Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dat vind ik persoonlijk toch een heel rare logica. Dat zou hetzelfde zijn als ten tijde van Corona zeggen dat ze allemaal eens in uw gezicht moesten hoesten...

Je hebt een dochter he? Sommige ziektes kan je later als zwangere vrouw maar beter doorgemaakt hebben als kind. Da's alvast ook al een zorg minder later...

Absoluut, en zeg tegen uwe kleine dat ze maar veel speelt met de kindjes met rode vlekjes. Hoe rapper u kinderen dit krijgen, hoe beter :)

Dat vind ik persoonlijk toch een heel rare logica. Dat zou hetzelfde zijn als ten tijde van Corona zeggen dat ze allemaal eens in uw gezicht moesten hoesten...
Ik volg toch ook gamer5. De kans dat je windpokken krijgt is heel groot, hoe jonger hoe beter verdragen en nadien ben je levenslang beschermd (al kan een klein percentage later gordelroos krijgen door ditzelfde virus). Op latere leeftijd doormaken geeft meer last en zoals hierboven gezegd bv tijdens zwangerschap kan dit ernstige gevolgen hebben. De analogie maken met corona houdt geen steek, want dat is een virus dat nog steeds muteert, blijft ziek maken en waar je geen levenslange bescherming tegen ontwikkelt eens doorgemaakt.

toevoeging: je kan natuurlijk intussen ook een vaccin tegen windpokken laten toedienen, dat is ook een optie maar dat levert geen directe bescherming voor de windpokken in de klas nu. De kans dat het virus al 'rond ging' en het risico op verspreiding er dus al is gezien de lange incubatietijd is ook groot.

Mja, bij windpokken is het algemeen geweten dat je dat best zo jong mogelijk krijgt, bij Covid niet zo zeer dacht ik.

Komt er dan nog eens bij dat je dan ook levenslang beschermd bent tegen windpokken.
Voor zover ik kan vinden, is het bij windpokken vooral "omdat ze er minder last van hebben". Dat lijkt me nu persoonlijk toch iets dat heel moeilijk meetbaar is.
Je hebt een dochter he? Sommige ziektes kan je later als zwangere vrouw maar beter doorgemaakt hebben als kind. Da's alvast ook al een zorg minder later...
Maar... als we vinden dat het toch niet zo erg is, waarom laten we volwassene vrouwen die het nog niet gehad hebben dan niet rechtstreeks het virus inademen? Er is toch geen enkele ziekte waarbij we bij volwassene zeggen "ga maar gewoon werken, zodat iedereen daar ziek wordt"?

Hier net mail van school dat er windpokken in de klas zijn. Zouden jullie je kind dan naar school (1e kleuter) sturen, of gewoon weekje thuis houden?
Als ik me niet vergis is er tot 10 dagen voor de eerste symptomen l risico op besmetting dus ik denk niet dat ge veel wint met uw kind thuis te houden.

Daarnaast is het inderdaad een ziekte die ge beter jonger doormaakt dan ouder (minder last, levenslang beschermd). Uiteraard zijn er kindjes met complicaties (mijn jongste had opeens overal rode vlekken en dan snel moeten starten met antibiotica en dag erna al terug bij de huisarts) maar das dus uitzonderlijk.

Hier net mail van school dat er windpokken in de klas zijn. Zouden jullie je kind dan naar school (1e kleuter) sturen, of gewoon weekje thuis houden?
Ik zou ze gewoon naar school sturen hoor.
Je kan bijna niet vermijden dat ze als kind de windpokken gaat krijgen denk ik.
En kans zit erin dat ze nu al besmet is ook.

De vergelijking met Corona slaagt op niet veel. Windpokken op jonge leeftijd is redelijk mild en ze hebben daar weinig last van als je wat medicatie tegen de jeuk neemt en eventueel iets tegen de koorts.
Ze gaat het bijna 100% krijgen, en als het in de klas zit wilt dat zeggen dat het er 10 dagen geleden ook al zat. Kans is groot dat het virus al in haar zit. Incubatietijd is tot 3 weken bij windpokken trouwens, dus als je haar wilt thuishouden mag je ze 2 maand thuishouden voor zeker te zijn.

En dat van uw kind laten spelen met die kindjes komt trouwens van 2 verschillende dokters. Zelfs die geven dat aan :)

De vergelijking met Corona slaagt op niet veel. Windpokken op jonge leeftijd is redelijk mild en ze hebben daar weinig last van als je wat medicatie tegen de jeuk neemt en eventueel iets tegen de koorts.
Ze gaat het bijna 100% krijgen, en als het in de klas zit wilt dat zeggen dat het er 10 dagen geleden ook al zat. Kans is groot dat het virus al in haar zit. Incubatietijd is tot 3 weken bij windpokken trouwens, dus als je haar wilt thuishouden mag je ze 2 maand thuishouden voor zeker te zijn.

En dat van uw kind laten spelen met die kindjes komt trouwens van 2 verschillende dokters. Zelfs die geven dat aan :)
Ze is nu al wel een week niet geweest (luchtweginfectie :))

En ivm "advies van dokter". In de jaren '80 waren alle operaties (ja, ook openhartoperaties etc) op baby's nog zonder enige verdoving omdat dokters toen overtuigd waren dat baby's toch geen pijn konden voelen...

Windpokken razen altijd door de creches en kleuterklassen. Ze daarvoor thuis houden is een beetje zinloos lijkt mij. Er zijn ook kinderen die het krijgen maar amper iets (of niets) te zien is.

Of je laat ze ervoor vaccineren.

Ze is nu al wel een week niet geweest (luchtweginfectie :))

En ivm "advies van dokter". In de jaren '80 waren alle operaties (ja, ook openhartoperaties etc) op baby's nog zonder enige verdoving omdat dokters toen overtuigd waren dat baby's toch geen pijn konden voelen...
Mja, medisch advies niet waardevol vinden omdat ze er al eens hebben naastgezeten vind ik ook wel redelijk vreemde logica. Wat is de betrouwbaarheid van het alternatief?

Binnenkort "zoektocht" naar middelbare school voor de zoon.

Zoon is overtuigd dat hij sport wil doen, gewoon omdat dat leuk is en hij daar best goed in is.

Wij willen gerust toegeven aan sport, maar niet de eerste 2 jaar. Hij heeft een jaar gesprongen, krijgt nu ook nog uitbreiding en is niet sterk fijnmotorisch. Hij vind school ook saai (traag), en kan niet tegen kinderen die niet willen opletten (gelukkig kan hij wel om met kinderen die het gewoon niet snappen). We horen overal van kinderen/ouders/leerkrachten die zélf in sportrichting zitten/kinderen hebben dat de attitude van vele leerlingen verre van goed is (genre: ons kind doet sportrichting omdat hij niet kan stilzitten), dus vrezen we dat dit zeker in het begin niks voor hem zou zijn. De extra sport is overigens in de eerste jaren beperkt, dus hij mist niks.

Hij weet ons standpunt en kan daar ergens wel akkoord mee gaan, maar je ziet dat hij toch verlangt naar meer sport. Hij doet echter nu al 3 tot 4 baskettrainingen/matchen en 1-2 atletiektrainingen per week en heeft een typisch leeftijdsgerelateerd achillesprobleem die wat rust vereist af en toe.

Latijn of moderne talen-wetenschappen maakt ons niet uit, al denken we wel dat latijn wat meer uitdaging zal geven en mss wat meer aansluiting met andere "strevers" in de klas, die keuze zouden we hem wel zelf doen maken.

Iemand die nog tips kan geven hoe dat aan te brengen en hem ervan te overtuigen dat Latijn/MT-Wetenschappen écht een goeie keuze zou zijn?
Kan je hem niet meepakken, naar een magazijn en hem laten praten met een aantal arbeiders? Toen ik nog werkte als arbeider zaten er daar heel wat collega's tussen die voor hun sport zijn gegaan en het niet hebben gehaald. Hetzij door toch niet goed genoeg, mentaliteit (meisjes beginnen interessanter te worden dan de sport) of zelfs blessures. Heeft mij mee doen beslissen om terug naar de schoolbanken te gaan op mijn 26ste.

Zijn er middelbare scholen die ervaring hebben met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong bij jullie in de buurt? Zij zouden het stukje saai wel kunnen opvangen.

Meer sport lijkt mij voor zijn leeftijd niet de beste optie, zeker op lange termijn. Hoewel hij op een bepaald moment een vorm van krachttraining erbij zal gaan nemen, maar daar is hij nu nog wel te jong voor.

Geeft hij aan of hij later iets met sport wil doen? Dit kan als sporter zelf, maar als hij ook geïnteresseerd is om eventueel sportarts/kinesist, sportpsycholoog/ sport leerkracht, enz... kan je hem misschien overhalen dat bepaalde richtingen hier een voorbereiding op kunnen zijn. Latijn ifv arts, kinesist : wetenschappelijke namen van spieren bv. Taal zou je kunnen ophangen aan het feit dat sport een internationale omgeving kan zijn vanaf een bepaald niveau enz...

Als hij sport ziet als zinvolle invulling van tijd ipv saaie school zou ik in de eerste plaats kijken naar een school die ervaring en kennis heeft met deze jongeren

Zoon van 7 heeft het plots moeilijk met afscheid nemen van ons. Niet alleen wanneer we beiden weggaan, maar ook als slechts één van ons vertrekt. Als ze ergens anders blijven slapen dan is het bij één van onze ouders en dat doen ze al sinds ze baby zijn. En de babysitter die komen zijn ze ook al lang gewoon.

Het is met hartverscheurend huilen en moeten lostrekken van ons, hopelijk snel weer beter.

Mijn dochter begint existentiële vragen te stellen, vooral met betrekking tot de dood. "Ik wil voor altijd een kindje blijven" en "Ik wil niet dat jullie/oma/opa ... dood gaan" tot "gaan jullie dood?". Ik moet me dan wel inhouden om de innerlijke Heidegger, Lovecraft of Kierkegaard in mezelf los te laten op haar.

Mijn dochter begint existentiële vragen te stellen, vooral met betrekking tot de dood. "Ik wil voor altijd een kindje blijven" en "Ik wil niet dat jullie/oma/opa ... dood gaan" tot "gaan jullie dood?". Ik moet me dan wel inhouden om de innerlijke Heidegger, Lovecraft of Kierkegaard in mezelf los te laten op haar.

Antwoord gewoon : “prima toch?, koekje?”

Dochter was goed ziek deze week, ik dacht nog efkes dat ik de dans ontsprongen was. Vannacht is het ook bij mij toegeslaan, amai wa een klets van een griep. Dat norovirus was nochtans ook pittig, maar gelukkig kort.

Momenteel de Cicero trilogie van Robert Harris aan het lezen.
Boek 2 lag op tafel en de zoon was er eens door aan het bladeren en hij vond het maar saai. Uiteraard want hij is er vijf en dat is een boek zonder prentjes.

Toen ben ik beginnen vertellen over Cicero, Caesar, het eerste triumviaat tussen Caesar, Pompeus en Crassus en dan over die mannen zelf. Hoe Crassus Spartacus heeft verslaan en de gevangenen langs de via Appia heeft laten kruisigen. Over Pompeus zijn rijkdom en de triomftocht. Over hoe Caesar en Pompeus ruzie krijgen na de dood van Crassus en over hoe Caesar zelf vermoord wordt in de senaat.

