Tour de France 2024

Dat was dan ook ten tijde van de Dauphine.
Een generale repetitie voor de tour, 20 dagen na het einde starte de tour al.
En ik denk toch dat we het eens kunnen zijn dat we toen naar een andere Remco keken dan waar we nu naar kijken. Op dat moment zag het er niet rooskleurig uit, hij werd op 1min46 gereden door Roglic bergop, 1m38 op Carlos Rodriguez, dan weet je dat Vingegaard en Pogacar u los naar huis rijden.
Zo een groot verschil maak je normaal niet op 20 dagen goed.

Maar op dat vlak zat ik er volledig naast ja. Op 20 dagen heeft hij gewoon nog zeer grote stappen gezet.
En ik ben er niet kwaad om want dit is gewoon top om te zien!
Hij is 2 kg lichter geworden op 20 dagen tijd (zo beweert hijzelf) zonder dat hij aan kracht inboet (dat laatste is een belangrijk gegeven). Mensen die niet sporten begrijp dit niet maar dat verschil is echt heel groot. Door die 2 kg lichter rijdt hij met identiek dezelfde conditie die 1min46 gewoon al dicht.

Maar hij is gedurende die 20-30 dagen tot vandaag ook fysiek nog iets beter geworden. Tel dat allemaal op en dan ben je er bijna.

Had ik dit verwacht? Ik zou liegen als ik zei: Jawel hoor. Maar zoveel te beter. :D

Interessante evolutie, ik denk dat we wijzer gaan zijn in de vrijdag rit of tweede plaats nog mogelijk is, mogelijk is het bobijntje bijna af bij Jonas ..
Ik denk dat Vingegaard zich aanvankelijk vooral verslikt in zijn reactie op Pogacar. Op de slotklim laten ze hem rijden hé... Vingegaard zit gewoon naar Pogacar te kijken tot Van Aert en Benoot beginnen pacen. Zoals al heel de Tour lang kijkt Vingegaard maar naar 1 man.

Ik zou er toch niet al té veel conclusies aan vastknopen voorlopig. Vergeet niet dat Vingegaard zondag nog vééél sterker was...

Ik denk dat Vingegaard zich aanvankelijk vooral verslikt in zijn reactie op Pogacar. Op de slotklim laten ze hem rijden hé...
Een Vingegaard met goeie benen laat Remco nooit rijden hoor. Wat je absoluut niet wenst is Remco een mentale opsteker geven.

Hij zat echt stikkapot hoor maar hij speelde het wel slim Ik vind hem een heel intelligente renner. Had hij Remco gevolgd 100% zeker: Dan had hij minstens een halve minuut verloren. Nu laat hij zijn ploegmaats de boel oplossen en verliest hij amper 12 sec. Dat was voor hem gewoon win win.

Ik zou er toch niet al té veel conclusies aan vastknopen voorlopig. Vergeet niet dat Vingegaard zondag nog vééél sterker was...
Iedereen hoopt maar .. Vingegaard blijft natuurlijk veruit de grote favoriet voor plaats 2.

Benieuwd of R.EV op een dag het vuur aan de schenen zal kunnen leggen tege Pogacar en Vingegaard. Het is altijd onmogelijk tot het gebeurt.

Benieuwd of R.EV op een dag het vuur aan de schenen zal kunnen leggen tege Pogacar en Vingegaard. Het is altijd onmogelijk tot het gebeurt.

Denk wel dat als Remco nog een stap of twee kan zetten en Pogacar niet beter wordt dan dat hij nu is en alle stars alignen dat Remco ooit de Tour kan winnen. Los van Pogacar of Vingegaard die vallen of ziek worden, zal het parcour ideaal moeten zijn (veel tijdritten) en quickstep kan ook nog groeien (ookal vind ik ze eigenlijk nu al enorm goed presteren).

Hij is 2 kg lichter geworden op 20 dagen tijd (zo beweert hijzelf) zonder dat hij aan kracht inboet (dat laatste is een belangrijk gegeven). Mensen die niet sporten begrijp dit niet maar dat verschil is echt heel groot. Door die 2 kg lichter rijdt hij met identiek dezelfde conditie die 1min46 gewoon al dicht.

Maar hij is gedurende die 20-30 dagen tot vandaag ook fysiek nog iets beter geworden. Tel dat allemaal op en dan ben je er bijna.

Had ik dit verwacht? Ik zou liegen als ik zei: Jawel hoor. Maar zoveel te beter. :D

En belangrijkste vergeten:

Effect van de hoogtestage

Denk wel dat als Remco nog een stap of twee kan zetten en Pogacar niet beter wordt dan dat hij nu is en alle stars alignen dat Remco ooit de Tour kan winnen. Los van Pogacar of Vingegaard die vallen of ziek worden, zal het parcour ideaal moeten zijn (veel tijdritten) en quickstep kan ook nog groeien (ookal vind ik ze eigenlijk nu al enorm goed presteren).

Vooral niet vergeten dat hij hoe dan ook maar tot 2026 voor SQS zal rijden.
Wat er daarna met de ploeg zal gebeuren is onduidelijk, maar het zal waarschijnlijk niet in deze hoedanigheid zijn. Wat vaststaat is dat de trend van alle toppers in een select aantal ploegen niet zal stoppen. En de groep rond Remco nu wordt ook ouder en de kans is reëel dat hun niveau gaat afnemen.

Volgens Dumoulin viel Pogacar gisteren aan om wat te jennen. :unsure: De Tour-nederlaag van 2020 is nog niet verteerd precies.

Volgens Dumoulin viel Pogacar gisteren aan om wat te jennen. :unsure: De Tour-nederlaag van 2020 is nog niet verteerd precies.
Tja, Pogacar, die zit als een mijnwerker op zijn fiets hé ;)

Alle gekheid op een stokje, er zit misschien wel een beetje waarheid in de bovenste uitspraak van Dumoulin: Pogacar had het gisteren toch duidelijk gemund op Vinegaard. Eerst hield hij op de voorlaatste klim wat in om Evenepoel kans te geven om terug te komen (is niet gelukt), daarna ging hij Evenepoel niet achterna op de laatste klim.
Maar dat is allemaal zijn goed recht natuurlijk, Vinegaard keek ook alleen maar naar Pogacar in het eerste deel van de Tour. Denk maar aan de gravelrit waar Vinegaard toch meermaals stokken in de wielen heeft gestoken van Pogacar. Dan is het toch maar normaal dat die laatste Vinegaard nu eens een koekje van eigen deeg geeft.

Ik denk dat hij daar bij zijn aanval nu niet direct aan dacht, maar daarna niet mee achter Evenepoel rijden en Vingegaard op het einde overtuigend uit het wiel knallen, heeft toch wel iets weg van psychologische oorlogsvoering richting die laatste. Beetje aangeven dat hij duidelijk de sterkste is (Evenepoel is geen bedreiging voor hem + als hij wil, rijdt hij op elk moment weg van Vingegaard). Wel boeiend om naar te kijken! We zullen zien wat het de resterende dagen nog geeft 😍

Jennen of niet, dat is tactisch gezien toch ook gewoon de juiste manier om het te doen? Uw naaste concurrent krachten laten verspelen en er dan nog van weg poefen. Ideaal.

Eerst hield hij op de voorlaatste klim wat in om Evenepoel kans te geven om terug te komen (is niet gelukt), daarna ging hij Evenepoel niet achterna op de laatste klim.
Dat inhouden/wachten op Evenepoel lijkt mij toch vooral fantasie?
Als dat écht de intentie was laat hij hem toch gewoon tot op het wiel komen niet? Remco zat zo goed als op het wiel maar Pogacar trok nog eens door en kwam dan alleen boven. Misschien omdat hij zag dat Vingegaard niet écht kraakte, I dunno, maar als hij écht wou wachten had hij dat wel kunnen doen.

Dat hij op de slotklim niks doet lijkt mij niet onlogisch. Remco is geen realistische bedreiging voor geel.

Echt om tijd te pakken zal het niet geweest zijn, eerder om Vingegaard nog eens duidelijk op zijn plaats te zetten. Hoort ook bij het mentale spelletje. Momenteel zit Vingegaard aan de receiving end omdat dat tot nader order zijn grote concurrent blijft.

Hopelijk heeft WVA goede benen vandaag, zitten veel kleppers in de kopgroep. Heeft gelukkig Lemmen mee om te knechten.

dat is tactisch gezien toch ook gewoon de juiste manier om het te doen? Uw naaste concurrent krachten laten verspelen en er dan nog van weg poefen. Ideaal.
Dit dus. Had Vingegaard eerste gestaan ipv tweede met 3+ min voorsprong en had Remco aangevallen. Had hij dan er achter gegaan? Neen toch?

Hopelijk heeft WVA goede benen vandaag, zitten veel kleppers in de kopgroep. Heeft gelukkig Lemmen mee om te knechten.
Veel volk, en mooi volk inderdaad. Zal niet gemakkelijk worden. Het komt er niet alleen op aan om goede benen te hebben, maar ook (of vooral) om de juiste keuzes te maken op een parcours al dit.

MVDP toch weer de slag gemist...

MVDP toch weer de slag gemist...
MVDP laat me toch echt op mijn honger zitten deze tour. Gelukkig kan hij teren op een fantastisch voorjaar maar hij kan hij toch zelf ook niet blij zijn deze tour? Als hij natuurlijk olympisch kampioen wordt kijkt niemand nog naar zijn tour. Vraag me af wat hij nog gaat rijden dit jaar 🤔

Terug
Bovenaan