Helemaal niet akkoord. Het toont vooral een gebrek aan inzicht over de situatie binnen universiteiten.
- Het is bijzonder moeilijk om mensen te vinden die kunnen en willen doctoreren. M.a.w. zo iemand ontslaan is zeer uitzonderlijk.
- Het is bijzonder moeilijk om een doctoraatsstudent te ontslaan, tout court. Daar is een uitgebreide regelgeving rond. Om op basis van zoiets iemand te ontslaan betekent de start van een procedureslag, waarbij ik ernstig betwijfel of de unief hier aan het langste eind zou trekken.
- Als de doctoraatsstudent in kwestie op een onderzoeksproject gefinancierd wordt, dan zou de promotor (professor) in kwestie volledig gekloot worden als er van hogerop besloten wordt om die doctoraatsstudent buiten gooien. Want dan zit die plots halverwege het project zonder personeel om dat project uit te voeren. Om iemand nieuw aan te nemen is er dan niet meer genoeg budget over (doctoraat in BE duurt 4 jaar, dus 4 jaar salaris).
Ik vind vooral deze column de nagel op de kop. Gaat eigenlijk over iets anders (een dodgy enquête), maar de tendens is hetzelfde. Weyts botst al lange tijd met universiteiten (naar mijn mening door een gebrek aan intelligentie, maar bon). De extremere partijen doen er nog een schepje bovenop. Historisch gezien een classic move van (extreem) rechts om eerst hogeropgeleiden te viseren.
Immigranten, LGBTQ+, intellectuelen, dat zijn de eerste doelwitten.