Studenten bezetten universiteiten uit protest tegen oorlog Israël

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum

Spreken over eigenaarschap en empowerment en als voorbeeld daarvan aanhalen niet op Joe Biden te gaan stemmen. Dat die mensen niet begrijpen dat ze pionnetjes zijn op het schaakbord van de russische geopolitiek. 't is zielig, eigenlijk.
Enorm veel respect voor die studenten die hun verdere loopbaan om het spel zetten om toch ietwat druk uit te oefenen op de Biden administratie. Ik zou liever mat minder kritiek zien op mensen voor wie genocide een rode lijn is en meer kritiek op de mensen die die genocide faciliteren. Het is juist Biden die zijn verkiezing op het spel zet door zijn blinde ideologische steun voor Israël.

Enorm veel respect voor die studenten die hun verdere loopbaan om het spel zetten om toch ietwat druk uit te oefenen op de Biden administratie. Ik zou liever mat minder kritiek zien op mensen voor wie genocide een rode lijn is en meer kritiek op de mensen die die genocide faciliteren. Het is juist Biden die zijn verkiezing op het spel zet door zijn blinde ideologische steun voor Israël.

Waarom zou daar geen kritiek op mogen komen? De consequenties van een verloren tweede term voor Biden zijn niet te overzien. Niet voor de Amerikanen, niet voor Europa, en al zeker niet voor de Palestijnen. Dus wie wint hier uiteindelijk bij. Studenten die zich trots op de borst kunnen kloppen dat ze geprotesteerd hebben en daardoor cruciale jonge stemmers van de democraten hebben ontfutseld. Daar sta je dan met je grote gelijk op de universitaire campus terwijl Trump weer intrek neemt in Washington voor 4 jaar. Mooi geïnstrumentaliseerd door putin.

Waarom zou daar geen kritiek op mogen komen? De consequenties van een verloren tweede term voor Biden zijn niet te overzien. Niet voor de Amerikanen, niet voor Europa, en al zeker niet voor de Palestijnen. Dus wie wint hier uiteindelijk bij. Studenten die zich trots op de borst kunnen kloppen dat ze geprotesteerd hebben en daardoor cruciale jonge stemmers van de democraten hebben ontfutseld. Daar sta je dan met je grote gelijk op de universitaire campus terwijl Trump weer intrek neemt in Washington voor 4 jaar. Mooi geïnstrumentaliseerd door putin.
Grote onzin om die protesten weg te zetten als poppenkast van Putin. Studenten in de V.S. hebben een lange geschiedenis aan protestacties tegen onrechtvaardige Amerikaanse oorlogen, of het nu om Irak, Vietnam of Gaza gaat.

De consequenties van een verloren tweede term voor Biden zijn inderdaad groot. Dus waarom gaat Biden lijnrecht in tegen wat de peilingen uitwijzen? De meeste Democraten en onafhankelijke kiezers keuren de campagne van Israël af, zijn voor een permanente ceasefire en tegen wapenleveringen.

Biden’s approval rating for his handling of the situation in the Middle East, at 27%, is his lowest among five issues tested in the survey. This is because far fewer Democrats (47%) approve of how he is handling the situation between the Israelis and Palestinians than approve of his handling of the economy, the environment, energy policy and foreign affairs, broadly. On those issues, no less than 66% of Democrats approve of Biden.

Only further contributing to Biden’s low rating on the Middle East situation, just 21% of independents and 16% of Republicans approve of his performance on the issue.

Studenten protesteren tegen tienduizenden onschuldige burgerslachtoffers, tegen apartheid en tegen flagrante inbreuken op het internationaal recht gesponsord met Amerikaans geld. Zoveel cynisme heb ik niet in me om te zeggen dat ze moeten zwijgen en dat de Palestijnse bevolking maar geslachtofferd moet worden in het belang van Biden's herverkiezing.

