The Wheel of Time

The Wheel of Time

Het lijkt mij inderdaad de bedoeling te zijn om hem als depressief en nors neer te zetten maar imo komt dat totaal niet over.

Is de reden waarom hij heel de tijd zo depressief rondloopt. Enfin, gaandeweg verandert dat dan wel in depressief zijn omdat Egwene het lief is van Rand.

Mja, in de boeken loopt hij toch ook vrij depressief rond wegens zijn wolven-connectie en de angst voor zijn gewelddadige uitbarstingen (Whitecloaks). Ik begrijp de meerwaarde uiteindelijk niet.

De meerwaarde was "de massa" een reden geven WAAROM hij het geweld zo verafschuwt. We nemen dat "for granted" in de boeken, maar eigenlijk was daar echt geen meer dan flinterdunne uitleg voor. Het was een verandering die voor mij niet moest, maar die ik wel kan snappen.

De meerwaarde was "de massa" een reden geven WAAROM hij het geweld zo verafschuwt. We nemen dat "for granted" in de boeken, maar eigenlijk was daar echt geen meer dan flinterdunne uitleg voor. Het was een verandering die voor mij niet moest, maar die ik wel kan snappen.

Sorry, jij vond in de bijna 800-pagina tellende Eye of the World enkel maar een flinterdunne uitleg voor Perrin's introverte aard, zijn innerlijke strijd omtrent hammer/axe en zijn onzekerheid over de ontluikende "Wolf Brother"-connectie?
Bijna 4 jaar sinds ik het las, maar ik kan me toch nog verscheidene interne monologen, dialogen met Mat/Rand + Tua'athan + Elyas Machera herinneren die daar allemaal op focussen. Ook de situaties met Egwene/Elyas waarbij ze op de vlucht zijn van de raven en nadenkt of hij Egwene de bijl zou "gunnen" indien nodig, het gevecht met de Whitecloaks achteraf en het effect daarvan op hem, etc.

In de boeken werden we nogal vrij hard met de neus op de feiten gedrukt. In de serie zien we daarentegen toch bitter weinig gevolgen van Perrin die zijn eigen vrouw vermoord heeft. En tegen dat we dan eindelijk daar iets over zien (laatste aflevering waarbij hij niet vecht), zijn we eigenlijk wat er gebeurde in episode 1 bijna vergeten.

Sorry, jij vond in de bijna 800-pagina tellende Eye of the World enkel maar een flinterdunne uitleg voor Perrin's introverte aard, zijn innerlijke strijd omtrent hammer/axe en zijn onzekerheid over de ontluikende "Wolf Brother"-connectie?
Bijna 4 jaar sinds ik het las, maar ik kan me toch nog verscheidene interne monologen, dialogen met Mat/Rand + Tua'athan + Elyas Machera herinneren die daar allemaal op focussen. Ook de situaties met Egwene/Elyas waarbij ze op de vlucht zijn van de raven en nadenkt of hij Egwene de bijl zou "gunnen" indien nodig, het gevecht met de Whitecloaks achteraf en het effect daarvan op hem, etc.

In de boeken werden we nogal vrij hard met de neus op de feiten gedrukt. In de serie zien we daarentegen toch bitter weinig gevolgen van Perrin die zijn eigen vrouw vermoord heeft. En tegen dat we dan eindelijk daar iets over zien (laatste aflevering waarbij hij niet vecht), zijn we eigenlijk wat er gebeurde in episode 1 bijna vergeten.

Je haalt imo twee dingen door elkaar: De interne strijd van Perijn vs de effectieve reden die ze geven voor die interne strijd. En het was dat laatste waar ik naar verwees wanneer jij je afvroeg wat de meerwaarde was van het voorval met zijn vrouw. In de boeken wordt die interne strijd inderdaaad uitgebreid gevoerd (eerste twee boeken heb ik heel recent nog gelezen als in eind 2021) maar wordt wat rond de pot gedraaid over hoe die interne strijd is ontstaan.

