Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ja ORS krijg ik niet verkocht aan mijn kinders, haha. De jongste is echt op minimum gewicht (bijna 3,5 jaar, 12 kilo) en bij elke keer ziekte (met overgeven) moeten wij goed opletten dat ze toch iets binnen krijgt. Dus ja, hier is het sportdrank.
Dat zijn wel confronterende cijfers als je aan de andere kant van het spectrum zit (omgekeerd wss ook). Hier is ze van januari 2021 en +18 kg :p

Dat zijn wel confronterende cijfers als je aan de andere kant van het spectrum zit (omgekeerd wss ook). Hier is ze van januari 2021 en +18 kg :p
Amai, mijn dochter is van oktober '21, en weegt 13 nu. Wat een verschil 😅
Eind september '21 en ze gaat hier toch ook naar de 17kg hoor. Wel een brokje spieren.
Lengte weet ik op dit moment niet, maar ze heeft kledingmaat 104.

Niet slecht voor eentje dat komt van 38cm en 1155gr. 💪

Vermoedelijk heeft onze zoon gewoon iets verkeerd gegeten of is er iets op zijn maag blijven liggen want gisterennamiddag was die vrolijk aan het spelen. Hij heeft wel veel geslapen maar ik vermoed dat dat een gevolg is van die weinige dutjes van de voorbije dagen. Ook gewoon een goeie nacht gehad en fris en fruitig aan de ontbijttafel. Hij is naar de creche vandaag.

Eind september '21 en ze gaat hier toch ook naar de 17kg hoor. Wel een brokje spieren.
Lengte weet ik op dit moment niet, maar ze heeft kledingmaat 104.

Niet slecht voor eentje dat komt van 38cm en 1155gr. 💪
amai, sterk!
Ja ik zou ook graag hebben dat ze wat bijkomt, maar ok, blijkbaar zit ze wel op de curve

Oudste (met diabetes) is deze morgen vertrokken op bosklas naar de Ardennen. Toch spannend en moeilijk om dat even los te laten. Ik ga ook content zijn als de verpleging die 's avonds tot daar ging er ook daadwerkelijk zal staan vanavond, want die taalbarrière en regelen via telefoon en mail is toch ook niet helemaal evident. School loopt wel los, ze zijn met 2 leerkrachten die er wel weg mee kunnen. Die ene is vorig jaar ook mee geweest toen hij op zeeklas ging. En intussen is hij ook weer een (eigenlijk maar half) jaartje ouder en wijzer en kan hem er ook weer zelf al wat beter mee overweg. We hebben dat ook vorige week als hem op een verjaardagsfeestje van een klasgenootje zag gezien. Hij had toen al tegen die mama gezegd wat hij kon eten en hoeveel insuline hij daarvoor nodig had terwijl ze nog met mij aan het sms'en was om dat te weten. En het was correct wat hem zei.... Dat hij daarna in de duik nog wat handjes popcorn meer gegeten had dan hem eigenlijk mocht konden we natuurlijk ook wel zien en heeft hij ook wel toegeven maar kom hoe waren we zelf? Daar kon ik eigenlijk niet boos over zijn.
Kan nie simpel zijn inderdaad voor een kind om altijd nee te zeggen. Of nog lastiger, op tijd stoppen. Hoe waren we zelf inderdaad.

OT: den onze begint over 2 weken met school. Da is toch ook weer véél te rap gegaan he. Ik weet nog dat het begin septempber "nog 2 maanden" was en kijk nu...
Iemand nog last minute tips voor de 1e schooldag of -weken? Ik ben me er alvast van bewust dat hij stikkapot gaat zijn. Hij slaapt onder de middag 1 a 2 uur maar hij valt maar in slaap om 14h meestal. Op school is het 12h eten en direct slapen. Hij gaat kapot zijn en niet kunnen slapen ook vrees ik.

Hij houdt niets binnen, ook geen water. ☹️
Vorige zomer (zoon was 2 jaar en 3-4 maanden) was dat voor ons de reflex om er mee naar spoed te rijden. Kinderen drogen rap uit. Je kan altijd eens bellen om te vragen of je mag afkomen naar spoed ook, maar voor kinderen zullen ze zeker niet rap moeilijk doen.
Veel succes alleszins :(

Mijn 10-yo is schijnbaar uit het niets langs achter aangevallen door een medeleerling: hoofdpijn en trommelvlies gescheurd. Eventjes afwachten hoe de school dit wil aanpakken, maar ik vind dit niet normaal.

Kan nie simpel zijn inderdaad voor een kind om altijd nee te zeggen. Of nog lastiger, op tijd stoppen. Hoe waren we zelf inderdaad.

OT: den onze begint over 2 weken met school. Da is toch ook weer véél te rap gegaan he. Ik weet nog dat het begin septempber "nog 2 maanden" was en kijk nu...
Iemand nog last minute tips voor de 1e schooldag of -weken? Ik ben me er alvast van bewust dat hij stikkapot gaat zijn. Hij slaapt onder de middag 1 a 2 uur maar hij valt maar in slaap om 14h meestal. Op school is het 12h eten en direct slapen. Hij gaat kapot zijn en niet kunnen slapen ook vrees ik.
Als de andere kindjes slapen zal die van u misschien ook wel slapen. Ik sta er soms van te kijken hoe volgzaam die kinderen allemaal zijn op school. Peer pressure is real in de kleuterklas. :lol:

Verder viel de stap bij ons eigenlijk erg goed mee, maar zal wel afhangen van kind tot kind. Wat minder goed slapen 's nachts maar dat was het. Die van ons slapen nog altijd minder goed na een vakantie. Wij zorgen wel dat het rustig is als ze van school komen, nu nog altijd na een vakantie bv. Dus niet naar nog drie winkels en een driegangen menu staan koken of zo.

