Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik had die onzekerheid in de wagen ook de laatste weken. Ik had het gevoel dat mijn gedachten alle richtingen op sprongen behalve op de weg.
Probeer s’avonds iets vroeger naar bed te gaan en de weekenden even wat rustiger te houden?

Met een 2e is het sowieso pittiger, kind 1 vraagt ook nog aandacht en je neemt minder snel jouw nodige rust :(.
De papa zou rond de zomer voor een 2e willen starten gezien onze leeftijd, maar pff ik twijfel ergens nog, heb mijn handen vol met die kleine meid en ik weet nog te vers hoe vermoeiend een zwangerschap is, zou ze liever wat zelfstandiger zien voor we herstarten.
Ik zou u daar nog niet op vastpinnen en vooral zien hoe ge er u bijvoelt tegen dan
(Fysiek en mentaal) maar vergeet niet dat tegen dat die tweede er is ge nog eens minimaal 9 maand verder zijt (langer met een fertiliteitstraject uiteraard) dus het is natuurlijk geen 2de bij uw huidige situatie bij.

Helaas. En dat is niet te stoppen, net zoals ze groter worden. Laat ze voorlopig nog maar even klein zijn. Hoezeer ik me soms afvraag of de batterijen al niet op zijn voor de dag.
Wel ja, alles op zijn tijd. Het contrast tussen hoe intens die tropenjaren zijn tegenover het huidige contact met mijn ouders vind ik best wel frappant als je erbij stilstaat. Maar ik weet ook dat als ik die rust en stilte heb dat ik ook weer een heel stuk ouder ben en dan denk ik: laat me maar 37 jaar zijn met een vierjarige aan mijn been of rond mijn nek.

als hij emotioneel en mentaal mee is én dan nog eens gewoon 20 uur te laat geboren is, betekent dat eigenlijk dat hij een voorsprong van 6 maand heeft (= een gemiddeld kind in het derde is van 1 juli, de jouwe 6 maand later). Zelfs als ze er dan nog een beetje naast zouden zitten, is 6 maand marge nog voldoende hé.

Dus niet twijfelen. Anders is de kans véél groter dat je een ongelukkig kind hebt in het eerste.
Dat klopt inderdaad ook wel. De 2 testweken zijn sinds maandag van start gegaan waar hij in de voormiddag naar het 3de kleuter gaat en in de namiddag terug naar zijn klas in het 2de.

Het gaat eigenlijk vrij vlot, legt meteen contact met de anderen, begrijpt heel goed de werkjes en voert ze ook correct uit. Dinsdag waren er tranen want hij miste zijn vrienden in het 2de.

De cognitieve testen spreken voor zich. Maar 't is het emotionele waar ik zo'n schrik voor heb. Het voelt alsof we zijn 'voorsprong' afnemen. Ik denk voortdurend dat die voorsprong misschien wel terug zal uitbalanceren naarmate de jaren passeren waardoor hij relatief vlot door zijn schoolcarrière zal gaan. Maar zoals jij zegt, is er nog altijd voldoende marge.

We gaan zien hoe hij reageert op de 2 proefweken. Is het elke dag met tranen of ziet hij het echt niet zitten, doen we het niet. Valt het goed mee en ziet hij het zitten wagen we de sprong, met een klein hartje.

Helaas. En dat is niet te stoppen, net zoals ze groter worden. Laat ze voorlopig nog maar even klein zijn. Hoezeer ik me soms afvraag of de batterijen al niet op zijn voor de dag.
Ik zou graag eens een stappenteller aan beide dochters hangen, absurd hoe veel die lopen. Wandelen is ook geen optie, alles moet al lopend

Ik zou graag eens een stappenteller aan beide dochters hangen, absurd hoe veel die lopen. Wandelen is ook geen optie, alles moet al lopend
Het contrast met een volwassene die een zitten beroep doet en zichzelf ouder voelt worden ( :unsure: ) is wel opvallend ja. En dan net voor bedtijd...doodop, kwaad op de wereld, maar hey zullen we een half uur in de zetel springen let's gooooo!

