Bij ons zijn de rapporten (allez, bij ons zijn dat evaluaties) vorige week al meegegeven en is het oudercontact vandaag. En ja, de klas wordt gekuisd maar ook dat is nuttig. Of is het dan goed om te leren dat je bank en samen de klas opruimen minderwaardig is?
Een pedante vraagstelling hoeft echt niet. Ik zeg nergens dat een klas opruimen minderwaardig is al vraag ik me wel af wat voor een mesthoop het wel moet zijn als er daar vijf dagen worden over gedaan (wel mooi aan cherrypicking gedaan daar) Ik zeg wel dat ik het begrijp als het ettelijke honderden euro's scheelt (wat bij sommige gezinnen het verschil maakt tussen een zomerreis naar het buitenland en geen zomerreis) dat mensen oplossingen zoeken omdat er nu eenmaal NIETS meer gebeurt in die laatste week.
Een middelbare leerling kan ook de klas ruimen en andere nuttige werkjes doen maar daar wordt het aanvaard dat ze thuis maar een weekje lopen te lummelen omdat er geen invulling is die laatste week. Want "Deliberaties meneer" De laatste lesweek in het lager onderwijs is pure opvang. Tzou verdorie proper zijn moesten ze tegen een 6-jarige zeggen dat hij/zij mag thuisblijven en volgende week om zijn rapportje mag komen.
Keur ik het goed, nee. Doe ik het zelf , nee. Heb ik er begrip voor, ja. zo simpel is het. Uiteraard is die laatste week voor de kinderen Leuk, alle boeken mee naar huis en de godganse dagen een beetje lopen ravotten, al helemaal als dat gepaard gaat met zomerse temperaturen. 'tis zo nog ongeveer het enige dat ik weet van mijn lagere schooltijd. Alleen daarom zou ik het zelf niet doen. Maar ik heb dan wel de luxe dat ik mij geen zorgen moet maken over op reis gaan in de duurste periode van het jaar.