Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier sinds 2,5 weken het probleem dat ze constant al wenend weer uit haar bed/kamer komt (3 j oud) omdat ze nog niet wil gaan slapen.
In het begin dreigden we ermee dat ze in haar babybedje zou vliegen ipv haar eenpersoonsbed als ze nog 1x eruit kwam maar nu zegt ze al zelf ik wil in mijn babybedje slapen. Laatste truc is nu dreigen om een van haar 3 slaapknuffels af te nemen maar dat eindigt gewoon in eindeloos geween omdat ze haar knuffeltje kwijt is...

Hier door omstandigheden wat vertraging opgelopen. Volgende week gaat ze ook eindelijk naar haar "grote meisjesbed" ik heb toch ook veel horrorverhalen gehoord van vrienden. Hopelijk gaat het hier wel vlot 🤞

Hier sinds 2,5 weken het probleem dat ze constant al wenend weer uit haar bed/kamer komt (3 j oud) omdat ze nog niet wil gaan slapen.
In het begin dreigden we ermee dat ze in haar babybedje zou vliegen ipv haar eenpersoonsbed als ze nog 1x eruit kwam maar nu zegt ze al zelf ik wil in mijn babybedje slapen. Laatste truc is nu dreigen om een van haar 3 slaapknuffels af te nemen maar dat eindigt gewoon in eindeloos geween omdat ze haar knuffeltje kwijt is...
Waarom denk je dat dreigen met iets dat ervoor zorgt dat ze slechter slaapt, dat ze dan liever zou gaan slapen?

Ondertussen heeft de dochter nog wat meer testjes gedaan. Ze heeft zeker 1 normaal oor en dat ze nu zo slecht hoort, is hopelijk het gevolg van vocht in het middenoor.

Buisje langs rechts is sinds gisteren goed z'n werk aan't doen => de vuiligheid loopt eruit. Nadeel: ze maakt ook koorts.

Deze week weer naar het ziekenhuis op controle. Hopelijk al het vocht weg en hoort ze al wat beter.
Die testen blijven elkaar maar tegen spreken. Dus 2,5 jaar later weten we nog niks meer. Heel frustrerend, vooral het gevoel een jaar verloren te hebben. 😭

Focus gaan nu liggen op haar goed te doen horen ipv de oorzaak. We zijn er nu ook op aan het letten welke letters ze niet uitspreekt, zoals de F en de S. Ze kan hierdoor nog steeds haar naam niet zeggen. Op korte termijn zal ze toch aan elke kant een hoorapparaatje hebben.

Maar eerst, meer testen. :rolleyes:

Sorry voor mijn geklaag hier, maar doet deugd om het van me af te schrijven. Ik trek me op aan het feit dat ze het zelf niet aan haar hart laat komen en gewoon een heel vrolijk kind is.

Die testen blijven elkaar maar tegen spreken. Dus 2,5 jaar later weten we nog niks meer. Heel frustrerend, vooral het gevoel een jaar verloren te hebben. 😭

Focus gaan nu liggen op haar goed te doen horen ipv de oorzaak. We zijn er nu ook op aan het letten welke letters ze niet uitspreekt, zoals de F en de S. Ze kan hierdoor nog steeds haar naam niet zeggen. Op korte termijn zal ze toch aan elke kant een hoorapparaatje hebben.

Maar eerst, meer testen. :rolleyes:

Sorry voor mijn geklaag hier, maar doet deugd om het van me af te schrijven. Ik trek me op aan het feit dat ze het zelf niet aan haar hart laat komen en gewoon een heel vrolijk kind is.
Hoeveel verlies heeft ze?

Hoeveel verlies heeft ze?
Dat is het dus, dat weten we niet zeker. Dat schommelt constant. Dan doen ze bij plaats x een test via beengeleiding(?) en dan hoort ze bijna perfect (vandaar dat we dachten 1 goed oor). Doen ze in het ziekenhuis, 5 dagen later, dezelfde test, en dan is het een stuk minder goed.

