Tom Vandendriessche: huisideoloog die VB-lijnen uitzet

Ik vraag me af wie hier nu uit de lucht komt vallen. Vlaams belang probeert met Tom Van Grieken al jaren een meer salonfähig imago op te bouwen, maar onderhuids is dat gewoon nog dezelfde partij als 5 jaar geleden, als 10 jaar geleden, en zelfs als 20 jaar geleden.

Vlaams belang spreekt zich niet uit, of heel behoedzaam uit, over holebirechten, abortus etc in hun programma. Maar als er doorgevraagd wordt tijdens de debatten dan blijkt dat ze nog steeds oerconservatief zijn op dat gebied. Enkel halen ze die oerconservatieve standpunten uit hun programma omdat ze daarmee meer kiezers zouden afstoten dan aantrekken.

Heeft Tanguy Veys trouwens een appeltje te schillen met zijn vroegere kameraden? 20 jaar geleden de vurigste pleitbezorger van het VB in het Gentse studentenleven...hoewel hij toen zelf al geen student meer was.
Natuurlijk komt er misschien niemand uit de lucht vallen, maar zullen er vast wel mensen zijn die schrikken dat dié vleugel binnen het VB nog altijd zo substantieel is. En dat is toch voldoende om er stukken aan te wijden? Als zij al hun zendtijd mogen gebruiken om te laten zien hoe "proper" ze geworden zijn, mag journalistiek laten zien dat dat niet het volledige verhaal is.

En België is groter dan Gent, ik heb in m'n hele leven nog niet van Tanguy Veys gehoord, noch van Tom Vandendriessche of die Ortwig. Dus het blijft toch nuttig dat zulke dingen ook belicht worden.

Interview met lezerspanel HLN met Van Grieken ... dat is de bange blanke man ten voeten uit. Bang van de islam, weeral. Die fixatie op moslims is ook een van de redenen dat ik ben weggestapt van die "scène".

"Een hoofddoek toelaten eindigt met een boerka". Euh. Nee? Een boerka is dan nog iets typisch Afghaans.

Die hebben veel potentieel bij allochtone kiezers, denk ik. Maar met die fixatie op moslims zijn ze die kwijt. Terwijl VB en moslims op ethisch vlak elkaar wel tegemoet komen.

Nu duiken er ook al foto's op in de pers, dankzij Apache. Van Ortwin Depoortere, nationaal secretaris en lid van het twaalfkoppig partijbestuur.

Niet alleen Depoortere flirt(te) trouwens met het fascisme.

En toch zitten er op dit forum blijkbaar 51 mensen die van plan zijn deze mensen hun steun te verlenen. Geen idee meer wat ik daarvan moet denken.
Ik denk dat ipv te gaan vingerwijzen we eens niet moeten nadenken of die 51 mensen eigenlijk wel weten op wie of wat ze stemmen.

Interview met lezerspanel HLN met Van Grieken ... dat is de bange blanke man ten voeten uit. Bang van de islam, weeral. Die fixatie op moslims is ook een van de redenen dat ik ben weggestapt van die "scène".

"Een hoofddoek toelaten eindigt met een boerka". Euh. Nee? Een boerka is dan nog iets typisch Afghaans.

Die hebben veel potentieel bij allochtone kiezers, denk ik. Maar met die fixatie op moslims zijn ze die kwijt. Terwijl VB en moslims op ethisch vlak elkaar wel tegemoet komen.
Niet enkel op etisch vlak. Op gebied van vrouwenrechten, holebi, transgenders.... komen ze toch ook wel erg goed overeen.

Ik denk dat ipv te gaan vingerwijzen we eens niet moeten nadenken of die 51 mensen eigenlijk wel weten op wie of wat ze stemmen.
We moeten af van het idee dat het individuele stemproces en welafgewogen beslissing is waarbij de kiezer een partij kiest vanwege het geheel van een programma. Er zijn ook one-issuekiezers die kiezen voor een partij die veiligheid, klimaat of koopkracht als speerpunt neemt.

En toch zitten er op dit forum blijkbaar 51 mensen die van plan zijn deze mensen hun steun te verlenen. Geen idee meer wat ik daarvan moet denken.

Het vingerwijzen werkt al meer dan 30 jaar niet; wat doet je denken dat het nu wel zou werken?

Het vingerwijzen werkt al meer dan 30 jaar niet; wat doet je denken dat het nu wel zou werken?
Politici kunnen dat beter niet doen maar ik ben hier niet om campagne te voeren, noch om mensen die flirten met fascistisch gedachtegoed te knuffelen, wat hun reden ook moge zijn.

Politici kunnen dat beter niet doen maar ik ben hier niet om campagne te voeren, noch om mensen die flirten met fascistisch gedachtegoed te knuffelen, wat hun reden ook moge zijn.

Ik zeg niet dat je wie dan ook moet knuffelen.
Alleen maak je identiek dezelfde fout als al die politici die nu ook over elkaar struikelen om fascisme, racisme en what not te roepen. Het heeft geen impact en het maakt geen indruk; praat eens met die stemmers ipv een guilt trip te proberen, het zal wellicht al meer impact hebben.

praat eens met die stemmers ipv een guilt trip te proberen, het zal wellicht al meer impact hebben.
Van alle misvattingen die Vlaams Belangers hebben, is het idee dat ze 'niet begrepen worden' waarschijnlijk het grootste. De redenen dat mensen op VB stemmen zijn vrij goed gekend, het is alleen dat die meestal zo banaal zijn of zo'n duidelijk niet-racistisch alternatief hebben, dat het erg moeilijk is om er begrip voor te hebben.

Van alle misvattingen die Vlaams Belangers hebben, is het idee dat ze 'niet begrepen worden' waarschijnlijk het grootste. De redenen dat mensen op VB stemmen zijn vrij goed gekend, het is alleen dat die meestal zo banaal zijn of zo'n duidelijk niet-racistisch alternatief hebben, dat het erg moeilijk is om er begrip voor te hebben.

De eerste VB-stemmer waar ik mee praat die "zich niet begrepen voelt", die moet ik nog tegenkomen eerlijk gezegd.

Ik zeg niet dat je wie dan ook moet knuffelen.
Alleen maak je identiek dezelfde fout als al die politici die nu ook over elkaar struikelen om fascisme, racisme en what not te roepen. Het heeft geen impact en het maakt geen indruk; praat eens met die stemmers ipv een guilt trip te proberen, het zal wellicht al meer impact hebben.
Ik heb politici na een verkiezing al al te vaak horen zeggen "we moeten beter luisteren naar de mensen". Nee, je moet zelf je eigen positieve verhaal kunnen brengen en uitvoeren. En als iemand die zelf is opgegroeid in een Vlaams Belang milieu en familie heb ik al meer gepraat, geluisterd en gediscussieerd met Vlaams Belang stemmers dan me lief is. Zij halen soms inderdaad legitieme problemen aan, zeker op socio-economisch vlak, maar qua oplossingen? Nee, daar moeten we echt de inspiratie niet gaan halen.

Ik heb politici na een verkiezing al al te vaak horen zeggen "we moeten beter luisteren naar de mensen". Nee, je moet zelf je eigen positieve verhaal kunnen brengen en uitvoeren. En als iemand die zelf is opgegroeid in een Vlaams Belang milieu en familie heb ik al meer gepraat, geluisterd en gediscussieerd met Vlaams Belang stemmers dan me lief is. Zij halen soms inderdaad legitieme problemen aan, zeker op socio-economisch vlak, maar qua oplossingen? Nee, daar moeten we echt de inspiratie niet gaan halen.
Ik heb nu 3 afleveringen van het conclaaf gezien en ik zag vooral gebash op VB (Niet onterecht natuurlijk), maar weinig opwerpen van eigen standpunten.

Andere zijn al aan het praten over coalities of postjes.
De Croo had dan wel wat programmapunten (die zowat loodrecht staan op wat ze de voorbije 4j gedaan hebben)

Ik heb politici na een verkiezing al al te vaak horen zeggen "we moeten beter luisteren naar de mensen". Nee, je moet zelf je eigen positieve verhaal kunnen brengen en uitvoeren.

Even los van het fluffy bunny gehalte van "een positief verhaal": de campagne is ver klaar, hoeveel partijen heb jij echt een eigen verhaal zien brengen?
In 9 van de 10 gevallen beperken ze zich allemaal tot "anderen (heel) slecht, wij super-goed, stem op ons". Gooi daar nog een sausje "kijk niet naar wat we deden, kijk naar wat we zeggen" overheen voor de Vivaldisten, en je hebt zowat 99% van de huidige campagne.

