Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier zou het wel eens het laatste jaar kunnen zijn.
Schoonzus zal het aan de dochter vertellen na de Sint, 8j. Dikke kans dat ze Het dan wel zegt tegen de onze 😐

Die slaapcoach werkt echt goed. Die slak gisteren thuis aangekomen en ze heeft direct tot 7u geslapen. En dat zonder dat ik die wekker op haar kamer had gezet :unsure: .

Iemand eigenlijk een tip om het eten aan te pakken? Fruit en boterhammen gaan allemaal goed, maar avondeten is elke dag een drama. Spaghetti en pasta pesto gaat nog enigzins, maar ze eet niks van groenten. Zelfs geen puree met groenten, ook al at ze dat voorheen wel. Het begint al zodra ze vraagt wat we gaan eten. Ik wil haar wel dwingen, maar lees en merk dat dat averechts werkt.

Wij hebben er ons bij neergelegd en geven wat hij eet :/

wortelpuree als het flueel zacht gemixt is gaat soms wel, maar voor de rest heel weinig.

Iemand eigenlijk een tip om het eten aan te pakken? Fruit en boterhammen gaan allemaal goed, maar avondeten is elke dag een drama. Spaghetti en pasta pesto gaat nog enigzins, maar ze eet niks van groenten. Zelfs geen puree met groenten, ook al at ze dat voorheen wel. Het begint al zodra ze vraagt wat we gaan eten. Ik wil haar wel dwingen, maar lees en merk dat dat averechts werkt.
Hier is het heel simpel (relatief gezien natuurlijk). Vlees en patatjes gaan vlot, groenten is inderdaad een drama.
Alles ligt uitgestald op het aanrecht, maar ze krijgt een héél klein beetje vlees en een héél klein beetje patatjes zonder groentjes. Die steekt ze naar binnen in recordtempo. Erna gebleit "ik heb nog hongerrrr" --> ze moet eens proeven van de groenten. Erna doet/eet ze wat ze wil, maar ze moet wel eens geproefd hebben.
En dat werkt redelijk vlot moet ik zeggen, soms blijft het bij die ene hap, soms (zelden) vraagt ze spontaan wat groenten bij. Belangrijkste vind ik het proeven, van de rest lig ik nog niet wakker 🤷‍♂️

Wat ook wel helpt is als ik ze mee laat snijden aan de groenten (genre champignons, worteltjes,...). Uit curiositeit proeft ze meestal wel eens dan.

Wij geven soms nog een dessertje achteraf, een yoghurtje ofzo. En dat krijgen ze pas als ze alles geproefd hebben.
Wel pas het dessertje geven nadat ze klaar zijn met eten, anders blijft het bij proeven en willen ze direct dat dessertje.
En anders heb je soms het geluk dat ze de smaak wel oké vinden en blijven eten.

Hier is het heel simpel (relatief gezien natuurlijk). Vlees en patatjes gaan vlot, groenten is inderdaad een drama.
Alles ligt uitgestald op het aanrecht, maar ze krijgt een héél klein beetje vlees en een héél klein beetje patatjes zonder groentjes. Die steekt ze naar binnen in recordtempo. Erna gebleit "ik heb nog hongerrrr" --> ze moet eens proeven van de groenten. Erna doet/eet ze wat ze wil, maar ze moet wel eens geproefd hebben.
En dat werkt redelijk vlot moet ik zeggen, soms blijft het bij die ene hap, soms (zelden) vraagt ze spontaan wat groenten bij. Belangrijkste vind ik het proeven, van de rest lig ik nog niet wakker 🤷‍♂️

Wat ook wel helpt is als ik ze mee laat snijden aan de groenten (genre champignons, worteltjes,...). Uit curiositeit proeft ze meestal wel eens dan.
Dat deden wij ook. Proeven moet, maar daarna moet ze zelf beslissen of ze nog iets wilt of niet. Alleen werkt dat precies niet meer.

Hier wordt thuis het dessert gewoon bij de maaltijd gegeven. Het gebeurt dus dat ze eerst een ijsje eet en dan haar patatten.
Als je dat echter niet doet, riskeer je eentje te hebben die niet eet en énkel het dessert eet...

Hier wordt thuis het dessert gewoon bij de maaltijd gegeven. Het gebeurt dus dat ze eerst een ijsje eet en dan haar patatten.
Als je dat echter niet doet, riskeer je eentje te hebben die niet eet en énkel het dessert eet...
Tenzij bij officiële etentjes (en dan nog niet altijd) is er bij de gewone maaltijden in feite gewoon geen dessert in mijn omgeving, dus we gaan dat ook niet introduceren eigenlijk.

Bij sommige schoolmaaltijden wordt dat waarschijnlijk wel gedaan (waarom?) dus we zullen er wat later sowieso ook moeten mee leren omgaan waarschijnlijk 🙂

Het doet mij wat denken aan kennissen die problemen hadden om hun kind nog achterwaarts in de autostoel te zetten 'want hij wil niet, hij wil enkel nog voorwaarts'.
Wel ja, als je de optie niet introduceert, dan schept het probleem zich niet hé 🙂
Maar bij eten is dat al wat moeilijker uiteraard, omdat het elders wel geïntroduceerd wordt.

Thuis niet de gewoonte van dessert te eten. Wel koekjes en fruit als tussendoortje. Als er niet genoeg aan tafel gegeten wordt, dan krijgt ze gewoon niets of een boterham met smeerkaas (nog niet moeten smeren) als tussendoortje.

We gaan ook wekelijks bij elk grootouderpaar eten en daar is er wel zoetigheid na de hoofdmaaltijd. En als daar niet goed van gegeten wordt, mag ze niets van de zoetigheid nemen want ze had toch geen honger. 🤷🏻‍♀️

Thuis niet de gewoonte van dessert te eten. Wel koekjes en fruit als tussendoortje. Als er niet genoeg aan tafel gegeten wordt, dan krijgt ze gewoon niets of een boterham met smeerkaas (nog niet moeten smeren) als tussendoortje.

We gaan ook wekelijks bij elk grootouderpaar eten en daar is er wel zoetigheid na de hoofdmaaltijd. En als daar niet goed van gegeten wordt, mag ze niets van de zoetigheid nemen want ze had toch geen honger. 🤷🏻‍♀️
Ja, hier thuis is het ook nooit echt dessert, maar het gebeurt al eens dat we een ijsje beloofd hebben overdag, en dat ze dit dan tijdens avondeten eet (en soms laat ze dat dan half liggen ook...)

Bij grootouders wel al een paar keer moeten "uitvliegen". Dan vraagt ze bvb een appel en dan komen de grootouders af met "ja maar, sebiet komt er nog iets lekkers he!"

Ik maak dat allemaal niet zo moeilijk, eten wanneer het etenstijd is en wat de pot schaft. En je wordt niet gedwongen om te eten maar als je niet eet en dan een uur later honger hebt.. pech. Geen hele dag chaos in de keuken en op de tafels. Maar dat is eigenlijk nooit een probleem want ze weten dat

Amai, blijkbaar kunnen kinderen enkel leren eten als er een kilo eieren onder hun gat gelegd worden...

For example, offer an array of bite-sized portions arranged in a row — maybe an assortment of cooked macaroni, cannellini beans, steamed broccoli florets and soft, diced peaches.

:rofl:

Pushing kids to eat food they don't want could make them rebellious and decide not to eat it at all.

Oké, dan eten ze niet he. Zo moeilijk is dat niet. We zijn geen catering service, eten wat de pot schaft.

Bord leeg eten wordt hier niet gepushed, tenzij ze direct nadat ze "klaar" zijn, komen vragen voor een joghurt terwijl hun bord niet leeg is. Eet dan maar wat meer van uw bord eerst. We pushen wel om wat meer groentjes of vlees te eten als er weinig tot niets van gegeten werd. Geld groeit ons ook niet op de rug.
Mama hier is iets te tolerant wat snacken tussen de maaltijden betreft, maar bon, niet het einde van de wereld. Ze is er wel al op gebeterd, vroeger liet ze ook toe dat ze niets aten tijden de lunch en dan 20 minuten later koekjes en andere snackjes mochten eten, want ahja, ge kunt ze toch geen honger laten lijden... Gelukkig komt dat al een stuk minder voor.

Wij gebruiken ook wel het redmiddel 'ketchup'. Maar dan moet ze bvb al een deeltje van haar bord eerst opeten. Maar over het algemeen mogen we echt niet klagen en hebben wij geen slechte eter.

Broer heeft al laten merken veel kieskeuriger te zijn.

Het "dessert" is hier meestal een stukje chocolade in plaats van een chocomousse of pudding, maar de voorwaarde is wel dat ze haar bord leeg eet. Anders is het niets of in extremis een stukje fruit.

Het is hier haast nooit dessert. Dochter is al niet zo'n zoetekauw. Dat helpt natuurlijk. 'S Avonds eet ze in het weekend gewoon mee. Door de dag is dat op verschillende uren. Wat helemaal prima is.

Terug
Bovenaan