Trump wil Canada en Groenland annexeren

Niet alleen hij hoor. Wij beleggen 1000€/mnd en kheb vorig jaar met de partner afgesproken etf's te kopen als trump een straffe uitspraak doet. Enkele dagen later stijgt het toch. Onze ETF van begin van de week is intussen (nog voor opening beurs vandaag) al op 2% winst.
Een TACO-Fonds dat automatisch belegt aan de hand van de uitspraken van Trump nog een idee zijn.

Naar wat ik lees heeft Rutte dit wel degelijk in nauw overleg met de Denen gedaan, en lijkt het mij wel gewoon knap Europees diplomatisch werk, want dit framework is in grote mate een andere verwoording van wat er nu eigenlijk al bestaat. Zoals eerder al verschillende keren aangehaald heeft de VS via de bestaande overeenkomsten met Denemarken al alle mogelijkheden om zich militair te ontplooien op het eiland. Dat is een ander type verdrag dan de Engelsen hebben met Cyprus voor hun basissen daar, maar in de praktijk verandert er eigenlijk niets. Alleen kan je daar een kleuter als Trump natuurlijk wel mee paaien.

Het enige 'nieuwe' is dat veto-recht van de Amerikanen om Russische en Chinese bedrijven te weren uit Groenland, maar da's iets waar hij echt niet hoefde voor te dreigen de NAVO op te blazen, daar had hij zo ook wel steun voor gevonden bij de Europese landen.
Moeten we dat echt diplomatisch vinden? Dit is gewoon de bullebak zijn zin geven. Als je dit doet met uw kleuter thuis dan leert die gewoon dat als je maar genoeg roept en tiert dat hij wel zijn zin kan krijgen. Imo moest men gewoon de verdragen onder zijn neus geduwd hebben en hem gezegd hebben dat dit hetgeen was dat hij had en dat het hetgeen was dat hij kon krijgen. Punt aan de lijn.
Op deze manier zijn we terug weg voor de resterende 3 jaar om meer van hetzelfde te krijgen.

Naar wat ik lees heeft Rutte dit wel degelijk in nauw overleg met de Denen gedaan, en lijkt het mij wel gewoon knap Europees diplomatisch werk, want dit framework is in grote mate een andere verwoording van wat er nu eigenlijk al bestaat. Zoals eerder al verschillende keren aangehaald heeft de VS via de bestaande overeenkomsten met Denemarken al alle mogelijkheden om zich militair te ontplooien op het eiland. Dat is een ander type verdrag dan de Engelsen hebben met Cyprus voor hun basissen daar, maar in de praktijk verandert er eigenlijk niets. Alleen kan je daar een kleuter als Trump natuurlijk wel mee paaien.

Het enige 'nieuwe' is dat veto-recht van de Amerikanen om Russische en Chinese bedrijven te weren uit Groenland, maar da's iets waar hij echt niet hoefde voor te dreigen de NAVO op te blazen, daar had hij zo ook wel steun voor gevonden bij de Europese landen.

Groenland en Denemarken hebben 2 dagen geleden samengezeten met Mark Rutte, en daarin nadrukkelijk gevraagd dat Rutte het als een NAVO-aspect zou verkopen.
Ik neem dus aan dat hij toch een bepaald mandaat had hierover.

Damn ge zijt mij voor Sir.Killalot.
Ik zou dit toch even nuanceren aan de hand van dit artikel: https://www.theguardian.com/world/2026/jan/22/trump-greenland-framework-future-deal-reactions

En specifiek dit stukje:
But there was anger from some Danish MPs, including Sascha Faxe who was angered by Greenland’s exclusion from Wednesday’s negotiations.

“It’s not real negotiations; it’s two men who have had a conversation,” she told Sky News. “There can’t be a deal without having Greenland as part of the negotiations.”

Er moet nog véél gebeuren voor er akkoorden zijn.

Moeten we dat echt diplomatisch vinden? Dit is gewoon de bullebak zijn zin geven. Als je dit doet met uw kleuter thuis dan leert die gewoon dat als je maar genoeg roept en tiert dat hij wel zijn zin kan krijgen. Imo moest men gewoon de verdragen onder zijn neus geduwd hebben en hem gezegd hebben dat dit hetgeen was dat hij had en dat het hetgeen was dat hij kon krijgen. Punt aan de lijn.
Op deze manier zijn we terug weg voor de resterende 3 jaar om meer van hetzelfde te krijgen.
Zijn zin geven was het land verkopen en er een 51ste staat van maken.

Een VETO recht vind ik teveel. Dat het gebied waar de amerikaanse basis op zitten een grondgebied van Amerika word, kan ik nog mee leven.

Ik kan het gewoon niet volgen waarom ze ook nog eens mijningsrechten geven wanneer heel het verhaal ging over de veiligheid tegen China en Rusland.

Als Europa telkens gaat toegeven omdat ze schrik hebben van tarieven dan gaat het nog een lange 3 jaar worden.
China en Rusland weren uit Groenland dat lijkt mij logisch. De VS volledige miningrechten geven op Groenland dat lijkt mij toch van een andere orde, maar misschien gaat het om een bepaald gebied waar hun basissen gevestigd zijn.

Moest ik van Groenland of Denemarken zijn dan zou ik daar toch ook een bepaald percentage op willen en die grondstoffen niet gratis weggeven aan de VS.

Maar aller, dit is ondertussen al meerdere keren is gebeurd.
Staat er niets op papier zonder handtekening is het gewoon twee grote kleuters (Rutte en Trump) die in hun fantasiewereld dingen aan elkaar beloven en vertellen zoals mijn dochter doet met haar vriendinnetjes, het is daarom nog niet realiteit. We weten ook wat een vod papier met een handtekening in werkelijkheid betekent (kijk maar naar de VS met hun "checks en balances"), niet veel.
Het is weeral een nieuw scene in het theaterstuk genaamd Trump II dat hem een uitweg biedt om vervolgens over te gaan naar de volgende scene.

Zijn zin geven was het land verkopen en er een 51ste staat van maken.
Zijn zin geven is in het geval van Trump wel hem laten roepen, tieren, bedreigen en hem dan een uitweg bieden om er mee weg te komen. Zo lang die man geen gezichtsverlies lijdt en men daar in de VS kan doen dat zulk gedrag geen enkel gevolg heeft voor hun zal hij het gewoon blijven doen.
Op deze manier is Europa echt wel hetgeen de Amerikanen Europa verwijt, namelijk een man zonder ruggengraat. Ik hoop echt dat men bij de bijeenkomst van vanavond eens beslist van de lijn in het zand te trekken en voet bij stuk te houden.

Hoe je het ook draait of keert, Europa is niet klaar voor een escalatie met de VS. Het zou een ander verhaal zijn moesten we niet actief verwikkeld zijn in een proxy-oorlog met Rusland, en/of moesten we verder staan in de Europese integratie. Ik weet het, ik ben een gebroken plaat, maar aan al wie hier meeleest, denk hier alstublieft aan bij de volgende stembusgang. Stop met voor eurosceptische partijen te stemmen. We kunnen afgeven op de Europese leiders, maar het is doordat wij als Europese bevolking blijven op de rem staan van Europese integratie (en bewapening) dat de Trumps van deze wereld ons als schoothondje kunnen behandelen. Een EU op gelijkaardige leest als de VS, is qua macht een evenwaardig aan de VS en China.

Het is wéér appeasement, en ik word daar ook ambetant van, maar tegelijkertijd is dit framework gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Trump content, terwijl er in de praktijk amper iets verandert.

Ik zou dit toch even nuanceren aan de hand van dit artikel: https://www.theguardian.com/world/2026/jan/22/trump-greenland-framework-future-deal-reactions

En specifiek dit stukje:

Er moet nog véél gebeuren voor er akkoorden zijn.

Ik ontken ook niet dat er nog veel moet gebeuren voor er effectief een akkoord is hé. Het is ook niet onlogisch dat je op dit moment nog niet het hele parlement er bij betrekt. Maar het is dus wel niet zo dat Rutte hier solo slim speelt.

In dat artikel lees ik nu wel dat de VS naar eigen goeddunken mijnprojecten zou kunnen opstarten in Groenland - zonder akkoord van de Denen of de Groenlanders -, dat is wel nog heel andere koek en daar gaan ze zeker nog over struikelen.

Naar analogie met de bullebak op school is dat een beetje alsof je als zwak kindje met veel zelfvertrouwen naar de bullebak loopt en hem het schoolreglement onder de neus duwt. Gaat dat veel indruk maken? De bullenbak kan het niet eens lezen. Er zijn geen juffen op deze school, er lopen twee grote agressieve bullenbakken rond die jou constant lastig vallen (Rusland en de VS) en een derde grote bullenbak die voorlopig alleen zijn buurkinderen klappen geeft (China). Allemaal geloven ze niet in schoolreglementen, alleen in de wet van de sterkste. Jij was vroeger de allergrootste bullenbak, maar na een heel zware ziekte (WO2) kwam je ineens 'tot inkeer' en sindsdien ben je zowat al je kracht kwijt en sindsdien loop je te dwepen met de schoolregels, waardoor alle kinderen in de klas stilzwijgend een enorme hekel aan je hebben. Niemand gaat je te hulp komen. Geen juffen, geen andere kinderen, er zijn geen reglementen die je gaan helpen. De enige manier om terug een soort orde op te bouwen in deze klas is om jezelf eerst weer sterker te maken. Niet om nu als een halve gare die bullenbakken uit te dagen.

Hoe je het ook draait of keert, Europa is niet klaar voor een escalatie met de VS. Het zou een ander verhaal zijn moesten we niet actief verwikkeld zijn in een proxy-oorlog met Rusland, en/of moesten we verder staan in de Europese integratie. Ik weet het, ik ben een gebroken plaat, maar aan al wie hier meeleest, denk hier alstublieft aan bij de volgende stembusgang. Stop met voor eurosceptische partijen te stemmen. We kunnen afgeven op de Europese leiders, maar het is doordat wij als Europese bevolking blijven op de rem staan van Europese integratie (en bewapening) dat de Trumps van deze wereld ons als schoothondje kunnen behandelen. Een EU op gelijkaardige leest als de VS, is qua macht een evenwaardig aan de VS en China.

Het is wéér appeasement, en ik word daar ook ambetant van, maar tegelijkertijd is dit framework gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Trump content, terwijl er in de praktijk amper iets verandert.
Kunnen we stoppen alsof eens voet bij stuk houden ging zorgen voor een escalatie. Het feit dat Trump opeens akkoord gaat met een deal die gewoon hetgeen is dat men al van in het begin opperde is dat hij in eigen land serieuze tegenkanting begon te krijgen.

Er zal nog wel over punten en komma's moeten gesproken worden maar dit lees ik toch ook (officieel):

Deense premier: ‘Nauw overleg gevoerd met NAVO’

“De veiligheid in het noordpoolgebied is een zaak voor de hele NAVO-alliantie. Daarom is het goed en logisch dat dit ook wordt besproken tussen de secretaris-generaal van de NAVO en de president van de Verenigde Staten. Het Koninkrijk Denemarken zet zich al lange tijd in om de NAVO meer betrokken te maken bij het noordpoolgebied.” Zo reageert de Deense premier Mette Frederiksen op het ‘raamwerk voor een toekomstig akkoord’ dat NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte met Amerikaans president Donald Trump heeft gesloten.

Frederiksen geeft ook aan de hele tijd “in nauw overleg” gestaan te hebben met Rutte, zowel voor als na zijn gesprek met Trump. De Deense regering heeft bovendien “tijdens het hele proces de inspanningen gecoördineerd met de regering van Groenland”.

“Het Koninkrijk Denemarken wil een constructieve dialoog blijven voeren met bondgenoten over hoe we de veiligheid in het noordpoolgebied kunnen versterken, waaronder de Amerikaanse Golden Dome, op voorwaarde dat dit gebeurt met respect voor onze territoriale integriteit”, sluit Frederiksen haar reactie af.

Die territoriale integriteit is effectief niet op tafel gekomen tijdens het gesprek tussen Trump en Rutte, benadrukt een NAVO-woordvoerder vanochtend nogmaals. “De secretaris-generaal heeft geen compromis over de soevereiniteit voorgesteld tijdens zijn gesprek met de president in Davos”, klinkt het.

Kunnen we stoppen alsof eens voet bij stuk houden ging zorgen voor een escalatie. Het feit dat Trump opeens akkoord gaat met een deal die gewoon hetgeen is dat men al van in het begin opperde is dat hij in eigen land serieuze tegenkanting begon te krijgen.
Maar er is toch voet bij stuk gehouden? Trump wou heel Groenland, hij wou het annexeren en toevoegen aan het grondgebied van de VS. Wat hij lijkt te krijgen van de Europeanen is quasi exact wat hij al heeft, maar gewoon onder een andere naam.

Naar analogie met de bullebak op school is dat een beetje alsof je als zwak kindje met veel zelfvertrouwen naar de bullebak loopt en hem het schoolreglement onder de neus duwt. Gaat dat veel indruk maken? De bullenbak kan het niet eens lezen. Er zijn geen juffen op deze school, er lopen twee grote agressieve bullenbakken rond die jou constant lastig vallen (Rusland en de VS) en een derde grote bullenbak die voorlopig alleen zijn buurkinderen klappen geeft (China). Allemaal geloven ze niet in schoolreglementen, alleen in de wet van de sterkste. Jij was vroeger de allergrootste bullenbak, maar na een heel zware ziekte (WO2) kwam je ineens 'tot inkeer' en sindsdien ben je zowat al je kracht kwijt en sindsdien loop je te dwepen met de schoolregels, waardoor alle kinderen in de klas stilzwijgend een enorme hekel aan je hebben. Niemand gaat je te hulp komen. Geen juffen, geen andere kinderen, er zijn geen reglementen die je gaan helpen. De enige manier om terug een soort orde op te bouwen in deze klas is om jezelf eerst weer sterker te maken. Niet om nu als een halve gare die bullenbakken uit te dagen.
Ochere, altijd maar weert dat narratief van het zwakke kindje. Men vergeet op dat gebied toch altijd dat we de een van rijkste naties zijn en dat moesten we willen we even veel gewicht in de schaal kunnen leggen. Altijd bekijkt maar weer naar de militaire kant van de zaak. Terwijl de economische kant in mijn ogen even cruciaal is. Er is een reden waarom dat Rusland of China het Navo uit elkaar wil spelen. Als we het enkel militair zouden mogen bekijken zie ik echt geen reden waarom men Europa zou willen losweken van de VS.
Een betere analogie zou in mijn ogen gewoon deze zijn van het huwelijk. De VS zorg misschien wel voor het beschermen van het gezin maar Europa zorgt er wel voor dat het huishouden gedaan wordt. En om het met Rutte zijn woorden te zeggen: Soms moet daddy wel eens boos worden maar wanneer mommy en daddy op stap zijn moet mommy ook wel eens streng zijn en zeggen dat daddy nu wel genoeg gezopen heeft en het tijd is om naar huis te gaan en in bedje te kruipen wil daddy ooit nog van de grond geraken.

Ik ben er niet 100% zeker van dat hij niet ging escaleren. Daarom niet met een volledige invasie, maar Trump houdt zich werkelijk aan geen enkele wet of verdrag (ook niet in eigen land) dus wie weet wat had er van gekomen. En eens die geest (NAVO vs NAVO) uit de fles is, is het werkelijk alle remmen los.

Voorts hebben we toch voet bij stuk gehouden? Trump wilde Groenland voor zichzelf, dat gaat nu niet gebeuren. Als we daarbij het spelletje moeten meespelen en Trump een "out" moeten geven om geen gezichtsverlies te lijden in eigen land, dan is het maar zo. Ik slaap liever op beide oren wetende dat de VS niet op elk moment Groenland gaat binnenvallen hoor.

Ik zou ook graag hebben dat we tegen Trump en heel zijn gevolg een welgemeende "fuck you" kunnen doen, maar Europa staat op dit moment zo ver nog niet. Dan heb ik liever dat we dit soort diplomatie doen (waarbij we eigenlijk gewoon het vorige verdrag in nieuwe zakken steken en aan Trump verkopen als een overwinning) en de komende jaren in een relatief stabiel continent aan een sterker Europa werken, dan dat we ons nu in een all-out (handels)oorlog storten met de VS terwijl Rusland al jaren tegen de achterdeur bonkt.

