Khyl@ris
Member
Daar ben ik eigenlijk helemaal niet mee akkoord.
Als ik mij goed voel bij mijn kind compleet negeren of wat frontale kletsen te geven vanaf het zijn mond open doet, dan lijkt mij dat twijfelachtig.
Ook als ik daarmee aan hetzelfde zeel trek als mijn partner.
Ik heb ook sowieso een absolute allergie voor belangrijke zaken 'op het gevoel' doen aangezien dat gevoel op niets gebaseerd is, noch ervaring noch kennis.
En dat er geen hulpgidsen zijn, klopt al zeker niet, er zijn 1000 boeken en websites over opvoeden.
Mijn vrouw krijgt trouwens ook te pas en onpas de tip om tijdens de zwangerschap 'te doen waar ze zich goed bij voelt'.
Al chance dat ze niet rookt of fan is van cocaïne dan.
Als je een gids nodig hebt om te weten dat je een kind geen kletsen moet geven of moet negeren, dan schort er toch iets anders. Of dat je geen cocaïne moet gebruiken tijdens de zwangerschap... Ik ga er wel van uit dat als je je zo goed wilt voorbereiden, je wel het beste voorhebt met de kleine.
Mijn post gaat helemaal niet over "doe alles maar op je gevoel". Ik geef enkel aan dat er geen kant-en-klare gids/handboek is die bij jullie zal passen en als jullie iets willen toepassen, jullie er beiden achter moeten staan.
Concreet voorbeeld: hier heeft slaaptraining volgens Snuggles&Dreams wel gewerkt, bij andere leden op dit forum niet. Voel je je comfortabel om een kind gecontroleerd te laten wenen of niet of voelen jullie je comfortabeler om continu nabijheid te bieden ook al houdt dit in dat je afwisselend samen slaapt met het kind? De visie daar rond is persoonlijk en afhankelijk van de situatie.
Dat neemt niet weg dat je waarschijnlijk je gaat verdiepen in tal van zelfhulpboeken/slaapgidsen/sites wanneer een bepaald probleem zich stelt, zoals iedere ouder hier waarschijnlijk wel gedaan heeft. Het zal altijd een samenraapsel zijn van technieken uit verschillende bronnen.
Je kan je nog zo voorbereiden, je weet niet wat op je afkomt. Wat voor het ene kind werkt, werkt niet per se voor een ander.
Zoals iemand hierboven heeft gezegd: pak het boekje van kind&gezin als leidraad voor de fundamentele basics in het kader van eten/slapen/huilen. Vul dit aan met een vertrouwde vroedvrouw aan huis die jullie de eerste weken kan meevolgen en specifieke tips kan geven en je bent toch al deels vertrokken. Ook kan ik de podcast van Buikgewoel aanraden mocht het allemaal minder rooskleuring zijn dan gedacht. Ze heeft ook een voorbereidingscursus voor de zwangerschap/bevalling/borstvoeding/postpartum periode op haar site staan.
Laatst bewerkt:
)
Dat gecontroleerd laten wenen, kwam hier uiteindelijk neer op uw kind te negeren (lees: we zaten aan 40 min voor we terug binnen mochten gaan, volgens hun planning). ik ken ook héél veel ouders die de "pedagogische tik" nog steeds normaal vinden. En dat zijn niet enkel "marginalen" ofzo hoor, maar ook hoogopgeleide artsen etc.

Dus ik denk dat veel vrouwen er wel 'vaak' naartoe gaan.