Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hoe zat het bij jullie ivm afbouwen van het middagdutje voor naar school te gaan? In september start de onze met school, ze zal dan bijna 2j7m zijn. Maar ze doet nu nog altijd een middagdut van 2u à 2,5u, zeker thuis en bij de oma's. In de opvang is het vaak wel korter, 1,5u à 2u. Haar nachtslaap is ook goed, ze slaapt door tot 7u. Dus ik vrees ervoor dat ze op 2 september niet klaar gaat zijn om dat dutje te laten vallen. Er zou nog veel moeten veranderen daarvoor op een kleine maand tijd. Op school is geen optie om te slapen. En ze vraagt ook echt altijd om te slapen, zowel 's middags als 's avonds. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Halve dagen naar school sturen (maar dan moet er natuurlijk wel iemand thuis zijn)

Hier ook zelfde probleem, dochter gaat naar school in september, dan is ze bijna 3, maar heeft echt nog haar dutjes nodig.
Wordt nog gezellig

Ja dat is dus net het probleem, wij werken allebei full time :D
Dat gaat toch even een pittige periode worden voor jullie. :hug:
Zoonlief kon ganse dagen niet aan, die was thuis onhandelbaar als die een ganse dag deed, die viel in slaap in de zetel zo gauw we thuis kwamen (of die viel zelfs al in slaap achterop de fiets op weg naar huis).
Ik vond het ook moeilijk om in te schatten hoe lang hij kon slapen na school zonder dat zijn slaap 's nachts verstoord werd.
Soms hield ik hem wakker om hem een uur of anderhalf uur vroeger in bed te steken maar tot slaaptijd was het dan een driftbui kind.

Uiteindelijk worden ze het wel gewoon en komt het wel goed hoor. Het ene kind heeft minder lang nodig dan het andere. Hopelijk went ze er snel aan!

Hoe oud was jullie kindje toen hij/zij begon te stappen? Die van ons is voorlopig niet geinteresseerd. Hij speelt ook liever de slepende zeehond ipv te kruipen.
Vanaf 1 jaar zonder hulp. Ervoor rond de tafel of aan de hand. Denk een maand of 3 voor haar eerste verjaardag dat ze daarmee begon.

Hoe oud was jullie kindje toen hij/zij begon te stappen? Die van ons is voorlopig niet geinteresseerd. Hij speelt ook liever de slepende zeehond ipv te kruipen.
Onze 2 kindjes rond 1j en 1 maand en op de crèche zeiden ze dat dat redelijk vroeg is.
Kan hij al op zijn voeten staan? Dus ergens aan een laag tafeltje of banken optrekken om zo rechtop te staan?

Sowieso ook niet te veel gaan vergelijken om daar u druk over te maken. Elk kind heeft zijn eigen tempo. Een collega zijn dochter en de onze schelen zich een dag of 4 en die van ons spreekt al met zinnen, terwijl die van hem niet verder geraakt dan "mama" en "papa". Sommige kindjes hebben wat meer tijd nodig.

Hier stond ze plots recht op ons bed, met haar handen tegen de muur als steun, omdat ze iets wou pakken. Dat was twee weken voor haar eerste verjaardag, wat ik nog weet omdat dit op hotel was. Dan effectief stappen was denk ik twee maand later ongeveer.

Maar ik heb ook vrienden waar de zoon extreem laat was. Komt allemaal wel goed.

Ondertussen hier wel volop in de "2 year old experience" met geregeld eens een complete meltdown voor zaken zoals 's morgens omkleden. Uitdagen door tijdens het eten haar voeten op tafel te leggen (lenig kind), ...