Dat zijn net die fouten die ze maakten, die ze blijven maken en die het VB in een koninklijke hangzetel naar steeds meer winst gaan stuwen.

En als iemand die zelf is opgegroeid in een Vlaams Belang milieu en familie heb ik al meer gepraat, geluisterd en gediscussieerd met Vlaams Belang stemmers dan me lief is. Zij halen soms inderdaad legitieme problemen aan, zeker op socio-economisch vlak, maar qua oplossingen? Nee, daar moeten we echt de inspiratie niet gaan halen.

Dat is wat de voorbije 30 jaar al gebeurt, zonder impact. Madness: doing the same thing over and over again, and expecting a different outcome. Meer dan tijd om de madness eens achterwege te laten (alleen al daarom zou je hopen dat ze ver boven de 30% uitkomen - Belgische politiek heeft echt wel eens een stevige reset nodig), maar ik ben reëel genoeg om te beseffen dat dat nog niet zal gebeuren.

Vlaams Belang aan de macht laten is natuurlijk niet gewoon een stevige reset, dat is alsof je met een sloophamer je PC probeert te herstellen omdat hij te traag opstart, en ondertussen met die hamer nog een paar huisgenoten een paar slagen toedient.

Madness inderdaad als je terugdenkt aan ongeveer 80 jaar geleden toen de geallieerden zich klaarmaakten om de stranden van Normandië te bestormen en ons te bevrijden van de vorige keer dat fascisten hier aan de macht waren.

Stemmen op het VB als een anti-systeemstem en "strategische" stem kan ik wel begrijpen. Ik heb hier al eerder gehoord dat je daarmee het Armageddon afkondigt en dat alle rechten worden teruggedraaid en we richting Holocaust 2.0 gaan, maar als we realistisch zijn gaat geen enkele partij daarmee samenwerken. N-VA met BDW heeft de deur gesloten voor zo'n samenwerking. Dus een stem op het VB is vooral een signaal eerder dan een stem voor het programma van het VB.

Dus ik geloof echt niet dat het VB dit jaar aan de macht zal geraken. Geen enkele partij zet de deur op een kier, tenzij BDW in een zeer onwaarschijnlijke couppoging opzij wordt geduwd door de rechtse fractie van N-VA maar ik ken de interne dynamiek op dat vlak niet goed genoeg. Met een "schamele" 20% gaat BDW niet aftreden.

Wat ik wél zie gebeuren met een forse steiging van het VB is dat ze door hun electorale gewicht meer gaan wegen op het beleid.

Vooralsnog wil ik hier nog even zeggen: voor federaal neig ik naar N-VA om Vivaldi II te vermijden. Vlaams weet ik het eerlijk gezegd nog niet. Voor de Europese verkiezingen kan VOLT misschien nog een vorm van "gewetensstem" zijn. Europa moet politiek sterker worden en op eigen benen staan. Als Trump in november wordt verkozen is dat belangrijker dan ooit.

Dat is wat de voorbije 30 jaar al gebeurt, zonder impact. Madness: doing the same thing over and over again, and expecting a different outcome.

Vlaams belang schommelt nochtans al 30 jaar in resultaat hoor. Je wil je enkel hun verkiezingsoverwinningen herinneren maar ze hebben ook al een paar keer serieus zetels verloren.
Maar bon, dat past minder in zo’n pathetische klaagzang natuurlijk.

Stemmen op het VB als een anti-systeemstem en "strategische" stem kan ik wel begrijpen. Ik heb hier al eerder gehoord dat je daarmee het Armageddon afkondigt en dat alle rechten worden teruggedraaid en we richting Holocaust 2.0 gaan, maar als we realistisch zijn gaat geen enkele partij daarmee samenwerken. N-VA met BDW heeft de deur gesloten voor zo'n samenwerking. Dus een stem op het VB is vooral een signaal eerder dan een stem voor het programma van het VB.

Dus ik geloof echt niet dat het VB dit jaar aan de macht zal geraken. Geen enkele partij zet de deur op een kier, tenzij BDW in een zeer onwaarschijnlijke couppoging opzij wordt geduwd door de rechtse fractie van N-VA maar ik ken de interne dynamiek op dat vlak niet goed genoeg. Met een "schamele" 20% gaat BDW niet aftreden.

Wat ik wél zie gebeuren met een forse steiging van het VB is dat ze door hun electorale gewicht meer gaan wegen op het beleid.

Vooralsnog wil ik hier nog even zeggen: voor federaal neig ik naar N-VA om Vivaldi II te vermijden. Vlaams weet ik het eerlijk gezegd nog niet. Voor de Europese verkiezingen kan VOLT misschien nog een vorm van "gewetensstem" zijn. Europa moet politiek sterker worden en op eigen benen staan. Als Trump in november wordt verkozen is dat belangrijker dan ooit.

De politiek functioneert niet zoals de mensen zouden hopen (met onrealistische verwachtingen) of voor sommigen volstaat het al een parkeerboete te veel te krijgen -> proteststem op VB -> democratische partijen moeten beleid gaan voeren binnen een veel smallere marge want je moet een meerderheid vormen op 100 terwijl er bv. slechts 65 stemmen naar niet-fascisten/communisten gaan -> politiek begint effectief vierkant te draaien -> nog meer (échte) reden voor sommigen om foertstemmen op fascisten/communisten uit te brengen... een vicieuze en destructieve cirkel.

Traditionele partijen hebben uiteraard ook boter op het hoofd, maar het hele gegeven hoe genormaliseerd het geworden is voor mensen om uit te komen om op figuren zoals de heer Vandendriessche te stemmen, gaat er bij mij eigenlijk niet in. Dat zijn dan vaak dezelfde mensen die beschuldigend naar de democratische politiek wijzen wanneer ze daar de kantjes ervanaf lopen: alles van fraude tot luchtgitaar spelen... maar 't gaat er bij mij niet in hoe de oplossing zou zijn voor nog iets erger te stemmen.

De politiek functioneert niet zoals de mensen zouden hopen (met onrealistische verwachtingen) of voor sommigen volstaat het al een parkeerboete te veel te krijgen -> proteststem op VB -> democratische partijen moeten beleid gaan voeren binnen een veel smallere marge want je moet een meerderheid vormen op 100 terwijl er bv. slechts 65 stemmen naar niet-fascisten/communisten gaan -> politiek begint effectief vierkant te draaien -> nog meer (échte) reden voor sommigen om foertstemmen op fascisten/communisten uit te brengen... een vicieuze en destructieve cirkel.

Traditionele partijen hebben uiteraard ook boter op het hoofd, maar het hele gegeven hoe genormaliseerd het geworden is voor mensen om uit te komen om op figuren zoals de heer Vandendriessche te stemmen, gaat er bij mij eigenlijk niet in. Dat zijn dan vaak dezelfde mensen die beschuldigend naar de democratische politiek wijzen wanneer ze daar de kantjes ervanaf lopen: alles van fraude tot luchtgitaar spelen... maar 't gaat er bij mij niet in hoe de oplossing zou zijn voor nog iets erger te stemmen.
De Vivaldi-regering en bij uitbreiding de ganse politiek was de afgelopen tijd niet bepaald het toonbeeld van voorbeeldige politici die veel vertrouwen uitstralen. Als deze zondag een Zwarte Zondag wordt, is dat voor een deel ook aan de politiek te wijten.

Je zou denken dat mensen die uitkomen voor wat ze stemmen zonder vrees voor represailles een tegen is van een gezonde maatschappij en democratie.

Als ik een peiling van De morgen erbij neem:
VB 26,8
NVA 20,6
Vooruit 14,3
CD&V 12,2
VLD 8,2
PVDA 8,9
Groen 6,6

NVA + Vooruit + CD&V + VLD = 55,3% (geen idee hoe de verhouding in zetels is)
VB 26,8%; andere peilingen geven ook 28%

Hypothetisch natuurlijk, maar er moet niet veel gebeuren/verschuiven richting VB of PVDA om de NVA (en de rest ook eigenlijk) in een moeilijk parket te brengen hé
Als men dan moet gaan kiezen tussen PVDA (&groen) erbij te nemen of het VB.

Terug
Bovenaan