Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Bij ons zijn de rapporten (allez, bij ons zijn dat evaluaties) vorige week al meegegeven en is het oudercontact vandaag. En ja, de klas wordt gekuisd maar ook dat is nuttig. Of is het dan goed om te leren dat je bank en samen de klas opruimen minderwaardig is?

Een pedante vraagstelling hoeft echt niet. Ik zeg nergens dat een klas opruimen minderwaardig is al vraag ik me wel af wat voor een mesthoop het wel moet zijn als er daar vijf dagen worden over gedaan (wel mooi aan cherrypicking gedaan daar) Ik zeg wel dat ik het begrijp als het ettelijke honderden euro's scheelt (wat bij sommige gezinnen het verschil maakt tussen een zomerreis naar het buitenland en geen zomerreis) dat mensen oplossingen zoeken omdat er nu eenmaal NIETS meer gebeurt in die laatste week.

Een middelbare leerling kan ook de klas ruimen en andere nuttige werkjes doen maar daar wordt het aanvaard dat ze thuis maar een weekje lopen te lummelen omdat er geen invulling is die laatste week. Want "Deliberaties meneer" De laatste lesweek in het lager onderwijs is pure opvang. Tzou verdorie proper zijn moesten ze tegen een 6-jarige zeggen dat hij/zij mag thuisblijven en volgende week om zijn rapportje mag komen.

Keur ik het goed, nee. Doe ik het zelf , nee. Heb ik er begrip voor, ja. zo simpel is het. Uiteraard is die laatste week voor de kinderen Leuk, alle boeken mee naar huis en de godganse dagen een beetje lopen ravotten, al helemaal als dat gepaard gaat met zomerse temperaturen. 'tis zo nog ongeveer het enige dat ik weet van mijn lagere schooltijd. Alleen daarom zou ik het zelf niet doen. Maar ik heb dan wel de luxe dat ik mij geen zorgen moet maken over op reis gaan in de duurste periode van het jaar.

In veel landen is zo reizen ook gewoon toegelaten zonder problemen. En vroeger in 'onze tijd' hier ook. Wij gingen altijd een week op verlof tijdens het schooljaar gewoon na het af te checken met de leerkracht. Tot de wet die het verbood deed niemand daar moeilijk over. En dat was toen zelfs niet de laatste week, maar de eerste week van juni en een week in februari skiën.

Ik snap niet goed waarom dat tegenwoordig lastig zou zijn voor de leerkrachten van het lager, net zoals het in de kleuterklas helemaal geen probleem is.

En uiteraard is een klas kuisen minderwaardig aan echte dingen leren. En ik denk dat mijn kinderen meer hebben aan een boeiende vakantie.

Het zou wat kunnen helpen met het toerisme en de piek periodes aan de zee bijvoorbeeld nog meer te spreiden.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk kan dat laatste niet, maar er zitten rotte appels overal, hé. En ja, de dagen worden in het lager zonder twijfel gevuld. In het middelbaar niet, maar daar is het ook geen probleem als je niet aanwezig bent als er niks meer is.

Bij ons zijn de rapporten (allez, bij ons zijn dat evaluaties) vorige week al meegegeven en is het oudercontact vandaag. En ja, de klas wordt gekuisd maar ook dat is nuttig. Of is het dan goed om te leren dat je bank en samen de klas opruimen minderwaardig is?
Hier is het vrijdag maar een halve dag.
Voor veel mensen zou die dag verschil al een groot verschil maken qua reiskosten. Voor veel anderen is die halve dag extra verlof zoeken een hoop gedoe.

In het middelbaar is het geen probleem dat je er niet altijd bent. Maar ik had toen bvb 2 weken geen school in juni, maar de laatste dagen wel... Dat vind ik nu toch wel vrij absurd dat je niet op reis kan vertrekken omdat je nog eens een dag uw rapport moet gaan halen.

De laatste dag voor de grote vakantie is altijd maar een halve dag. Is bewust zo omdat er in de namiddag dan een pedagogische vergadering kan zijn

Want "Deliberaties meneer"

Als ik nooit les had gegeven zou ik misschien ook denken dat het maar deliberaties zijn. Maar ik heb een aantal jaar les gegeven en een gemiddelde dag deliberaties startte om 8u en eindigde vaak pas rond 19u30. Als leerkracht had je dan, op het moment dat klassen besproken werden waar je geen les had, kans om je klas op te ruimen, werd de leraarskamer opgeruimd... Maar leerlingenbegeleiders en een vertegenwoordiger van CLB en directie moesten bij elke klassenraad aanwezig zijn, dus die starten bij de eerste leerling van de dag en bleven zitten tot de laatste en dat elke dag van die 'extra week vakantie'

Als je een intelligent kind hebt, zonder leerproblemen, zonder leerstoornis, zonder gedragsproblemen... lijkt dat allemaal niet veel om handen te hebben. En gelukkig zijn er heel veel leerlingen waarbij de bespreking op 5 minuten rond is. Maar er is jammer genoeg ook een grote groep waar wel over gepraat moet worden, waar moet worden besloten of het het jaar nadien wel mogelijk is mits wat extra ondersteuning of dat het toch beter is van een andere richting te kiezen, of te blijven zitten. Bij gedragsproblemen moet de afweging gemaakt worden van de ernst, de oorzaak (problemen thuis, moet er daar andere hulp worden ingeschakeld) en de draagkracht van de school (is die volgend jaar nog welkom). En dat zijn soms heel zware gesprekken, lange discussies. En gelukkig maar, want dat zijn gesprekken die enorm bepalend kunnen zijn voor de toekomst van een kind. Dus als het jouw kind was, zou je ook graag hebben dat daar echt over nagedacht wordt, dat er gezocht wordt naar de beste oplossing die voor de school haalbaar is, die rekening houdt met de gevolgen voor de andere kinderen in de klas (dus zelfs als jouw kind een van de makkelijke is, wordt het misschien toch wel geïmpacteerd door die beslissing) en de gevolgen voor het kind zelf.

Een pedante vraagstelling hoeft echt niet. Ik zeg nergens dat een klas opruimen minderwaardig is
Maar op die manier leer je dat impliciet wel aan je kind imo.

En uiteraard is een klas kuisen minderwaardig aan echte dingen leren. En ik denk dat mijn kinderen meer hebben aan een boeiende vakantie.
  1. "minderwaardig aan iets anders" <> "minderwaardig"
  2. Hier leer je je kinderen dan weer (impliciet) dat uw kinderen niet moeten deelnemen aan de "minderwaardige" taken, "iemand anders zal / moet dat maar doen"
Een klein beetje in het extreme getrokken, maar toch ook weer niet echt.

Gohja kijk, als we nu vasthangen aan het jaarlijks verlof van de crèche en in augustus ons verlof nemen, kan ik later voor de school ook wel gewoon enkele dagen wachten tot het schooljaar echt gedaan is.

Als ik nooit les had gegeven zou ik misschien ook denken dat het maar deliberaties zijn. Maar ik heb een aantal jaar les gegeven en een gemiddelde dag deliberaties startte om 8u en eindigde vaak pas rond 19u30. Als leerkracht had je dan, op het moment dat klassen besproken werden waar je geen les had, kans om je klas op te ruimen, werd de leraarskamer opgeruimd... Maar leerlingenbegeleiders en een vertegenwoordiger van CLB en directie moesten bij elke klassenraad aanwezig zijn, dus die starten bij de eerste leerling van de dag en bleven zitten tot de laatste en dat elke dag van die 'extra week vakantie'

Als je een intelligent kind hebt, zonder leerproblemen, zonder leerstoornis, zonder gedragsproblemen... lijkt dat allemaal niet veel om handen te hebben. En gelukkig zijn er heel veel leerlingen waarbij de bespreking op 5 minuten rond is. Maar er is jammer genoeg ook een grote groep waar wel over gepraat moet worden, waar moet worden besloten of het het jaar nadien wel mogelijk is mits wat extra ondersteuning of dat het toch beter is van een andere richting te kiezen, of te blijven zitten. Bij gedragsproblemen moet de afweging gemaakt worden van de ernst, de oorzaak (problemen thuis, moet er daar andere hulp worden ingeschakeld) en de draagkracht van de school (is die volgend jaar nog welkom). En dat zijn soms heel zware gesprekken, lange discussies. En gelukkig maar, want dat zijn gesprekken die enorm bepalend kunnen zijn voor de toekomst van een kind. Dus als het jouw kind was, zou je ook graag hebben dat daar echt over nagedacht wordt, dat er gezocht wordt naar de beste oplossing die voor de school haalbaar is, die rekening houdt met de gevolgen voor de andere kinderen in de klas (dus zelfs als jouw kind een van de makkelijke is, wordt het misschien toch wel geïmpacteerd door die beslissing) en de gevolgen voor het kind zelf.

Ok, ik kan gerust toegeven dat ik hier wat kort door de bocht ging. In essentie ging het er mij wel over dat ook voor die middelbare leerlingen er nog zoiets is als leerplicht. Dat je bijgevolg als school ook perfect een programma zou kunnen in elkaar boksen om een nuttige invulling te geven aan die laatste dagen (subregenten, toezichthouders, ...) . Maar aangezien ze al een grotere zelfstandigheid hebben dan een -12 jarige mogen ze naar huis. Begrijp me niet verkeerd, ik heb daar helemaal niets op tegen maar laat ons dan ook niet helemaal doorslaan wanneer een -12 jarige een paar dagen eerder op vakantie kan gaan en de ouders honderden euro's kunnen besparen.

Maar op die manier leer je dat impliciet wel aan je kind imo.

1. "minderwaardig aan iets anders" <> "minderwaardig"
  2. Hier leer je je kinderen dan weer (impliciet) dat uw kinderen niet moeten deelnemen aan de "minderwaardige" taken, "iemand anders zal / moet dat maar doen"
Een klein beetje in het extreme getrokken, maar toch ook weer niet echt.
echt, de focus moet nu echt niet op de "opruimen" liggen he. 'tis nu ook niet dat de schuurborstels en de javel worden bovengehaald en er daar 5 dagen 20 kleine mannen zich in het zweet staan te kuisen. En ik denk nu ook niet bepaald dat de invalshoek van de gemiddelde ouder is "blijft gij maar thuis manneke, opruimen dat doen wij niet" maar eerder "door wat vroeger te vertrekken is het voor ons mogelijk om op reis te gaan naar Turkije, anders kunnen we het niet betalen". Ik ga er ook van uit da de meeste kinderen die laatste non-week ook wel naar school willen gaan.

Ik begin me hier wel een beetje de advocaat van de duivel te voelen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dit zelf zo te doen maar ik probeer gewoon de andere invalshoek wat te belichten.

we gaan dat "laatste week verhaal" nu toch ook niet overdrijven he. Respectloos vind ik toch een heel groot woord wanneer de toetsenmappen op 24 juni worden meegegeven, er op 25 juni oudercontact is en de volgende dagen het is van "we gaan de klas kuisen" of "we gaan ons wat amuseren op het provinciaal domein".

Om dan nog te zwijgen van het middelbaar waar het op vrijdag 21 juni het laatste examen is en ze terug verwacht worden op donderdag 28 juni om het rapportje op te halen. Komkomkom. Schoolplicht allemaal goed en wel maar als het is om wat rond te lummelen moeten we ook niet te gek doen e.

(en nee, ik ben niet iemand van "die ouders" die vroeger vertrekt want gebonden aan de periode rond 21 juli ,maar ik begrijp wel dat het gebeurt. zeker op het einde van het schooljaar)
Zelf zou ik het nooit doen. Maar ik snap het ergens wel. Vroeger ook zo'n dagen gehad.
Vrijdag laatste examen. Woensdag rapport gaan afhalen. Dat zijn "verloren" dagen imo en ik snap dat het bij sommige mensen dan jeukt om te vertrekken.

Maar da's nog helemaal iets anders dan dit:
Of je kind(eren) door de week 1 dag niet naar school sturen en dan richting pretpark gaan :sneaky:

Een maandje geleden de oudste zo verrast op een doordeweekse dag door naar de Efteling te gaan vanwege haar communie. Het was druk maar niet super druk en de wachttijden vielen goed mee.

Ze krijgen toch 5 snipperdagen die gewettigd zijn qua afwezigheid. Kan je beter gebruik van maken :LOL:
Da's echt een redenering die ik niet kan volgen. Die dagen dienen echt wel voor iets anders dan een dagje Efteling.

En ja, de klas wordt gekuisd maar ook dat is nuttig. Of is het dan goed om te leren dat je bank en samen de klas opruimen minderwaardig is?

En door met het vliegtuig op reis te gaan, leer je je kinderen dat het goed is om het milieu te vervuilen.

En door je kinderen vlees te laten eten, leer je hen dierenmishandeling aan te moedigen.

Het is nergens voor nodig om ouders met zo'n schuldgevoel op te zadelen. Een beetje nuancering mag wel.

Ik kom uit een familie met heel veel leerkrachten en heb er veel respect voor.
En wij vertrekken ook soms een dag vroeger op reis. Ze geven me allemaal gelijk dat ik dat doe (en ze zouden het ook doen in onze situatie). Ik ben ervan overtuigd dat kinderen op de rondreizen die wij doen ook heel veel kunnen bijleren (andere culturen, talen, sport).