Het contrast met een volwassene die een zitten beroep doet en zichzelf ouder voelt worden ( :unsure: ) is wel opvallend ja. En dan net voor bedtijd...doodop, kwaad op de wereld, maar hey zullen we een half uur in de zetel springen let's gooooo!
Ugh. Zetelspringen. Al jaren wordt hier gescandeerd dat dit niet kan :rofl: Ma soit. We hebben afgesproken als ze later haar huisje heeft,, we daar ook komen zetelspringen.

Ugh. Zetelspringen. Al jaren wordt hier gescandeerd dat dit niet kan :rofl:
Thuis mogen ze dat. Elders anders niet. Ik deed niets liever als kind.
We gingen een nieuwe zetel kopen maar zullen nog enkele jaren wachten. Dat ze maar doen.

De tijd dat ze enkel nog boven op hun kamer gaan willen zitten en het muisstil in de living zal zijn gaat sneller komen dan ik wil. Ik heb met die mindset leren genieten van een living vol speelgoed. Dat duurt ook maar z'n tijd, en als dat allemaal weg is zal ik het godverdomme heel hard missen.

Hier ook ik vind dat leuk als ik in de zetel lig en ze komen op mij springen via de leuning van de zetel. Later koop ik idd wel een betere zetel wanneer ze dit niet meer doen.

Na de krokusvakantie start de dochter op school. Ik had dus een mail gestuurd met de vraag of er nog iets van infodag komt ofzo, want buiten dat ze start op 10 maart is er weinig info.

Ik kreeg net een mail terug zonder tekst, met enkel deze afbeelding:
Bekijk bijlage 38120
Die jaarlijkse opendeurdag heb ik vorig jaar gedaan, want toen moesten we de dochter inschrijven. Een beetje duidelijkheid tussen paragraaf 1 en 2 mocht nu wel, ze gaan een folder meegeven aan mijn kleuter en er is een opendeurdag. Ok...dus ik kom die folder halen op de opendeurdag of...?

Om over die schrijffout nog te zwijgen.
Om hier op terug te komen, ik ben naar een quiz geweest georganiseerd door die school en heb gewoon de leerkracht aangesproken. Zo heb ik die brochure voor mijn dochter start, wat toch nuttig is.

En ja, not to be that guy, maar ze werken met de app classdojo. Lijkt me toch niet zo overzichtelijk, en vraagt elke keer om over te schakelen naar de betalende versie, meh.

Dit weekend naar een onderwijsbeurs geweest om een middelbare school te kiezen voor de oudste.

Voelt toch wel vreemd aan om hem na thuisonderwijs naar een school te zien gaan.

Zoonlief zijn nieuwe tanden zijn aan het doorkomen terwijl er nog geen melktandjes uitgevallen zijn.
Nu wil ik een afspraak maken in onze praktijk maar de kindertandarts is blijkbaar gestopt.
In heel de directe omgeving is er geen andere tandarts die nog nieuwe patiënten aanneemt.
:oink:

Dit weekend naar een onderwijsbeurs geweest om een middelbare school te kiezen voor de oudste.

Voelt toch wel vreemd aan om hem na thuisonderwijs naar een school te zien gaan.
Hoe gaat de zoon daar zelf mee om? En gaan jullie blijvend thuisonderwijs geven aan de anderen tot de jongste naar het middelbaar is?

Hoe gaat de zoon daar zelf mee om? En gaan jullie blijvend thuisonderwijs geven aan de anderen tot de jongste naar het middelbaar is?
Zoon geeft momenteel aan dat hij het ziet zitten. Maar dan vooral het gebeuren errond: hij gaat dan een gsm krijgen, alleen naar school gaan, enz... Zijn grootste bezorgdheid was dat hij geen tijd meer zou hebben voor te gamen. Uitgelegd dat hij waarschijnlijk tegen dan ook iets later zal mogen opblijven als de rest, was het goed voor hem.