Hoe zat het bij jullie ivm afbouwen van het middagdutje voor naar school te gaan? In september start de onze met school, ze zal dan bijna 2j7m zijn. Maar ze doet nu nog altijd een middagdut van 2u à 2,5u, zeker thuis en bij de oma's. In de opvang is het vaak wel korter, 1,5u à 2u. Haar nachtslaap is ook goed, ze slaapt door tot 7u. Dus ik vrees ervoor dat ze op 2 september niet klaar gaat zijn om dat dutje te laten vallen. Er zou nog veel moeten veranderen daarvoor op een kleine maand tijd. Op school is geen optie om te slapen. En ze vraagt ook echt altijd om te slapen, zowel 's middags als 's avonds. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Waarom afbouwen?

Er zijn kinderen die op woensdag en weekenddagen nog dutjes doen als ze in de kleuterklas zitten.

Ik zie ook weinig meerwaarde in dutjes afbouwen. Als ze het nodig hebben, hebben ze het nodig. Ik zou eerder kijken hoe je het slaap tekort wat kan proberen beperken / te compenseren

Ik zie ook weinig meerwaarde in dutjes afbouwen. Als ze het nodig hebben, hebben ze het nodig. Ik zou eerder kijken hoe je het slaap tekort wat kan proberen beperken / te compenseren
In de school die wij hebben gekozen voor volgend jaar heeft de instapklas nog een slaapzaaltje ook, vonden we nu ook wel een plus.

Ik mag me soms toch wel gelukkig prijzen met die twee kinderen dat ik hier heb. Gisteren om 4 uur 's morgens opgestaan, om half vijf vertrokken vanuit belgie om naar noorwegen te rijden. Ze lagen om 22 ish in hun bed. Daarnet wakker gemaakt om ze naar de school(opvang) te doen want ik moet werken.

Niks klagen of zagen, gewoon goed meehelpen.

Ik zal ze straks wel wat op tijd gaan halen want ik vermoed dat het licht rap zal uit zijn vandaag.

Hier het geluk gehad dat dat dutje vlak voor het naar schoolgaan, weggegevallen is. Als ze 's middags nog een dutje deed, was er nog een uitleg, geen gehuil, van twee uur in bed 's avonds. De eerste twee weken van naar school gaan, halve dagen geweest om te proberen. De eerste dag in slaap gevallen op de zetel, maar de volgende dagen gewoon rustig op de zetel gekropen met een boekje/strip. We hebben hier het voordeel dat we van thuis uit kunnen werken en elkaar afgewisseld hebben.

Fucking hell. Alleen met de kinderen thuis (2j9m en 9m). De jongste was boven een dutje aan het doen. De oudste flink aan het spelen. Gezien het mooie weer was ik bezig de was aan het uithangen. Plotseling hoor ik het schuifraam toe gaan en zie ik dochterlief de hendel naar omhoog doen.

Ik had niks bij van gsm, sleutel oid en het lukte haar niet meer om de hendel naar beneden te doen :unsure:

Gelukkig was er één van onze buren thuis, over de tuinomheining kunnen klimmen, de dochter via de brievenbus kunnen roepen en heeft ze gelukkig de voordeur kunnen openen.

Echt waar, lesje geleerd :unsure:

Waarom afbouwen?

Er zijn kinderen die op woensdag en weekenddagen nog dutjes doen als ze in de kleuterklas zitten.
Dat is sowieso wel de bedoeling, maar dat gaat te weinig zijn om de ma-di-do-vr te compenseren. Dus als we haar al wat kunnen 'leren' minder te slapen in de namiddag lijkt het mij makkelijker die periode door te komen, dan gewoon op 2/9 te zeggen, sorry geen dut :D
Vandaag al eens begonnen met ze om 14u20 uit bed te halen ipv 15u. Dat ging goed, maar een half uur vroeger dan gewoonlijk vroeg ze daarjuist dus al om te gaan slapen en was ze duidelijk moe. Maar goed, het ging wel op die manier, en ze om 18u45 in bed gedaan.

Ja, maar dat kan dus niet meer van zodra ze naar school gaat. Dan komt ze pas tegen 16u30 thuis, dan kan ik haar niet meer een dutje laten doen lijkt mij.

Terug
Bovenaan