Dat van die alien is niet relevant, en dan ga je er nog vanuit dat de mond van "een alien" fysiek dezelfde trekken heeft als die van een mens, en dus dezelfde klanken kan nabootsen. Bovendien kunnen talen op andere manieren dan klanken geuit worden. En dan moeten die ook nog eens hetzelfde bioritme hebben. Perfect mogelijk dat een woord een microseconde in beslag neemt of tien minuten. Maar mijn vertrekpunt is dus niet vanuit het perspectief van een alien. Je kan daar ook niet uit vertrekken als mens zijnde, zeker zolang er ook geen daadwerkelijk contact is. Is puur hypothetisch.
Een moedertaal, hoe moeilijk ze ook mag zijn, pik je het beste op - als eerste, ook omdat je geen andere taal als ijkpunt hebt, en je complete ondergedompeld bent in die taal door uw omgeving. Uw talenkennis zal wel slechter zijn als de mensen om u heen een taal niet goed beheersen en je verder niet in aanraking komt met media (of vrienden die de taal goed spreken). Maar de sleutel hier is onderdompeling. Verder leert men ook een taal verder beheersen zoals het schrijven (en taalregels) bijvoorbeeld, want dat gaat minder vanzelf. Lezen en schrijven zijn nog altijd vaardigheden dat je nog altijd moet oefenen.
Ik heb het verder niet over "moedertalen". Ik heb het over "een tweede taal". Onze moedertaal is Nederlands, en je kan dat als kind ook niet kiezen. Een tweede taal kan je meer kiezen, ook al kies je niet wat een school aanbiedt natuurlijk. Hoe moeilijk een tweede taal is, hangt af van de talen die je op dit moment al kunt. Een derde taal leren is makkelijker als je twee talen kent, in plaats van één (zelfs al kan dat paradoxaal klinken), maar je hebt 2 talen om vanuit te vertrekken, en je hebt meer ervaring met hoe je een taal moet leren. Bvb. een Vlaming die goed het frans kan zal makkelijker een andere romaanse taal zoals het spaans kunnen leren omdat ze al frans kunnen spreken enigszins in vergelijking met een Vlaming die geen frans kan.
En ja, ik vertrek vanuit het standpunt van een Europeaan. Ik kan niet over een Burmees of Japanner zijn plaats spreken, maar binnen Europa heb ik wel een beter idee. Objectief is Duits een moeilijkere taal om te leren dan andere Germaanse talen, ook voor Europeanen. Subjectief is Duits misschien voor een Nederlander of Vlaming makkelijker omdat het Nederlands van oorsprong zeer nauwverwant is. Verder heeft het ook met "blootstelling" te maken. We zullen wellicht iets sneller Duits horen dan Zweeds, al zijn er ook wel wat Scandinavische crimiseries die je kan zien op canvas soms, en hangt dat ook af van uw interesse, beeld of perspectief.
In de VS heeft men talen opgedeeld in moeilijkheidsgraad voor hoe snel je een taal kan leren (of toch in bepaalde mate kan) voor bijvoorbeeld diplomaten in wording.
Dat vertrekt vanuit het perspectief dat je Engels als uw moedertaal hebt. En daar deelt men Duits op in categorie II, terwijl Nederlands, Noors, Deens en Zweeds bij categorie I worden ingedeeld.
The School of Language Studies (SLS) provides language and culture training to U.S. government employees with job-related needs. It addresses all aspects of language training, from classroom instruction and distance learning, to learning consultation services and testing. Student Orientation Are...
www.state.gov