De andere gaan naar alle waarschijnlijk wel nog thuis onderwijs krijgen. De 2de is eigenlijk 2 jaar voor op zijn leeftijd naar leerstof toe en zou volgend jaar zijn lagere school kunnen afronden.

Stel dat hij volgend jaar in september ook naar school zou gaan, gaan we dan nog bekijken wat we doen met de 2 jongste.

Het gaat er vooral vanaf hangen of de mama het nog altijd ziet zitten om het te doen. Ze geeft nu aan dat als de oudste naar school zou gaan, ze 's avonds meer thuis wilt zijn, maar dan moeten we nog bekijken of dat financieel haalbaar blijft .

De andere gaan naar alle waarschijnlijk wel nog thuis onderwijs krijgen. De 2de is eigenlijk 2 jaar voor op zijn leeftijd naar leerstof toe en zou volgend jaar zijn lagere school kunnen afronden.

Stel dat hij volgend jaar in september ook naar school zou gaan, gaan we dan nog bekijken wat we doen met de 2 jongste.
is dat verstandig als hij 2 jaar jonger zou zijn én dan nog eens wss moet wennen aan de drukte van een school? Zou het niet mogelijk zijn om af te spreken met een school om hierop in te tekenen: https://www.knack.be/nieuws/belgie/...sisschool,Dat schrijft Het Nieuwsblad vrijdag.

is dat verstandig als hij 2 jaar jonger zou zijn én dan nog eens wss moet wennen aan de drukte van een school? Zou het niet mogelijk zijn om af te spreken met een school om hierop in te tekenen: https://www.knack.be/nieuws/belgie/onderwijs/hoogbegaafde-kinderen-kunnen-binnenkort-vakken-volgen-in-middelbaar/#:~:text=Hoogbegaafde kinderen uit de basisschool,Dat schrijft Het Nieuwsblad vrijdag.
ja dat was ook besproken, maar de school zelf wist nog niet hoe en wat. Ze gingen ons op de hoogte houden als ze zelf meer wisten.

De oudste zou dit jaar zijn getuigschrift lager onderwijs gaan halen, echter als dit niet zou lukken stelde de school zelf voor om bovenstaande te doen.

2de testweek waarbij zoon in de voormiddag naar het 3de kleuter gaat, namiddag terug 2de. Hij was gisteren en vandaag ziek, maar desondanks wordt het toch meer en meer duidelijk dat hij eigenlijk helemaal klaar is voor het 3de kleuter om dan volgend jaar direct naar het eerste leerjaar te gaan. Feedback vanuit school moedigt het ook enkel maar aan. We gaan de sprong dus naar alle waarschijnlijkheid wagen. Het wordt verder opgevolgd en moest het toch ergens fout lopen dan kan hij nog steeds blijven en toch nog een 3de kleuter doen.

Het gaat al zo snel en nu 'pakken' ze een jaartje kleuter af. Volgend jaar al een communie, what? Sinterklaas (iets wat ik zo graag doe) zal ook ingekort worden. Nemen we zijn 'voordeel' niet weg door hem de jongste van de klas te maken? Zal zich dat wreken binnen x-aantal jaar? Dat zijn zo van die ongefundeerde, emotionele zorgen waardoor ik op de rem wil gaan staan. M.a.w. ik heb er meer miserie mee (again, zonder onderbouwde redens) dan hijzelf.

Mijn rationele kant weet uiteraard dat we ermee moeten doorgaan omdat dat gewoon het beste is voor hem. Dat is overduidelijk uit alle testen, feedback en zijn gedrag in de nieuwe klas.

Ik heb gewoon ook even een zorgjuf nodig. :laugh:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan