The Wheel of Time

The Wheel of Time

Dus de dark one is eigenlijk onsterfelijk want elke 3000 jaar moet hij opnieuw "verslagen" worden door een nieuwe dragon.
Niet moeilijk dan dat er meer dan 10 boeken nodig zijn om het verhaal te vertellen ! :tongue:

Dat komt helemaal niet overeen met hoe het beschreven wordt in de boeken, ook weer zo een aanpassing die afbreuk doet aan de boeken.

Mooie afsluiter van het seizoen :love:. Ok, er zijn veel verschillen met de boeken, maar dat is niet zo erg want zo is het plezant om te volgen voor de boeklezers. (Voor mij toch :))
Kijk al uit naar het volgend seizoen, jammer dat het nog 1 jaar wachten is.

Plezant om te volgen? Dit is season 8 GoT level, terwijl die wel 4-5 topseizoenen voorafgaande hadden en wij gewoon een paar "aardige" episodes kregen.

Allez, we zullen maar hopen dat seizoen 2 een pak beter wordt. Maar met wederom maar 8 episodes voor anderhalf boek te coveren, heb ik weinig vertrouwen.

Edit: Ik zal trouwens stoppen met negatief te reageren op eenieders zijn post, ik moest gewoon even wat stoom kwijt :biglaugh:

Dat komt helemaal niet overeen met hoe het beschreven wordt in de boeken, ook weer zo een aanpassing die afbreuk doet aan de boeken.
Lews Therin gaat dan ook laatste strijd niet aan voor de fun om zomaar ff de wereld te veranderen maar echt als een laatste wanhoops poging met 99 Aes Sedai aan zijn zijde. Nu was het van "kom we gaan de wereld een beter plek maken".

ik ben geen purist en ik begrijp dat ze alle 14 boeken niet tot in detail kunnen vertellen en vaak shortcuts moeten maken, maar wat ze vertellen is toch een slap verhaal?

Door heel hun gedoe met de 5 potentiele draken is er ook 0.0 karakter opbouw geweest voor Rand, nu is dat gewoon een rosse kerel die ff de herboren draak is.

ik heb het ook echt gehad met het overdramatiseren van alles, Perrin die constant babbelt met gebleit in zijn stem. minuten lang karakters die elkaar aankijken en traantjes wegpinken... bah.

edit: enige wat ik als positieve meeneem is de scene van Tigraine en de afsluiter met de Seanchanen. That's it.

Ik vond de rest van de serie redelijk goed en stoorde me niet zoveel aan de wijzigingen tov het boek maar deze aflevering vond ik echt bagger...Op imdb wordt deze aflevering ook lauw onthaald.

Ik had echt gehoopt op een epische showdown met Ishamael.... Rand die efkes pew pew doet met die sa'angreal en hop hij is weg. Verder:
  • Loial dood?
  • Moiraine gestild?
  • Confrontatie tussen Perrin en Padan Fain...wtf.
  • ....

Pfffft.

Vond het wel leuk om de Seanchanen te zien en Lews Therin en in welke periode dat ze leefden...

Rand die weggaat en een soort van woestijn...zou hij volgend seizoen al bij de Aiel zitten?

Ik heb nog niet kunnen kijken, heb toch de spoilers opengeklikt en heb er al geen zin meer in :lol:. Is dit een slechte grap ofzo?

Ik zal de laatste aflevering nog wel bekijken, met wat ik in de spoilers lees ga ik me voor het volgende seizoen niet meer abonneren op Prime.

Ofwel blijf je trouw aan het oorspronkelijke verhaal, uiteraard met de nodige aanpassingen voor tv, ofwel maak je iets nieuws en pretendeer je geen adaptatie te zijn. En als je dat laatste doet, zorg er dan voor dat het een verhaal is dat kwalitatief naast het origineel kan staan. Dit is slechte fan fiction. Dit lijkt eerder het resultaat van een klasopdrachtje voor een groep 16-jarigen.

Ik ga deze serie nu links laten liggen.
Had dat gevoel meteen al bij dit personage van Rosamund pike....
Soit..

