Structureel Thuiswerken

Bij ons verwachten ze dat we de meeste donderdagen op kantoor zijn, de rest mag thuis gewerkt worden. Al proberen ze wel mensen warm te krijgen om ook op dinsdag naar kantoor te komen. Zelf zie ik er weinig meerwaarde in. Als consultants werken we grotendeels alleen op een project voor een klant. Binnen Cronos zijn er ook zodanig veel dochterbedrijven dat ik van al het volk op kantoor maar 30% ken. Mijn materiaal thuis is beter, op kantoor zitten er veel ook te bellen aan hun bureau omdat er te weinig belhokjes/meeting rooms zijn.

Voor mij is het ook meer dan 3 uur rijden heen en terug dus nee bedankt.

Thuiswerken wat is dat? Werk als sales het kan dus theoretisch perfect maar hier hebben ze daar nog nooit van gehoord. Zelfs in die bewuste periode was ik iedere dag op kantoor. Wel moet ik toegeven dat ik daar toen blij mee was aangezien ik hierdoor wel tegen levende wezens kon praten en niet eenzaam opgesloten zat (dat was enkel in de weekends)

Hier is het gemiddeld 80% thuiswerk and I love it. Er wordt gevraagd 1 dag op kantoor te zijn per week, maar dat is nog geen gouden regel. Sinds Corona doen klanten ook veel meer online, de verplaatsingen zijn hier enorm afgezwakt tegenover vroeger. Toen was het eerder omgekeerd en 20% thuiswerk.

Ook doe je je uren wanneer je zelf wil, vaak zit ik 's avonds of in het weekend bezig zodat ik de week andere kan doen overdag. Vergaderingen zijn natuurlijk overdag.

Deze morgen was er al file om 6u30 op de E40 richting Brussel. In en rond Antwerpen is het nog veel erger. Ik snap dat er veel transport moet gebeuren (onvermijdbaar) maar iets zegt me dat we opnieuw allemaal veel te veel met de wagen rondrijden.

3 dagen per week en ik zou heel graag naar 4 dagen willen gaan. Ze zijn nu alles aan het digitaliseren en dan is er bijna geen nood meer om naar brussel te komen.

Hier drie dagen thuis, twee op kantoor. Geen vaste teamdag maar meestal ga ik dinsdag en donderdag, dan is er ook het meeste volk en zo wisselenen de dagen mooi af. In mijn team heeft iedereen zowat een specialiteit qua product, dus werk ik meestal meer samen met mensen uit andere teams, veelal uit andere vestigingen of het buitenland. Weinig meerwaarde voor het werk zelf dus om te gaan tenzij meetings ter plekke, maar ik ga vooral voor het socializen en de afwisseling met het alleen thuis zitten. Mocht er een vaste teamdag zijn of nog meer volk gaan op andere dagen, zou ik zelf ook wel een dag meer willen gaan vrijwillig eventueel.
Voor het pendelen moet ik het niet laten (15 km) maar je wint toch al snel 45 min per dag die dan naar sport, bijberoep, huishouden... gaat.

Hier 1 dag per week toegestaan, maak er niet elke week gebruik van. Eerder is uit noodzaak, bv owv ophalen kind van school etc.

Woon ook wel op 8 min fietsen van mijn werk dusja

Nog steeds 2 dagen per week op kantoor.
Als ze mij dat moesten afpakken, zou ik gewoon "nee" zeggen.
Je bedoelt dat je "tot ziens" zou zeggen en niet "nee". Thuiswerk is nl. geen recht dat je hebt, maar een gunst van je werkgever (tenzij dit ingebakken zit in je arbeidscontract, wat me niet het geval lijkt).

Je bedoelt dat je "tot ziens" zou zeggen en niet "nee". Thuiswerk is nl. geen recht dat je hebt, maar een gunst van je werkgever (tenzij dit ingebakken zit in je arbeidscontract, wat me niet het geval lijkt).
Ik zou - bij wijze van spreken - al bijna een moord moeten begaan voor men mij zou ontslaan, dus het zou wel degelijk "nee" zijn.
Mijn leidinggevende zou mij hoogstens proberen om te praten indien het geval zich zou voordoen, maar daar zou het dan ook bij blijven.

Ik kan 5 dagen per week thuiswerken. Ben al bijna 3 maanden niet meer op kantoor geweest.

Eerlijk gezegd is dat ook geen ideale situatie, en ik voel dat het steeds moeilijker wordt om naar kantoor te gaan. Niet omwille van het kantoor, maar omwille van de verplaatsing tijdens de spits (minstens 1.5u onderweg enkel). Hoe minder je naar kantoor gaat, hoe groter de drempel om dan toch te gaan.

Dat terwijl ik vroeger 5 dagen per week naar kantoor ging en dat niet zo'n heel groot probleem vond.

Er wordt verwacht om 2 dagen aanwezig op kantoor te zijn. Perfect voor mij, zaken die beter face-to-face werken plan ik in op die dagen.
Maar het kleinste excuus is voor sommigen genoeg om toch niet naar kantoor te komen. Heel frustrerend.

Heb ook de indruk dat deze manier van werken vaak een gouden kooi wordt voor sommigen. Ze kunnen beter een andere job zoeken maar de lakse controle op thuiswerk is te comfortabel om de switch te maken.

Ik kan 5 dagen per week thuiswerken. Ben al bijna 3 maanden niet meer op kantoor geweest.

Eerlijk gezegd is dat ook geen ideale situatie, en ik voel dat het steeds moeilijker wordt om naar kantoor te gaan. Niet omwille van het kantoor, maar omwille van de verplaatsing tijdens de spits (minstens 1.5u onderweg enkel). Hoe minder je naar kantoor gaat, hoe groter de drempel om dan toch te gaan.

Dat terwijl ik vroeger 5 dagen per week naar kantoor ging en dat niet zo'n heel groot probleem vond.
Hier ondertussen al 15 jaar volledig Remote van thuis. Bij mijn huidige werkgever is het ook contractueel vastgelegd: werklocatie=thuis.

Ik zou de vrijheid en flexibiliteit eerlijk gezegd niet kunnen missen, en zeker de files zou zwaar zijn om die terug te ervaren.
Minpunt is natuurlijk het gebrek aan sociaal contact maar het feit dat alle Teams-meetings verplicht met video zijn helpt wel enigszins.

En laten we eerlijk zijn: in sommige jobs kan het echt wel perfect om gewoon van thuis te werken -> controle is op zich niet nodig: als je altijd je deadlines haalt en snel kan antwoorden op chats/emails etc is er niemand die daar een probleem van maakt dat je thuis zit.

Terug
Bovenaan