Tomorrowland Mainstage getroffen door brand

Die mannen draaien al jaren miljoenen winst, plus dit zal wel verzekerd zijn
Not really. Pas recent winstgevend geworden. Niet alles wat ze aanraakten is in goud veranderd. Enkele serieuze verliezen ook (o.a. Tomorrowland USA).

In casu gaan nog alle soorten kosten bijkomen waar ze niet voor verzekerd zijn. Het idee dat dit een nuloperatie is mag je wel vergeten, dit gaat nog altijd een zwaar verlies opleveren. Ongetwijfeld dat ze nu nog volop aan het kijken zijn hoe ze het toch nog kunnen laten doorgaan (indien mogelijk), maar als gast ga je nooit meer kunnen krijgen waar je voor hebt betaald. Moeilijke situatie wel want er zijn er al zoveel onderweg.
Een organisatie zoals Tomorrowland zal toch wel een draaiboek klaar hebben? Dit is compleet in lijn met de risico's van die technieken.
Ik ben daar eigenlijk niet zo zeker van dat dat er is voor de opbouw. Wel voor het festival zelf natuurlijk (evacuatie + onmiddellijk blussen).

die zone wordt toch nooit op een week gekuist? Verzekering die langs moet komen. Onderzoek naar de reden van de brand.

Dat het brandbare materialen zijn: ge zou eens moeten weten hoeveel brandvertragende middelen kosten (en zeker als ze ook nog eens tegen regen moeten kunnen). Dat is niet doenbaar om zo'n spel op te bouwen uit brandvertragende middelen.
Typisch de mens zeker, het kost veel geld dus doen we het maar zonder.
Normaal moeten die zaken toch ook gekeurd worden door de brandweer. Ik hoop ook dat men dit dan ook wel deftig onderzoekt of men effectief de wetgeving volgt en zo niet, wie wist daar allemaal van.

Ze gaan toch niet anders kunnen dan cancellen, alles opruimen en dan een nieuw podium zetten op 2 dagen tijd, begin maar. Hopelijk was iedereen daar op tijd weg.

Ze zijn begonnen met de opbouw op 26 mei. Tzou me verbazen moest ge daar op enkele dagen iets kunnen opbouwen 😅

Bij eender welk ander festival zou ik er gans m'n vermogen op verwedden dat het wordt afgelast maar bij TML durf je nog te denken aan een mirakel. Maar evident lijkt mij dit allerminst. Die opruim alleen al... En die mainstage moét op de een of andere manier toch een publiek kunnen bedienen? Anders ga je volgens mij de andere podia véél te zwaar belasten en voor een onaangename of zelfs onveilige bezoekerservaring zorgen.

Andere jaren is de library al bepaalde momenten closed, aanschuiven aan moosebar en the Cage,..

Dat publiek van mainstage verschuiven lukt gewoon praktisch niet volgens mij

Half off-topic, maar het valt me op in de beelden van het begin van de brand dat heel dat decor zo kleurloos is. Beetje vreemd. Ik kan me niet inbeelden dat dat achteraf nog allemaal moest 'ingekleurd' worden ? Of is het met opzet wit om het dan adhv projecties in te kleuren ? Maar zoiets lijkt me niet te werken overdag...
Ja het thema lijkt mij 'ijs' ofzo te zijn dus dan ben je wel wat beperkt qua kleurenpalet natuurlijk. Nu heb ik het al een aantal keren in het echt gezien en die mainstage is steeds wel erg indrukwekkend hoor - gewoon de omvang alleen al. Maar echt shinen doet ie natuurlijk pas als de lichten aan gaan...

Normaal moeten die zaken toch ook gekeurd worden door de brandweer. Ik hoop ook dat men dit dan ook wel deftig onderzoekt of men effectief de wetgeving volgt en zo niet, wie wist daar allemaal van.
Entertainmentindustrie neemt het helaas wel niet zo nauw met die zaken. De lijst met high-profile incidenten is lang.