Hier ook de laatste aflevering kunnen bekijken en daarmee dus het gehele eerste seizoen. Mijn bescheiding post-mortem;

1. De acteerprestaties zijn over de gehele lijn matig te noemen. Ik mis diepgang. Om het heel eenvoudig te stellen zijn de goeien niet goed genoeg, en de slechten niet slecht genoeg. Daardoor komt het mij als kijker vaak over als nog vis nog vlees. Tegelijkertijd wordt er veel tijd gegeven aan dialogen tussen personages die eigenlijk niet veel bijdragen. Er wordt veel gepraat maar weinig gezegd. In die mate dat ik de indruk krijg dat sommige scenes als vulling dienen. Dialoog doet een serie leven en Wheel of Time mist hier echt de trein.

2. Visueel lukt het niet om op te boksen tegen de contemporaine concurrentie. Om het weer eenvoudig te zeggen; de serie is gefilmd maar niet in beeld gebracht. Ik ben geen expert. Maar tegelijk is mijn vrouw toevallig bezig aan een rewatch van Game of Thrones. Als je de twee vergelijkt merk je gewoon een kwaliteitsverschil. Op vlak van CGI en VFX komt men ook tekort. Er is natuurlijk het probleem dat de One Power tegelijk een zeer centraal element in het verhaal is, én steeds met CGI in beeld moet worden gebracht. Dat kost uiteraard handen vol geld. Maar voor een budget van 50 miljoen merk ik toch bijzonder veel zwakke CGI op. Ook heb ik een vermoeden dat niet alle CGI door éénzelfde studio gemaakt is.

Wat betreft het verhaal zijn er in deze thread experten die daar een veel beter oordeel over kunnen vellen.

Ik vraag mij eerder af of de scenaristen tegenwoordig de boeken echt lezen of ze er diagonaal door gaan. Ze zouden de beoeken 3x moeten uitlezen mja...

Het ergste is dat de scenarist die boeken net heel erg grondig kent. Maar dit is geen adaptatie meer, dit is gewoon de scenarist zijn volledig eigen verhaal in een soort parallel universum van de boeken. En helaas is zijn eigen verhaal niet alleen compleet inferieur aan het origineel, ook los van die vergelijking is het niveau gewoon bedroevend laag. Zowel qua scenario als qua uitvoering.

Het komt niet aan de tippen van GoT. Zelfs The Witcher, zélfs Shadow and Bone zijn qua scenario en uitvoering stukken beter. Doodjammer.

Ik was emotioneel van de eerste aflevering, eindelijk mijn favoriete personages op het scherm. Er waren veranderingen, ok, niet alles even goed, maar ok. De main cast capteerde voor mij perfect de essentie van hun personages. Tot aflevering vier was ik echt mee. Nu overheerst enkel teleurstelling en boosheid.

Again, moest het verhaal van de "adaptatie" en de algemene uitvoering nog op iets trekken, tot daar. Maar zelfs zonder de boeken te lezen betwijfel ik dat ik seizoen 2 nog zou volgen.

Tja. Ik snap mensen hun reacties. Ik kan ermee leven, maar dit was echt een moeilijke ep voor mij. Ik heb al na vier eps de boeken en de serie losgekoppeld. Dus ill live, maar ik zal nog genoeg gefrustreerd zijn.

Maar... En uiteraard kan ik niet voor iedereen spreken. Maar de niet boekenlezers die ik ken die de serie kijken, zijn wel degelijk allemaal fan. Niet "beste ooit" fan, maar wel "dit blijf ik zeker kijken" fan. Denk dus dat de teleurgestelde mensen overwegend de lezers zijn. En als lezer kunt ge u ook onmogelijk verplaatsen in die hun gedachten.

In de loop van de week reageer ik wsl iets uitgebreider, maar ff drie puntjes:

Was Mat niet in Tar Valon? Kheb het maar één keer gezien uiteraard, maar ik dacht de Witte Toren te zien. Dus die gaat wsl gewoon terug voor zijn dolk. Ik lees ook op reddit dat eigenlijk het vertrek van Mat zijn acteur die ep zwaar beïnvloed heeft en dat Perrin vs Fain eigenlijk voor Mat was weggelegd, maar ze nu gewoon vast zaten omdat die niet was teruggekomen.

