Telenet - Ervaringen, discussies & vragen

Zijn het powerlines van Telenet ? Hebben die ook maar vraag me af wat hun max snelheid is.
Ik weet dat er verlies opzit met powerlines maar haal hier op de PS4 [bekabeld] amper [met geluk]
130 Mbps
Hangt ervan af welke je hebt, normaal zouden die tot 1000Mbps moeten gaan, maar dat haalt niemand.

Heb het eens opgezocht en gaan normaal tot 1Gbps inderdaad maar blijkbaar dus heel veel verlies via het elektriciteitsnet.

Als ge via Mijn Telenet de aanpassing van Wigo naar ONe doet, hoelang duurt het dan doorgaans vooraleer die wijziging zichtbaar moet zijn?
(in theorie kan dit tot 48 uur duren dacht ik, maar is dit in de praktijk meestal niet vlugger?)
Bij mij heeft het ongeveer 8 uur geduurd.

Via Powerlines ga je nooit de theoretische snelheden halen.

Hier enkele (wat oudere) testresultaten van Hardware.info. In real-life omstandigheden liggen de snelheden dus een pak lager (al bij al wel niet slecht voor de meeste powerlines).

Via Powerlines ga je nooit de theoretische snelheden halen.

Hier enkele (wat oudere) testresultaten van Hardware.info. In real-life omstandigheden liggen de snelheden dus een pak lager (al bij al wel niet slecht voor de meeste powerlines).
Ik heb die Devolo dLan 1200+ kit maar haal maar max 200Mbit van mijn 300Mbit abonnement, meestal rond de 170/180Mbit.
Ons elektriciteitsnetwerk is volledig geaard dus ik had toch wel verwacht het max van onze snelheid te kunnen halen (min een aantal percent omdat de theoretische snelheid nooit perfect gehaald wordt).

Voor mensen die zich afvroegen hoe onbeperkt je ‘onderweg’ surft met ONE of ONEup.

Even opgezocht:

Met ONE(up) surf je onbeperkt. Per mobiel nummer in je ONE(up) stoppen we 40GB mobiele data in je datapot. Is je pot leeg? Dan surf je gewoon verder, maar aan een lagere snelheid (5 Mbps).

Laatst bewerkt:
Gisteren is de Telenet installateur langs geweest voor een nieuwe installatie in mijn woning - Wigo 9 GB - 106 € per maand - 1 gsm nummer.
Ik kan mis kijken maar kost de nieuwe One up kost ook 106 € per maand als je TV erbij neemt ?
In dat geval natuurlijk overschakelen. 300mbps vs 1 gigabit.

Voor 1 nummer wel inderdaad. Ma ik geloof dat de wigo 9 Gb standaard 2 nummers was. Dus oneup is 20 eur duurder als je 2 nummers wilt

maar in theorie heb je toch genoeg met de "oudere" modem?
Toch hier even terug op reageren:

Aanpassing naar One Up gedaan via Telefoon => Telenet mewerker zei dat modem snelheid aankon en niet vervangen moest worden
Via WhatsApp => Telenet medewerker zei dat modem snelheid aankon en niet vervangen moest worden
Via Messenger => Telenet medewerker zei dat modem niet geschikt is om de snelheid van het abonnement te halen en dus vervangen moet worden

Ze weten het precies zelf niet. Ondertussen is de nieuwe modem onderweg via de post.

Toch hier even terug op reageren:

Aanpassing naar One Up gedaan via Telefoon => Telenet mewerker zei dat modem snelheid aankon en niet vervangen moest worden
Via WhatsApp => Telenet medewerker zei dat modem snelheid aankon en niet vervangen moest worden
Via Messenger => Telenet medewerker zei dat modem niet geschikt is om de snelheid van het abonnement te halen en dus vervangen moet worden

Ze weten het precies zelf niet. Ondertussen is de nieuwe modem onderweg via de post.
Ze weten het inderdaad zelf niet, toen mijn vrouw om de modem ging hebben ze ook de oude mee gegeven.
Wel triest dat hun medewerkers zo slecht zijn informeerd eigenlijk, de 1 weet het wel en de andere niet. Deze formule was toch al even aangekondigd. Dus gaan ze intern wel informatie gekregen hebben wat ze van plan waren met die oude modems en wie een nieuwe ging moeten krijgen.

maar in theorie heb je toch genoeg met de "oudere" modem?

Inderdaad, de "oude" modems zoals jij hebt, kunnen 1Gbps aan.
Bij mij stond er onder mijn Telenet, dat ik de nieuwste modem nodig had om optimaal de snelheid te kunnen benutten. [Ben deze gewoon gaan ophalen in Telenet center zonder probleem]
Op userbase zeggen ze wel dat Telenet de "oudere" modems zal begrenzen tot 400 Mbps.

Die CV7160E modellen worden onder het mom van performantie bij mensen vervangen in hoofdzaak om twee redenen die niets te maken hebben met gigaboost;

1. TV boxen kunnen theoretisch direct aan die modem gehangen worden (zoals digicorders nu al) maar Telenet wil dat niet vanwege beveiligingsproblemen. Men wil die achter hun eigen routers.

2. Die oudere modems kunnen tot 16 IPv4 adressen trekken uit de pool van Telenet. Dat is nog een neveneffect van vroeger maar is bijzonder handig voor mensen die daar gebruik van weten te maken. Not a feature by design.

Die modems cappen op een arbitraire 400mbps is dus een drukkingsmiddel om die modems uit het klantenbestand te halen en daarbij een oplossing te hebben voor bovenstaande.

Het is dus een afweging maken tussen zaken die op individuele basis harder doorwegen. Hoewel ik moet zeggen dat ik weinig use cases zie bij particulieren voor dat Oneup abonnement tot 1gbps als ik zie hoeveel mensen hier vragen hebben over powerline ethernet...

Het is dus een afweging maken tussen zaken die op individuele basis harder doorwegen. Hoewel ik moet zeggen dat ik weinig use cases zie bij particulieren voor dat Oneup abonnement tot 1gbps als ik zie hoeveel mensen hier vragen hebben over powerline ethernet...
Moest het mogelijk zijn om hier thuis rechtstreeks bekabeld te verbinden, graag!
Echter woon ik in een huur appartement (duplex) en de modem staat boven en pc beneden. De enige mogelijkheid voor ons is dus powerline.

Telenet guy was een paar dagen geleden bij mij thuis voor nieuwe installatie. Modem is de CV8560E. Volgens hem kan die snelheden aan tot 10 Gigabit. Wat ik nog wel niet wist dat de CH6643E zwarte modem maar snelheden aankan tot 200 mbps. Als Telenet dus 300 belooft in een abonnenment haal je dit dus niet.
De CV8560E is wel gene wifi modem. Een access point is dus wel nodig voor wifi

De installatie zelf was door hem snel geklaard. Als je wat handig bent kan je die modem en netwerkverdeler ook zelf tegen de muur plaatsen en de kabels aansluiten. 2 vrije stopcontacten nodig.
Achteraf moest hij natuurlijk via zenne laptop nog wat zaken in orde brengen.

Ik denk dat hij dan die modem activeert voor TV, internet en/of bellen. Ooit eens voorgehad in de tijd van Fibernet dat ik een zelfactivatie had gedaan. Helaas wilde hij alleen maar internet activeren. Interactieve functies van de TV en telefonie werkten toen niet. Er is dan een technieker afgekomen die ter plaatse met zijn laptop TV en telefonie heeft geactiveerd voor de nieuwe modem, want die stonden blijkbaar nog actief op de oude modem.

Goede raad als men via easyswitch werkt; check voor de zekerheid maar of alles effectief is afgesloten.
Want ik heb dat vorig jaar gedaan en dienen easy switch was volledig mislukt en ik heb mogen zagen en klagen om mijn geld terug te krijgen.

Dus zeker checken bij de provider waarbij je bent weggegaan of effectief alles op die datum je wou de boel is stopgezet.

Vooral dat vraag ik mij inderdaad af hoe dat juist loopt als ge dat zelf doet :unsure:
Een modem op de muur plaatsen is uiteraard geen probleem (is een houten plaat waarop ik beugels heb bevestigd).

Heb ook gekozen voor de EasySwitch, dus ik vermoed dat dit pas in voege treedt als mijn activatie in orde is.
Ik heb alles zelf gedaan, das 2 keer niets.

In de winkel was alles al activeerd, thuis komen en gewoon de zwarte kabel erin. Vast zetten met meegeleverde sleutel, internetkabel kabels erin en wachten tot je internet hebt. Maar je krijgt een hele stappen plan als je kiest voor zelf installatie. Wij hebben een video gekregen. Die in de winkel was zo vriendelijk dat ik gewoon paar dingen moest inpluggen en klaar. Als je beetje kennis hebt van electro en stappen te volgen dan kan kwasi iedereen het.

Ik heb alles zelf gedaan, das 2 keer niets.

In de winkel was alles al activeerd, thuis komen en gewoon de zwarte kabel erin. Vast zetten met meegeleverde sleutel, internetkabel kabels erin en wachten tot je internet hebt. Maar je krijgt een hele stappen plan als je kiest voor zelf installatie. Wij hebben een video gekregen. Die in de winkel was zo vriendelijk dat ik gewoon paar dingen moest inpluggen en klaar. Als je beetje kennis hebt van electro en stappen te volgen dan kan kwasi iedereen het.
Als je de (nieuwe) modem en TV Box laat opsturen zit daar ook alles bij (sleutel, stappenplan, QR code met link naar videos). Eigenlijk heel simpel allemaal.

Helaas zal ik hier iemand moeten laten komen. Nieuwe Coax getrokken die moet aangesloten worden aan het gevelnet. Daar ga ik me niet aan wagen.

Loopt die site van Telenet bij jullie ook vast? Ik kan geen nieuwe modem bestellen en kan ook geen aanpassingen doen. Zit ik daar mooi met mijn OneUp waarbij ik de snelheden niet kan halen met de oude modem...

Terug
Bovenaan