Begrijp me niet verkeerd: Ik ben geen fan van dat voorval en vond haar aanwezigheid niet nodig, maar waarom ze er was was imo wel duidelijk en begrijpelijk.

Net het seizoen uitgekeken. Leuke serie, ben wel mee maar de cgi stelde toch heel teleur en de reeks kon misschien twee extra afleveringen gebruiken. Ben wel nieuwsgierig naar het vervolg de boeken eigenlijk...

Aan alle boekenlezers: zijn de boeken de moeite? 14 is uiteraard wel een hele lange trot. Heb wat gelezen op reddit maar nog nooit zag ik de meningen zo verdeeld.

Net het seizoen uitgekeken. Leuke serie, ben wel mee maar de cgi stelde toch heel teleur en de reeks kon misschien twee extra afleveringen gebruiken. Ben wel nieuwsgierig naar het vervolg de boeken eigenlijk...

Aan alle boekenlezers: zijn de boeken de moeite? 14 is uiteraard wel een hele lange trot. Heb wat gelezen op reddit maar nog nooit zag ik de meningen zo verdeeld.
Geen rekening houden met de mensen trollocs die de boeken niet goed vinden :p.

Ik ben pas in de zomer begonnen met de boeken en ik vond de boeken zeer goed (nog maar de eerste 3 boeken gelezen). Ik was dan ook blij om te zien dat dit ook nog eens ging uitkomen als serie dit jaar.

Ik snap dat sommigen de serie mss nog OK vonden, maar ik vond het echt enorm teleurstellend. Voor mij mag deze serie gerust in filmscholen gebruikt worden als voorbeeld van hoe het niet moet.

Waarom zou je u in godsnaam moeten beperken om X boeken erdoor te jagen in Y afleveringen? Beter om goed te starten en later eventueel een shortcut te nemen (want blijkbaar hebben ze toch geen probleem ermee om het verhaal aan te passen).

Ik werd totaal niet gegrepen door de serie en had moeite om niet op mijn GSM te zitten tijdens de afleveringen. Het is een aaneenschakelingen van wat inhoudloze 'events' die ze aan elkaar linken ipv een verhaal.

In the witcher heb je die scene in Blaviken (waar Geralt the butcher van Blaviken wordt). Waarom kan men zoiets niet doen met Lan? In de boeken heb je het gevoel dat hij een heel leger kan killen. In de serie komt hij over als een meeloper. Die scene van Rhand's moeder die vecht was vele malen beter dan gelijk welke scene van Lan.

Idem met dat reigerzwaard die een grote rol speelt in het boek in het begin. In de serie zwijgt men daar volledig over tot ze bij de reveal komen van Rhand als draak. Hoe zwak is dat niet. Om nog maar te zwijgen over Perrin en de wolven. En zo zijn er hier al veel voorbeelden gegeven.

Waarom krijgen hoofdrollen amper tijd om zich te ontwikkelen, maar creëert men daar plots een hele verhaallijn rond die Stepin? En dan op het einde wanneer de Aes Sedai krachten bundelen is de hoofdrol opnieuw voor een B character en staan Nynaeve en Egwene erbij al side kicks.

Door de TV Serie te bekijken heb ik nu even ook geen zin meer om de boeken verder te lezen. Alle characters komen zo zwak over dat ik het moeilijk vind om ze mij terug in te beelden zoals ik ze zag tijdens het lezen van de boeken.

Als ik dat lees denk ik dat ik het bekijken van de serie ga uitstellen tot mijn huidige reread van WoT volledig gedaan is. Dus nog een maand of drie.

Enige reden dat dit het kijken waard is omdat het de naam van WOT draagt. heel wat miscaste karakters, filler for the sake of filler, politieke correctheid die door uw strot geramd wordt :

- een klein boerendorp met misschien 20-30 inwoners waar toevallig de main cast iemand van elke nationaliteit is.
- desondanks dat vrouwen in de boeken al als heel krachtig overkomen, konden ze het toch niet laten om om één of andere reden, moiraine het hoofdpersonage van s1 te maken en heel dat "wie is the dragon" één lang uitgerokken mysterie te maken om toch maar geen vrouwen uit te sluiten. In de boeken was dit al duidelijk in één van de eerste pagina's wie dat moest zijn.

