Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De jongste slaapt zo slecht de laatste tijd, niet normaal. Nu weeral een anderhalf uur bezig met ze terug in slaap te krijgen :crazy: ik zit op een gemiddelde van 4.5u (doorbroken) slaap

Bedankt voor de geinteresseerde berichtjes, ik ga hem hier niet delen maar verstuur hem via pb volgende week. Maakt het ook makkelijker om updates te geven. Voorlopig enkel voor de kleinsten maar wil dit ook doen voor lager en middelbaar.

Die van ons is 2 halve dagen in de crèche gaan wennen en ze was al doodziek. Gisteren naar de pediater geweest, combo verkoudheid - virale buikgriep (rota?), maar ze is vandaag opmerkelijk beter. Geen koorts meer en vraagt zelf terug om haar fles. Echter is de mama vandaag mega brak, kan niets binnenhouden, hele nacht liggen braken, nonstop koud zweet. Moet de zorg van’t weekend aan de papa overlaten en daar voel je u als mama mega schuldig bij :(, zeker omdat ze zelf niet 100% is (al doet de papa dat goed ze daar niet van, maja moederhart/hormonen 🤷🏻‍♀️). Heb in de logeerkamer wel eens goed kunnen doorslapen tussen de toiletbezoeken door, je ligt niet altijd onbewust te waken over elk klein zuchtje/geluidje, de 2 nachten ervoor natuurlijk wel amper geslapen met een ziek kind, heb elk uur op de klok gezien, ze was ontroostbaar.

Blijkbaar is er een app/site waar je kan ingeven wat voor kattekwaad ze hebben uitgehaald en dan belt een Sinterklaas-stem om ze te berispen en te dreigen met de zak. Doodsangsten.

Zoon doet zijn eerste communie en papa dat we hem een smartwatch met belfunctie geven. Dan kan hij bv ons bellen wanneer hij bij de andere ouder is, zonder dat we hem echt een gsm geven. Ook handig dat we kunnen zien waar hij is. Zijn er hier mensen die ervaringen met die dingen hebben? Geen idee wat we het best aanschaffen...

Onze zoon kan nog niet lang stappen maar nu heeft hij ontdekt dat hij ook kan lopen en wilt hij eigenlijk het liefst heel de dag op zijn step rondrijden in huis. Zaterdag is hij tegen het venstertablet gevallen met een blauwe kin als gevolg. Zondag was hij met zijn step in huis aan het rondrijden zonder handen en dan is hij achterover gevallen waardoor hij op zijn hoofd beland is met veel traantjes als gevolg. En elke keer sta ik er naast en ben ik te laat om hem op te vangen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor we eens op de spoed belanden.

Sorry @JRMBelgium dat ik je post eruit pik en waarschijnlijk is het niet zo hard bedoeld zoals ik het nu lees, maar hier toch even:

Nu heb ik één zoon en nu probeer ik echt enorm aanwezig te zijn in zijn leven en er voor te zorgen dat hij echt een goede en sterke man wordt later. Hij moet respectvol zijn ten opzichte van ouderen, aangenaam tegenover leeftijdsgenoten, hard werken voor de school, zich echt inzetten in de sport die hij wil doen, enz... Ik probeer me ook effectief in te lezen in zijn leefwereld. Kijken naar de youtube filmpjes die hij kijkt, de games spelen die hij ook speelt enz... Maar ik denk niet dat ik dit zou kunnen doen voor 2 of meer kinderen.

pas op dat je niet vervalt in een helikopterouder-rol, waarbij je teveel wil sturen wat je kinderen doen. Natuurlijk mag je wel wat op zijn attitudes werken, maar téveel bezig zijn met waarmee een kind bezig is, is ook niet goed. Dan laat je het kind niet zelf de wereld ontdekken.

Laat af en toe je kind los en laat hem zélf ondervinden dat niet altijd alles perfect is, laat hem zelf eens naar de verkeerde sites kijken en babbel dan over wat je daarop kan zien en wat nu wél realiteit is etc.

Als je denkt geen tijd te hebben voor 2 kinderen, dan is het ofwel omdat je zélf met heel veel bezig bent, ofwel omdat je een helikopterouder wordt ofwel dat je het gewoon verkeerd inschat hoeveel tijd 2 kinderen kosten.

Zoon doet zijn eerste communie en papa dat we hem een smartwatch met belfunctie geven. Dan kan hij bv ons bellen wanneer hij bij de andere ouder is, zonder dat we hem echt een gsm geven. Ook handig dat we kunnen zien waar hij is. Zijn er hier mensen die ervaringen met die dingen hebben? Geen idee wat we het best aanschaffen...
er was hier een topic die daarover ging, mss kan je daar eens de vraag stellen: https://www.beyondgaming.be/threads/locatie-en-agenda-delen-in-een-relatie-en-of-gezin.34289/

Hoe laat je kinderen van 6/7 bepalen welke sport ze gaan doen? Hier wil hij alles doen.
Wel voorkeur voor teamsport maar geen voetbal.
Madam wil die in atletiek steken.

Hoe laat je kinderen van 6/7 bepalen welke sport ze gaan doen? Hier wil hij alles doen.
Vriendjes die een sport doen? Bekijk ook welke investering jullie als gezin erin kunnen steken.

Is het een competitie sport, waarbij je elk weekend een wedstrijd hebt of enkel 1 keer in de week training.

Zijn er nog andere hobby's die hij wilt doen, tekenles, muziek,.... Is het combineerbaar?

