Tomorrowland Mainstage getroffen door brand

Zeer straf als ze binnen een uur de 'mainstage' openen. Dat zou wel heel bijzonder zijn en toont nogmaals aan dat ik er niks van ken. Ik had nooit verwacht dat deze editie zou kunnen doorgaan. Hoed af, als dit alles veilig gebeurt althans.
De werkzaamheden die de grootste risico's inhielden lijken me nu wel achter de rug.

Ja 't is wel indrukwekkend wat zij op 48h aan het forceren zijn. Toont wel de veerkracht van het festival en waarom het toch tot de beste ter wereld gerekend mag worden. Kan me niet inbeelden wat een slapeloze en hectische 48h het daar geweest zijn voor de medewerkers, toch chapeau. Al zal het commerciële natuurlijk enorm meespelen, je moet het toch maar doen.

Niet enkel het beste festival ter wereld, we zijn qua land gewoon de beste ter wereld als het aankomt op podiumbouw en entertainment. De grootste artiesten ter wereld hebben al wereldtours gedaan met podiums uit België, en ook pakweg de live-uitzendingen van de Olympische Spelen en WK's waren in handen van Vlaamse firma's.
Ook de LED-schermen van Frank Verstraeten z'n firma werden al gebruikt in tal van internationale events en tv-shows.

Iets om toch wel terecht chauvinistisch over te mogen zijn.

Niet enkel het beste festival ter wereld, we zijn qua land gewoon de beste ter wereld als het aankomt op podiumbouw en entertainment. De grootste artiesten ter wereld hebben al wereldtours gedaan met podiums uit België, en ook pakweg de live-uitzendingen van de Olympische Spelen en WK's waren in handen van Vlaamse firma's.
Ook de LED-schermen van Frank Verstraeten z'n firma werden al gebruikt in tal van internationale events en tv-shows.

Iets om toch wel terecht chauvinistisch over te mogen zijn.
Ik ben niet snel chauvinistisch over iets waar ik zelf géén aandeel in heb. Neemt niet weg dat de betrokken bedrijven hiermee nog maar eens onderstrepen dat ze wereldtop zijn. En die moeten we wel koesteren ja.

Ik hoop dat er een docu komt van de gebeurtenissen in het organisatieteam van de voorbije 48 uur. Moet toch zeer boeiend zijn om te zien hoe ze zo'n opdoffer alsnog in een triomf hebben kunnen ombuigen (allé, we zijn er nog niet helemaal maar ga er van uit dat het nu wel ok is).

Laatst bewerkt:
t zijn straffe toeren, maar ik verschiet daar niet van.

het doet mij denken aan de aanslagen op de luchthaven, toen was die veerkracht ook zo fel. de dag zelf heel de dag crisis, evacuatie, etc.
de dag erna, terwijl het personeel die stille mars deed, waren ze alles achter de schermen al aan't plannen, en dan hebben ze op 2 dagen alle tijdelijke infrastructuur opgezet. dat was óók indrukwekkend hoor.

da's blijkbaar iets dat heel goed kunnen in dit land.

Er zit natuurlijk wel een miljoenen business achter met veel connecties in die wereld. Met een beginnend festival (die nog zo geen connecties heeft), was het game over denk ik als hun main stage afbrand.

Ferme prestatie natuurlijk van de organisatie en mensen die het maar doen.

Afijn 2de keer dat zo een main stage afbrand. 2017 en nu. Ben es benieuwd of m'n conclusies gaat trekken.

Piepschuim multiplex mdf etc in combo met vuurwerk :S
In het theater zijn zo'n dingen gigantisch streng (veelal indoor natuurlijk). Bron ikzelve, ooit als technicus gewerkt in het theater. Oa Vooruit - 404 Gent, en een reizend gezelschap uit Gent.

Misschien eens de moment om andere dingen te doen ipv fantasie decors, its meer sci fi of industrieel, virtueel met wisselende themas of ... . Na 15 jaar sprookjes decors kan een nieuwe wind soms goed doen.

Laatst bewerkt:
Opvallend dat ene zijstuk dat niet afgebrand is. Waarschijnlijk is dat het enige stuk dat niet in brandbaar materiaal gemaakt is want vlak boven festivalgangers?

het doet mij denken aan de aanslagen op de luchthaven, toen was die veerkracht ook zo fel. de dag zelf heel de dag crisis, evacuatie, etc.
Een vergelijking met de ergste aanslag uit de Belgische geschiedenis had ik nu niet onmiddellijk verwacht in dit topic :laugh:

Opvallend dat ene zijstuk dat niet afgebrand is. Waarschijnlijk is dat het enige stuk dat niet in brandbaar materiaal gemaakt is want vlak boven festivalgangers?
Of gewoon het verst verwijderd van de originele brandhaard, waardoor de brandweer de tijd had om ter plaatste te komen en het vuur voldoende onder controle te krijgen zodat dit deel nooit tot ontbranding gekomen is? (want dat is het probleem met die piepschuim elementen: eens het vuur ergens door de coating raakt of de temperatuur hoog genoeg oploopt voor zelfontbranding, is zo'n onderdeel niet meer te blussen en smeult het verder tot het volledig opgebrand is).