Maar tegelijk hoop ik wel dat de EU (en haar burgers, want zoals @Sir.Killalot het treffend zegt is het opvallend hoe veel van die "arm Europa" jammeraars stemmen op partijen die een sterker Europa zouden haten) in sneltempo werkt aan belangrijke zaken. Meer militaire slagkracht, minder bureaucratie waarbij 1 land alles kan blokkeren, minder afhankelijkheid van de VS, meer eensgezindheid... Want als we binnen dit en x aantal jaar weer in zo'n situatie verzeild raken en het gaat nog steeds van "Europa staat te zwak," dan hebben we het echt wel aan onszelf te danken.

Maar op dit eigenste moment ben ik eigenlijk vrij tevreden met wat er uit de bus is gekomen.

Sowieso zal er, naar goede gewoonte, wel weer wat ruis zitten tussen wat gezegd is en wat Trump denkt gehoord te hebben.
Verder heb ik sterk de indruk dat ze eigenlijk vooral gewoon bestaande akkoorden hebben herverpakt en aan Trump hebben verkocht als nieuw.
En bovenal: Trump is een framework, een hoop krijtlijnen waar in kan gespeeld worden, weer aan´t verkopen als een done-deal in zijn grootst mogelijke voordeel

En blijkbaar is er ook dit:

In zijn eerste periode werden er heelder boeken geschreven door anoniemen bronnen in het Witte Huis. Hij heeft dat wat uitgekuist, en er kwam veel minder naar buiten nu. Maar blijkbaar heeft hij het zo ver gedreven dat dat soort stemmen opnieuw opduiken.

Positief om lezen dat zowel Rubio én Vance hem militair ingrijpen afraadden.

Ochere, altijd maar weert dat narratief van het zwakke kindje. Men vergeet op dat gebied toch altijd dat we de een van rijkste naties zijn en dat moesten we willen we even veel gewicht in de schaal kunnen leggen.
We zijn geen natie, dat is het hele probleem. We zijn een verzameling van 27 kleine naties. Waarbij Orban, Tusk, Frederiksen, De Wever, Macron, Merz of Meloni elk ongeveer een totaal andere kijk op de zaken hebben.

Europa is per definitie elke keer opnieuw diplomatie en overleg. Dat is wat we zijn, dat is hoe we geconstrueerd zijn. Als we individueel ruzie gaan maken zijn we niks. Als we moeten overleggen is 't met soft power.
Meer militaire integratie zou goed zijn, maar ook daar wordt vechtend over straat gerold tussen de grootste mogendheden en wilt de rest toch maar gewoon Amerikaans kopen. Spanje werpt opnieuw een lans op en straks komt dat op de agenda op de Raad, maar dat gaat maar in stapjes en Polen en co kunnen het zich niet permitteren de Amerikanen nu de rug toe te keren. Laat staan quid Oekraïne op dat moment.
Europa kan en moet daar vooruit maar het is altijd beter als de NAVO gewoon bijeen gehouden blijft. Dan kan Rusland of China ons helemaal niks maken.

Daarnaast is er het economische en dat hebben ze ingezet: Gij dreigt met tarieven? Wij ook. En dan krijg je TACO Trump. Het is terug van tafel.
Er komt hopelijk eindelijk schot in de zaak qua Mercosur (Trumps onbetrouwbaarheid speelt daar ook wel mee), en ik las gisteren dat interne handelsbarrières in de EU een equivalent zijn voor ongeveer 60% aan exporttarieven. Als ze daar al eens zouden op ingrijpen kunnen we wel wat aan. Daarnaast zou een eengemaakte kapitaalsmarkt ook gigantisch zijn qua impact. Op de achtergrond beweegt er wel wat, maar dat gaat allemaal in stapjes want 27 landen moeten mee zijn.

Ik zag het ook ja, vertragingsmanoeuvres waren wel te verwachten. Maar er zijn daar ondertussen toch eindelijk grote stappen gezet.

Het probleem met dat akkoord is dat het bepaalde landen veel voordeel oplevert, terwijl het andere landen vooral veel nadeel oplevert. Zeker de landen met een sterke agrarische sector en een kleinere industriële exportsector.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan