Net beide seizoenen uitgekeken. Ik heb de games niet gespeeld maar ze staan wel op de lijst nu.
Zeer sterk 1e seizoen. Goed genoten van de 'filler' episodes over Bill & Frank en Ellie & Riley. Dat er zaken uit de games daarvoor opgeofferd moesten worden, tjah daar kan ik moeilijk iets over zeggen natuurlijk. S02 is een pak minder.
Wat mij wel stoorde: de actrice van Ellie. In GOT paste ze geweldig in haar rol. Hier? Ik kan haar niet uitstaan. Misschien komt dit door het materiaal waar ze mee moet werken. Misschien komt het omdat ze in S01 14 jaar is en gewoon een irritant kind is zeker in het begin. Misschien komt het omdat men in S02 5 jaar vooruit springt maar we diezelfde Bella Ramsay zien die er gewoonweg kinderlijk uitziet en haar nog steeds ook zo gedraagt, terwijl je op die leeftijd, in zulk universum en met haar geschiedenis (Riley) toch wat meer voorzichtigheid mag verwachten. En eerlijk gezegd misschien kan ik haar kop gewoon niet uitstaan. Dat is niet fair naar de actrice toe, maarja. Misschien is het een combinatie van al deze factoren.
Punt is dat zij voor mij een van de mindere zaken is in de serie. De serie wordt gedragen door de setting en door Joel. Wat natuurlijk problematisch is wanneer Joel begin S02 sterft. Al goed dat hij er nog steeds wat inzit via flashbacks.
Verder stoorde ik mij dikwijls aan achterlijke beslissingen en onlogisch gedrag.
- Joel die vlak buiten Boston een wapen achterlaat omdat hij er weinig ammo voor heeft? Je gaat te voet naar Wyoming, dat is een reis van weken / maanden. Ook al heb je weinig ammo, je zal elke kogel nodig hebben.
- Bij Bill vinden ze een kelder vol met wapens en een werkende auto. Nemen ze daar elk 1 wapen mee
Waarom niet heel de koffer volladen?
- Rijden ze over een verlaten snelweg in een bos, stoppen ze en wandelen ze het bos in op daar op de grond te slapen zonder enige bescherming. In plaats van in die metalen bak te slapen waar je tenminste enige waarschuwing hebt als een infected je vind.
- In Kansas City krijgen ze plots te maken met een sinkhole waar honderden infected uit kruipen en ze slechts met veel moeite aan ontsnappen (allé, 3 van de 4 toch). Je zou denken dat je daar toch stevig van onder de indruk bent. Maar gewoonweg nergens zie je een gezonde mate van schrik/wantrouwigheid naar hun omgeving toe. Ze stappen rustig Salt Lake City binnen terwijl ze wat keuvelen over koetjes en kalfjes. Ze doen geen enkele moeite om stil te zijn en geen infected / raiders aan te trekken. Zelfde in S02 met Seattle. Dat je in een klein dorpje niet zo ongerust bent tot daar aan toe, maar in zulke metropolen waar gegarandeerd infected en/of mensen zijn?
- In Seattle ontsnappen Ellie en Dana net van die horde infected in de metro. Komen ze buiten, steken ze de straat over en schuilen ze in het theater aan de overkant vd straat. Ze blijven op de begane vloer, barricaderen niet of amper, ze schakelen de generator aan (want elk theater heeft er 1 natuurlijk, en wees maar zeker dat die na 25 jaar nog perfect werkt). Geen zorg in de wereld voor de infected die vlakbij zijn, voor de wolves die weten dat er een vijand in hun midden zat.
- Wanneer Ellie en Dana Jackson verlaten voor hun revenge tocht nemen ze slechts met 1 paard 'want 2 paarden hebben meer voorraad nodig' Euh ja maar 2 paarden kunnen ook 2x zoveel voorraad meenemen? Verder wat moet je meenemen voor dat paard, dat eet gras wat er sinds de apocalyps in overvloed is? Wat een achterlijke verklaring is dat nu. Als dat ene paard zich mistrapt en zijn enkel breekt sta je daar.
Zeg dan gewoon dat je geen 2 paarden wil nemen omdat Jackson er niet voldoende op overschot heeft. Voila, een logische verklaring met hetzelfde netto effect en waarbij je toont dat Ellie en Dana toch nog over een greintje volwassenheid en plichtsbesef bezitten.
- Ellie die eind S02 dat waterpark ziet en alles laat vallen om wraak te gaan nemen op Abby terwijl Tommy nog ergens alleen zit en men letterlijk schoten hoort ... De wraak is belangrijker dan het leven van Tommy
Wat een kutmens ben je dan? Die 2 hebben net een paar duizend km gereisd te paard om jou te komen redden. Laat hem maar in de steek ja.
- Veel te veel instanties waarbij ze zeggen 'lets split up, cover more ground'. Ja kom zeg. Elke scriptschrijver die daarmee afkomt in een universum als dit mag direct ontslagen worden. Inlevingsvermogen -100.
Om dan S02 te eindigen op een gigantische cliffhanger. Pff hoe cheap is dat niet. Lazy writing.
Ik lees dat S03 zich op Abby zal focussen. Misschien dat dat werkt in de games of voor diegenen die de games gespeeld hebben, maar voor mij hoeft het niet hoor. Abby wekt 0.0 interesse bij mij op. Haar hele revenge arc is gewoon zeer cliché en onlogisch. Dat het 5 jaar duurt om revenge te nemen. Dat je uberhaupt de tijd, energie, en companen vind om gedurende 5 jaar aan uw revenge te werken in zulk een zwaar universum als dit? Gewoonweg overleven zou al een struggle op zich moeten zijn qua voedsel, watervoorziening, medicijnen, ... en dat in een constante strijd tegen infected, die religieuze zotten, raiders, .... laat staan dat je ergens een paar 1000km verder revenge gaat nemen 5 jaar na datum.