Onze zoon kan nog niet lang stappen maar nu heeft hij ontdekt dat hij ook kan lopen en wilt hij eigenlijk het liefst heel de dag op zijn step rondrijden in huis. Zaterdag is hij tegen het venstertablet gevallen met een blauwe kin als gevolg. Zondag was hij met zijn step in huis aan het rondrijden zonder handen en dan is hij achterover gevallen waardoor hij op zijn hoofd beland is met veel traantjes als gevolg. En elke keer sta ik er naast en ben ik te laat om hem op te vangen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor we eens op de spoed belanden.
Toch geen stukken aan het venstertablet en de vloer waar hij met zijn hoofd is op gevallen? Die dingen kosten geld!

Hier heeft het 8 jaar geduurd eer we met een gebroken arm op de spoed zaten met de sjarel die ik ooit uit een boom ben kunnen gaan halen terwijl hij enkel nog vasthing aan een stukje tak met zijn t-shirt.

Ik wil maar zeggen, kinderen kunnen wel tegen een stootje en zolang ze wenen is het ok.

De ongerustheid begint hier pas als er geen geluid is.

Net ontdekt dat er een 2e onderweg is :help:
Wel gepland, maar het blijft toch weer wat stress :p

Te beginnen met die klotecrèche zoeken weer.. net gemaild naar een tiental crèches voor plaats vanaf maart 2026, net het eerste antwoord "ja, we hebben een plaats vanaf februari 2027" :wtf:

Hoe kan je nu twee jaar op voorhand al volzet zijn, da's toch debiel..

Te beginnen met die klotecrèche zoeken weer.. net gemaild naar een tiental crèches voor plaats vanaf maart 2026, net het eerste antwoord "ja, we hebben een plaats vanaf februari 2027" :wtf:

Congrats en veel sterkte met uw zoektocht!

Toevallig geen loket kinderopvang in uw gemeente? Dat maakt de zoektocht een stuk makkelijker

Sorry @JRMBelgium dat ik je post eruit pik en waarschijnlijk is het niet zo hard bedoeld zoals ik het nu lees, maar hier toch even:

pas op dat je niet vervalt in een helikopterouder-rol, waarbij je teveel wil sturen wat je kinderen doen. Natuurlijk mag je wel wat op zijn attitudes werken, maar téveel bezig zijn met waarmee een kind bezig is, is ook niet goed. Dan laat je het kind niet zelf de wereld ontdekken.

Laat af en toe je kind los en laat hem zélf ondervinden dat niet altijd alles perfect is, laat hem zelf eens naar de verkeerde sites kijken en babbel dan over wat je daarop kan zien en wat nu wél realiteit is etc.

Als je denkt geen tijd te hebben voor 2 kinderen, dan is het ofwel omdat je zélf met heel veel bezig bent, ofwel omdat je een helikopterouder wordt ofwel dat je het gewoon verkeerd inschat hoeveel tijd 2 kinderen kosten.

Nee, als ik veel tijd steek in mijn kind bedoel ik bijvoorbeeld de namen van pokemons leren, fortnite leren spelen, met hem spelen en op maandagen ga ik bijvoorbeeld als leesouder helpen in de klas. Maar als je nog een tweede kind hebt met totaal andere interesses, en misschien nog een derde, wordt het gewoon moeilijker omdat kwalitatief op dezelfde manier te doen. Je zal dan vaker keuzes moeten maken en ook gewoon meer van je eigen vrije tijd moeten opofferen. En ja, ook ik leef maar één keer.

Of je kan doen wat mijn ouders deden, die lieten mij maar doen en kwamen alleen tussen als er ruzie was.

Zoals anderen zeggen in september eens proberen. Vraag wel al nu of er inschrijvingsstop is. In Gent zitten bvb alle basketbalclubs goed vol, hoorde ik.

Bij de dochter hebben we vanaf dat ze kon haar laten turnen (derde kleuter), omdat dit ongeveer het enige was dat ze kon doen op die leeftijd. Later nog academie en digiatelier gedaan, maar blijft bij turnen (tumbling) en sinds enkele jaren ook circus. In atletiek wou ze ook, maar daar was een inschrijvingsstop op de leeftijd dat ze nog zin had (nu geen zin meer)

Zoon deed eerst multimove op 4 jarige leeftijd en daar zagen we dat hij een goed balgevoel had en het graag deed. Voetbal was voor ons geen optie wegens de manier waarop de lokale voetbalploeg werkt). Wilden ook een groepssport omdat hij soms nogal gefrustreerd kon doen tegenover andere kinderen als ze niet even rap mee waren, dat moest eruit. Hebben dan hem bij de 'basketfun' gestoken en dat doet hij nu heel gepassioneerd (3-4 trainingen per week + wedstrijd). Daarnaast ook atletiek en circus.

Dus: zelf kiezen, maar luisteren/kijken naar het gedrag van je kind.

In augustus word ik papa, na een zwangerschap die op 14 weken moest worden stopgezet afgelopen zomer zijn het toch al spannende weken geweest.

Ondertussen bevestiging dat de fout in de ontwikkeling bij de vorige zwangerschap zich nu niet heeft voorgedaan, dat is een hele opluchting. Er was maar een kans van 1 op 30.000 dat het fout liep en het was niet genetisch maar na zoiets mee te maken kan je niet anders dan voorzichtig te zijn in je verwachtingen.

Het nu positief bekijken en ons huis beginnen klaarmaken voor een baby :) De creche is gelukkig al in orde, nu de rest nog ;)

Terug
Bovenaan