Misschien eens de moment om andere dingen te doen ipv fantasie decors, its meer sci fi of industrieel, virtueel met wisselende themas of ... . Na 15 jaar sprookjes decors kan een nieuwe wind soms goed doen.
Het is natuurlijk een bewezen succesformule die daarom niet snel omgegooid, evenmin afgezwakt zal worden imho.

Dat er veel brandbare materialen inzitten, nja, kan ook niet anders. Tbh, heeft het mij elk jaar al verbaasd, met al die pyro & fireworks, 3 dagen lang, x2 weekends, dat het kot niet in de fik is geschoten. Maar m.u.v. 2017 & 2025 is dat (voor zover ik weet) nog nooit gebeurd (toch niet in de mate zoals nu), niet in de Belgische edities en niet in de internationale. Dat doet mij dan denken dat het qua veiligheidsnormen & testing normaal wel goed zit en ze weten wat ze doen. Alleen, ongelukken kunnen altijd gebeuren...

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk een bewezen succesformule die daarom niet snel omgegooid, evenmin afgezwakt zal worden imho.

Dat er veel brandbare materialen inzitten, nja, kan ook niet anders. Tbh, heeft het mij elk jaar al verbaasd, met al die pyro & fireworks, dat het kot niet veel vaker in de fik schiet. Maar m.u.v. 2017 & 2025 is dat (voor zo ver ik weet) nog nooit gebeurd, niet in de Belgische editie en niet in de internationale. Dat doet mij dan denken dat het qua veiligheidsnormen & testing normaal wel goed zit. Alleen, ongelukken kunnen altijd gebeuren...
Naar volgende edities toe gaan er toch bijkomende maatregelen genomen worden op laste van de bevoegde instanties denk ik.

Met 15min vertraging is de main stage toch geopend. Chapeau voor de crew(s) die dit voor elkaar hebben gekregen op minder dan 48h tijd.

Dat kan. Ik denk dat het dan vooral op crowd control & extra veiligheidszones zal aankomen, en brandweer stand-by on-site bv.
Dat de overheid zou zeggen dat TML enkel nog maar mag doorgaan als de mainstage uit beton gegoten wordt, kan natuurlijk niet.

Of gewoon het verst verwijderd van de originele brandhaard, waardoor de brandweer de tijd had om ter plaatste te komen en het vuur voldoende onder controle te krijgen zodat dit deel nooit tot ontbranding gekomen is? (want dat is het probleem met die piepschuim elementen: eens het vuur ergens door de coating raakt of de temperatuur hoog genoeg oploopt voor zelfontbranding, is zo'n onderdeel niet meer te blussen en smeult het verder tot het volledig opgebrand is).

Ja zou kunnen, maar toch opvallend dat alles weg is behalve dit klein stukje? Nu, het is niet zo relevant maar het viel me wel op.

Main Stage nu effectief open, crazy. Wat een mirakel, om trots op te zijn.

Dat er veel brandbare materialen inzitten, nja, kan ook niet anders. Tbh, heeft het mij elk jaar al verbaasd, met al die pyro & fireworks, 3 dagen lang, x2 weekends, dat het kot niet in de fik is geschoten. Maar m.u.v. 2017 & 2025 is dat (voor zover ik weet) nog nooit gebeurd (toch niet in de mate zoals nu), niet in de Belgische edities en niet in de internationale. Dat doet mij dan denken dat het qua veiligheidsnormen & testing normaal wel goed zit en ze weten wat ze doen. Alleen, ongelukken kunnen altijd gebeuren...
Een geluk dat dit niet tijdens het festival zelf gebeurde. Want dan breekt er paniek uit en moet je daar 70000 man op tijd weg krijgen. Ik denk dat men nu wel strenger gaat zijn op vlak van brandveiligheid?

Ja zou kunnen, maar toch opvallend dat alles weg is behalve dit klein stukje? Nu, het is niet zo relevant maar het viel me wel op.

Main Stage nu effectief open, crazy. Wat een mirakel, om trots op te zijn.
Ik vermoed dat brandweer op dat moment met voldoende capaciteit aanwezig was om dat deel van het podium genoeg nat te sproeien -> vlammen kunnen niet verder uitbreiden/temperatuur blijft laag genoeg.

Ik ben niet snel chauvinistisch over iets waar ik zelf géén aandeel in heb. Neemt niet weg dat de betrokken bedrijven hiermee nog maar eens onderstrepen dat ze wereldtop zijn. En die moeten we wel koesteren ja.

Ik hoop dat er een docu komt van de gebeurtenissen in het organisatieteam van de voorbije 48 uur. Moet toch zeer boeiend zijn om te zien hoe ze zo'n opdoffer alsnog in een triomf hebben kunnen ombuigen (allé, we zijn er nog niet helemaal maar ga er van uit dat het nu wel ok is).
Barco is toch wel een grote speler op vlak van projectie (voor live events onder andere)

Terug
Bovenaan