Ok, ik kan gerust toegeven dat ik hier wat kort door de bocht ging. In essentie ging het er mij wel over dat ook voor die middelbare leerlingen er nog zoiets is als leerplicht. Dat je bijgevolg als school ook perfect een programma zou kunnen in elkaar boksen om een nuttige invulling te geven aan die laatste dagen (subregenten, toezichthouders, ...) . Maar aangezien ze al een grotere zelfstandigheid hebben dan een -12 jarige mogen ze naar huis. Begrijp me niet verkeerd, ik heb daar helemaal niets op tegen maar laat ons dan ook niet helemaal doorslaan wanneer een -12 jarige een paar dagen eerder op vakantie kan gaan en de ouders honderden euro's kunnen besparen.
Je kan niet alles willen. Als je kiest voor kinderen weet je wanneer de vakanties zijn.

Een vriendin is vorige week vrijdag al vertrokken op vakantie “want met 3 kinderen reizen is heel duur”. Niemand heeft gezegd dat ze 3 kinderen moet krijgen en een maand op vakantie moeten gaan.

Ik heb het gevoel dat mensen geen keuzes meer kunnen maken en gewoon alles willen.

En ik denk nu ook niet bepaald dat de invalshoek van de gemiddelde ouder is "blijft gij maar thuis manneke, opruimen dat doen wij niet" maar eerder "door wat vroeger te vertrekken is het voor ons mogelijk om op reis te gaan naar Turkije, anders kunnen we het niet betalen".
Voor de duidelijkheid: Dat denk ik ook hoor. Vandaar dat ik "impliciet aanleren" gebruikte. :)

echt, de focus moet nu echt niet op de "opruimen" liggen he. 'tis nu ook niet dat de schuurborstels en de javel worden bovengehaald en er daar 5 dagen 20 kleine mannen zich in het zweet staan te kuisen. En ik denk nu ook niet bepaald dat de invalshoek van de gemiddelde ouder is "blijft gij maar thuis manneke, opruimen dat doen wij niet" maar eerder "door wat vroeger te vertrekken is het voor ons mogelijk om op reis te gaan naar Turkije, anders kunnen we het niet betalen". Ik ga er ook van uit da de meeste kinderen die laatste non-week ook wel naar school willen gaan.

Ik begin me hier wel een beetje de advocaat van de duivel te voelen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dit zelf zo te doen maar ik probeer gewoon de andere invalshoek wat te belichten.
Ik denk dat het probleem dat velen met deze redenering hebben een beetje hetzelfde is als met zowat elke regel: je kan niet rekenen op het gezond verstand van iedereen om "overtredingen" te beperken tot wanneer het weinig uitmaakt. De ene doet dat dan op de laatste dag van het schooljaar, terwijl iemand anders dan denkt dat een random vrijdag tijdens het schooljaar ook moet kunnen.

Dusja, vasthouden aan het schooljaar is dan gewoon de eenvoudige oplossing. Ergens vind ik nu ook wel dat het argument "anders kunnen die mensen een bepaalde vakantie niet betalen" een beetje zwak is, het is niet of dat werkt op andere vlakken in de samenleving.

Je kan mij ouderwets of wat dan ook noemen, maar hier wordt nooit een afwezigheid ingezet om een activiteit te doen met het gezin of vroeger op reis te vertrekken. Ik vind dit geen goed signaal naar mijn kinderen.

Ik heb mijn kleuter wel al een paar keer bewust thuis gehouden om iets leuks te doen samen of om op vakantie te gaan buiten het seizoen...
Volgend schooljaar zit hij in de laatste kleuterklas en dan wou ik toch ook wat snipperdagen inzetten hier en daar om nog even te profiteren omdat het nog kan.
Als hij één keer in de lagere school zit dan houden we ons braaf aan de vakanties en vrije dagen. :)

Ik heb trouwens ook geen huisdokter die briefjes schrijft om vroeger op vakantie te kunnen gaan.

Ik denk dat het probleem dat velen met deze redenering hebben een beetje hetzelfde is als met zowat elke regel: je kan niet rekenen op het gezond verstand van iedereen om "overtredingen" te beperken tot wanneer het weinig uitmaakt. De ene doet dat dan op de laatste dag van het schooljaar, terwijl iemand anders dan denkt dat een random vrijdag tijdens het schooljaar ook moet kunnen.

Dusja, vasthouden aan het schooljaar is dan gewoon de eenvoudige oplossing. Ergens vind ik nu ook wel dat het argument "anders kunnen die mensen een bepaalde vakantie niet betalen" een beetje zwak is, het is niet of dat werkt op andere vlakken in de samenleving.
Eigenlijk net wel, als je iets niet kan betalen zoek je naar manieren om erop te besparen...

Ik heb niet de arrogantie om te denken dat ik het systeem zelf beter kan uitvinden dan al die mensen die daar zoveel tijd aangespendeerd hebben. Dus ik volg dat gewoon

Terug
Bovenaan