Zou iets van een 40-45 decibel zijn dat ze niet hoort, aan beide kanten, volgens de Bera na het plaatsen van haar buisjes. Ik weet dat dat niet een gigantisch gehoorverlies is, maar haar taalontwikkeling toont wel aan dat het invloed heeft.

Dat is het dus, dat weten we niet zeker. Dat schommelt constant. Dan doen ze bij plaats x een test via beengeleiding(?) en dan hoort ze bijna perfect (vandaar dat we dachten 1 goed oor). Doen ze in het ziekenhuis, 5 dagen later, dezelfde test, en dan is het een stuk minder goed.

Zou iets van een 40-45 decibel zijn dat ze niet hoort, aan beide kanten, volgens de Bera na het plaatsen van haar buisjes. Ik weet dat dat niet een gigantisch gehoorverlies is, maar haar taalontwikkeling toont wel aan dat het invloed heeft.
Omdat ik het zelf heb: is er al gedacht aan ziekte van meniere?
Ik heb pas dit jaar ontdekt dat ik met momenten 90db verlies in lage tonen heb, maar andere dagen is dat 40db... (Maar 0db is het nooit). Als je hier over zoekt, vind je veel over evenwichtsproblemen, maar er is dus een variant zonder evenwichtsproblemen ook.

Ik snap niet zo goed waarom ze dan niet gewoon nog even in haar babybedje mag slapen als ze daar nood aan heeft? Ik ben zelf wel voorstander van het tempo van het kind te volgen, maar wellicht hebben we niet alle informatie hier.

Ik zou in zo'n situaties echt niet dreigen met straffen. Dat helpt haar echt niet vooruit, integendeel het gaat alleen averechts werken en slecht slapen in de hand werken.

Brakke nacht gehad. Ik weet niet in hoeverre het "patronen zien waar er geen zijn" is, maar ik heb de indruk dat ze altijd wakker wordt wanneer ze een licht slaapzakje draagt (wat in dit weer logisch is). Draagt ze een veel dikkere horen we ze niet. Misschien dat ze 's nachts dan toch koud krijgt ofzo? Vreemd toch wel.

Dat 's nachts troosten is wel pure "bonding", de dochter die een hele uitleg geeft op mijn schoot om dan mij te knuffelen en in slaap te vallen. Enkel minder als de madam om 5u30 op moet.

Brakke nacht gehad. Ik weet niet in hoeverre het "patronen zien waar er geen zijn" is, maar ik heb de indruk dat ze altijd wakker wordt wanneer ze een licht slaapzakje draagt (wat in dit weer logisch is). Draagt ze een veel dikkere horen we ze niet. Misschien dat ze 's nachts dan toch koud krijgt ofzo? Vreemd toch wel.

Dat 's nachts troosten is wel pure "bonding", de dochter die een hele uitleg geeft op mijn schoot om dan mij te knuffelen en in slaap te vallen. Enkel minder als de madam om 5u30 op moet.
Met deze temperaturen is de kans kleiner dat ze door koude wakker wordt/minder vast slaapt. Dikkere vs lichte slaapzak doet me vermoeden dat ze vooral behoefte heeft aan (het gevoel van) “een zwaar deken” op haar, wat knusser/veiliger voelt. Ik weet eigenlijk niet of zoiets bestaat; een “zware” (dikke) maar wel goed ademende slaapzak zodat ze niet teveel zweet bij huidige temperaturen maar wel de knusheid voelt 🤔

Ja, hier is de onze ook veel meer wakker en mist hij echt z'n dik donsdeken. Moet zeggen dat ik zelf ook veel slechter slaap met een dun deken dat met mijn dons. De druk geeft sowieso een rustgevoel, vind ik.

