Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De reden dat de dochter al twee dagen niet wil eten is duidelijk... blaasjes op de tong. Hand-voet-mondziekte, hoera. Gelukkig is ze nog vrolijk meestal, maar hoe lang ze zo blijft met enkel flessen melk valt te zien.

Hopelijk krijgen wij het niet.
Ik heb het zelf ooit gehad in de nieuwjaarsperiode. En ik vermoed ook via een van de kinderen of via de crèche toen, maar ze hebben het bij ons weten nooit gehad. Wel zo extreem besmettelijk dat huisarts mij 2 weken thuis gezet heeft. Wel het perfecte excuus om het hele nieuwjaarsgedoe aan mij te kunnen voorbij laten gaan.

Ik heb het zelf ooit gehad in de nieuwjaarsperiode. En ik vermoed ook via een van de kinderen of via de crèche toen, maar ze hebben het bij ons weten nooit gehad. Wel zo extreem besmettelijk dat huisarts mij 2 weken thuis gezet heeft. Wel het perfecte excuus om het hele nieuwjaarsgedoe aan mij te kunnen voorbij laten gaan.
Als ik het opzoek geeft het bij 80% van de kinderen geen symptomen en zouden ze daarna immuun zijn dus ik vermoed dat de meeste volwassenen immuun zijn, en anders daar de meesten ook asymptomatisch. Ik hoop alleszins dat dit voor ons ook opgaat.

Dochter mag naar de crèche als ze geen koort heeft en zich ok voelt, omdat het wel heel besmettelijk is, maar dit al dagen voor er symptomen opduiken en kennelijk ook weken erna. Men gaat er dus van uit dat ze het allemaal zitten hebben in de crèche.

Die van ons is ook weer ziek. Er loopt vuiligheid uit haar oren en ze heeft koorts. Al 2 nachten behoorlijk dramatisch qua slapen. Hopelijk is het snel over, want we zijn redelijk doodop en ook al niet helemaal fris.

Dat valt toch goed mee? Ik denk niet dat onze dochter zoveel meer sliep. We leggen die wel rond 19u-19u30 in bed, maar soms is ze nog tot 21u wakker en tot 7u slapen is zeker niet altijd de standaard geweest.
Het zal aan mij liggen maar ik vind dat hij te weinig slaapt. Hij ligt constant in zijn ogen te wrijven. Als we hem dan ‘s avonds in zijn bedje leggen ligt hij wel heel snel in slaap. Mijn probleem is denk ik vooral dat hij van 3 dutjes direct naar 1 dutje is gegaan zonder overgang. Hij wilt gewoon spelen spelen spelen.

Het zal aan mij liggen maar ik vind dat hij te weinig slaapt. Hij ligt constant in zijn ogen te wrijven. Als we hem dan ‘s avonds in zijn bedje leggen ligt hij wel heel snel in slaap. Mijn probleem is denk ik vooral dat hij van 3 dutjes direct naar 1 dutje is gegaan zonder overgang. Hij wilt gewoon spelen spelen spelen.
Als hij gewoon 's avonds snel in slaap valt is teken dat het goed zit. Prijs u gelukkig. Onze jongste wou vanaf 1 jaar al geen dutjes meer doen, maar sliep wel altijd als een roosje 's nachts en sliep direct in 's avonds.

Buisjes? Want da's een oorontsteking dan, ze heeft er misschien minder pijn van, maar kunnen er nog goed ziek van zijn.
Ja, klopt.

U gewoon u erover zetten (om het met een cliché te zeggen) en ervanuit gaan dat hij wel langer zou slapen als hij het nodig vindt. Komt wel goed. Zeker die overgangen kunnen wel wat lastiger gaan van minder dutjes.

Onze zoon heeft nu vanavond al vier keer overgegeven in zijn bedje. Alles zit in de was. Voor de rest wel gewoon vrolijk maar vanaf hij in zijn bedje ligt en hij hoest, is het prijs.

Hij houdt niets binnen, ook geen water. ☹️
Heeft onze jongste een jaar geleden ook voor gehad, bleek toen Noro virus te zijn. We hadden die dag al een afspraak bij de pediater dus dat kwam goed uit, maar ze zeiden van anders zeker naar de spoed te gaan. Heeft uiteindelijk toch 5 dagen in't ziekenhuis gelegen. Maar ze was toen maar net een half jaar.

Zitten momenteel ook met het Noro virus bij ons en de kinderen. Overgekregen van t nichtje vant weekend in centerparcs. Zoontje van 4 zondag beginnen overgeven, was de eerste keer dat de we dat meemaakten zo erg. Dochter van 2 maandagnacht en ochtend t ook te vlaggen. Nu alleen nog diarree, mr ook ni willen eten of drinken buiten haar flesje.
Alles wat ze nu wilt van eten en drinken krijgt ze, als er maar iets in ga. Deze morgen precies al wel wa beter.
Aquarius is hier dan wel altijd t eerste dat we geven vr de vochtbalans, vinden ze lekker ook dus pakken ze meestal wel.

De reden dat de dochter al twee dagen niet wil eten is duidelijk... blaasjes op de tong. Hand-voet-mondziekte, hoera. Gelukkig is ze nog vrolijk meestal, maar hoe lang ze zo blijft met enkel flessen melk valt te zien.

Hopelijk krijgen wij het niet.
Al twee nachten slecht slapen, zeker de vorige nacht had ze zowat elk uur wel een huilbui omdat die aften pijn deden. Geen hap eten, ook paracetamol geven een gevecht. De apotheek heeft een soort balsem bereid met lidocaïne om de mond mee in te strijken maar leek weinig te helpen.

Vandaag blijf ik er mee thuis en na gevecht voor Ibuprofen en die balsem heeft ze nu toch eens een kleine maaltijd vast voedsel binnen.

Hij houdt niets binnen, ook geen water. ☹️

Ohh :( ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar hier (de kinderartsen) raden ook direct aan om bij overgeven sportdrink te geven en niet water. Water zou niet goed doen, in sportdrank zit elektrolyten die het lichaam nodig heeft na overgeven. (ofzoiets). Ik geef dan altijd AA-drink.

Ohh :( ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar hier (de kinderartsen) raden ook direct aan om bij overgeven sportdrink te geven en niet water. Water zou niet goed doen, in sportdrank zit elektrolyten die het lichaam nodig heeft na overgeven. (ofzoiets). Ik geef dan altijd AA-drink.
Die sportdrank is infeite dan een beetje hetzelfde als Orale Rehydradatie-oplossing (ORS), waar je dan zelf een soort sportdrank maakt door zo'n poedertje aan water toe te voegen. Best inderdaad vrij snel beginnen geven als ze niets binnenhouden.

Komt omdat bij veel overgeven/ontlasting je de opgeloste zouten verliest, die elektrolyten dus, en die niet worden aangevuld door te eten. Die spelen een rol bij allerhande processen zoals zenuwsignalen doorsturen (denk spierfuncties) en de vochtbalans (bloeddruk, nietfunctie). Jonge kinderen zijn daar kwestbaarder voor omdat je die natuurlijk ook niet laat doen wat goed voor hen is.

Ik ben eerder voor de ORS oplossing dan voor Aquarius of AA drink voor een kindje van 1j1m. Hij heeft al twee dutjes gedaan vandaag en is nu vrolijk aan het spelen. Daarnet wel nog een beetje overgegeven. Dat is daar dan plots zonder dat je het door hebt. Blijkbaar wel wat kindjes in de creche met buikgriep.

Ik denk nu wel niet dat uw kind per se al die suiker nodig heeft die in zo ne AA drink zit. Ik heb hier ook altijd ORS liggen voor in het geval dat.

Ik denk nu wel niet dat uw kind per se al die suiker nodig heeft die in zo ne AA drink zit. Ik heb hier ook altijd ORS liggen voor in het geval dat.
ORS zit nu ook wel vol suiker denk ik hoor. De noodoplossing die ik eens las was platte cola en daar enkele lepeltjes zout bij.

Op dat moment is elke calorie waarschijnlijk ook wel ok.

ORS is uiteraard de meer verantwoorde en werkzame oplossing, maar dat smaakt zo vuil dat in zo'n geval beetjes aquarius (inderdaad een suikerdrank) vaak realistischer is om ze toch maar iets binnen te kunnen doen krijgen op jonge leeftijd.

Als het echt niet lukt om ze langere tijd iets te doen drinken, hebben wij het (toen hand mond voet ziekte) eens gedaan door telkens onder lichte dwang 5ml spuitjes met ORS oplossing te geven. Beter dat dan een katheder voor extra vocht.

Laatst bewerkt:
ORS zit echt bomvol suiker.
Uw kind kan perfect overleven op ORS alleen, dat zegt wel genoeg over de energiewaarde daarvan ;)

Ja ORS krijg ik niet verkocht aan mijn kinders, haha. De jongste is echt op minimum gewicht (bijna 3,5 jaar, 12 kilo) en bij elke keer ziekte (met overgeven) moeten wij goed opletten dat ze toch iets binnen krijgt. Dus ja, hier is het sportdrank. :unsure:

Terug
Bovenaan