Om één of andere reden komt ook iedereen veel dommer over dan in de boeken en maken ze ruzie en discussiëren ze over echt banale dingen.

Seizoen 1 is al zoveel veranderd van de boeken dat ze zelf niet meer kunnen naar het originele pad.

Dit had echt zoveel potentieel en er is maar zo weinig benut. echt triest. En het is niet dat amazon geen goeie adaptations kan maken. zie maar naar the expanse en invincible. dat zijn beide schoolvoorbeelden van hoe het moet.

Laatst bewerkt:
was een typo. ik bedoelde dat ze om één of andere reden moirane het hoofdpersonage gemaakt hebben. niet dat ze een random karakter in de boeken is .

Had boek 1 gelezen als voorbereiding op de reeks en net het eerste seizoen afgerond.

Ik vond het wel oke, maar het was vaak alsof ik scenes gemist had. Knipper eens met uw ogen en hup, ineens zijn ze daar. Hun vertrek uit het tweestromenland, Loial, Perrin & de peddler, etc.

Net ook uitgekeken. Tot de voorlaatste aflevering, cava nog, heel wat wijzigingen die nergens op slaan, maar het merendeel makes some sense. Maar in de laatste aflevering hebben ze toch wel wat steken laten vallen. Het gevecht tussen de Draak en de Dark One was nog redelijk in beeld gebracht (maar hoeveel zaliger zou de boekversie niet geweest zijn), maar zoveel zaken die gebeurd zijn zijn volledig out of character :(

Net seizoen één uitgekeken. Voelt zo gerushed aan , totaal geen world building imo, tis precies rushen van locatie naar locatie. De hoofdkarakters mogen bij wijze doodvallen en het zou me nog niet boeien. Ze hadden hier altijd tenminste 12 episodes moeten van en de karakters veel meer uitdiepen.

Enkele rare zaken dat ik precies ofwel gemist heb of offscreen zijn gebeurt:
Padan Fain (Fajin?) heeft plots die shadow dagger in Fal Dara. Geen idee hoe hij daar plots aangeraakt is, ik dacht dat Lan die bijhad? Of is het een gewone gelijkaardige dagger?
Rhand die zegt ik ben de Dragon en Moraine die hem direct gelooft? Heel het seizoen twijfel en dan plots ik ben het aja ok laten we gaan.
Hoe kunnen de trollocks en padan fain de saiden(?) betreden? Alles blijft vaak zo vaag in deze serie en hop we zijn weer naar de volgende locatie...

Heel die laatste aflevering was zo anticlimatic dat ik een whatever gevoel had. Je merkt wel dat er veel potentieel zit in deze serie dus ik denk dat ik gewoon de boeken ga lezen i.p.v deze gerushte tv-serie.

Aja en als laatste nog , is er in de boeken ook zo'n irritante love line perrin - rhand - egwene? Zoveel screen time dat verspild wordt aan zo'n dingen imo

Aja en als laatste nog , is er in de boeken ook zo'n irritante love line perrin - rhand - egwene? Zoveel screen time dat verspild wordt aan zo'n dingen imo
Neen, absoluut niet. Er is 1 terloops zinnetje dat enigszins hint dat Perrin ooit gevoelens had voor haar, maar that's it. Volledig gefabriceerd in de serie en totaal onnodig.

Als ik jouw reactie lees word ik weer kwaad over hoe ongelofelijk slecht deze adaptatie is 🥲

Zit ondertussen ergens halverwege boek 3. Maar als ik dat hier allemaal lees zou ik begot schrik beginnen krijgen om de serie te checken. Voorlopig laat ik deze dan ook links liggen, heb ook ‘schrik’ dat ik de boeken anders ga ervaren als ik nu de serie al bekijk.

Op mijn leestempo kan ik tegen eind volgend jaar beginnen kijken 😬

Terug
Bovenaan