Hij en zijn zussen zaten mega gefascineerd te kijken terwijl ik aan't vertellen was. Toen ik klaar was, vroeg ik of het nog altijd saai was.
Ja was het korte en bondige antwoord. Maar toch had hij nog nen helen hoop vragen. :D

Momenteel de Cicero trilogie van Robert Harris aan het lezen.
Boek 2 lag op tafel en de zoon was er eens door aan het bladeren en hij vond het maar saai. Uiteraard want hij is er vijf en dat is een boek zonder prentjes.

Toen ben ik beginnen vertellen over Cicero, Caesar, het eerste triumviaat tussen Caesar, Pompeus en Crassus en dan over die mannen zelf. Hoe Crassus Spartacus heeft verslaan en de gevangenen langs de via Appia heeft laten kruisigen. Over Pompeus zijn rijkdom en de triomftocht. Over hoe Caesar en Pompeus ruzie krijgen na de dood van Crassus en over hoe Caesar zelf vermoord wordt in de senaat.

Hij en zijn zussen zaten mega gefascineerd te kijken terwijl ik aan't vertellen was. Toen ik klaar was, vroeg ik of het nog altijd saai was.
Ja was het korte en bondige antwoord. Maar toch had hij nog nen helen hoop vragen. :D
Heel leuke boeken!

Net de dochter afgezet voor haar eerste schooldag. Het zusje van mijn petekind nam haar bij het handje en weg was ze. Zelfs geen kus meer gekregen :laugh:

Hier is er "iets" veranderd. Onze dochter van bijna 2.5 jaar sliep door, maar nu krijgen ze haar in de crèche niet meer in slaap, en thuis wordt ze ook 2 keer wakker 's nachts. Meestal is dat dan veel geroep omdat ze haar tut (zogezegd) niet vind, naast haar in bed. Of omdat ze melk/water wil, waarna ze amper drinkt. Ik het verleden al vaak gemerkt dat als ze goed slaap voor haar dutje ze ook 's nachts goed slaapt, dus misschien is het gewoon omdat ze in de crèche amper slaapt. In het weekend bij ons slaapt ze nog 2u na de middag en slaapt ze dan door, doorheen de week is het afzien.

Zoals altijd is het gewoon moeilijk om een oorzaak aan te duiden en er iets aan (proberen) te doen. Even wachten tot ze terug kalmeert 's nachts werkt meestal niet, ze moet een van ons twee eens zien. Slaapregressie? Ouder worden en minder slaap nodig? Iemand iets gelijkaardig meegemaakt?

Hier is er "iets" veranderd. Onze dochter van bijna 2.5 jaar sliep door, maar nu krijgen ze haar in de crèche niet meer in slaap, en thuis wordt ze ook 2 keer wakker 's nachts. Meestal is dat dan veel geroep omdat ze haar tut (zogezegd) niet vind, naast haar in bed. Of omdat ze melk/water wil, waarna ze amper drinkt. Ik het verleden al vaak gemerkt dat als ze goed slaap voor haar dutje ze ook 's nachts goed slaapt, dus misschien is het gewoon omdat ze in de crèche amper slaapt. In het weekend bij ons slaapt ze nog 2u na de middag en slaapt ze dan door, doorheen de week is het afzien.

Zoals altijd is het gewoon moeilijk om een oorzaak aan te duiden en er iets aan (proberen) te doen. Even wachten tot ze terug kalmeert 's nachts werkt meestal niet, ze moet een van ons twee eens zien. Slaapregressie? Ouder worden en minder slaap nodig? Iemand iets gelijkaardig meegemaakt?
Die van ons verandert ook wel regelmatig van slaapritme. In de middag slaapt ze wel steeds vlot, maar 's avonds gaat dat wel in periodes. Ze slaapt wel door meestal, maar de ene periode is ze bijna niet in slaap te krijgen, dan weer heel vroeg wakker en soms een combinatie van de 2. Meestal voor een week of langer.

Terug
Bovenaan