Tomorrowland Mainstage getroffen door brand

Misschien zoals hierboven gezegd is dat eerder preventief. Moest er toch nog wat vuur aanwakkeren door de afbraak of vuurwerk liggen, dat ze snel kunnen schakelen…
Daarvoor zou 1 heli wel volstaan ipv 2. Ze cirkelen ook beiden pal boven een bepaald gebied van De Schorre, niet zozeer waar de brand was gisteren maar ten zuidoosten ervan (wat weliswaar het gebied is dat meteen downwind van de brand stond gisteren).
Ik verwacht pas laat in de namiddag een statement met het alternatief of annulatie (volgens de VRT nog altijd op tafel maar vanzelfsprekend de laatste piste).
Idd, als het effectief begonnen is om 12:30 en het is nog altijd bezig lijkt de piste van een snel groen licht wel van de baan.

Laatst bewerkt:
Lezen er hier mensen mee die verstand hebben van (stelling)bouw? Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat je zo'n constructie op 1 dag tijd (veilig) afgebroken krijgt maar ik heb dus geen verstand van stellingbouw.
Ja (maar welliswaar niet op zo'n schaal).
Met het juiste materiaal/mankracht heb je dat m.i. op minder dan 24u opgekuist.
Cru gesteld is het grootste deel ook al "afgebroken" door het vuur (decor zelf/geluid/licht/...)
Op zich is dit nu een verwrongen stelling, ziet er nog imposant uit maar qua hoeveelheid is dit wel behapbaar. Valt % m.i. weinig te recupereren, groot deel gaat verwrongen zijn door vuur en/of vallend decor/licht/geluid.
Je kan dit "voorzichtig" afbreken, en recuperen wat er nog te redden valt, dan ben je wel een week bezit.
Maar met de juiste "wil/medewerking", een paar vrachtwagens, en wat kranen met staalscharen is dat snel afgebroken (maar is alles afval). Alles containers is, en tijdelijk op een (industrie)terrein in de nabije omgeving storten om later deftig te sorteren/op te ruimen.

Of ze nog iets nieuw op die plaats krijgen en of dit naar crowd control haarbaar is weet ik niet.

Daarnet op het journaal stond die leverancier van Ofyr daar wel serieus fout in beeld met die grote vlammen op zijn camionette...

Open deur intrappen:
dit was een ramp geweest als dit tijdens het festival geweest was.

De te vroege flauwe grap:
Snel nog een act toevoegen aan de affiche ter compensatie van het ontrbrekende podium: Camille met Vuurwerk!

Hindisight is 20/20:
Als je leest wat die brandexpert/ex-brandweerman op VRT-news zegt over hoe dit podium opgebouwd wordt, kan je toch moeilijk niet met een beschuldigende vinger naar de organisatie kijken... dit podium was veel pracht en praal aan de buitenkant, maar langs binnen? Tja, veelzeggend over TML misschien.

Daarvoor zou 1 heli wel volstaan ipv 2. Ze cirkelen ook beiden pal boven een bepaald gebied van De Schorre, niet zozeer waar de brand was gisteren maar ten zuidoosten ervan (wat weliswaar het gebied is dat meteen downwind van de brand stond gisteren).
Ze doen gans De Schorre se.
G-11, witte politiehelikopter:
wHBP5MM.png

G-16, zwarte politiehelikopter:
6M3HDTF.png

Open deur intrappen:

De te vroege flauwe grap:
Snel nog een act toevoegen aan de affiche ter compensatie van het ontrbrekende podium: Camille met Vuurwerk!

Hindisight is 20/20:
Als je leest wat die brandexpert/ex-brandweerman op VRT-news zegt over hoe dit podium opgebouwd wordt, kan je toch moeilijk niet met een beschuldigende vinger naar de organisatie kijken... dit podium was veel pracht en praal aan de buitenkant, maar langs binnen? Tja, veelzeggend over TML misschien.
Diezelfde brandexpert zegt net dat er helemaal geen ramp geweest ging zijn als het op een festivaldag was gebeurd.

En hoe dacht jij dat podia werden opgebouwd? gemetst? beton? Natuurlijk zijn dat lichtgewicht materialen die makkelijk te vormen zijn, en bijgevolg dus piepschuim. Dat heeft niks te maken met de organisatie, elk podium op elk festival wordt op die manier opgebouwd.

Hindisight is 20/20:
Langs binnen moet er toch geen pracht en praal zijn? Net zoals in een pretpark zijn de facades heel mooi maar is de binnenkant goedkoop en praktisch.

Open deur intrappen:
Niet noodzakelijk toch? Als je naar de Main kijkt vanop de heuvel, is er een grote ingang/uitgang meteen achter u, in de Dirkputstraat. Da's de ingang/uitgang voor wie op Dreamville zit. Langs daar kan m.i. snel geëvacueerd worden, zonder dat je ooit richting de brandhaard zou moeten stappen. Wie niet aan de Main zit, kan er gewoon uit via de andere ingang ten zuiden, opnieuw niet richting brandhaard.

Het grote risico dat er natuurlijk wel altijd bestaat is paniek/vertrappelen/etc.
Diezelfde brandexpert zegt net dat er helemaal geen ramp geweest ging zijn als het op een festivaldag was gebeurd.
Wat brand betreft wellicht niet nee. De man vergeet wel ff paniekreacties en alles dat erbij hoort. Maar soit, dat is ook niet zijn domein.

Langs binnen moet er toch geen pracht en praal zijn? Net zoals in een pretpark zijn de facades heel mooi maar is de binnenkant goedkoop en praktisch.

De vraag is niet of het pracht en praal moet zijn, de vraag is of het brandveilig materiaal zou moeten zijn... isomo en multiplex is dat niet, zeker niet als je dan nog eens allerlei leuke installaties aan toevoegt.

Niet noodzakelijk toch? Als je naar de Main kijkt vanop de heuvel, is er een grote ingang/uitgang achter u, in de Dirkputstraat. Da's de ingang/uitgang voor wie op Dreamville zit. Langs daar kan snel geëvacueerd worden, zonder dat je ooit richting de brandhaard zou moeten stappen. Wie niet aan de Main zit, kan er gewoon uit via de andere ingang ten zuiden, opnieuw niet richting brandhaard.

Het grote risico dat er natuurlijk wel altijd bestaat is paniek/vertrappelen/etc.

Wat brand betreft wellicht niet nee. De man vergeet wel ff paniekreacties en alles dat erbij hoort. Maar soit, is niet zijn domein.
Vooral die paniek zou het gevaarlijk maken.

Beide heli's zijn ondertussen weer samen vertrokken naar Melsbroek. Lijkt dus niet meteen iets preventief van aard, misschien dat ze gescand hebben of er nog iets smeult in die bebossing ten zuidoosten van de Main? Da's het gebied waar de wind naartoe blies gisteren.

De vraag is niet of het pracht en praal moet zijn, de vraag is of het brandveilig materiaal zou moeten zijn... isomo en multiplex is dat niet, zeker niet als je dan nog eens allerlei leuke installaties aan toevoegt.
Het heeft niet zo veen zin uw binnenkant brandwerend te maken als heel de buitenkant toch gaat afbranden he. Die buitenkant fikt dan nog af en dan schiet er een geraamte met (duur en zwaar) brandwerend materiaal over

Ik denk dat ze tot t allerlaatste moment gaan wachten en dan cancellen. Dan zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben. Die meute van remain opvangen zal mss nog wel op dreamville lukken maar al die VIP’s die daar 50k of meer betaald hebben voor een huisje, restaurant etc. Die ga je niet kunnen plaatsen.

Ik denk dat ze tot t allerlaatste moment gaan wachten en dan cancellen.
Aka wachten tot echt iedereen onderweg is om dan pas te cancellen? Sympathiek wel.

M.i. gaan we waarschijnlijk na het overleg van 12:30 wel uitsluitsel hebben. Het feit dat het nog altijd bezig is doet me vermoeden richting dat het wel mag doorgaan maar met een hele riks voorwaarden, o.a. minder bezoekers. En dan zal de organisatie zelf nog moeten beoordelen of ze daar akkoord mee willen gaan of niet.

Op HLN:
De beslissing over het al dan niet doorgaan van Tomorrowland zou zeker niet voor 18 uur vanavond gecommuniceerd worden, verneemt onze redactie vanop het terrein.
Het lijkt toch steeds "moeilijker" als ze de beslissing steeds later communiceren. Maar ook te begrijpen dat ze niet zo snel kunnen zien of ze morgen gaan halen, de tijd is helemaal tegen. Er zijn vele oplossingen maar niet tegen morgenmiddag.

Langer artikel (de burgemeester beslist finaal maar de veiligheidsdiensten leveren de cruciale input en die zijn dus nog niet zeker van hun zaak):

Ik vermoed dat het door zal gaan met enkel de combigangers?
En W2 kunnen ze nog iets verzinnen om het volledig aantal toe te laten?

Beste Anouk, als uw eigen kot afbrand ben je in shock. Als het podium waar ge dit weekend uw drang naar aandacht wou komen voeden ben je teleurgesteld, droevig, triest of wat dan ook maar niet in shock. Moest ge effectief in shock zijn zou je wel uw dj set in ibiza moeten afzeggen.

De berichtgeving is gewoonweg stuitend:

- "mijn hart is gebroken"
- "ik ben in shock"
- "er is een enorme veerkracht onder de festivalgangers"

Ik dacht warempel dat ik in een nieuwsitem over Gaza beland was :/

:puke: :puke: :puke:

:wallbash:

Ik denk dat ze tot t allerlaatste moment gaan wachten en dan cancellen. Dan zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben. Die meute van remain opvangen zal mss nog wel op dreamville lukken maar al die VIP’s die daar 50k of meer betaald hebben voor een huisje, restaurant etc. Die ga je niet kunnen plaatsen.

Als je wil annuleren dan is het vandaag.
Morgen om 12u of 13u gaan die poorten open, annuleren als iedereen al vertrokken of aanwezig is is helemaal voor problemen vragen

zou zeker niet voor 18 uur vanavond gecommuniceerd worden
Speculatie natuurlijk, maar het geeft toch allemaal wel de indruk dat er maatregelen gaan komen en dat met de nodige communicatie erbij die nog zorgvuldig geschreven/afgetoetst moet worden en vervolgens gecontroleerd verspreid zal worden. Lijkt me niet meteen nog een "alles gaat door zoals normaal" scenario.

Terug
Bovenaan