Ik heb een master statistiek en start volgend academiejaar met een PhD. Het is waar dat je niet per se een wiskundige moet zijn om die master te kunnen (je kan instromen van veel verschillende bachelors), maar om een écht goede statisticus te zijn, moet je wel een degelijke wiskundige basis hebben (dan vooral Lineaire Algebra en Calculus). Om de theorie achter de statistiek te begrijpen moet je een goed wiskundig inzicht hebben, al moet ik toegeven dat de master meer gericht is op het correct toepassen en interpreteren van de modellen dan de wiskundige formules erachter. Ik zal mezelf dan ook zeker geen wiskundige noemen, helemaal niet. Maar een wiskundige zou ik ook geen statisticus noemen

Probleem is eigenlijk dat in bijna elke academische opleiding een basis statistiek wordt gegeven, wat natuurlijk op zich zeer nuttig is, maar dat maakt dat je eigenlijk twee soorten mensen hebt: mensen die dit vak heel moeilijk vonden en naar u kijken alsof je de nieuwe Einstein bent wanneer je vertelt dat je statistiek studeert, en mensen die dit vak heel goed konden en daardoor denken dat ze alles van statistiek kennen/kunnen en een beetje lacherig erover doen "Waarom is daar een aparte richting voor? Ik heb ook statistiek gekregen hoor!". Ik zie statistiek (en bij uitbreiding "data science") eigenlijk eerder evolueren naar een "aparte" wetenschap, zoals bijvoorbeeld fysica, wat ook eigenlijk "toegepaste wiskunde" is.