Grote onzin om die protesten weg te zetten als poppenkast van Putin. Studenten in de V.S. hebben een lange geschiedenis aan protestacties tegen onrechtvaardige Amerikaanse oorlogen, of het nu om Irak, Vietnam of Gaza gaat.

De consequenties van een verloren tweede term voor Biden zijn inderdaad groot. Dus waarom gaat Biden lijnrecht in tegen wat de peilingen uitwijzen? De meeste Democraten en onafhankelijke kiezers keuren de campagne van Israël af, zijn voor een permanente ceasefire en tegen wapenleveringen.

Studenten protesteren tegen tienduizenden onschuldige burgerslachtoffers, tegen apartheid en tegen flagrante inbreuken op het internationaal recht gesponsord met Amerikaans geld. Zoveel cynisme heb ik niet in me om te zeggen dat ze moeten zwijgen en dat de Palestijnse bevolking maar geslachtofferd moet worden in het belang van Biden's herverkiezing.

Moet je onmiddellijk met woorden als grote onzin beginnen gooien. Het ontneemt de zin om tijd aan de discussie te besteden.

De verkiezingenscampagne van elke presidentiële kandidaat wordt sterk regisseert en standpunten worden aangepast en verschoven aan de hand van statistieken. De positie die Biden inneemt is de positie waarvan zijn adviseurs denken dat ze én compatibel is met de kandidaat, én hem de beste kans op overwinning bieden. Het is niet uitgesloten dat zijn positie dus nog zal verschuiven.

Ik zeg niet dat studenten niet mogen protesteren. Ik zeg dat wanneer ze hun protestacties politiek maken ze direct in de kaarten spelen van Trump en Putin door de verkiesbaarheid van Biden in het gedrang te brengen op enkele maanden voor de verkiezingen. Op dat geopolitieke niveau worden ze gewoon gebruikt als pionnen door de tegenstanders van Amerika en per extensie Europa.

Dus nogmaals de vraag. Wie wint hier uiteindelijk bij? Dit is de geopolitieke analogie van de uitspraak er ligt veel volk op het kerkhof dat voorrang van rechts had.

Moet je onmiddellijk met woorden als grote onzin beginnen gooien. Het ontneemt de zin om tijd aan de discussie te besteden.
Ik bied graag mijn excuses aan voor het te felle taalgebruik maar ik wil ook opmerken dat studenten die tegen een gruwelijke oorlog protesteren wegwuiven als agenten van Putin niet meteen de beste opener is voor een sereen debat.

De verkiezingenscampagne van elke presidentiële kandidaat wordt sterk regisseert en standpunten worden aangepast en verschoven aan de hand van statistieken. De positie die Biden inneemt is de positie waarvan zijn adviseurs denken dat ze én compatibel is met de kandidaat, én hem de beste kans op overwinning bieden. Het is niet uitgesloten dat zijn positie dus nog zal verschuiven.

Biden is niet alleen out of touch met zijn kiespubliek, er is ook ongezien veel intern protest binnenin de Biden administratie. Biden zijn positie tegenover Israël wordt niet ingegeven door strategische of electorale overwegingen maar door ideologische redenen. Biden's houding tegenover Israël is goed gedocumenteerd door de jaren heen.

Ik zeg niet dat studenten niet mogen protesteren. Ik zeg dat wanneer ze hun protestacties politiek maken ze direct in de kaarten spelen van Trump en Putin door de verkiesbaarheid van Biden in het gedrang te brengen op enkele maanden voor de verkiezingen. Op dat geopolitieke niveau worden ze gewoon gebruikt als pionnen door de tegenstanders van Amerika en per extensie Europa.