1ste schooldag was een platte ramp op alle vlak hier. 2de dag, een fluitje van een cent en nog steeds. Wel zeer moe op het einde van de dag, en slaaptijd is niet meer 19u, maar 18u geworden, en opstaan om 7u, is meestal 7u35-45 geworden (en dan nog vaak met wakker moeten maken en 'ik wil nog wat slapen'). Het schoolgebeuren zelf gaat dus goed. Maandag eerste oudercontact. Ik ben toch benieuwd, want de communicatie is toch een pak minder dan in de creche. In de creche was het elke dag wel een 'het was een goed dagje, blabla' + letterlijk volgen in de app als ze gegeten, geslapen, pipi gedaan had. En dat is op school dus niet, zelfs niet 's avonds na school. Slapen op school kan bij ons jammergenoeg niet.

1ste schooldag was een platte ramp op alle vlak hier. 2de dag, een fluitje van een cent en nog steeds. Wel zeer moe op het einde van de dag, en slaaptijd is niet meer 19u, maar 18u geworden, en opstaan om 7u, is meestal 7u35-45 geworden (en dan nog vaak met wakker moeten maken en 'ik wil nog wat slapen'). Het schoolgebeuren zelf gaat dus goed. Maandag eerste oudercontact. Ik ben toch benieuwd, want de communicatie is toch een pak minder dan in de creche. In de creche was het elke dag wel een 'het was een goed dagje, blabla' + letterlijk volgen in de app als ze gegeten, geslapen, pipi gedaan had. En dat is op school dus niet, zelfs niet 's avonds na school. Slapen op school kan bij ons jammergenoeg niet.
Hier is ondertussen de ervaring dat die feedback enorm wisselt van de leerkracht. Wij krijgen amper feedback over wat ze juist doen in de klas (om de 2 weken een mailtje met het thema).
Toevallig ook eens zo'n mailtje gezien van een andere juf, gedetailleerde tekst van 2 blz over alle activiteiten die ze gaan doen...

Hier is ondertussen de ervaring dat die feedback enorm wisselt van de leerkracht. Wij krijgen amper feedback over wat ze juist doen in de klas (om de 2 weken een mailtje met het thema).
Toevallig ook eens zo'n mailtje gezien van een andere juf, gedetailleerde tekst van 2 blz over alle activiteiten die ze gaan doen...
Ik bekijk die app van de crèche nu eigenlijk soms wel meer dan nuttig is. Je kan je ook afvragen in hoeverre je als ouder werkelijk moet weten of ze goed gegeten hebben en wat het was, en hoeveel "kakapampers" er werden geproduceerd.

Volgens mij kregen mijn ouders ook vooral info over wat er op school gebeurde via mij. Ik kan natuurlijk niet zeker zijn over de eerste kleuterklas, maar is het continue willen van informatie en feedback ook niet een beetje een moderne ziekte?

Die indrukken op school zullen zo hevig zijn dat je 2 mogelijkheden hebt:
- hij is zo actief (véél actiever dan in de creche) en zal direct om 12u in slaap vallen
- hij is zo hyperactief dat hij niet zal slapen in de namiddag en je hem om 4 uur mag oprapen.

Volgens mij kregen mijn ouders ook vooral info over wat er op school gebeurde via mij. Ik kan natuurlijk niet zeker zijn over de eerste kleuterklas, maar is het continue willen van informatie en feedback ook niet een beetje een moderne ziekte?
Idd. Je moet dat gewoon loslaten. Ja, het zou leuk zijn om een vlieg in de klas te kunnen zijn en dingen zoals foto's zijn zeker leuk, maar vergeet niet dat de kleuterjuf nu voor 20 peuters moet zorgen, terwijl ze dat in de creche maar voor een 8-tal moeten doen.

Als ze er echt zorgen/vragen zijn, of pas naar school gaan spreek je toch gewoon de Juf even aan als je jouw kind gaat ophalen?

Als ze er echt zorgen/vragen zijn, of pas naar school gaan spreek je toch gewoon de Juf even aan als je jouw kind gaat ophalen?
Er zijn scholen waar dit echt not-done is.
Volgende week is de juf haar laatste werkdag en pas de week erna zijn het oudercontacten. Dat wil dus zeggen een oudercontact met een juf die uw kind 2x gezien heeft. Wij hebben nu ook gewoon eens na school gevraagd om ff 10 minuten te bespreken en dat was geen enkel probleem.

Maar niet alle juffen zijn zo natuurlijk.

Er zijn scholen waar dit echt not-done is.
Volgende week is de juf haar laatste werkdag en pas de week erna zijn het oudercontacten. Dat wil dus zeggen een oudercontact met een juf die uw kind 2x gezien heeft. Wij hebben nu ook gewoon eens na school gevraagd om ff 10 minuten te bespreken en dat was geen enkel probleem.

Maar niet alle juffen zijn zo natuurlijk.
Waarom zou het not-done zijn om even een juf aan te spreken? Heeft iemand het dan ooit meegemaakt dat je op een normale manier zo'n juf aanspreekt en het deksel op de neus krijgt?

Waarom zou het not-done zijn om even een juf aan te spreken? Heeft iemand het dan ooit meegemaakt dat je op een normale manier zo'n juf aanspreekt en het deksel op de neus krijgt?
Bij mijn school vroeger kwam je naar de schoolpoort en was de juf daar niet bij. Je kon als ouder de juf dus niet aanspreken.

Terug
Bovenaan