Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Infomoment check.
Er was weer ene die moest vragen, kan ik de eerste week wél meegaan tot aan het klasje?☝️
(Normaal wordt dit niet gedaan, zelfs niet in de eerste week, bedoeling is afzetten aan het poortje), maar dat ging niet in mijn hoofd.
Dat afzetten aan de poort is ook gewoon een heel vreemde regel. Veel volwassenen hebben een halve angstaanval als ze de eerste dag bij een nieuwe werkgever beginnen. Maar kinderen de eerste dag afzetten aan een schoolpoort, dat vinden we allemaal normaal...

Dat is de regel bij de onze op school ook. Afgeven aan de schoolpoort of op de koer bij de juf, maar niet in de klas. Kvind dat ook een beetje vreemd voor peutertjes. Wat weet dat kind nu al waar ze moet zijn en wat er dan precies van haar verwacht wordt. We zullen wel zien zeker hoe het loopt. Morgen kennismakingsuurtje in de klas.

Het probleem is niet zo zeer uw kind afzetten in de klas, maar wel dat sommige ouders het afscheid veel te lang laten duren, zeker bij kindjes die wenen.

Hierdoor is de kans groot dat je een kettingreactie krijgt van wenende kinderen, waardoor de juf de situatie moeilijk nog onder controle krijgt.

Aan de schoolpoort/speelplaats is dit probleem minder, omdat het schoolgebouw binnengaan een duidelijk signaal en structuur is voor een kind dat de ouders weg gaan.

Laatst bewerkt:
Onze jongste dochter (2j van midden juli) "slaapt" sinds de zomer in een groot bed, maar het is iedere avond een immense strijd om die in haar bed te krijgen/houden en te laten slapen. Ze zit 's avonds wel door haar ogen te wrijven en vraagt ook wel om te gaan slapen.
Ritueel is ook heel duidelijk: flesje melk, omkleden, boekje en slapen.

Maar dan staat ze echt continu op uit haar bed, doet het licht aan en gooit alles uit bed, doet de deur van de slaapkamer open en zit dan aan haar hekje te rammellen. Meestal gaat ze slapen tussen 18u30 en 19u00, als ze voor 20u30 slaapt dan beschouwen we het als een vlotte avond.
We hebben al vanalles geprobeerd: er bij liggen, indraaien, niks zeggen en gewoon terugleggen, boos worden, .....

Ik merk ook dat het echt wel begint te wegen, daarnaast is het meestal iedere nacht ook nog wel minstens ene keer opstaan voor madam (pamper, flesje, ....)

Iemand misschien suggesties?
Wij hebben een nachtlampje naast zijn bed gezet die hij kan aanzetten. Sindsdien is hij niet meer wakker gekomen 's nachts.

Hier ook afscheid aan de schoolpoort.

Voor Corona mochten de kleuters afgezet worden in de klas, maar de juffen merkten dat afscheid nemen beter aan de schoolpoort verliep. De kleuters hebben een aparte speelplaats en poort. Daar staat dagelijks het merendeel van de juffen om de kleuters op te vangen. Zelfs de juffen van de oudere kleuters kenden na enkele weken de naam van onze dochter.

Het probleem is niet zo zeer uw kind afzetten in de klas, maar wel dat sommige ouders het afscheid veel te lang laten duren, zeker bij kindjes die wenen.

Hierdoor is de kans groot dat je een kettingreactie krijgt van wenende kinderen, waardoor de juf de situatie moeilijk nog onder controle krijgt.

Aan de schoolpoort/speelplaats is dit probleem minder, omdat het schoolgebouw binnengaan een duidelijk signaal en structuur is voor een kind dat de ouders weg gaan.
Hier is dat effect totaal het tegenovergestelde.
Een schoolpoort waar een leger kinderen staat te wenen, waardoor geen enkel kind naar binnen wil, waardoor ouders daar moeten blijven staan aangezien hun kind gewoon niet binnen de poort geraakt.
En die ene kleuterjuf die dan aan de poort staat, die verliest totaal de controle waardoor er kinderen van binnen terug naar buiten lopen.

Als het regent mogen we ze wel aan de klas afzetten, waardoor die kinderen gespreid worden, er direct een vertrouwde omgeving is, ze niet constant omver worden gelopen, ... En een juf per klas die daar staat om ze op te vangen.
Hierdoor veel minder drama.

Iemand een tip om een dreumes met duivel in 'm in de wagenstoel te krijgen als 'm niet wil? Hij gooit zich naar achter en tiert heel de straat bij elkaar.

Iemand een tip om een dreumes met duivel in 'm in de wagenstoel te krijgen als 'm niet wil? Hij gooit zich naar achter en tiert heel de straat bij elkaar.
Oef, wij zijn niet alleen.

Wij kopen om met rozijnen of nicnacs. 🤷🏻‍♀️
Thuis vertrekken is hier geen probleem maar vroeger was het weer naar huis rijden de hel. Nu nog af en toe maar het is echt verbeterd.

Onze jongste dochter (2j van midden juli) "slaapt" sinds de zomer in een groot bed, maar het is iedere avond een immense strijd om die in haar bed te krijgen/houden en te laten slapen. Ze zit 's avonds wel door haar ogen te wrijven en vraagt ook wel om te gaan slapen.
Ritueel is ook heel duidelijk: flesje melk, omkleden, boekje en slapen.
Waarschijnlijk te laat omdat ze al weet dat ze zomaar uit bed kan maar toen onze dochter naar haar groot bed ging hing er een klamboe over haar bed, misschien dat ze daardoor denkt dat ze niet uit bed kan :unsure:

en ze bleiten langer omdat de ouders er zijn. geen ouders = geen gehuil(meestal toch)

Ik zit met handvoetmondziekte. Al heel het weekend in m'n bed. :wallbash: Da trek ik van de volgende crechefactuur af :eviltongue:

:unsure:Aan de ene kant klinkt 2 weken vakantie als een zaligheid, maar dan gaat m'n persoonlijke project niet lukken. Ik zal maar van thuis werken zeker?

Voor alle startertjes (en herstarters) morgen veel succes! Tzal hier toch ook lastig zijn, zowel voor moeder als kind denk ik :s
Ik zou ze het liefst morgen terug afzetten in de creche. Maarja we zullen onze draai nu ook wel vinden zeker.

Weet gewoon dat je kind, hoe triest het ook is bij het afscheid, in minder dan vijf minuten afgeleid wordt en het verdriet (en jou) al vergeten is. Klaar om zich een ganse dag te amuseren. Zeker die jongste kleuters.

De navelstreng is voor een reden door geknipt hé.

Terug
Bovenaan