Dus nogmaals de vraag. Wie wint hier uiteindelijk bij? Dit is de geopolitieke analogie van de uitspraak er ligt veel volk op het kerkhof dat voorrang van rechts had.
Ter herinnering, dit conflict is heropgelaaid op 7 oktober. Biden heeft meer dan een half jaar de tijd gehad om in te grijpen: het resultaat is meer dan honderdduizend doden en gewonden en een volledig verwoeste Gazastrook. Met Amerikaanse wapens en met Amerikaans geld. Dat er nu nog altijd protesten zijn, is dus geen kwestie van ongelukkige timing maar volledig te wijten aan Biden zelf. Als Biden morgen iemand op straat neerschiet, moet daar dan nog kritiek op komen? Het brengt namelijk zijn verkiesbaarheid in gedrang en het speelt in de kaart van Trump en Putin. Selectieve blindheid voor je favoriete kandidaat is mijn inziens niet de juiste manier om daarmee om te gaan want het leidt tot een verloedering van politieke en ethische normen en waarden.

Wie wint hier uiteindelijk bij? De laatste maand zijn mensen in de Democratische partij eindelijk beginnen beseffen dat hun beleid inzake Israël weinig steun geniet en wordt er openlijk kritiek geuit op Netanyahu. Zonder de vele protesten, barslechte peilingen en druk op de Biden administratie was dat er nooit gekomen. Het is een kleine stap die hopelijk zal leiden tot meer globale politieke druk op Israël, wat uiteraard goed is voor de Palestijnen. Moest iedereen thuisblijven en negeren wat er zich in Gaza afspeelt, dan lag Rafah al lang plat.

Ik zou ook nog de parallel met de Vietnam oorlog kunnen trekken, waar studenten ook beschuldigd werden in de kaart te spelen van de Sovjet-Unie en waar de protesten ook een enorme invloed hadden op de verkiezing van 1968. De beste les die je daaruit kan trekken is mijn inziens niet dat de demonstranten fout waren, wel dat de Johnson administratie beter tijdig haar koers had gewijzigd.

Ik neem aan dat diezelfde studenten niet zullen gaan protesteren als Trump terug zijn intrek neemt in het Witte Huis?

Maar waarom verwacht je per sé van Amerikaanse studenten dat ze meer inzitten met Trump en Putin dan met het lot van de Palestijnen? Misschien vinden ze wat in Gaza gebeurt oprecht belangrijker dan een herverkiezing van Biden. Voor veel van hen zijn Biden en Trump immers deel van dezelfde kapitalistische elite.

Bovendien zijn die veelal linkse studenten evenzeer pionnen van de centristische Biden. Die kan van de druk langs de rechterzijde profiteren om minder toegevingen langs links te doen: linkse stemmers moeten toch kiezen tussen centrisme en extreemrechts, dus is de redenering dat links veelal pragmatisch moet stemmen om extreemrechts te vermijden, en dat Biden totaal niet naar hen moet luisteren.

Door toch die druk op Biden te zetten, geven studenten aan dat die pragmatische stem geen vanzelfsprekend gegeven is, en dat de linkerzijde zich niet zomaar gewonnen geeft. Dreigen met een extreemrechtse overwinning is de enige leverage die links heeft tov de centristische elementen van de democratische partij. Misschien is dat voornamelijk blufpoker, maar misschien is het ook realiteit dat een overwinning van Trump aanvaardbaarder is dan compleet machteloos toekijken naar Biden die Israël blijft steunen. Het is in elk geval de enige manier voor links om geen pion te blijven, maar ook een speler.

Ik begrijp dat meisje haar standpunt wel wanneer ze zegt dat velen niet voor Biden zullen stemmen. Elk democratisch kiesstelsel vereist enige mate van pragmatiek, maar de Amerikaanse presidentsverkiezing te veel.

Mensen met sterke overtuigingen moeten hun voorkeur kunnen uiten zonder gepusht te worden om op een kandidaat stemmen waar ze geheel niet achter staan. Als je geen problemen hebt met Biden is het gemakkelijk om iemand die niet achter Biden staat plots de verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven om iets veel ergers te vermijden.

Nogmaals, pragmatiek is altijd noodzakelijk in een democratie en als je je ideologische zuiverheid te ver doordramt ben je ofwel dom of kant je je tegen de democratie. Maar een verkiezing die zulke beperkte opties biedt is gewoon geen gezond systeem.