Loial die sterft... Tja, das een harde. Ik was ook ff van "WTF DOET GE". Maar.... maar.... Tenzij ik echt shit niet meer herinner kan het verhaal wel degelijk zonder die? Tis dan een makkelijk slachtoffer om drama te creëren uiteraard. Schrap een fan favorite die eigenlijk plot-wise niet super-essentieel is.
edit: Net gelezen dat rafe bevestigt dat Loial NIET dood is!

Wel blij om de Seanchanen te zien!

Laatst bewerkt:
Ik heb net de laatste aflevering gezien. Ik was echt mee met alle vorige afleveringen ook al had ik vier en daar zo'n wtf momentje. Maar deze aflevering... Ik wil huilen. Zo'n gigantische verandering die echt nergens opslaan.

Tja. Ik snap mensen hun reacties. Ik kan ermee leven, maar dit was echt een moeilijke ep voor mij. Ik heb al na vier eps de boeken en de serie losgekoppeld. Dus ill live, maar ik zal nog genoeg gefrustreerd zijn.

Maar... En uiteraard kan ik niet voor iedereen spreken. Maar de niet boekenlezers die ik ken die de serie kijken, zijn wel degelijk allemaal fan. Niet "beste ooit" fan, maar wel "dit blijf ik zeker kijken" fan. Denk dus dat de teleurgestelde mensen overwegend de lezers zijn. En als lezer kunt ge u ook onmogelijk verplaatsen in die hun gedachten.

In de loop van de week reageer ik wsl iets uitgebreider, maar ff drie puntjes:

Was Mat niet in Tar Valon? Kheb het maar één keer gezien uiteraard, maar ik dacht de Witte Toren te zien. Dus die gaat wsl gewoon terug voor zijn dolk. Ik lees ook op reddit dat eigenlijk het vertrek van Mat zijn acteur die ep zwaar beïnvloed heeft en dat Perrin vs Fain eigenlijk voor Mat was weggelegd, maar ze nu gewoon vast zaten omdat die niet was teruggekomen.

Loial die sterft... Tja, das een harde. Ik was ook ff van "WTF DOET GE". Maar.... maar.... Tenzij ik echt shit niet meer herinner kan het verhaal wel degelijk zonder die? Tis dan een makkelijk slachtoffer om drama te creëren uiteraard. Schrap een fan favorite die eigenlijk plot-wise niet super-essentieel is.
edit: Net gelezen dat rafe bevestigt dat Loial NIET dood is!

Wel blij om de Seanchanen te zien!

Ik denk dat de niet-lezers hun meningen ook vrij verdeeld zijn. Los van de veranderingen aan het verhaal, heb je nog altijd te kampen met goedkoop ogende CGI, te weinig deftige dialoog, te weinig achtergrondinformatie, pacing problemen, etc.

- Mogelijks is dat Tar Valon inderdaad, de achtergrond is wat donker dus ik dacht eerst Shadar Logoth maar het lijkt inderdaad de White Tower te zijn. Zijn dolk zit echter in de riem van Padan Fain, daar hebben ze zelfs op ingezoomd nadat hij Loial neersteekt. Hoe die daar terecht komt, God mag het weten want het laatste wat we van die dolk zagen, was Lan die er een zak overgooide nadat Moiraine Mat Heelde.

- Was Loial een fan favorite voor de TV-kijker? Als je al zijn lijnen achter mekaar zet, heb je hoop en al 5 minuten TV. Ik vond het vooral een heel goedkoop schokeffect.

- Als Rafe bevestigt dat Loial niet dood is, is hij nog een grotere idioot dan ik al dacht. Want de Shadar Logoth dolk maakt geen gewonden, die doodt en nogal vrij gruwelijk. Dus gaan ze weer afwijken van de boeken. Het houdt verdorie maar niet op.

