Trump wil Canada en Groenland annexeren

Zielige cijfers, amai. 2% tegen 2029 en 2,5% tegen 2034, what the hell gasten. Kunt ge evengoed gewoon niks doen.

Niet dat het allemaal 1-op-1 te vergelijken is, maar stel dat je enkel kijkt naar de EU (dus niet NAVO, ook niet de Europese NAVO-landen met andere NAVO-landen zoals Turkije, Japan, Canada,... erbij) en stel dat ze enkel op 2% zouden zitten (de meesten zitten ondertussen wel hoger), dan is dat aan 2% nog altijd een budget van 3 keer zoveel het budget dat Rusland vandaag heeft, in volle oorlogsmodus daar en historisch hoog naar hun normen.
Zelfs rekening houdend met een factor 3 dat alles hier duurder is, komen ze dan maar net aan het rustig-aan/schandalig-laag-budget van de EU.

Er is met andere woorden toch ook wel heel veel te rapen in samenwerking, coördinatie, etc.
Eerder dan los en apart van elkaar maar gewoon allemaal verhogen.

Als de UK, Frankrijk en Duitsland samen met een paar landen zoals Turkije en Polen nu gewoon eens heel goed samenwerkten, dan was dat al meer dan genoeg afschrikking denk ik.

Niet dat het allemaal 1-op-1 te vergelijken is, maar stel dat je enkel kijkt naar de EU (dus niet NAVO, ook niet de Europese NAVO-landen met andere NAVO-landen zoals Turkije, Japan, Canada,... erbij) en stel dat ze enkel op 2% zouden zitten (de meesten zitten ondertussen wel hoger), dan is dat aan 2% nog altijd een budget van 3 keer zoveel het budget dat Rusland vandaag heeft, in volle oorlogsmodus daar en historisch hoog naar hun normen.
Zelfs rekening houdend met een factor 3 dat alles hier duurder is, komen ze dan maar net aan het rustig-aan/schandalig-laag-budget van de EU.

Er is met andere woorden toch ook wel heel veel te rapen in samenwerking, coördinatie, etc.
Eerder dan los en apart van elkaar maar gewoon allemaal verhogen.

Als de UK, Frankrijk en Duitsland samen met een paar landen zoals Turkije en Polen nu gewoon eens heel goed samenwerkten, dan was dat al meer dan genoeg afschrikking denk ik.
Het belangrijkste is eerder: Die 2%: Waar (in) wordt dat geinvesteerd? Wat is de kwaliteitsinjectie?
2% an sich zegt eigenlijk niks.

Het belangrijkste is eerder: Die 2%: Waar (in) wordt dat geinvesteerd? Wat is de kwaliteitsinjectie?
2% an sich zegt eigenlijk niks.
Klopt ook ja. Ik denk dat ze met de aankopen op dat vlak wel de juiste dingen aan 't proberen inhalen zijn (dingen die ze lang verwaarloosd hebben, zoals luchtafweergeschut).

Klopt ook ja. Ik denk dat ze met de aankopen op dat vlak wel de juiste dingen aan 't proberen inhalen zijn (dingen die ze lang verwaarloosd hebben, zoals luchtafweergeschut).
Bepaalde zaken wel. Luchtafweer zit er inderdaad eindelijk in, F35's ook, nieuwe fregatten. Probleem is zowat al de rest wat voor de landmacht gekocht wordt en wat totaal niet geschikt is voor een peer to peer conflict, en eigenlijk minstens een fregat te weinig. Ook de bewapening ervan zou een stuk beter kunnen.

Ook wel een fijn antwoord dit :laugh:

Statement from Prime Minister Jonas Gahr Støre regarding communications with President Donald Trump.'I can confirm that this is a text message that I received yesterday afternoon from President Trump. It came in response to a short text message from me to President Trump sent earlier on the same day, on behalf of myself and the President of Finland Alexander Stubb. In our message to Trump we conveyed our opposition to his announced tariff increases against Norway, Finland and select other countries. We pointed to the need to de-escalate and proposed a telephone conversation between Trump, Stubb and myself on the same day. The response from Trump came shortly after the message was sent. It was his decision to share his message with other NATO leaders,' said Prime Minister Jonas Gahr Støre.'Norway’s position on Greenland is clear. Greenland is a part of the Kingdom of Denmark, and Norway fully supports the Kingdom of Denmark on this matter. We also support that NATO in a responsible way is taking steps to strengthen security and stability in the Arctic. As regards the Nobel Peace Prize, I have clearly explained, including to president Trump what is well known, the prize is awarded by an independent Nobel Committee and not the Norwegian Government,' said the Prime Minister.

Maar stel dat het zou gebeuren, dan zie ik de Trump admin nog US tech providers afdreigen, van physical layer to application layer, om backdoor chantage te gebruiken/kill switches te enablen.

Je hoeft zelfs zo ver nog niet te denken. Er zijn genoeg Amerikaanse cloud services waar een hele hoop Europese burgers en bedrijven afhankelijk van zijn, waarvan het een Europese ramp zou zijn mochten die ineens toegang voor Europeanen zouden (moeten) blokkeren.

En deze

Shockingly, our “brilliant” NATO Ally, the United Kingdom, is currently planning to give away the Island of Diego Garcia, the site of a vital U.S. Military Base, to Mauritius, and to do so FOR NO REASON WHATSOEVER. There is no doubt that China and Russia have noticed this act of total weakness. These are International Powers who only recognize STRENGTH, which is why the United States of America, under my leadership, is now, after only one year, respected like never before. The UK giving away extremely important land is an act of GREAT STUPIDITY, and is another in a very long line of National Security reasons why Greenland has to be acquired. Denmark and its European Allies have to DO THE RIGHT THING. Thank you for your attention to this matter. PRESIDENT DONALD J. TRUMP

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/115926047595803521

Die kerel stopt dus niet hè. Ik hoop echt dat Europa hier niet door de knieën gaat.

Laatst bewerkt:
We gaan toch moeten hopen dat we medestanders in de VS zelf vinden, en dat er vanuit de Amerikanen en liefst ook vanuit Trumps entourage weerwerk wordt geboden. Want hoewel ik ook vind dat we in deze écht niet mogen toegeven en onze tanden moeten laten zien, blijft het een feit dat we geen goede papieren hebben. Trump kan ons veel meer pijn doen dan wij hem. Als de NAVO echt instort, zijn we niet klaar. En het voelt nog altijd absurd om te schrijven, maar onder deze president moet je zelfs rekening beginnen houden met een militaire escalatie.

Voor een goeie quote kunt ge toch altijd op Bartje rekenen: "Trump is zo'n beetje zoals Rupsje Nooitgenoeg."

In het Witte Huis zijn ze nu aan 't kijken of daar nog van die boeken zijn, of dat ze die ook al verbrand hebben.

We gaan toch moeten hopen dat we medestanders in de VS zelf vinden, en dat er vanuit de Amerikanen en liefst ook vanuit Trumps entourage weerwerk wordt geboden. Want hoewel ik ook vind dat we in deze écht niet mogen toegeven en onze tanden moeten laten zien, blijft het een feit dat we geen goede papieren hebben. Trump kan ons veel meer pijn doen dan wij hem. Als de NAVO echt instort, zijn we niet klaar. En het voelt nog altijd absurd om te schrijven, maar onder deze president moet je zelfs rekening beginnen houden met een militaire escalatie.
Ik ben niet thuis in volgende materie, maar ik lees vaak:

"If Europe and other countries (Japan,....) sell American bonds, they can make the US go bankrupt and it would puts downward pressure on the U.S. dollar. But global markets would be impacted."

Dan doen we onszelf te veel pijn, vermoed ik?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan