Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Nog iemand bezig met "wat gaan mijn kinderen later doen/worden en hoe gaan ze met de wereld om?"

Ik stel vast dat ik mij teveel zorgen maak. Komt wss wel goed zeker?
Ik denk soms eerder van in welke wereld zal hem groot worden, met bepaalde figuren met heel veel invloed. USA en Rusland, China...

Ivm wat ze gaan later worden, kunt ze maar zo goed mogelijk naar eigen invulling opvoeden en soms bijsturen?
Ik maak me eerder zorgen over de kleinere schaal: gaat ze goede vrienden hebben of vrienden die haar naar beneden sleuren, fluitend door haar studies wandelen of gefrustreerd en ontmoedigd raken, ...
Bij mij liep dat allemaal redelijk vanzelf, maar veel daarvan is gewoon een kwestie van geluk hebben. Ook genoeg voorbeelden gezien waar ondanks goede ouders en poging tot sturing dat misliep.

We zitten nog maar in de instapklas natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ik maak me eerder zorgen over de kleinere schaal: gaat ze goede vrienden hebben of vrienden die haar naar beneden sleuren, fluitend door haar studies wandelen of gefrustreerd en ontmoedigd raken, ...

We zitten nog maar in de instapklas natuurlijk.
Als ouder heb je de verantwoordelijkheid een goede basis mee te geven en je kind op te voeden maar vanaf een bepaald moment is het leren loslaten. Als je van beginsafaan je kind héél krampachtig probeert te sturen of te dwingen in een bepaalde mal, gaat zich dat ook afstralen op je kind.

Maar ook weer: elk kind is anders en als ouder moet je vooral je eigen weg zien te vinden.

Opvoeding van kinderen is zo'n onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft en die iedereen ook beschouwd als "This is the Way".

Als ouder heb je de verantwoordelijkheid een goede basis mee te geven en je kind op te voeden maar vanaf een bepaald moment is het leren loslaten. Als je van beginsafaan je kind héél krampachtig probeert te sturen of te dwingen in een bepaalde mal, gaat zich dat ook afstralen op je kind.

Maar ook weer: elk kind is anders en als ouder moet je vooral je eigen weg zien te vinden.

Opvoeding van kinderen is zo'n onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft en die iedereen ook beschouwd als "This is the Way".
Dat loslaten is IMO ook omdat vanaf ze pakweg in het lager zitten ze niet meer 100% door jou als ouder worden gestuurd of beïnvloed, maar ook door vriendjes en *gruwel* sociale media.

Mijn vrouw komt uit een situatie waar ze als kind slaag kreeg als ze met de verkeerde kindjes omging, dat gaat veel te ver, maar de vraag is toch altijd in hoeverre je moet en kan sturen met wie er wordt omgegaan.

Dat loslaten is IMO ook omdat vanaf ze pakweg in het lager zitten ze niet meer 100% door jou als ouder worden gestuurd of beïnvloed, maar ook door vriendjes en *gruwel* sociale media.

Mijn vrouw komt uit een situatie waar ze als kind slaag kreeg als ze met de verkeerde kindjes omging, dat gaat veel te ver, maar de vraag is toch altijd in hoeverre je moet en kan sturen met wie er wordt omgegaan.
We gaan onze dochter pas een smartphone geven vanaf ze naar het middelbaar gaat, maar sociale media is ook iets wat je moeilijk kan vermijden. Wie weet komt ze nog op BeyondGaming. In Pol&Actua. :unsure:

Nog iemand bezig met "wat gaan mijn kinderen later doen/worden en hoe gaan ze met de wereld om?"

Ik stel vast dat ik mij teveel zorgen maak. Komt wss wel goed zeker?
Yup, maar dan eerder qua veiligheid.
De dag dat ze alleen op stap gaat willen gaan, zal ik weinig slapen. Mag er eigenlijk niet aan denken

Yup, maar dan eerder qua veiligheid.
De dag dat ze alleen op stap gaat willen gaan, zal ik weinig slapen. Mag er eigenlijk niet aan denken
Ik weet nog dat ik eens naar een concert ging als 16-jarige en ik had nog geen GSM doen. Tegen ons moeder zei ik dat het rond middernacht gedaan was. Helaas liep het heel erg uit en was ik pas om 3u thuis. Die was nog wakker in de zetel en was serieus pissed dat ik zo laat thuis was.

Ik denk dat ik ook wel zo ga zijn als mijn dochter voor het eerst uit gaat.

Proper moet ze ook niet thuiskomen, maar ze maakt er wel een wedstrijd van om de Vuilste Kleuter van het Jaar te worden. Het is ook niet dat we haar mooiste kleren aandoen voor school, maar we kunnen ze ook niet naar school sturen met kleren die je niet meer proper krijgt. De hele winter heeft ze stapschoenen van Decathlon aangedaan omdat die gewoon heel stevig zijn. Met gewone schoenen zijn de tippen altijd kapot omdat ze graag op handen en voeten kruipt en kat speelt.
En waarom niet? Er zit verf en weet ik veel wat op de broek die de jongste vandaag aanhad. Als zij er geen probleem van maken, waarom zou jij er dan een probleem van maken? Voor de schone ogen van de mensen?

Hoh, ik heb niet de pretentie om te denken dat mijn manier van opvoeden 'the way' is. Ik leer elke dag bij en ben ervan overtuigd dat er zaken beter/anders kunnen. Uiteraard wil ik het allerbeste, maar ik durf mezelf ook wel in vraag te stellen.

Hier een 1e kleine (zoontje) van net geen 3 maand oud. Alles gaat zeer goed voorlopig, we mogen echt niet klagen.

Gisteren nacht een nachtmerrie gehad waarbij ik & mijn vrouw ergens in een dorpje aan het wandelen waren en voorbij een bouwput kwamen waar +/- 1m water in stond. Op de bodem lag iets dat enorm veel op het lichaam van een kind leek, dus ik schiet in paniek en spring in die put om te kijken en op dat moment wordt ik wakker.
Hier was ik toch even van aangedaan. Ik lag daar in m'n bed en wou gaan kijken of alles ok was met m'n zoon, maar dacht 'och jong doe niet onnozel, het was maar een droom'. En we hebben zo'n smart sock ding dat zijn hartslag + zuurstof in het bloed meet en ons waarschuwt als er iets mis is, dus toch mezelf kunnen overtuigen om te blijven liggen.

Ok, ik val terug in slaap. Iets later begint die smart sock te roepen 'PLEASE CHECK YOUR BABY' 😵‍💫
Natuurlijk met een rotvaart naar die wieg gelopen, pak hem vast, alles was in orde.
Nadien op de app gezien dat zijn hartslag even een dip naar +/- 75 had genomen terwijl dit normaal stabiel tussen de 100-120 ligt.

Serieus beangstigend moment. Des te meer omdat:
A) dit de 1e keer is in 2-3 maand dat die sok echt een alarm geeft (regelmatig wel notificatie dat de sok niet meer goed op z'n voet hang, hij stampt die wel eens los maar dat geeft dan een ander soort waarschuwing),
en B) de combinatie met die droom vlak ervoor - wetende dat ik quasi nooit mijn dromen herinner, misschien 5x per jaar ofzo.

Nu vraag ik me af of ik onbewust op voorhand iets had opgemerkt bij mijn zoon, iets dat voorspelde dat hij die hartslag stoornis zou gaan hebben? En dat dat die droom triggerde als een soort waarschuwing voor mezelf?

Ik heb een tijdje geleden naar het audioboek 'the gift of fear' geluisterd dat gaat over hoe je brein bepaalde signalen / patronen kan detecteren zonder dat je je er bewust van bent en je daarvoor waarschuwt dmv 'onverklaarbare' angst of 'een slecht gevoel'. Wat men intuïtie noemt in feite.
Ik geloof hier zeker wel in, al kan je ook wel overdrijven en patronen gaan zien in zaken waar er in feite geen zijn en het puur over toeval gaat.

Dusja geen idee wat ik hiervan moet maken ... 🤔
In ieder geval niet goed geslapen nadien.

In hoeverre kan die sok dat accuraat meten? Aan pols of borst is dat bij een volwassene soms al wat hit or miss, kan me voorstellen dat dat hier ook zo kan zijn en je u nu misschien zorgen maakt om niets?

In hoeverre kan die sok dat accuraat meten? Aan pols of borst is dat bij een volwassene soms al wat hit or miss, kan me voorstellen dat dat hier ook zo kan zijn en je u nu misschien zorgen maakt om niets?
Mja geen idee. Op zich maak ik me niet echt zorgen dat er echt iets mis is, aangezien dit de 1e keer is en hij nadien de rest van de nacht goed geslapen heeft en vorige nacht ook, en dat het inderdaad aan die sok kan liggen. Aan zijn gedrag overdag is er ook niets op te merken.

Langs de andere kant is die samenloop met die droom terwijl ik me nooit dromen herinner wel heel toevallig, en wiegendood is nog steeds een fenomeen dat men niet kan verklaren. Een lopende theorie is dat babies in een te diepe slaap sukkelen en hier niet meer uit raken.
Mijn gedacht is dan dat ik misschien onbewust merkte dat hij minder bewoog en minder geluid maakte dan normaal? Als het dat is, is het ergens wel geruststellend dat ik dat onbewust toch opmerkte.

Als het puur toeval is is er ook niets aan de hand. Het zal die sok dan wel geweest zijn dat even slecht detecteerde.

Het lager? Hier is het nu al begonnen met beïnvloeding door klasgenootjes in de eerste kleuterklas en is ze thuis gekomen met commerciële brol als Paw Patrol en Spiderman.

@Coolguy en ik zijn een vijftal weken geleden ouders geworden van een gezond zoontje.

Meneer is eigenwijs in stuit blijven liggen en heeft daardoor bepaald dat het weer een keizersnede werd. Deze keer ben ik niet ziek geworden, maar door goede opvolging en waardes die zakten, lag ik toch nog 2 dagen eerder op de operatietafel dan gepland. Verder hou ik er enkel nog een hoge bloeddruk aan over en was het zwaarste obstakel in het herstel, de tweepersoonskamer in het ziekenhuis.

@Coolguy en ik zijn een vijftal weken geleden ouders geworden van een gezond zoontje.

Meneer is eigenwijs in stuit blijven liggen en heeft daardoor bepaald dat het weer een keizersnede werd. Deze keer ben ik niet ziek geworden, maar door goede opvolging en waardes die zakten, lag ik toch nog 2 dagen eerder op de operatietafel dan gepland. Verder hou ik er enkel nog een hoge bloeddruk aan over en was het zwaarste obstakel in het herstel, de tweepersoonskamer in het ziekenhuis.
proficiat. En ook aan coole man natuurlijk.

Proficiat!! 😍

Het lager? Hier is het nu al begonnen met beïnvloeding door klasgenootjes in de eerste kleuterklas en is ze thuis gekomen met commerciële brol als Paw Patrol en Spiderman.
Jup, dat begint gewoon vanaf dag 1.
Ik vind het compleet absurd hoe populair Spiderman is bij die jonge kleuters...

To be fair, gisteren commentaar van de juf dat de dochter niet luisterde omdat ze aan het spelen was met twee jongens, en ze die uit elkaars buurt had moeten zetten omdat er anders niets mee aan te vangen was. Dat begint goed.

To be fair, gisteren commentaar van de juf dat de dochter niet luisterde omdat ze aan het spelen was met twee jongens, en ze die uit elkaars buurt had moeten zetten omdat er anders niets mee aan te vangen was. Dat begint goed.
Begint al maar te zoeken naar ne maat om the date scène van Bad Boys 2 mee te oefenen.

Of Xander De Rycke zijn stukje over schoonzonen (Stef)

Oefenen in de spiegel op de ik maak u kapot blik als ge in de buurt komt van de dochter. En wat flexen met de spieren als ge de jongens tegenkomt.

Terug
Bovenaan