Het is idd straf dat het zo snel is kunnen gaan. Stel dat er een act bezig was op dat podium..

Het lijkt mij compleet onrealistisch dat het doorgaat. Een nieuwe constructie zetten kan gewoonweg niet op die tijd terwijl de situatie niets een onder controle is, in de zin dat het nog een poos duurt voor dat opgeruimd raakt + vanwege de aanwezigheid van vuurwerk lijkt me dat dat nog eens deftig geïnspecteerd moet worden voor het zelf mag opgeruimd worden (+ een onderzoek i.v.m. mogelijke verzekeringsclaim & oorzaak identificeren).

+ dat voor zo een massa evenement er veiligheidsplannen zijn om een veilige stroom te garanderen, als je het hoofdpodium laat wegvallen ligt dat het helemaal op zijn kop. Zelfs onder normale omstandigheden is het al drummen op sommige plekken en bij sommige optredens.

Gokje, maar ik vermoed dat podia niet onder dezelfde wetgeving vallen als andere gebouwen aangezien het per definitie over een tijdelijke constructie gaat.

Dat publiek van mainstage verschuiven lukt gewoon praktisch niet volgens mij
Mainstage heeft zeker overdag ook wel momenten tussen twee acts door waar er afbraak/opbouw is en het meeste volk ergens anders zit, maar ik weet wel niet meer in welke mate dat 's avonds ook is wanneer het het drukst is.

Ander probleem is die VIP-chalets of wat het ook is helemaal bovenaan de heuvel en die natuurlijk echt wel aan de main verbonden zijn qua ervaring.

Een podium ervoor neerpoten zou nog wel kunnen, maar of de organisatie zich daar aan gaat verbanden om een beperkt spektakel af te leveren.

Stel je voor dat dit op 23u gebeurde, met 40000 man voor die stage (&dus amper aanrijroutes zoals nu). Een stevige realitycheck.

Gokje, maar ik vermoed dat podia niet onder dezelfde wetgeving vallen als andere gebouwen aangezien het per definitie over een tijdelijke constructie gaat.
Maar wel iets dat opgebouwd wordt bij een extreme concentratie van mensen, 400.000 lees ik over zo'n festivaljaar? Ik vind dat pure waanzin.

Dat hier meerdere mensen posten dat TML hopelijk snel nog een podium kan fixen. Eeuh... :unsure:
Ik stelde die vraag maar ik zei er ook wel bij dat ik er echt nul verstand van heb. Maar gewoon een minimum aan podium (lees: dj-booth, lichten en speakers) voor dat soort terrein is dus echt ondenkbaar op 48u tijd?

Maar wel iets dat opgebouwd wordt bij een extreme concentratie van mensen, 400.000 lees ik over zo'n festivaljaar? Ik vind dat pure waanzin.
Ik volg je, al denk ik wel dat er verschil is tussen hoeveel mensen er tegelijkertijd aanwezig kunnen zijn, versus hoeveel er daar in totaal passeren over de 2 weekends en buurtfeest combined.

of werkt dat wel zo? geen idee eigenlijk.

Dat hier meerdere mensen posten dat TML hopelijk snel nog een podium kan fixen. Eeuh... :unsure:
Inderdaad frappant dat men denkt dat dit nog gaat doorgaan, dat er zelfs nog een podium gaat komen, en dat dit geen nefaste indruk gaat hebben op de complete TML organisatie, zowel financieel als qua reputatie. Dit had een gigantische ramp kunnen zijn dit weekend. Hopelijk is het bericht over doden niet juist.

Dergelijke veronderstellingen en beschuldigingen hebben zonder bewijs hier geen plaats.
Het lijkt mij compleet onrealistisch dat het doorgaat.
Voor elke seconde dat er geen definitief antwoord komt is er iemand die vertrekt richting TML en die straks onverricht ter zake gaat moeten terugkeren. 't Is niet dat ze de luxe hebben om te wachten, maar ze doen het voorlopig toch nog. Ze zijn 100% aan het kijken wat ze kunnen doen om het niet te moeten refunden.

Mainstage heeft zeker overdag ook wel momenten tussen twee acts door waar er afbraak/opbouw is en het meeste volk ergens anders zit, maar ik weet wel niet meer in welke mate dat 's avonds ook is wanneer het het drukst is.

Ander probleem is die VIP-chalets of wat het ook is helemaal bovenaan de heuvel en die natuurlijk echt wel aan de main verbonden zijn qua ervaring.
Welke afbraak/opbouw tussen 2 sets?

Veel volk ligt ook nog tot een stuk in de namiddag in zen tent te stinken 😅 vanaf de vooravond is dat nietmeer te doen

Dreamville zou allesinds morgen wel openen

Dus bouw je maar een mainstage die in no time afbrandt? Ze mogen van geluk spreken dat dit niet tijdens het festival weekend zelf gebeurt denk ik zo...
ik zou als dat uw schrik is, ook maar niet meer naar Walibi of zo gaan. Of ne Sinksefoor,
Of nen Ikea: die sprinklers krijgen dat nooit onder controle als daar iets gebeurd... fleece, tapijten, matrassen, plastics, triplex hout... gecombineerd met nauwe gangen en geen brandcompartimenten.
Maar gebouwen op zich kan je dan nog redelijk fire-safe maken door sprinklers en andere voorzieningen. Outdoor is dat quasi onmogelijk, dus ja, dat is dan het risico dat ge erbij moet nemen.
Maar dat zijn risico's die we dagelijks nemen he. Een auto is ook niet fireproof gemaakt. Hoeveel doden vallen er niet in huishoudens. Gaat gij uw huis voorzien van sprinklers? Neen, een rookmelderke is genoeg, ondanks dat uw huis waarschijnlijk vol brandbaar en ontvlambaar materiaal staat.

Dus ja, die mainstage is gewoon brandbaar, net zoals elk ander podium op een festival.
er is ook zo iets als functioneel. Zoals ik al zei: materiaal is a) heel duur. b)vochtgevoelig (of ge moet het coaten, maar dan is het nogmaals + qua prijs c)veel van die zaken wegen ook gewoon veel.

Hier een niet waterbestendig brandwerend plaatje: https://www.afwerkingshop.be/promat-promatect-100-plaat-2-50mx1-2mx15mm-aba.html
31,71per m2 begint uw podium maar op te bouwen he.

Interessant filmke trouwens in verband met uw inboedel thuis:

Ik volg je, al denk ik wel dat er verschil is tussen hoeveel mensen er tegelijkertijd aanwezig kunnen zijn, versus hoeveel er daar in totaal passeren over de 2 weekends en buurtfeest combined.

of werkt dat wel zo? geen idee eigenlijk.
Dat zal gecombineerd zijn, ik vermoed wel dat er tijdens de hoofdacts een paar 10.000 man voor die mainstage staat tegelijk...

Ik stelde die vraag maar ik zei er ook wel bij dat ik er echt nul verstand van heb. Maar gewoon een minimum aan podium (lees: dj-booth, lichten en speakers) voor dat soort terrein is dus echt ondenkbaar op 48u tijd?
De brandweer moet eerst de brand blussen en gezien er ondertussen blijkbaar ook vegetatie in brand staat is dat geen sinecure gezien de temperaturen van de laatste weken. Nadien nog een periode de boel aanschouwen om zeker te zijn dat er geen nieuwe brandhaarden ontstaan, nadien inspecties door een bouwkundig ingenieur die de stabiliteit van de resterende structuren moet controleren, inspectie door een brandonderzoeker, onderzoek door de verzekering, er zal waarschijnlijk grondvervuiling zijn dus inspectie door OVAM, opruimwerken, saneringswerken, etc, etc. Dat gaat echt niet goed komen op die locatie.

Terug
Bovenaan