Met deze temperaturen is de kans kleiner dat ze door koude wakker wordt/minder vast slaapt. Dikkere vs lichte slaapzak doet me vermoeden dat ze vooral behoefte heeft aan (het gevoel van) “een zwaar deken” op haar, wat knusser/veiliger voelt. Ik weet eigenlijk niet of zoiets bestaat; een “zware” (dikke) maar wel goed ademende slaapzak zodat ze niet teveel zweet bij huidige temperaturen maar wel de knusheid voelt 🤔
Een verzwaringsdeken noemen ze dat. Maar wordt niet echt aangeraden bij jonge kinderen.

Vandaag met de kleuter en puber naar het natuurhistorisch museum in Brussel geweest.
Eerste keer voor de kleuter en goed meegevallen. Hij keek er ook echt al kei lang naar uit om de dino tentoonstelling te zien.
Jammer genoeg was er geen airco en het was serieus warm en benauwd binnen. Ook is het vrij groot en verloor de 4 jarige wel eens zijn focus.
Voor de puber was het vooral ogen draaien, zuchten dat het te warm was en klagen dat ze naar huis wou want ze kreeg een uitnodiging om te gaan zwemmen met vriendinnen.

Beste vriendinnetje van mijn dochter komt spelen. Kleuters zijn zeer goed ingelezen in het eigendomsrecht als het over prinsessenkleedjes gaat, maar gelukkig is mama er als scheidsrechter om af te wijken van deze wel zeer strikte lezing van de wet.

Hoe zat het bij jullie ivm afbouwen van het middagdutje voor naar school te gaan? In september start de onze met school, ze zal dan bijna 2j7m zijn. Maar ze doet nu nog altijd een middagdut van 2u à 2,5u, zeker thuis en bij de oma's. In de opvang is het vaak wel korter, 1,5u à 2u. Haar nachtslaap is ook goed, ze slaapt door tot 7u. Dus ik vrees ervoor dat ze op 2 september niet klaar gaat zijn om dat dutje te laten vallen. Er zou nog veel moeten veranderen daarvoor op een kleine maand tijd. Op school is geen optie om te slapen. En ze vraagt ook echt altijd om te slapen, zowel 's middags als 's avonds. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Hoe zat het bij jullie ivm afbouwen van het middagdutje voor naar school te gaan? In september start de onze met school, ze zal dan bijna 2j7m zijn. Maar ze doet nu nog altijd een middagdut van 2u à 2,5u, zeker thuis en bij de oma's. In de opvang is het vaak wel korter, 1,5u à 2u. Haar nachtslaap is ook goed, ze slaapt door tot 7u. Dus ik vrees ervoor dat ze op 2 september niet klaar gaat zijn om dat dutje te laten vallen. Er zou nog veel moeten veranderen daarvoor op een kleine maand tijd. Op school is geen optie om te slapen. En ze vraagt ook echt altijd om te slapen, zowel 's middags als 's avonds. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Die van ons zat in dezelfde situatie. Wij hadden nu wel de 'sjans' dat we in september ook een tweede kindje kregen, waardoor zowel ik als mijn vriendin veel thuis konden zijn op het moment dat de eerste haar schoolcarriere begon.
Hoe dan ook hebben we haar in het begin enkel de voormiddagen laten gaan. Na een paar weken langzaam opgebouwd van 1 dag per week, naar maandag en woensdag, om haar dan na anderhalve maand toch volledig te sturen. Dit vooral op aangeven van de juffen, die hebben daar een veel beter inzicht in dan jezelf. De woensdagrust en het weekend zijn ok voor haar.
Toch, we zijn nu het schooljaar voorbij, en ze slaapt nog steeds de woensdagmiddag en in de weekends. Ze heeft er eigenlijk echt nog nood aan dat meerdere keren per week te kunnen doen. Maar er is wel een evolutie: het eerste half jaar konden we eigenlijk niet veel met haar aanvangen eenmaal we 100 meter buiten school waren. Ze crashte compleet. Da's pas na maanden verbeterd.

Terug
Bovenaan