Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Infomoment check.
Er was weer ene die moest vragen, kan ik de eerste week wél meegaan tot aan het klasje?☝️
(Normaal wordt dit niet gedaan, zelfs niet in de eerste week, bedoeling is afzetten aan het poortje), maar dat ging niet in mijn hoofd.
Zou dat niet kunnen.
Wij mogen ermee tot in de klas en ze mogen daar direct ook wat spelen.
Juf is er meestal ook al 10min voor de start in de klas.
Afhalen zelfde, klas is nog een hele tijd open en kan je dus nog binnen om iets te pakken dat vergeten is.

Zou dat niet kunnen.
Wij mogen ermee tot in de klas en ze mogen daar direct ook wat spelen.
Juf is er meestal ook al 10min voor de start in de klas.
Afhalen zelfde, klas is nog een hele tijd open en kan je dus nog binnen om iets te pakken dat vergeten is.

Ik moet nu wel zeggen, blijkbaar werkt het wel, ze heeft nog niet geweend (of misschien is het gewoon stilte voor de storm, kan ook)

We hebben elk soort beker in huis en al getest. Hij schudt gewoon met zijn hoofd. Wilt zelfs niet proberen.
Amaai, wat koppig pateeke als hij zo'n dorst heeft als hij thuis komt. Sorry dat ik het vraag, maar kan het zijn dat hij weet dat jullie toch gaan toegeven en hij water in een fles krijgt en dus daarom maar koppig blijft weigeren?

Hier ook verschillende bekers en drinkbussen liggen, zoals oa die Munchkin die @horste al aanhaalde. Aan tafel hebben we geprobeerd om haar uit de tuitbekers (zonder tuit) van Ikea te laten drinken, soep oa. Voordeel was dat ze die bij mijn ouders ook gebruikten waar neefje en nichtje ook waren en het goede voorbeeld gaven. We hebben ook deze, die tijdens warme nachten nog steeds mee in bed gaat. De enige waarmee ze er nog niet in geslaagd is om water te morsen. Verder slingeren er hier sinds ze iets meer dan een jaar is, verschillende Eddy+ drinkbussen van Camelback rond. Die gaan ondertussen mee naar school nu dat ze die eindelijk zelf open krijgt.

Het probleem is niet zo zeer uw kind afzetten in de klas, maar wel dat sommige ouders het afscheid veel te lang laten duren, zeker bij kindjes die wenen.

Hierdoor is de kans groot dat je een kettingreactie krijgt van wenende kinderen, waardoor de juf de situatie moeilijk nog onder controle krijgt.

Aan de schoolpoort/speelplaats is dit probleem minder, omdat het schoolgebouw binnengaan een duidelijk signaal en structuur is voor een kind dat de ouders weg gaan.
Lijkt me toch een hoop zever te zijn.
Ik heb zo een wener, instapper en deze week alle dagen geweend op maandag na.
Dinsdag er mss te lang mee in de klas gebleven, geen enkel andere kindje heeft mee gehuild.
Woensdag, donderdag en vandaag hetzelfde.

Dat er andere reden zijn kan ik me wel inbeelden.

Voor de rest ben ik super tevreden over de school.
Wij hadden bewust gekozen voor een Freinet school en met heel veel geluk (weinig plekken) mocht ze er starten.
In augustus wel wat spijt gehad omdat haar vriendjes uit de crèche samen naar een school gaan en zij op een school komt waar ze niemand kent.
Maar uiteindelijk is deze week al echt fantastisch geweest, ze gaat graag, wilt niet mee naar huis en ziet er s'avonds uit alsof ze de beste dag van haar leven heeft gehad :p

Ook de zindelijkheid is op die paar dagen tijd al zoveel beter geworden.
Al heeft dat vooral te maken met de werking van de school denk ik.
Er zijn 2 kleuterklassen, in elke klas zit een mix van leeftijd.. (instappers, 1st, 2de, 3de kleuterklas)
De jongste hebben steeds 1 van de oudste als buddy.
Die zorgen mee voor de jongste bij het naar het toilet gaan, eten, jas aandoen, laarzen, etc...
Onze dochter is een spons qua leren en op die paar dagen is ze al precies een kleuter geworden

Ik heb het wel duidelijk moeilijker als haar.
We hebben het voor september ook zo kunnen regelen dat we haar op tijd kunnen ophalen en niet te vroeg moeten afzetten.
Vooral voor mij :p

Laatst bewerkt:
Amaai, wat koppig pateeke als hij zo'n dorst heeft als hij thuis komt. Sorry dat ik het vraag, maar kan het zijn dat hij weet dat jullie toch gaan toegeven en hij water in een fles krijgt en dus daarom maar koppig blijft weigeren?

Hier ook verschillende bekers en drinkbussen liggen, zoals oa die Munchkin die @horste al aanhaalde. Aan tafel hebben we geprobeerd om haar uit de tuitbekers (zonder tuit) van Ikea te laten drinken, soep oa. Voordeel was dat ze die bij mijn ouders ook gebruikten waar neefje en nichtje ook waren en het goede voorbeeld gaven. We hebben ook deze, die tijdens warme nachten nog steeds mee in bed gaat. De enige waarmee ze er nog niet in geslaagd is om water te morsen. Verder slingeren er hier sinds ze iets meer dan een jaar is, verschillende Eddy+ drinkbussen van Camelback rond. Die gaan ondertussen mee naar school nu dat ze die eindelijk zelf open krijgt.
Die laatste hebben we ook, en idd ze krijgt die nog niet open.
Hadden we ons toch een beetje aan mispakt.

Lijkt me toch een hoop zever te zijn.
Ik heb zo een wener, instapper en deze week alle dagen geweend op maandag na.
Dinsdag er mss te lang mee in de klas gebleven, geen enkel andere kindje heeft mee gehuild.
Woensdag, donderdag en vandaag hetzelfde.

Dat er andere reden zijn kan ik me wel inbeelden.

Vooral voor mij :p
Zoals met alles, is er geen theorie dat altijd en voor iedereen opgaat.

En mijn inziens geef je een mogelijk reden zelf waarom het moeilijk gaat...

Straks kleuterzwemmen en morgen kleuterturnen. "Maar" twee hobby's, maar het maakt het leven wel weer wat hectischer. Drie dagen per week moet ik mijn dochter en de twee neefjes afzetten op school, dus kan ik pas om half negen naar mijn werk vertrekken. En dan 's avonds hebben mijn vrouw en ik afwisselend ook nog een hobby of activiteit.

Op dat vlak kijk je toch wel uit naar zo'n schoolvakantie.

Als je kind hysterisch thuis komt wegens dorst begrijp ik niet echt waarom de crèche daar zo aan vasthoudt hoor. Waarschijnlijk is licht uitgedroogd zijn ook wel nadelig.
Ik vermoed dat ze in een creche en/of (kleuter) school geen rekening kunnen houden met elk speciaal prinsje of prinsesje gewoon omdat ze thuis overal hun goesting in krijgen

Oprechte vraag, maar zijn die bekers met rietjes dan beter dan flessen? De mijne dronken ook altijd uit zo'n rietjesbeker (met dik rietje), maar dat lijkt me eigenlijk hetzelfde te zijn als een fles 🤔?

Straks kleuterzwemmen en morgen kleuterturnen. "Maar" twee hobby's, maar het maakt het leven wel weer wat hectischer. Drie dagen per week moet ik mijn dochter en de twee neefjes afzetten op school, dus kan ik pas om half negen naar mijn werk vertrekken. En dan 's avonds hebben mijn vrouw en ik afwisselend ook nog een hobby of activiteit.

Op dat vlak kijk je toch wel uit naar zo'n schoolvakantie.
Daarom kiezen wij bewust voor 1 hobby (per kind) en we krijgen daar vaak commentaar op. Maar ik zou echt niet weten hoe wij dat allemaal moeten bolwerken.

Daarom kiezen wij bewust voor 1 hobby (per kind) en we krijgen daar vaak commentaar op. Maar ik zou echt niet weten hoe wij dat allemaal moeten bolwerken.
Vooral als je kind een talent blijkt te hebben en je het hele land mag gaan doorkruisen om tegen een bal te trappen. Ik begrijp dat je je kind niets in de weg wil leggen, maar ik zou toch niet willen dat het mijn hele weekend domineert.

Hier hetzelfde. Ik ben ook gewoon een introvert die af en toe rust nodig heeft. Maar het lijkt tegenwoordig de norm om zoveel mogelijk dingen te doen. Wij kiezen voor 1 hobby, liefst allebei de kinderen op dezelfde dag (bij voorkeur de zaterdagochtend 🤣.) En dat is buiten het zwemmen gerekend wat "moet". Gelukkig hebben ze beide zelf voor zwemmen gekozen!

"At the time of this post, no studies currently show that what a child drinks from (be it a cup or bottle) is linked to negative outcomes for eating, drinking, swallowing, or speech. "

Daar is nog nooit een studie naar gedaan. Er zijn studies die aantonen dat een fopspeen dat effect heeft, en dat is dan doorgetrokken naar een fles. Maar het verschil is dat de meeste kinderen urenlang een fopspeen in hebben, en slechts heel kort een fles om te drinken.
Ik heb als kind lang uit een papfles gedronken, in dien tijd bestonden al die fancy drinkbekers niet. Herinner mij nog levendig dat mijn papfles water altijd klaarstond. Een tutter ben ik nooit geweest. Ik heb perfecte tanden.

Qua fopspenen heeft onze vroedvrouw vooral de fancy ronde bollen afgeraden, deze: https://www.speenwinkel.nl/product/...ClkF6JcVmgj9LY_uvnDMBG1QVZMdDiOsaApWFEALw_wcB
Blijkbaar is daar wel wat rond te doen in de medische wereld. Ze raden platte tutjes aan die eigenlijk niet zo fancy zijn en velen dus laten links liggen:

We zijn 1 week ver in de 1e kleuterklas, en mevrouw wil al niet meer naar school gaan.
Ze had ook haar naam zelf geschreven op haar tekeningen, en vandaag kregen we van de juf al de opmerking dat zij zich niet ging bezig houden met op schrijven te focussen. Maar dat is nu eenmaal wat onze dochter interessant en leuk vindt...
Heel frustrerend om op deze leeftijd al elke dag moeten gaan uitleggen dat ze toch echt naar school moet gaan.

Ik vermoed dat ze in een creche en/of (kleuter) school geen rekening kunnen houden met elk speciaal prinsje of prinsesje gewoon omdat ze thuis overal hun goesting in krijgen
Goh, ik denk nu niet dat een crèche een tekort heeft aan flesjes en dergelijke, daarom dat ik het nogal vreemd vind, dat lijkt me geen extra moeite.

Dat is inderdaad exact wat er elke keer gebeurt. En dit al maanden. Alleen is het na de zomersluiting een gradatie erger geworden.

Onze zoon is in veel opzichten liever lui dan moe. Hij kan uit een beker drinken maar hij wilt het niet. Een fles kent hij en gaat sneller dan dat hij moeite moet doen. Hetzelfde met kauwen, heeft hij vaak geen zin in en dan blijft dat eten gewoon in zijn mond zitten tot je het er terug uit haalt.

Dat is inderdaad exact wat er elke keer gebeurt. En dit al maanden. Alleen is het na de zomersluiting een gradatie erger geworden.

Onze zoon is in veel opzichten liever lui dan moe. Hij kan uit een beker drinken maar hij wilt het niet. Een fles kent hij en gaat sneller dan dat hij moeite moet doen. Hetzelfde met kauwen, heeft hij vaak geen zin in en dan blijft dat eten gewoon in zijn mond zitten tot je het er terug uit haalt.
al met koud/warm/lauw water getest?

Hoe geven die dan melk aan een kind van 3 maand?
Ouders moeten een flesje meegeven. Van zodra de vaste voeding goed lukt wordt er overgeschakeld naar enkel nog water in de creche en vanaf 9 maanden schakelen ze over op bekers en wordt de fles terug meegegeven naar huis.
al met koud/warm/lauw water getest?
Ja, ook melk (waar hij zot van is) wilt hij niet uit een beker.

Terug
Bovenaan