is dat trouwens de meest evidente uitkomst aangezien al die mannen in essentie staken voor een doorschuiven van de problemen naar volgende generaties (of bij uitbreiding, naar "anderen").
In die zin zijn organisaties als vakbonden, die naar een (ver) verleden moeten verwijzen om zich vandaag nog steeds te valideren, van eenzelfde niveau als een MAGA-yank die naar 14-18, 40-45 en den Duits moet verwijzen om een punt te trachten maken.

As for the on-topic question: laat ze staken tot ze een ons wegen wat mij betreft. Als die regering ook maar ietwat serieus is in hun plannen, dan geven ze geen duimbreed toe. Zolang ze er maar op toezien dat stakers geen werkwilligen tegenhouden.

Of een slechtere... Gegeven waar ze intussen al een tijd voor staken, waar ze nog een tijd voor zullen staken en waar bij uitbreiding de verzamelde vakbond voor staakt, is dat trouwens de meest evidente uitkomst aangezien al die mannen in essentie staken voor een doorschuiven van de problemen naar volgende generaties (of bij uitbreiding, naar "anderen").
In die zin zijn organisaties als vakbonden, die naar een (ver) verleden moeten verwijzen om zich vandaag nog steeds te valideren, van eenzelfde niveau als een MAGA-yank die naar 14-18, 40-45 en den Duits moet verwijzen om een punt te trachten maken.
Dat lijkt me toch vooral omdat je zelf nog niet te maken hebt gehad met een lastige werksituatie.
Ik hoef niet naar een ver verleden te verwijzen om onze vakbondsvorming in het bedrijf te verantwoorden. Ik moet daarvoor kijken naar gisteren. Naar vorige week. Als jij in een bedrijf zit waar dat niet nodig is, ben ik blij voor jou. Maar zelfs in mijn bevoorrechte situatie waar ik niet kan spreken over echt schrijnende situaties, is het vakbondsoverleg wel degelijk noodzakelijk en heel actueel. Laat staan voor veel zwaardere situaties. Die veralgemeningen vanuit jouw situatie laten toch alleen maar zien dat je het te eng bekijkt?

Los daarvan, als militant heb zelfs ik moeite met de stakingen. Alleen zal ik in tegenstelling tot @mac-bc niet gaan pleiten om de verworven rechten van iedereen in te perken zodat bedrijven gemakkelijker collectief mensen kunnen uitpersen, gewoon omdat ik het niet helemaal eens ben met waarom ze het hier inzetten. Het recht om te staken blijft voor mij wel belangrijk genoeg om dat te vrijwaren, ook al is het soms ambetant tot ronduit klote. Ik zie het wel meer als de atoombom die je inzet als al het andere overleg heeft gefaald én als de kans er is dat het zal helpen. Maar zoiets kun je niet in regels gieten, en al zeker niet door mensen die het zelf beter hebben dan gemiddeld. Wat redelijk ironisch is in een overtrokken rant over vrijheid en aristocratie.

het is al zo vaak uitgelegd dat gratis rijden geen optie is. Iedereen heeft het recht om te staken, iedereen heeft het recht om niet te staken*. Die laatste kunnen dus gewoon boetes uitschrijven, die eerste hebben als ze staken niet het recht om slechts een deel van hun werk te doen.

Als je alternatieve mediageniekere zaken weet, laat ze gerust weten, dan stel ik ze morgen voor aan mijn collega's.

Verder: staken zonder enige hinder is onmogelijk, dat mensen dus alternatieven moeten zoeken voor de diensten waar ze anders beroep op doen is inherent verbonden aan het stakingsrecht.

(* Voor alle duidelijkheid: ik ben tegen het blokkeren van bedrijfsterreinen, dus mij zal je nooit een werkwilligen zien tegenhouden. Wel informeren en een pamflet afgeven met de daarbij horende korte opstoppingen, maar zonder verdere hinder te veroorzaken of moedwillig treuzelen)
- Werk gewoon trager ?
- Draag fluo in plaats van je uniform. Met hoe meer je bent hoe duidelijker.
- Zet een grappige quote op de aankondigingsborden, laat een protestliedje luiden op de trein in plaats van "volgende halte is -tekstje"

Als dat origineel is kan dat sowieso aanslagen, ipv de pendelaar constant te kloten.

In Frankrijk protesteren veel mensen op het platteland door het bord van hun gemeente (wanneer je binnenrijdt) omgekeerd te hangen. Dat valt echt op en zorgt dat het telkens top of mind is. Er zijn echt wel andere manieren om je ongenoegen kenbaar te maken dan gewoon het land plat te leggen.

Terug
Bovenaan