Misschien is dat voornamelijk blufpoker, maar misschien is het ook realiteit dat een overwinning van Trump aanvaardbaarder is dan compleet machteloos toekijken naar Biden die Israël blijft steunen. Het is in elk geval de enige manier voor links om geen pion te blijven, maar ook een speler.
Dan worden ze gewoon een pion van Trump. En denken dat Trump meer inzit met de Palestijnen dan Biden lijkt me ook zeer wishful thinking.

Het US systeem is niet optimaal (verre van), maar in de huidige polarisatie is het Biden of Trump. En minder stemmen voor Biden brengt automatisch Trump aan de macht met alle gevolgen van dien. Als je dat ok vindt om je punt te maken, fine, maar dat is dan ook het bed waarin ze moeten slapen de komende 4 jaar.

Maar waarom verwacht je per sé van Amerikaanse studenten dat ze meer inzitten met Trump en Putin dan met het lot van de Palestijnen? Misschien vinden ze wat in Gaza gebeurt oprecht belangrijker dan een herverkiezing van Biden. Voor veel van hen zijn Biden en Trump immers deel van dezelfde kapitalistische elite.

Bovendien zijn die veelal linkse studenten evenzeer pionnen van de centristische Biden. Die kan van de druk langs de rechterzijde profiteren om minder toegevingen langs links te doen: linkse stemmers moeten toch kiezen tussen centrisme en extreemrechts, dus is de redenering dat links veelal pragmatisch moet stemmen om extreemrechts te vermijden, en dat Biden totaal niet naar hen moet luisteren.

Door toch die druk op Biden te zetten, geven studenten aan dat die pragmatische stem geen vanzelfsprekend gegeven is, en dat de linkerzijde zich niet zomaar gewonnen geeft. Dreigen met een extreemrechtse overwinning is de enige leverage die links heeft tov de centristische elementen van de democratische partij. Misschien is dat voornamelijk blufpoker, maar misschien is het ook realiteit dat een overwinning van Trump aanvaardbaarder is dan compleet machteloos toekijken naar Biden die Israël blijft steunen. Het is in elk geval de enige manier voor links om geen pion te blijven, maar ook een speler.

Van die naïeve ingesteldheid (bij de studenten) wordt dankbaar gebruik gemaakt door de republikeinen. Kijk mensen mogen thema's belangrijker vinden dan andere dat is op zich geen probleem. Maar het eindresultaat zal zijn dat diezelfde mensen over een jaar gaan lopen wenen wanneer republikeinen de rechten van vrouwen en minderheden vermorzelen en verder de rechtstaat uithollen met appointments van federale rechters, tot aan de supreme court.

Een student die oprecht denkt dat een overwinning van Trump beter is als machteloos toekijken hoe Biden Israël blijft steunen heeft geen idee waar de klepel hangt en verdient de gevolgen van zijn of haar stemkeuze gewoon helemaal. Dit is niet 2016. Er bestaat geen excuus.

Van die naïeve ingesteldheid (bij de studenten) wordt dankbaar gebruik gemaakt door de republikeinen. Kijk mensen mogen thema's belangrijker vinden dan andere dat is op zich geen probleem. Maar het eindresultaat zal zijn dat diezelfde mensen over een jaar gaan lopen wenen wanneer republikeinen de rechten van vrouwen en minderheden vermorzelen en verder de rechtstaat uithollen met appointments van federale rechters, tot aan de supreme court.

Een student die oprecht denkt dat een overwinning van Trump beter is als machteloos toekijken hoe Biden Israël blijft steunen heeft geen idee waar de klepel hangt en verdient de gevolgen van zijn of haar stemkeuze gewoon helemaal. Dit is niet 2016. Er bestaat geen excuus.
Als de politiek werkt zoals jij denkt, namelijk dat "De positie die Biden inneemt de positie is waarvan zijn adviseurs denken dat ze én compatibel is met de kandidaat, én hem de beste kans op overwinning bieden", dan is wat de studenten doen gewoon op rationele wijze het spel meespelen. Het doel is om hun eisen mee op te nemen in het programma van Biden omdat dat door hun protesten en invloed op de publieke opinie de meest verkiesbare optie wordt.

Laatst bewerkt:
Het is ten slotte de enige hefboom die studenten hebben om hun standpunt duidelijk te maken en gewicht mee te geven. Zij hebben geen geld om SuperPACs op te richten voor lobbywerk.

Ocharme, ze zijn geschokt wanneer ze zich binnen forceren en vandalisme aanrichten..... Dat is dus het gevaar als je zulke praktijken oogluikend toelaat. Je geeft ze een vinger en ze nemen een arm.

Men moet gewoon duidelijk maken dat zoiets niet kan/mag en dat er direct sancties gaan volgen. Mochten het studenten zijn, voor mij direct hun academisch jaar schrappen tot zelf hun gehele opleiding. geen diploma en dat ze zelf maar een oplossing zoeken.

Ik heb dat allemaal kunnen gadeslaan vanachter mijn bureau. Beetje zingen, vendelzwaaien en leuzes scanderen op het dak tot daaraan toe. Maar net voor ze terug naar beneden kwamen, hebben ze dus met verf de gevel zitten bekladden (en geen klein beetje, op een bepaald moment waren het emmers rode verf). Daar houdt het op...

Ocharme, ze zijn geschokt wanneer ze zich binnen forceren en vandalisme aanrichten..... Dat is dus het gevaar als je zulke praktijken oogluikend toelaat. Je geeft ze een vinger en ze nemen een arm.

Men moet gewoon duidelijk maken dat zoiets niet kan/mag en dat er direct sancties gaan volgen. Mochten het studenten zijn, voor mij direct hun academisch jaar schrappen tot zelf hun gehele opleiding. geen diploma en dat ze zelf maar een oplossing zoeken.
Ik vind dat mensen wel snel zijn met de compleet repressieve aanpak van wat studenten die uit de bocht gaan. Allezja, als ze geweld hebben gebruikt moeten ze daarvoor gestraft worden. Verder gaat het over met verf gooien en zo'n zaken. Is dat niet allemaal redelijk tam vergeleken met bv. Leuven Vlaams vroeger? En jij zou ze dan buiten de strafrechterlijke vervolging ook nog van de universiteit gooien.

Allezja, ik vermoed dat die zelfs met een simpel jobje als universitairen meer zullen bijdragen aan de samenleving op financieel vlak dan de kosten die ze nu hebben gemaakt.

Een universiteit is nog steeds privéterrein die hun eigen regels mogen opstellen en handhaven.
In elke onderwijsinstelling waar ik mij inschreef stond er steeds wel ergens een regeltje dat zei dat ik akkoord ging met de gedragscode en dat ik deze zou naleven, en indien ik deze zou overtreden zouden er sancties zijn. De kans op een definitieve schorsing was daar een optie bij.
7. Er wordt met zorg omgegaan met de infrastructuur van de faculteit en de universiteit Gent. Alle studenten helpen mee om de campus en de universiteit proper te houden, onder andere door afval selectief te sorteren. Beschadiging van gebouwen of materiaal door onoordeelkundig of nalatig gedrag, vandalisme of het aanbrengen van graffiti kan aanleiding geven tot een sanctie. In het kader van de duurzaamheid wordt spaarzaam omgegaan met energie, onder andere door het uitdoen van verlichting en het sluiten van ramen en deuren in niet gebruikte lokalen.
13. Het niet volgen van de bovenstaande gedragscode kan aanleiding geven tot een convocatie door het facultair bestuur. Verifieerbare inbreuken op de gedragscode voor studenten Economie en Bedrijfskunde worden voorgelegd aan de decaan. De commissie zal hierna binnen de 14 werkdagen oordelen of de klacht ontvankelijk is en of de betrokken student/studenten dient/dienen gehoord te worden. Bij bewezen feiten treedt het universitair tuchtreglement voor studenten in werking en wordt het dossier integraal overgemaakt aan de Rector.
https://www.ugent.be/eb/nl/student/reglementen/gedragscode
https://www.ugent.be/nl/univgent/administratie-bestuur/dbz/tucht#Watzijntuchtfeiten?
Dit is de eerste de beste hit die ik heb genomen voor de UGent. Het betreft hier één specifieke campus maar dit zal wel gelijkaardig zijn voor andere campussen.

Je zou denken dat jongeren die gaan studeren wel de basiscapaciteit hebben om zo'n documenten te lezen en te begrijpen. Als zij vervolgens die regels waar ze akkoord mee zijn gegaan toen ze zich inschreven overtreden, dan moeten ze ook niet verbaasd zijn dat die regels worden toegepast en ze sancties krijgen vind ik. Je kan het eens of oneens zijn met hun protest maar regels zijn regels. Als zij moedwillig die regels overtreden dan staan ze ook in voor de gevolgen. Don't do the crime if you can't do the time.

Een universiteit is nog steeds privéterrein die hun eigen regels mogen opstellen en handhaven.
In elke onderwijsinstelling waar ik mij inschreef stond er steeds wel ergens een regeltje dat zei dat ik akkoord ging met de gedragscode en dat ik deze zou naleven, en indien ik deze zou overtreden zouden er sancties zijn. De kans op een definitieve schorsing was daar een optie bij.

https://www.ugent.be/eb/nl/student/reglementen/gedragscode
https://www.ugent.be/nl/univgent/administratie-bestuur/dbz/tucht#Watzijntuchtfeiten?
Dit is de eerste de beste hit die ik heb genomen voor de UGent. Het betreft hier één specifieke campus maar dit zal wel gelijkaardig zijn voor andere campussen.

Je zou denken dat jongeren die gaan studeren wel de basiscapaciteit hebben om zo'n documenten te lezen en te begrijpen. Als zij vervolgens die regels waar ze akkoord mee zijn gegaan toen ze zich inschreven overtreden, dan moeten ze ook niet verbaasd zijn dat die regels worden toegepast en ze sancties krijgen vind ik. Je kan het eens of oneens zijn met hun protest maar regels zijn regels. Als zij moedwillig die regels overtreden dan staan ze ook in voor de gevolgen. Don't do the crime if you can't do the time.
Ik zeg niet dat de universiteit het niet kan beslissen hé, ik zeg dat ik het nogal streng zou vinden gezien wat er uiteindelijk gebeurd is (ervan uitgaande dat ze niet allemaal geweld hebben gebruikt).

Ik zeg niet dat de universiteit het niet kan beslissen hé, ik zeg dat ik het nogal streng zou vinden gezien wat er uiteindelijk gebeurd is (ervan uitgaande dat ze niet allemaal geweld hebben gebruikt).

Wat is de straf moest je los van dit protest als prank een universiteits gevel bekladden ?

Het was een compleet overbodige actie om gehoord te worden. Aangezien ze het al fysiek aan het bezetten waren. Dus puur vandalisme en dat mag dan dezelfde straf hebben als in normale omstandigheden.

Ik neem aan dat dat van de unief gezet worden is maar met behoud van vakken waarvoor ze al geslaagd zijn/diploma's die ze al hebben. Die schrappen lijkt me iets om enkel tegen de geweldplegers te doen.

Een student die geweld gepleegd heeft tegen andere personeelsleden daar nog te doen rondlopen is nogal een onveilige situatie creëren. Als op het werk iemand tegen jou geweld pleegt kan je ook niet verwacht worden die zijn aanwezigheid nog te dulden. Je weet nooit wanneer die weer is gaat uitvliegen.

Ik zou als personeelslid ook klacht indienen wegens onveilige werkomgeving moesten ze niet van school worden gesmeten. Zelfde als iemand je spullen zou vandaliseren.

Terug
Bovenaan