Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Liever avondrush dan ochtendrush, amai.
's morgens cava eigenlijk, da's: samen eten, aankleden en dan vertrekken. Die twee oudsten zijn dat gewoon.
Al was het vandaag wel een uitdaging: de jongste heeft eerst m'n hemd ondergekotst (wat pap die terug kwam) waardoor ik me moest omkleden. En dan daarna besloot ze om tijdens het verpamperen nog eens een tweede lading te lossen op het verzorgingskussen.

Over bedtijd, de twee oudsten (3 jaar en 9 maand & 1 jaar en 9 maand) liggen momenteel op één kamer en gaan samen slapen. Da's rond 19u30, daar zit wat speling op: soms is dat 10 minuten later, soms 10 vroeger. De jongste (net geen 6 maand) eet nog een papje rond 22u en gaat dan het bed in. Worden tussen 7u en 7u30 wakker.

Vandaag toch een eerste keer een zwaar moment gehad in de zwangerschap van mijn vriendin.
Ze had al van vrijdag bij de vroedvrouw wat last van een (te) hoge bloeddruk, begon ze in het weekend nog wat mottig te worden. Daar hadden we het dus allebei niet op.

Vandaag ging ze naar ziekenhuis voor een controle, uiteindelijk heeft ze er van 8u30 - 14u gelegen. Volgens de dokter redelijk veel geluk gehad want ze had alle symptomen voor een zwangerschapsvergiftiging. Ze heeft nu medicatie mee gekregen voor vooral haar bloeddruk wat terug naar beneden te krijgen en ze moet nu rusten, iets wat voor haar heel moeilijk is.

Ik moet zeggen dat het toch zwaarder was dan ik had verwacht. Ik mocht niet mee naar het ziekenhuis, dus alles wat proberen te volgen vanop het werk. Ik heb toch al minder stressvolle dagen gehad. Ik denk dat zowel mijn vriendin als ik blij zullen zijn als het kind er is. Dit was het eerste echt zware punt van de zwangerschap voor haar, maar daarbuiten heeft ze toch ook al vaak laten vallen dat ze niet magisch vindt aan zwanger zijn :p

Vandaag toch een eerste keer een zwaar moment gehad in de zwangerschap van mijn vriendin.
Ze had al van vrijdag bij de vroedvrouw wat last van een (te) hoge bloeddruk, begon ze in het weekend nog wat mottig te worden. Daar hadden we het dus allebei niet op.

Vandaag ging ze naar ziekenhuis voor een controle, uiteindelijk heeft ze er van 8u30 - 14u gelegen. Volgens de dokter redelijk veel geluk gehad want ze had alle symptomen voor een zwangerschapsvergiftiging. Ze heeft nu medicatie mee gekregen voor vooral haar bloeddruk wat terug naar beneden te krijgen en ze moet nu rusten, iets wat voor haar heel moeilijk is.

Ik moet zeggen dat het toch zwaarder was dan ik had verwacht. Ik mocht niet mee naar het ziekenhuis, dus alles wat proberen te volgen vanop het werk. Ik heb toch al minder stressvolle dagen gehad. Ik denk dat zowel mijn vriendin als ik blij zullen zijn als het kind er is. Dit was het eerste echt zware punt van de zwangerschap voor haar, maar daarbuiten heeft ze toch ook al vaak laten vallen dat ze niet magisch vindt aan zwanger zijn :p
Dan zijn de maatregelen recent toch veel strenger geworden. Ik ben nog steeds meegemogen, enkel nu bij de kinderarts (dus na de geboorte) mocht er maar 1 begeleider mee.

Dan zijn de maatregelen recent toch veel strenger geworden. Ik ben nog steeds meegemogen, enkel nu bij de kinderarts (dus na de geboorte) mocht er maar 1 begeleider mee.
Ik mag mee op de "speciale" echo's, wat inhoudt de 1ste keer, rond 12 weken, 20 weken, 32weken en bij de bevalling.

Zwanger zijn was ook niet naar de zin van mijn vrouw en die wil zelfs niet beginnen aan een tweede. Begrijpelijk hé. Je hele hormonenhuishouding ligt overhoop, alles groeit en zwelt en doet pijn, je slaapt amper, je mag niet alles eten, die baby schopt te pas en te onpas tegen je ribben en blaas, ... Maar er is die hardnekkige mythe dat zwanger zijn en baby's krijgen één en al roze wolk is. Wijk je daar van af, dan krijg je vaak giftige reacties en dat vaak van vrouwen.

Zwanger zijn was ook niet naar de zin van mijn vrouw en die wil zelfs niet beginnen aan een tweede. Begrijpelijk hé. Je hele hormonenhuishouding ligt overhoop, alles groeit en zwelt en doet pijn, je slaapt amper, je mag niet alles eten, die baby schopt te pas en te onpas tegen je ribben en blaas, ... Maar er is die hardnekkige mythe dat zwanger zijn en baby's krijgen één en al roze wolk is. Wijk je daar van af, dan krijg je vaak giftige reacties en dat vaak van vrouwen.
Ik heb eigenlijk nauwelijks gemene reacties gehad, ne keer of 2 "zwanger zijn is geen ziekte he!" maar de rest was gelukkig heel meelevend!

Ik heb 17 weken dag en nacht gekotst en vanaf week 30 zo goed als platte rust vanwege harde buiken, bekken instabiliteit,... Scheelt natuurlijk dat je onder die omstandigheden geen andere keuze hebt dan u sociaal compleet te isoleren 🤣

Goh ja, ik weet dat Linde Merckpoel dat heeft aangekaart en die heeft toen toch een redelijk grote shitstorm over zich heen gekregen. Vind het allemaal nogal erg, zoals je zelf zegt wordt wel het volledig lichaam van de vrouw overhoop gesmeten.

Geen americain, sushi of wijn. Langste 9 maanden ever, lijken me dat.

Americain was ook het eerste wat die thuis wou hebben :D
Ik lust dat wel niet, dus dat kwam goed uit gedurende al die maanden!

Ons zoontje is bijna 9 maand (midden in eerste lockdown geboren). Hij sliep na 2-3 maand vlot door tot aan 7 maand. Vanaf dan was het elke avond anderhalf uur miserie om hem in zen bed te krijgen en ‘s nachts tot 5 keer opstaan.

Hij heeft dan een 3-tal weken terug de windpokken gehad en sinds hij daarvan genezen is zijn alle slaap problemen als bij donderslag verdwenen. Hij slaapt meestal binnen 10 min terwijl ik wat aan het voorlezen ben en wordt nog 1 keer wakker van de honger rond 23u. ZALIG

Nog enkele vraagjes:

- hij heeft nog geen tandjes, is dat normaal?

- sinds 6 maand krabt hij zichzelf enorm als hij moe is. Hij is intussen handig genoeg om zijn krabwanten zelf uit te trekken. Dikwijls komt hij zwaar gehavend toe in de creche dat ik bang ben dat ze gaan denken dat ik mn baby mishandel 😫. Wanneer gaat dat over?

- hij kan vlot alleen zitten en rond zen as draaien maar kruipen zit er niet in. Hij probeert het soms wel maar probeert het puur op z’n armen te doen en dat is te zwaar. Kan ik hem helpen?

- wat geven jullie aan een baby van 9 maand om wat gevuld te zijn ‘s avonds? Hij is allergisch aan koemelk en zijn rijstmelk verteerd erg snel. Ik experimenteer nu met havermout + rijstmelk, een soyapudding, papje van fijngesneden boterham met melk, geplette koekjes,..

Ons zoontje is bijna 9 maand (midden in eerste lockdown geboren). Hij sliep na 2-3 maand vlot door tot aan 7 maand. Vanaf dan was het elke avond anderhalf uur miserie om hem in zen bed te krijgen en ‘s nachts tot 5 keer opstaan.

Hij heeft dan een 3-tal weken terug de windpokken gehad en sinds hij daarvan genezen is zijn alle slaap problemen als bij donderslag verdwenen. Hij slaapt meestal binnen 10 min terwijl ik wat aan het voorlezen ben en wordt nog 1 keer wakker van de honger rond 23u. ZALIG

Nog enkele vraagjes:

- sinds 6 maand krabt hij zichzelf enorm als hij moe is. Hij is intussen handig genoeg om zijn krabwanten zelf uit te trekken. Dikwijls komt hij zwaar gehavend toe in de creche dat ik bang ben dat ze gaan denken dat ik mn baby mishandel 😫. Wanneer gaat dat over?

- hij kan vlot alleen zitten en rond zen as draaien maar kruipen zit er niet in. Hij probeert het soms wel maar probeert het puur op z’n armen te doen en dat is te zwaar. Kan ik hem helpen?

- wat geven jullie aan een baby van 9 maand om wat gevuld te zijn ‘s avonds? Hij is allergisch aan koemelk en zijn rijstmelk verteerd erg snel. Ik experimenteer nu met havermout + rijstmelk, een soyapudding, papje van fijngesneden boterham met melk, geplette koekjes,..

- onze dochter is ook 9 maanden (geboren begin april) en heeft nog geen tandjes, mijn zoontje kreeg ze door op 8 maanden. Dus nee, ge moet u geen zorgen maken. Ik ken er die er krijgen op 6 maanden maar ook op 12 maanden
- nagels knippen? Je hebt dit wss al wel gedaan maar die baby nagels groeien enorm snel vind ik
- dochter kan zelfs nog niet te goei alleen zitten laat staan kruipen, dat komt van zelf. Mijn zoontje heeft nooit gekropen, enkel poepschuiven
- hier kan ik niet met helpen, mss meer geven? Mijn dochter drinkt eet fruitpap tss 16u en 16u30 en drinkt rond 21u30 een 240 ml en dan is die
verzadigd en houdt ze het vol tot 8u30.

Maar echt melk geven aan een baby is pas vanaf 1j dacht ik? Ge bedoelt (rijst)poeder + water veronderstel ik?

Maar echt melk geven aan een baby is pas vanaf 1j dacht ik? Ge bedoelt (rijst)poeder + water veronderstel ik?

Nee, hij drinkt nu een echte aangepaste complete babymelk uit ee apptheek op basis van rijst. Dus zeker niet te vergelijken met gewone rijstmelk uit de supermarkt.
Die melk gebruiken we ook als basis om papjes te maken.

Nog enkele vraagjes:

1. Hij zal ze wel krijgen ;)
2. Vroeger in bed steken? En nagels worden hier wekelijks geknipt.
3. Veel op de buik leggen, ik legde de onze op een borstvoedingskussen van oksels tot buik. De onze kon aan 1j enkel kontschuiven, vond kind en gezin ook maar "problematisch". Liep aan 18 maanden los en begon daarna pas te kruipen 😆
4. Granenmeelpapje ipv melk en ik gaf vaak nog een droomvoeding als ik ging slapen. Dus letterlijk de speen in de mond steken terwijl ze sliep (laten liggen, niet uithalen) en in haar slaap slobberde die de fles leeg.
Eens bespreken of je als laatste fles geen geitenmelk kan geven bvb? Verkopen ze in Albert Heijn in de koelkast bvb.

Als mijn 2de mijn eerste was geweest...

En waarschijnlijk al gemeld hier..
Het boek: "Oei ik groei" was wel leuk bij de eerste.
Als hij eens ´moeilijk` deed, dat boek ff in kijken en je wist wat er aan de hand was

Nog enkele vraagjes:

Gho K&G... Het minste dat afwijkend is, is het paniek. Ons dochtertje was ook een poepschuiver, kroop niet. Zijn we ook naar een kinesist moeten gaan want ja, ze kruipt niet. Na twee sessies; 'Mevrouw, meneer, uw dochter geraakt er wel, gene paniek'. Ok, dat was dat dus gewoon laten poepschuiven. Toen ze 15 maand was begon ze af en toe te kruipen en een maand later begon ze zelfstandig te lopen. Niet aarzelend, maar echt lange afstanden en zonder te vallen. Ze kon al stappen, maar dat was steeds vasthouden aan de hand van papa of mama.

Ieder kind is anders, onze dochter was snel met de fijne dingen, fijne motoriek, cognitief,... maar met de grovere motoriek is ze iets minder snel. Het is makkelijk gezegd, maar je moet je kop niet te zot laten maken door K&G en door constant te vergelijken met andere kinderen. Heb dat ook moeten leren. ;) En soms is het nog moeilijk om dat niet (te) vaak te doen.

Terug
Bovenaan