Vlaams Belang aan de macht laten is natuurlijk niet gewoon een stevige reset, dat is alsof je met een sloophamer je PC probeert te herstellen omdat hij te traag opstart, en ondertussen met die hamer nog een paar huisgenoten een paar slagen toedient.
Madness inderdaad als je terugdenkt aan ongeveer 80 jaar geleden toen de geallieerden zich klaarmaakten om de stranden van Normandië te bestormen en ons te bevrijden van de vorige keer dat fascisten hier aan de macht waren.
Heerlijk dramatische stropoppen hoor, maar ze zijn ook niet meer dan dat. Als je dan toch de vergelijking wil maken en parallellen wil trekken, vergeet dan ook niet de politieke & maatschappelijke context post Versailles mee in rekening te brengen, de realiteit van regeringsvormingen in het interbellum Duitsland en de wetgevende realiteiten die zich in de achtergrond daar afspeelden versus diegenen in het huidige België/Europa. Of kijk dan al eens naar de fundamentele verschillen tussen NSDAP en VB vandaag.
Maar los daarvan: durf je al eens over de stropop zetten dat wat daar staat het equivalent is van het VB aan de absolute macht te brengen om van daaruit een reset te bewerkstelligen. Strategisch gezien zou dat, voor alle kanten, al geen goede zet zijn, tactisch gezien heb je als niet-VB nog ample time om het niet tot dat punt ete laten komen. Of je laat de democratie zijn werk doen, je laat hen groeien en je brnegt hen tot het punt dat zij de ultieme reset kunnen uitvoeren, maar dan heb je het als maatschappij domweg aan jezelf te verwijten.
Vlaams belang schommelt nochtans al 30 jaar in resultaat hoor. Je wil je enkel hun verkiezingsoverwinningen herinneren maar ze hebben ook al een paar keer serieus zetels verloren.
Maar bon, dat past minder in zo’n pathetische klaagzang natuurlijk.
Waarom zou ik me deze of gene overwinning enkel maar willen herinneren? Dat ik geen VB-stemmer ben, is al wel langer duidelijk, so what's in it for me dat ik alleen maar hun overwinning wil zien? Waarom zou ik een klaagzang willen voeren over een partij die de mijne geeneens is? Of projecteer je maar, om toch maar niet op inhoud te moeten ingaan, door me weg te trachten zetten als één van die zovele "domme VB-stemmers"?
Voor mij zijn ze niet meer of niet minder dan een drukkingsmiddel om die politieke reset te bewerkstelligen. Laat ze maar zo groot als mogelijk worden zodat andere partijen gedwongen worden om meer en meer in constellaties te moeten gaan werken die hun helemaal vast zetten. Laat ze maar zo groot mogelijk worden zodat de traditio's weinig andere keuze hebben dan Vivaldi++ te maken, waarin je niets meer gerealiseerd krijgt. Hoe meer ze daartoe gedwongen worden, deze te vlotter ook zij actief naar die reset gaan duwen want letterlijk niemand in die ploeg zit te wachten op nog meer partijen in die coalitie, inclusief partijen die diezelfde traditio's aantasten in hun eigen core (communisten vs sossen bijvoorbeeld). En des te meer ze in die constellaties moeten werken, des te groter VB kan worden om nog meer druk te zetten.
Ik ben voorlopig dus een geamuseerd toeschouwer.
En ja ze hebben al een aantal keer verloren ja, maar ze hebben dat verlies elke keer weer goed gemaakt en overheen die 30 jaar is hun kracht niet afgenomen, in tegenstelling tot de kracht van vele andere traditio's. Dat momentum hadden ze en hebben ze nog steeds, ondanks de grootse en neerbuigende woorden, ondanks uitingen zoals "pathetische klaagzang".
.