Dat kan. Maar da's eerder een argumentum ad populum.
Zoals ik al zei, brandweer on-site zou al veel kunnen doen, en mss bezoekersaantal iets minderen zodat crowd-control makkelijker wordt. Aan de stages zelf veel veranderen, betwijfel ik. Als je bij zo'n events het risico op brand maximaal wil minimaliseren, zet je een dj-booth op een paar bierkratten en that's it. Maar dan is het geen TML meer.
Of je beperkt gewoon het volume aan materiaal dat te gemakkelijk brandbaar is dat gecombineerd mag worden met dan nog eens pyrotechnics.
Stukje uit het andere artikel waar ik naar verwees:
Brandvertragers
Was dit vermijdbaar? “Je kunt piepschuim tijdens het productieproces behandelen met brandvertragers, dat geeft iets meer tijd om bij een startende brand de vlammen in te perken.”
Zijn er dan geen strenge veiligheidsregels voor festivals? “Brandveiligheid van gebouwen is goed gereglementeerd, maar er is bijzonder weinig wetgeving over brandveiligheid voor evenementen in openlucht. In de praktijk is het de burgemeester die beslist. Heel arbitrair. Ik wil als ik naar een concert in Boom ga, even goed beschermd zijn als op een concert in Gent.”
Jij en ik mogen geen huis bouwen met bepaalde materialen, want brandgevaar? Logisch, dat dat gereglementeerd is denk ik dan.
Tomorrowland mag een hele mainstage bouwen uit isomo, triplex en daar nog een vuurwerkshow bovenop steken? Geen reglementaire beperkingen, behalve toezicht door een burgemeester die quasi in de zak van één van de grootste evenmentuitbaters in zijn gemeente zal zitten?
Ik zeg nu ook niet dat het voor mijn part helemaal verboden moet worden hé. Zou me wel kunnen inbeelden dat ze bijvoorbeeld rondom de vuurwerkinstallatie in de toekomst extra buffers of dergelijke zouden mogen voorzien, mocht dat de oorzaak blijken (al zal dat héél moeilijk zijn om dat nog te achterhalen).