Dit is mijn mening ook, ik heb na de openingsdag de serie en de boeken proberen loskoppelen in mijn hoofd en zoals Sanderson zei het proberen zien als een nieuwe 'turning of the wheel'. Ik vind het nog steeds amusant om te kijken en het is nog wel leuk om te zien wat ze gaan doen met bepaalde sleutelmomenten en spelers.

Die laatste aflevering was echter echt wel de minste in mijn ogen.

Soit ik ben er altijdvan overtuigd geweest dat WoT enkel echt gedaan kan worden in anime vorm. En ik denk dat ik dat bevestigd gezien heb.

Ik heb de boeken gelezen en dit was een serie waar ik wekelijks naar uitkeek, tot de laatste aflevering.
Ik zie een heel rijke wereld waar heel veel diepgang in mogelijk is, maar de schrijvers falen compleet op dat vlak. Waar er wat diepgang is van personages krijgt het amper tijd. Maar het ergste falen is ontbrekende diepgang omtrent de magie, hoe het reïncarneren werkt, wat de relevantie daarvan is.

Is echt jammer. The Witcher s2 was sterker, maar had toch ook gelijkaardige problemen van personages die uitgehold werden en zaken die enorm versimpeld worden.

Gaat men nu elke verfilming/serie gebaseerd op boeken of ander compleet beginnen uithollen voor... wat?
Ik begin al serieus te vrezen voor Lord of the rings.

Soit ik ben er altijdvan overtuigd geweest dat WoT enkel echt gedaan kan worden in anime vorm. En ik denk dat ik dat bevestigd gezien heb.
Relevante comment lijkt mij.
De betere series de laatste jaren is allemaal geanimeerd geweest, met weinig paar uitzondering.

Laatst bewerkt:
Ken toch wel wat niet-lezers die ook niet enthousiast zijn hoor.

Ik zeg dan ook duidelijk dat ik niet voor iedereen kan spreken en dat ik het heb over de mensen die ik ken ;)
Nu op r/wotshow is het aandeel van niet-lezer die ook redelijk enthousiast zijn best groot. Maar dat is uiteraard nooit een 100% factor.

Nu. Ik snap veel kritieken hier. Oprecht (oa het Egwene en Perijn gedoe geeft me elke keer dat ik eraan denk kriebels tot een factor 1000). Ik ben het met de meeste dingen eens. Ik ga er gewoon anders mee om en mijn manier is zeker niet "DE manier". Ik ben daar gewoon heel "makkelijk" in. Het enige wat ik wel hoop is dat we hier geen "The Last Jedi" of "Star Trek Discovery" toestanden krijgen, waar de mensen die het echt niks vinden en het opgegeven hebben, jaren blijven kappen op de serie. Ik hoop dat de mensen die het echt gehad hebben ermee (nogmaals: wat ik zeker kan begrijpen! Was mijn vriendin iemand die WOT had gelezen ipv haar genre boeken had die het ook opgegeven en zat ik het alleen te kijken) het ook echt gehad hebben ermee... En echt GEEN KRITIEK op de kritiek. Maar ik ben na de laatste jaren internet echt een voorstander geworden van "Als ge iets haat, moogt ge dat melden en zelfs meer dan één keer. Maar op een moment moet dat stoppen en laat ge dat achter u en focust ge u op de dingen die u wel aanstaan". Ik vind het dus nu ook ECHT nog niet overdreven. Ik hoop gewoon dat we eind seizoen 2 niet dezelfde gesprekken hebben :D De afwijkingen van de boeken gaan niet stoppen en dat is duidelijk.

Voor mij wordt het gewoon erger en erger elke episode. Er is volgens mij NIKS hetzelfde meer als in het boek.
Bwa, ze stellen allebei hun publiek teleur, in die zin evenaart de tv-serie de boekenreeks :tongue:
De tv-serie is idd slecht, en dat gaat op voor veel verfilmingen van de laatste tijd. Af en toe komen ze met een sterke verfilming (GoT, LOTR), maar vaak flopt het ook volledig (Dark Tower, the Stand, WoT). Het is de laatste tijd vooral kwantiteit boven kwaliteit.

Terug
Bovenaan